Στην Ελλάδα έχουν υλοποιηθεί πολύ καλές ιδέες και εφαρμογές και ο χώρος παρουσιάζει μια ενδιαφέρουσα δυναμική. Το επόμενο βήμα θα είναι αυτό της εξέλιξης των mobile payments, τάση που αναμένεται να ενταθεί και στη χώρα μας. Στο παρακάτω virtual roundtable, στελέχη εταιρειών που αναπτύσσουν mobile apps καταθέτουν τις απόψεις τους για την αξιοποίηση των apps από τα brands, ενώ marketers που έχουν ήδη αξιοποιήσει εφαρμογές μιλούν για τα αποτελέσματα που έχουν δει.

Στις ερωτήσεις απαντούν οι Χρήστος Λάτος, Γενικός Διευθυντής της OgilvyOne Worldwide Athens, Φώτης Αντωνόπουλος, Head of Digital Innovation της Atcom Internet, Σολ Σαλτιέλ, Ιδρυτής και Managing Partner της FastRiver, Ντίνος Παραβάντης, Director of Innovation της Cambo Industries, Αναστάσιος Σπανίδης, CEO της Generation Y, Δημήτρης Ράντος, Γενικός Διευθυντής της Get Social, Ιάσονας Αντωνόπουλος, Product Development Director της M-Stat, Άννα – Μαρία Μπερίτση, Marketing Manager της 24 Media, Χριστίνα Σιγάλα, Ιδρύτρια, Strategic Planning & Brand Activation της Boomar Boutique Agency, δημιουργό του Mind the buzz, του πρώτο Ελληνικού trivia app που κατέκτησε την κορυφή του App Store, Νίκος Πιτσιλαδής, Mobile & Digital Manager, Alpha TV και Κώστας Χαλκιώτης, Marketing Director της Ευρωπαϊκής Πίστης.

Σύμφωνα με έρευνες, τα mobile apps εξελίσσονται στα νέα sites των brands, καθώς οι χρήστες ξοδεύουν περισσότερο χρόνο με αυτά παρά σερφάροντας. Ποια είναι η άποψή σας;
Φώτης Αντωνόπουλος, Atcom:
Διεθνώς, τα brands έχουν αρχίσει να επενδύουν στη mobile παρουσία τους, είτε μέσω app, είτε κάποιας mobile-ready διαδικτυακής παρουσίας. Δυστυχώς, την τάση αυτή, δεν φαίνεται να υιοθετούν ακόμα, τα περισσότερα μεγάλα brands στην Ελλάδα. Εξαιρέσεις προφανώς υπάρχουν, και κυρίως από τα brands που έχουν ήδη «δυνατές» web παρουσίες, καθώς έχουν κατανοήσει τη δύναμη του διαδικτύου (ασχέτως μεγέθους οθόνης) και επενδύουν σε αυτό. Καλό είναι να κατανοήσουμε ότι το ROPO (Research Online, Purchase Offline) που γινόταν από τους καταναλωτές, αρχικά σε desktop pc, πριν βγουν για αγορές, τώρα γίνεται με το κινητό στο χέρι, μπροστά από τη βιτρίνα ή ακόμα και μπροστά από το ίδιο το προϊόν.

Ντίνος Παραβάντης, Cambo Industries: Σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να ισχύει αυτό, αλλά το σύνηθες δεν είναι να γίνει πλήρης αντικατάσταση του site από ένα mobile app. Αυτό που συνήθως συμβαίνει είναι ότι μία εφαρμογή διαθέτει κάποιες από τις βασικές πληροφορίες ή εργαλεία που θα μπορούσαμε να βρούμε σε ένα site. Έτσι, ο χρήστης έχει άμεση πρόσβαση μέσω του κινητού του, αντλώντας «on the go» τις πληροφορίες που τον ενδιαφέρουν.

Σολ Σαλτιέλ, FastRiver: Οι κατασκευαστές smartphones λανσάρουν συνεχώς νέα μοντέλα τα οποία ανανεώνονται κάθε τρίμηνο. Οι καταναλωτές στρέφονται όλο και περισσότερο σε αυτά (στα τέλη ‘13 θα έχουμε 1,6 δισ. χρήστες smartphone). Την ίδια περίοδο, ο τζίρος των apps αναμένεται να αυξηθεί κατά 62% σε σύγκριση με πέρυσι, σύμφωνα με το Gartner. Συνεπώς, τα apps έχουν βασικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων της στρατηγικής marketing των brands και μπορεί να αποβούν σε ζωτικής σημασίας, ειδικά στην εποχή του double και triple screen (TV, PC, Tablet και πιο πολύ smartphone). Στην ελληνική αγορά, τα παραπάνω ισχύουν ως διαφαινόμενη τάση, αλλά όχι ως στάδιο ωρίμανσης. Ωστόσο μέσα στο 2012, πουλήθηκαν 1,6 εκατ. smartphones. Πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι τουλάχιστον οι μισοί Έλληνες χρήστες smartphone έχουν κατεβάσει έστω και ένα app στο κινητό τους. Οι άλλοι μισοί;

Αναστάσιος Σπανίδης, Generation Y: Το mobile browsing είναι από τους κλάδους στους οποίους είμαστε στα ίδια επίπεδα με τις παγκόσμιες τάσεις. Tα στατιστικά μιλούν για 13% του browsing να γίνεται από mobile συσκευές, με το ποσοστό να ανεβαίνει συνεχώς. Αυτό είναι αναπόφευκτο, αφού και οι ίδιες οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας προωθούν τα smartphones και το mobile internet και ο καταναλωτής τα ζητάει. Εξίσου δεδομένη είναι και η ανάπτυξη εφαρμογών για την παρουσίαση μιας εταιρείας ή ενός προϊόντος αποκλειστικά για κινητά, αφού οι οθόνες των smartphones είναι μικρότερες σε διαστάσεις και «χωρούν» λιγότερα στοιχεία, ενώ και η σωστή διάταξή τους φέρνει τα επιθυμητά σε κάθε περίπτωση αποτελέσματα. Στην Ελλάδα, υπάρχει αύξηση στη ζήτηση ηλεκτρονικής προβολής με responsive design ενσωματωμένο.

Δημήτρης Ράντος, Get Social: Tο φάσμα των εφαρμογών διευρύνεται σύμφωνα με τις υπολογιστικές δυνατότητες των κινητών συσκευών και με τη ραγδαία αύξηση της χρήσης τους από τους χρήστες. Οι βασικές κατηγορίες των εφαρμογών προκύπτουν είτε από την ανάγκη των brands να επικοινωνήσουν με δυναμικό τρόπο σε περισσότερους πιθανούς καταναλωτές, είτε από διάφορες νέες ιδέες και εφαρμογές που προκύπτουν από τις δυνατότητες που δίνουν οι κινητές συσκευές, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται άπειρες νέες υπηρεσίες και δραστηριότητες, όπως mobile payments, coupons, ticketing, dating, gaming, messaging κτλ.

Ιάσονας Αντωνόπουλος, M-Stat: Ένα app είναι πολύ «γοητευτικό» συγκρινόμενο με ένα site. Με ένα tap, προσφέρει mobile optimized πληροφορία όπως και προσαρμοσμένα γραφικά. Επιπρόσθετα, τα apps βρίσκονται στην τσέπη μας και μπορούν να χρησιμοποιήσουν το location μας, την κάμερα και πολλά άλλα χαρακτηριστικά αυξάνοντας την αλληλεπίδραση του χρήστη και το WOW effect. Όλα τα παραπάνω οδηγούν σε ένα συνολικά καλύτερο experience χρήσης. Τα ελληνικά brands δεν επενδύουν αρκετά στην τάση των apps καθαρά λόγω κόστους και έλλειψη εμπειρίας. Τα apps, που ξεχωρίζουν κοστίζουν και το ROI που επιφέρουν δεν είναι άμεσο αλλά έμμεσο.


Χρήστος Λάτος, OgilvyOne Worldwide Athens: Δε συμφωνώ απόλυτα. Τα mobile apps δεν αντικαθιστούν τα websites αλλά έρχονται να συμπληρώσουν την γκάμα των digital εργαλείων που διαθέτει πλέον ο marketer. Ένα website πρέπει να είναι responsive και συμβατό σε mobile περιβάλλον ακόμα και όταν κάποιες από τις λειτουργίες του είναι προσβάσιμες μέσα από ένα mobile app. Έτσι, για παράδειγμα, όταν κάποιος ψάχνει για μια υπηρεσία από το κινητό του μέσω του Google, να μπορεί να έχει πρόσβαση σε αυτή και μέσω του website. Παράλληλα, τα apps εξυπηρετούν διαφορετικές ανάγκες στο customer journey, δίνοντας τη δυνατότητα στον καταναλωτή να κάνει χρήση χαρακτηριστικών λειτουργιών που διαθέτει το κινητό, όπως π.χ. χάρτες, geo-location, camera, κ.ά.

Άννα – Μαρία Μπερίτση, 24 Media: Η ελληνική αγορά ακολουθεί ουσιαστικά και αυτή τη διεθνή τάση, καθώς το τελευταίο εξάμηνο η χρήση των mobile apps και των mobile optimized sites έχουν δείξει ιδιαίτερη αύξηση. Η αύξηση των smartphones, η μειωμένη χρέωση από τους mobile providers και οι αυξημένες ταχύτητες έχουν ωθήσει σε αύξηση της χρήσης internet από κινητές συσκευές. Οι κινητές συσκευές ξεπερνούν κάθε εμπόδιο σύνδεσης καθώς προσφέρουν πρόσβαση στην πληροφορία οπουδήποτε και με μικρό κόστος. Είναι θετικό ότι πλέον υπάρχουν 2 βασικές πλατφόρμες (iOS & Android), ενώ 1,2 δισ. smartphones και tablets είναι η πρόβλεψη για το 2013 από την Gartner (αύξηση 50% σε σχέση με το 2012). Παράλληλα, η αναλογία των projects για mobile apps σε σχέση με PC είναι 4:1. Ουσιαστικά έχουμε αρχίσει να μπαίνουμε στην Post PC περίοδο.

Στην Ελλάδα, πόσο διαδεδομένη είναι η αξιοποίηση των apps από τα brands και για ποιους σκοπούς;
Φώτης Αντωνόπουλος, Atcom:
Δυστυχώς, τα brands στην Ελλάδα που έχουν κατανοήσει ότι το νέο μέσο που λέγεται Mobile, μπορεί να δουλέψει και ως ολοκληρωμένο κανάλι πωλήσεων είναι ελάχιστα, και τα συναντάμε κυρίως στον κλάδο των Travel Services. Από τα υπόλοιπα branded apps, ελάχιστα δέχονται πωλήσεις, καθώς η κύρια μάζα των brands δείχνει να ενδιαφέρεται πρωτίστως για awareness, όπως επίσης και το πώς θα παρέχει ενημέρωση για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσφέρει.

Χριστίνα Σιγάλα, Boomar: Η πλειονότητα των mobile εφαρμογών είναι ακόμα σε νηπιακό επίπεδο σε σχέση με το εξωτερικό. Τον τελευταίο χρόνο, κάποια brands κατάφεραν να κάνουν αξιόλογες εφαρμογές, αλλά αν σκεφτεί κανείς ότι ο μέσος όρος των mobile εφαρμογών για κάθε brand στο εξωτερικό είναι 24, με τη Sony για παράδειγμα να έχει δημιουργήσει 285 applications, καταλαβαίνει πόσο πίσω είμαστε. Αυτό που επίσης χρήζει βελτίωσης είναι ο στόχος της δημιουργίας τους. Ο σχεδιασμός μιας mobile μπροσούρας ή μιας μικρής ρέπλικας της ιστοσελίδας ενός brand δεν θα έχει απολύτως κανένα αποτέλεσμα. Κανένας δεν θέλει να κατεβάσει μια διαφήμιση. Η δημιουργία, όμως, μιας mobile εφαρμογής που θα ανοίγει real-time διάλογο με τον καταναλωτή, χρησιμοποιώντας τα χαρακτηριστικά που προσφέρει μια mobile πλατφόρμα, θα καταφέρει να αυξήσει την επανάληψη και να ενισχύσει την σύνδεση του καταναλωτή με το brand.

Ντίνος Παραβάντης, Cambo Industries: Εμείς έχουμε αναπτύξει εφαρμογές για όλες τις κατηγορίες, ίσως με περισσότερη έμφαση στην ενίσχυση του engagement ως μέρος μίας συνολικής στρατηγικής marketing. Αντίστοιχα, μία εφαρμογή μπορεί να προωθήσει τις πωλήσεις ή και απλά να ενημερώσει με ευρηματικό τρόπο για τις ιδιότητες και τα προϊόντα ενός brand.

Σολ Σαλτιέλ, FastRiver: Πιστεύω ότι οι σύγχρονοι marketers θα εκμεταλλευτούν τα οφέλη του mobile μέσω της ανάπτυξης app και όχι μέσω των μικροσκοπικών banner ad, που βλέπουμε μέχρι τώρα. Και αυτό γιατί οι καταναλωτές δεν θεωρούν τα apps διαφήμιση αλλά και γιατί τα app είναι οικονομικότερα από τα banner ads. Στην Ελλάδα, δεν έχει ακόμη αξιοποιηθεί η χρήση των mobile apps από τα brands και για αυτό το λόγο, μόνο αισιόδοξοι μπορούμε να είμαστε για το μέλλον. Κάποια apps έχουν χρησιμοποιηθεί από brand, κυρίως για τους σκοπούς κάποιας καμπάνιας ή promotion. Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους ένα brand θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα mobile apps για να βελτιώσει τις πωλήσεις του (π.χ. δίνοντας rewards, ή μέσω gamification). Σήμερα, πάντως, ο στόχος είναι κυρίως το engagement, αλλά, πολύ σύντομα, θα είναι η απευθείας πώληση. Το m-payment είναι κοντά.

Αναστάσιος Σπανίδης, Generation Y: Οι εταιρείες έχουν ξεκινήσει τη στροφή τους προς το mobile κοινό, είτε με mobile version του e-shop τους είτε με ανάπτυξη εφαρμογών για διευκόλυνση των καταναλωτών ή των πωλήσεων. Σήμερα, τη μερίδα του λέοντος στην ανάπτυξη mobile apps έχει η παροχή υπηρεσιών, όπως το κλείσιμο εισιτηρίων online ή οι ασφάλειες αυτοκινήτου. Πρωταρχικός στόχος του mobile version ή μιας mobile εφαρμογής είναι το impulse buy, η διαρκής επικοινωνία με τον καταναλωτή και η ταχύτητα και ευκολία ενημέρωσής του. Ωστόσο, υπάρχουν πλήθος άλλοι στόχοι που μπορούν να επιτευχθούν αποτελεσματικά, όπως γνωριμία/εξοικείωση με ένα προϊόν που βλέπουμε μπροστά μας (σε μία βιτρίνα π.χ.) και ενημέρωση για καταστήματα που διαθέτουν το προϊόν και βρίσκονται σε κοντινή απόσταση. Πιο έμμεσοι στόχοι είναι η συμμετοχή του καταναλωτή στην κοινότητα του brand στα social media, ενδεχομένως η συμμετοχή του σε κάποιον τρέχοντα διαγωνισμό και το «share» του.

Δημήτρης Ράντος, Get Social: Η δημιουργία mobile apps από τα brands στη χώρα μας συνήθως αφορά σε ψυχαγωγικές μορφές του brand ή ενημερωτικές εφαρμογές ή συμβαδίζει με σύστημα πωλήσεων. Η ανάπτυξη των εφαρμογών είναι περιορισμένη σε απλές εφαρμογές του site και μόνο μερικές τολμηρές επιχειρήσεις έχουν δημιουργήσει εφαρμογές με διαφορετικό χαρακτήρα και λειτουργία από το αντικείμενό τους. Στην Ελλάδα δεν αξιοποιούνται οι δυνατότητες που δίνουν οι κινητές συσκευές και οι εταιρείες που δημιουργούν εφαρμογές.


Ιάσονας Αντωνόπουλος, M-Stat: Η διείσδυση των branded apps στην Ελλάδα είναι μικρή αλλά ολοένα αυξανόμενη. Τα περισσότερα brands αντιμετωπίζουν τα mobile apps ως marketing και sales εργαλεία ενώ αρκετά εστιάζουν και στο customer loyalty. Όμως τα apps μπορούν να χρησιμοποιηθούν με πολλούς τρόπους. Εκμεταλλευόμενοι τις δυνατότητες των smartphones και ένα καλό storytelling μπορεί κανείς να σαγηνεύσει ένα χρήστη. Δεν υπάρχει καλύτερο brand exposure και brand building από το WOM των χρηστών. Μην ξεχνάμε ότι αρκετά από τα apps που κατεβάζουμε μας τα έχει προτείνει φίλος μας ή έχουμε δει κάποιον να τα χρησιμοποιεί.

Χρήστος Λάτος, OgilvyOne Worldwide Athens: Στην OgilvyOne έχουμε σχεδιάσει αρκετές εφαρμογές και για διαφορετικούς σκοπούς όπως προώθηση πωλήσεων, ενεργοποίηση καταναλωτών ή παροχή υπηρεσιών. Η εφαρμογή του What’s Up δίνει τη δυνατότητα για ενεργοποίηση υπηρεσιών, έλεγχο και ανανέωση χρόνου ομιλίας και επιβράβευση με δώρα. Το «PartyTogether» του Bacardi είναι συνδεδεμένο με τα activations του brand και με τα σημεία διάθεσης και συνεργασίας. Ο καταναλωτής μπορεί να παίξει τα Bacardi Games και να κερδίσει δώρα, να μάθει για τα Bacardi Parties και να δει τη λίστα με τα bars/clubs του Bacardi. Η εφαρμογή της Lacta επιτρέπει στους χρήστες να γράψουν και να «κρύψουν» μηνύματα πάνω στη συσκευασία και να τα προωθήσουν στα αγαπημένα τους πρόσωπα.

Άννα–Μαρία Μπερίτση, 24 Media: Πολλά brands μεταφέρουν απλά το περιεχόμενό τους αυτούσιο σε μια εφαρμογή χωρίς να υιοθετούν και να προσαρμόζουν τις δυνατότητες που προσφέρει το mobile περιβάλλον. Η διαφημιστική απορρόφηση των mobile impressions είναι προς το παρόν μικρή, καθώς περιορίζεται μόνο σε ad display. Επίσης περιορισμένη είναι και η διαφημιστική εκμετάλλευση των in app actions τα οποία προσφέρουν στόχευση και οδηγούν σε υψηλό engagement, καθώς και σε απευθείας πωλήσεις με υψηλό conversion rate.

Ποιοι «κίνδυνοι» μπορούν να ελλοχεύουν για τις μάρκες στα apps και τι πρέπει να προσέξουν πριν επενδύσουν σε αυτά;
Φώτης Αντωνόπουλος, Atcom:
Η πρώτη κίνηση που οφείλει να κάνει ένα brand, είναι να κατανοήσει πλήρως τις τεχνικές δυνατότητες του smartphone, και πώς μπορεί να τις αξιοποιήσει στο έπακρο, για να προωθήσει το μήνυμά του, χωρίς να ενοχλεί τον χρήστη. Αν βρεθεί η λεπτή ισορροπία, τότε και η σχέση του χρήστη με το brand θα περάσει σε υψηλά επίπεδα Loyalty. Δυστυχώς, τα brands κάνουν συχνά το λάθος να δημιουργούν apps χωρίς φαντασία και λειτουργίες, ή κάνουν abuse συγκεκριμένες λειτουργίες των smartphones, όπως τα push notifications, με αποτέλεσμα οι χρήστες είτε να χάνουν γρήγορα το ενδιαφέρον τους, είτε να σβήνουν το app, καθώς τους προσφέρει περισσότερο θόρυβο, παρά αξία. Με το τεράστιο clutter από τα Mobile apps, και με δεδομένο ότι ο μέσος χρήστης έχει περίπου 35-40 apps στο smartphone του, θα πρέπει το αποτέλεσμα που θα δώσει το brand να προσφέρει αξία.

Χριστίνα Σιγάλα, Boomar: Ο μεγαλύτερος «κίνδυνος» είναι ότι οι περισσότερες εφαρμογές αποτυγχάνουν, καθώς περίπου τα 2/3 παγκοσμίως έχουν λιγότερα από 1.000 downloads ετησίως. Αν λάβει κανείς υπόψιν ότι κυκλοφορούν 1.000 εφαρμογές κάθε μέρα, τότε ο στόχος ενός brand για να διαφοροποιηθεί και να ξεχωρίσει, δυσκολεύει. Επιπλέον, δεν αρκεί μια εφαρμογή να είναι δωρεάν για να διαφοροποιηθεί, αφού το 90% των downloads το 2012 ήταν σε δωρεάν εφαρμογές. Για να πετύχει ένα branded app θα πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον δύο από τα παρακάτω «συστατικά»: καινοτομία, διαδραστικότητα, χρησιμότητα, ψυχαγωγία. Η ουσία είναι να βρεθεί ο μηχανισμός που θα προσθέσει αξία για τον καταναλωτή.

Ντίνος Παραβάντης, Cambo Industries: Ο βασικότερος κίνδυνος είναι να αναπτυχθεί η εφαρμογή και να μην επικοινωνηθεί. Επιπλέον, κάθε εφαρμογή θα πρέπει να είναι σωστά μελετημένη σε σχέση με τους στόχους που θα υπηρετήσει. Αντίστοιχα, θα πρέπει και να ενημερώνεται με συνέπεια, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να γίνει αναχρονιστική. Επίσης, το περιεχόμενό της πρέπει να είναι δελεαστικό. Στην περίπτωση που δεν είναι κατάλληλα σχεδιασμένο μπορεί να γίνει αδιάφορο ή ανεπιθύμητο για τον χρήστη οπότε και να το σβήσει. Αντίστοιχα πολύ σημαντικό ρόλο παίζει ο σχεδιασμός της (UI) ώστε να είναι εύχρηστη και να μην «κουράζει».

Σολ Σαλτιέλ, FastRiver: Κατά τη διαδικασία ανάπτυξης του app υπάρχει περίπτωση το project να ξεφύγει από τον προγραμματισμένο χρόνο ή το προβλεπόμενο budget, λόγω της αναθεώρησης του σκοπού του, με αποτέλεσμα την ακύρωση του project ή ακόμα και την οικονομική ζημιά στην εταιρεία, ειδικά σε περίπτωση που το project είναι αρκετά μεγάλο. Ακόμη, καθαρά σε επίπεδο marketing, επειδή τα mobile app αποτελούν ένα ακόμη εργαλείο του, πρέπει να το εξυπηρετούν ως τέτοιο, εκμεταλλευόμενα το ίδιο το Mέσο. Για την αποφυγή προβλημάτων, ο marketer θα πρέπει πρώτα να κατανοήσει τα κριτήρια με τα οποία οι χρήστες επιλέγουν ποιο app θα κατεβάσουν στο κινητό τους και να στραφεί σε ειδικευμένες εταιρείες.

Αναστάσιος Σπανίδης, Generation Y: Όταν κάτι υλοποιείται σωστά και επαγγελματικά, δεν έχει να φοβηθεί κάτι. Αντίστοιχα, λοιπόν, το brand θα πρέπει να προσέξει την επιλογή του συνεργάτη που θα δημιουργήσει το application που χρειάζεται. Εμπειρία στο user interface, είτε για mobile, είτε για web, δημιουργικότητα και πρωτότυπες ιδέες, τεχνογνωσία είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά του καλού συνεργάτη. Κάθε application θα πρέπει να έχει μετρήσιμους δείκτες αποτελεσματικότητας, ώστε να βελτιστοποιούμε συνεχώς το interface του, ευθυγραμμιζόμενοι με τους στόχους, είτε αυτοί είναι conversions είτε brand awareness, data capture κ.ο.κ.


Δημήτρης Ράντος, Get Social: Οι κίνδυνοι συνήθως εμφανίζονται μετά από τη δημιουργία ενός mobile app και συνήθως προέρχονται από την αρχική ανάλυση των λειτουργιών της εφαρμογής και πώς συνδυάζονται με τα υπόλοιπα συστήματα μιας επιχείρησης. Μια απλή εφαρμογή εμφάνισης περιεχομένου συνήθως δεν εμφανίζει κινδύνους. Αλλά για μια εφαρμογή που πρέπει να παρακολουθεί μια αποθήκη για ένα e-shop ή τη διαχείριση booking για ένα ξενοδοχείο, θα πρέπει να υπάρχει μια υποδομή και συμβατότητα που συνήθως παραβλέπεται. Τα mobile apps τα χειρίζονται χρήστες με διαφορετική γνώση περί τεχνολογίας, σε διαφορετικά γεωγραφικά σημεία και προορίζονται για πλήθος συσκευών με διαφορετικές δυνατότητες.

Ιάσονας Αντωνόπουλος, M-Stat: Ο μοναδικός κίνδυνος είναι η ανάπτυξη ενός μέτριου ή «κακού» app χωρίς υπαρκτά οφέλη και λόγο ύπαρξης. Για τον λόγο αυτό, το brand χρειάζεται να γνωρίζει πολύ καλά εξ αρχής τι θέλει να πετύχει μέσω της εφαρμογής, ποιο το added value για το χρήστη και ποιο το όφελος για το brand. Οι εφαρμογές που κάνουν τη ζωή του χρήστη «εύκολη» και ευχάριστη είναι εκείνες που έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας. Ένα ακόμα στοιχείο που χρήζει προσοχής είναι ο σχεδιασμός. Τα brands πρέπει να εκμεταλλεύονται τις γνώσεις των εταιρειών που υλοποιούν εφαρμογές. Μην ξεχνάμε ότι, υπάρχουν πολλά free και paid apps και οι χρήστες είναι πολύ ώριμοι και απαιτητικοί όταν βαθμολογούν μία εφαρμογή.

Χρήστος Λάτος, OgilvyOne Worldwide Athens: Πριν την δημιουργία ενός app το brand θα πρέπει να καταστρώσει τη γενικότερη mobile στρατηγική του. Ως πρώτα βήματα προτείνουμε: α. Βεβαιωθείτε ότι όλα σας τα digital assets (website, blog, Facebook apps) είναι mobile compatible,
β. Παρακολουθείτε τα analytics για να δείτε πόσοι είναι αυτοί που σας προσεγγίζουν μέσω mobile συσκευής και κατά πόσο αυξάνονται διαχρονικά, γ. Προσπαθήστε να εισάγετε τη mobile λογική σε όλη την επικοινωνία και προγράμματα marketing ως συνέχεια και υποστήριξη της συνολικής σας παρουσίας, δ. Παρακολουθείτε τον χώρο του mobile διαβάζοντας άρθρα και έρευνες, ώστε να κατανοήσετε πώς το κοινό σας χρησιμοποιεί το κινητό του στο πλαίσιο του customer journey.

Άννα – Μαρία Μπερίτση, 24 Media: Τα mobile apps θα πρέπει να μεταφέρουν διαφορετική εμπειρία από αυτή του web, καθώς ένα app θα πρέπει να σχεδιαστεί και να εφαρμοστεί ως ένα νέο προϊόν και όχι ως κάτι επιπρόσθετο του web. Η mobile εφαρμογή θα πρέπει να υιοθετήσει τη δική της φιλοσοφία και το δικό της περιεχόμενο, ώστε να προσφέρει μια ολοκληρωμένη ξεχωριστή εμπειρία και να εκμεταλλεύεται όλες τις δυνατότητες που προσφέρουν οι κινητές συσκευές και τα αντίστοιχα λειτουργικά συστήματα (πχ. Push up notifications, read later, geolocation, personalization, high definition images κτλ.)

Τι λένε οι διαφημιζόμενοι
User experience και απάντηση στις ανάγκες του καταναλωτή

Νίκος Πιτσιλαδής, Mobile and Digital Manager, Alpha TV
«Έχοντας πλέον ξεπεράσει τα 230.000 μοναδικά downloads, το Alpha Mobile App ανανεώνεται συνεχώς, προσφέροντας νέες δυνατότητες στους χρήστες, μένοντας όμως πιστό στην αρχική φιλοσοφία πίσω από την υλοποίησή του, να αποτελεί δηλαδή ένα «companion app», στη λογική του second screen. Στοχεύοντας ξεκάθαρα στο user experience, το app δεν δημιουργήθηκε για να υποκαταστήσει τις υπόλοιπες ψηφιακές πλατφόρμες του σταθμού, ούτε φυσικά και την εμπειρία παρακολούθησης του τηλεοπτικού προγράμματος, αλλά για να δώσει στον χρήστη τη δυνατότητα διάδρασης με το τηλεοπτικό πρόγραμμα και στα brands επικοινωνία με το κοινό του Alpha, μέσα από το περιβάλλον μίας προσωπικής, φορητής συσκευής.

Εκτός λοιπόν από live και on demand πρόγραμμα, ο χρήστης μπορεί να συμμετάσχει σε διαγωνισμούς και real time ψηφοφορίες των αγαπημένων του εκπομπών, να στείλει φωτογραφίες και βίντεο, να επικοινωνήσει και να μοιραστεί περιεχόμενο μέσω social media και πολλά άλλα. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε και τις αποκλειστικές εκπομπές, όπως το live Αλ Τσαντίρι Νιουζ Αfter, που «κλείνει το μάτι» στη διάθεση premium περιεχομένου μέσω των ψηφιακών Μέσων. Η συνεχής ανανέωση του Alpha Mobile App είναι στις πρώτες προτεραιότητες του Alpha. Στις νέες δυνατότητές του, συγκαταλέγονται πρωτοποριακό περιεχόμενο, όπως η προβολή ολόκληρου του κεντρικού ειδήσεων και ενημερωτικών εκπομπών στη νοηματική γλώσσα, δυνατότητες διάδρασης με τον τηλεοπτικό αέρα και τα brands με μία νέα πλατφόρμα gamification, καθώς και αποκλειστικό υλικό, που εμπλουτίζεται συνεχώς και ανά θεματική ενότητα.

Στις μέρες μας, η ύπαρξη ενός ακόμα διαύλου προσέγγισης του κοινού, μέσα από συμβατικές αλλά και tailor made, στοχευμένες και μετρήσιμες καμπάνιες με δυνατότητες on the fly optimization, είναι ιδιαιτέρως σημαντική. Από τη μεριά μας, είμαστε ιδιαιτέρως ικανοποιημένοι τόσο για το υψηλό ποσοστό retention, καθώς οι χρήστες επιστρέφουν συνεχώς στo Alpha Mobile App, όπως και συμμετοχής σε εκπομπές και προωθητικές ενέργειες, που κατά καιρούς υλοποιούμε μέσα από το app».

Κώστας Χαλκιώτης, Marketing Director, Ευρωπαϊκή Πίστη
«Στην Ευρωπαϊκή Πίστη, θεωρούμε ότι οι απαιτήσεις των καταναλωτών συνεχώς εξελίσσονται και μαζί τους πρέπει να εξελισσόμαστε και εμείς. Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργήσαμε το mobile app Ασφαλιστικός Γονέας, με στόχο να παρέχουμε στον χρήστη τη δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στις συνεργαζόμενες με το πρόγραμμα επιχειρήσεις. Ουσιαστικά το app αποτυπώνει στην οθόνη του χρήστη όλη την πληροφόρηση που χρειάζεται για τις αγορές του σε πραγματικό χρόνο, με τους χάρτες πρόσβασης, τα τηλέφωνα επικοινωνίας και τα ποσοστά επιστροφής των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, με τον πιο απλό, κατανοητό και εύκολο τρόπο.


Το app Ασφαλιστικός Γονέας δημιουργήθηκε ως ισχυρό επικοινωνιακό εργαλείο του συγκεκριμένου προγράμματος, προκειμένου οι χρήστες να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή που μπορούν να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους, να ενημερώνονται για το ποσό που έχουν συγκεντρώσει σύμφωνα με τις καλύψεις του προγράμματος, αλλά και την επιστροφή που έχουν πετύχει στα ασφάλιστρά τους. Στην Ευρωπαϊκή Πίστη, τόσο με το συγκεκριμένο app όσο και με όλες τις άλλες ενέργειές μας, δημιουργούμε τις προϋποθέσεις που θα κάνουν τον καταναλωτή να μας εκτιμήσει και να μας εμπιστευτεί, γιατί έχουμε τη δυνατότητα να του προσφέρουμε υπηρεσίες που απαντούν στις πραγματικές του ανάγκες».

Θόδωρος Λέλεκας, Out There Media  Το μέλλον ανήκει (και) στο in-app advertising
Μία από τις σημαντικότερες τάσεις παγκοσμίως στον χώρο του mobile advertising είναι το in-app advertising το οποίο αναμένεται να αγγίξει σε αξία τα 7,1 δισ. δολάρια παγκοσμίως μέχρι το 2015, σύμφωνα με έρευνα της Juniper Research. Για την τάση του in-app advertising μιλάει ο Θόδωρος Λέλεκας, Vice-President, Communications της Out There Media.

«Σε μία διεθνή αγορά όπου το κινητό τηλέφωνο τείνει να γίνει το βασικό μέσο επικοινωνίας και ενημέρωσης, δεν είναι περίεργο το φαινόμενο της συνεχώς αυξανόμενης δημοτικότητας των εφαρμογών (apps). Παιχνίδια, συνταγές μαγειρικής, γνωριμίες και ειδήσεις, καθώς παροχή λύσεων σε προσωπικά και επαγγελματικά θέματα είναι μόλις λίγα από τα αμέτρητα θέματα που δίνουν καθημερινή έμπνευση για τη δημιουργία εφαρμογών. Από τη μία λοιπόν η χρήση ή – τολμά να πει κανείς – η εξάρτηση από το smartphone ή το tablet αυξάνεται, ενώ από την άλλη οι διαφημιστές αναζητούν συνεχώς νέους, πρωτότυπους τρόπους για να επικοινωνήσουν με τον καταναλωτή, να επηρεάσουν την συμπεριφορά του στην αγορά, να εξασφαλίσουν την προτίμηση και την πίστη του. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι φανερό ότι τα mobile applications προσφέρουν αυτή τη στιγμή τον πιο περιζήτητο χώρο διαφήμισης, αποτελούν δηλαδή αυτό που λέμε στον κλάδο prime real estate.

Κι αυτό γιατί ο χρήστης που ανοίγει μια εφαρμογή για να παίξει, να ενημερωθεί, να ψυχαγωγηθεί ή να δουλέψει, αποτελεί το πιο αφοσιωμένο κοινό (captive audience) μιας σωστά σχεδιασμένης και εκτελεσμένης mobile διαφήμισης. Εμείς στην Out There Media δραστηριοποιούμαστε σε τρεις διαφορετικές ηπείρους (Ευρώπη, Ασία, Αμερική) κι έτσι βλέπουμε καθημερινά την άνοδο της ζήτησης για in-app advertising, αλλά και την αποδοχή και αποτελεσματικότητα αυτού του καινοτόμου τρόπου διαφήμισης σε όλο τον κόσμο. Προσυπογράφουμε λοιπόν τα στατιστικά και τις προβλέψεις που μιλούν για σταθερά ανοδικές τάσεις του in-app advertising διεθνώς τα επόμενα χρόνια, καθώς πιστεύουμε ότι αποτελεί έναν από τους πιο δημιουργικούς και αποτελεσματικούς τρόπους στοχευμένης διαφήμισης στη διάθεση του σύγχρονου διαφημιστή».