Σχόλια, εντυπώσεις και συμπεράσματα

Τον ευχαρίστησα για όλα και προχώρησα προς την έξοδο. Γύρισα, όμως και τον  κοίταξα για μια τελευταία φορά. Το ήθελα, το είχα ανάγκη να ρουφήξω μερικές εικόνες ακόμα. Ίσως γιατί ένιωσα ότι μπορεί να μην τον ξαναδώ ποτέ ξανά…

Τον έχουν αποκαλέσει φαλλοκράτη, κομπλεξικό, άξεστο και χίλια δύο άλλα προσβλητικά. Ουδόλως με απασχολεί. Διότι, επί 3 μέρες είχα την τύχη να συναναστραφώ τον πραγματικό French. Τον ευαίσθητο, τον δίκαιο, τον δουλευταρά, τον προσγειωμένο. Αυτόν που αναγνωρίζει τις αξίες και τις επιβραβεύει, που δίνει συμβουλές σαν στοργικός πατέρας, που προτιμά τη ρετσίνα από το ακριβό κρασί και που είναι τόσο ειλικρινής ώστε δηλώνει ευθαρσώς ότι υπάρχουν και πολύ πιο σημαντικά πράγματα στη ζωή από τη Διαφήμιση.

Μίλησα με αρκετούς που τον παρακολούθησαν εν δράσει στα γραφεία της Ogilvy στο Γέρακα. Ποια ήταν μία από τις λέξεις που επέλεξαν οι περισσότεροι; «Respect». Σεβασμός για όλα όσα έχει καταφέρει, σεβασμός που δεν αντιμετώπισε τον ερχομό του στην ταπεινή Ελλάδα με ψυχρό επαγγελματισμό, σεβασμός γιατί πολύ απλά μας ενέπνευσε.

Είπε πολλά αξιομνημόνευτα. Τι είναι αυτό, όμως, που πιθανώς αξίζει, περισσότερο από κάθε άλλο, να θυμόμαστε όλοι μας; Ότι η κορυφή δεν κατακτάται δίχως κόπο. «Χρειάζεται πολλή, σκληρή δουλειά, πολλά ξενύχτια», απάντησε όταν τον ρώτησα αν αρκούν το μυαλό και η χαρισματική προσωπικότητα για να οδηγήσουν έναν δημιουργικό στην καταξίωση. Και αυτό ακριβώς έκανε. Έστω και αν η εικόνα που καλλιεργούσε τεχνηέντως -και εξακολουθεί να το κάνει- είναι του ανθρώπου που δεν ζορίστηκε ποτέ του. «Δεν πρέπει να δείχνεις ότι ζορίζεσαι», μου είπε και συνέχισε: «Πρέπει να είσαι χαλαρός στην επιφάνεια και κάτω από το νερό να κουνάς τα πόδια σαν παλαβός. Όπως κάνουν οι πάπιες».

Σε ευχαριστώ Frenchie και ακόμα και αν δεν ξαναϊδωθούμε, δεν πειράζει. We will always have Athens…

Οι εντυπώσεις της ελληνικής αγοράς
Είναι ένας από τους κορυφαίους κειμενογράφους όλων των εποχών και η δεδομένη ικανότητά του στο storytelling, σε συνδυασμό με το κοφτερό μυαλό που διαθέτει και τον εκρηκτικό χαρακτήρα του, συνήθως καθηλώνουν το κοινό. Ο κόσμος ανταποκρίνεται θετικά, συμμετέχει, ακούει με προσοχή, γελάει, χειροκροτάει…

Η Ελλάδα δεν θα μπορούσε να αποτελέσει την εξαίρεση. Το Marketing Week, όμως, δεν αρκέστηκε στα πηγαδάκια που σχηματίστηκαν μετά το τέλος της εκδήλωσης. Ζήτησε από μερικούς διακεκριμένους δημιουργικούς και marketers να καταθέσουν την άποψή για όλα όσα είδαν και άκουσαν εκείνη την ημέρα. Ποιο είναι το συμπέρασμα που προκύπτει από τις απαντήσεις τους; Ότι είτε σου αρέσει, είτε δεν σου αρέσει -όπως συνέβη με ένα συμμετέχοντα- ο αξιότιμος κύριος French αποκλείεται να περάσει απαρατήρητος…


Γιώργος Αδαμαντίδης, Creative Director, Bold Ogilvy
«Η κρίση έχει επηρεάσει πολύ τις γυναίκες» μου λέει φεύγοντας από το μπαρ. «Κάποτε ψάχνανε άντρα με λεφτά. Τώρα ψάχνουν άντρα με δουλειά».
Τι να πει κανείς για τον Neil French; Για έναν Εγγλέζο με το όνομα «Γάλλος». Για έναν πρώην ταυρομάχο, μπράβο, εισπράκτορα ενοικίων και account executive, που ανακάλυψε ότι ήταν δημιουργικός. Για έναν guru της διαφήμισης που δεν έχει κερδίσει ούτε ένα spec στην καριέρα του.

Για έναν πρωτοπόρο, που τολμά να αμφισβητεί Twitter και Facebook. Για κάποιον που λέει ότι δεν τον ενδιαφέρουν τα βραβεία, και μάλλον λέει αλήθεια γιατί δεν ξέρει πόσα έχει. Για κάποιον που πίνει ούζο σε μπαρ. Για κάποιον που είναι θρασύς, σχεδόν αιρετικός, αλλά τον συγχωρείς γιατί είναι ειλικρινής. Για κάποιον που μπορεί να σε κάνει να γελάσεις, να σκεφτείς, να ζηλέψεις, να διασκεδάσεις με μία του κουβέντα. Τι να πεις;

Thanks Frenchie!

Γιώργος Γαρεφαλάκης, Creative Director, Bold Ogilvy
O Neil French είναι ένας rock star της Διαφήμισης. Όχι μόνο γιατί η δουλειά του έχει θαμπώσει το ευρύ κοινό. Όχι γιατί αντιμετωπίζεται παντού σαν living legend και κάθε του ομιλία είναι sold out. Αλλά κυρίως γιατί έχει στα κεκτημένα του το άλλοθι να είναι extreme. Όπως κάθε rock star άλλωστε.

Με τη μόνη διαφορά ότι οι «ακρότητες» που «κηρύττει» στις ομιλίες του, έχουν αντίκρισμα στην επιτυχία. Με το καμουφλάζ της πρόκλησης, δείχνει το δύσκολο και επίπονο μονοπάτι της πρωτοπορίας.

Όταν «δαγκώνει» πελάτες και account management, απλά κλείνει το μάτι στο δημιουργικό δείχνοντας του ποιες θα πρεπε να ‘ναι οι απαιτήσεις του από τη δουλειά.  Δεν υπαγορεύει στο δημιουργικό επιθετικότητα και αλαζονεία, αλλά θάρρος, πρωτοβουλία και πίστη στη δύναμη της ωραίας ιδέας. Άλλωστε πάντα με διακριτικό αλλά σαφή τρόπο, όσο κι αν δεν ταιριάζει στο superhero προφίλ  του, μνημονεύει και δίνει τα εύσημα στον πελάτη που βρήκε το κουράγιο, τόλμησε κι εμπιστεύτηκε την ωραία ιδέα κάνοντας διάσημο το προϊόν του και σπάζοντας τα δεσμά της «σίγουρης» αλλά μέτριας, πεπατημένης. Κι όσον αφορά στο account management, σε μια κουβέντα μας στο μπαλκόνι των καπνιζόντων, μου είπε  ότι «είμαι τυχερός γιατί έχω δουλέψει με managers που με έχουν κάνει σίγουρο ότι αν δεν πουλήσουν αυτοί την ιδέα, εγώ δεν θα την πουλήσω ποτέ».

Όταν ένα τόσο γενναιόδωρο και allegro μυαλό, κόβει σα λεπίδα και ορμάει στα projects με μανία εφήβου, είναι «καταδικασμένο» να χαζεύει χαμογελώντας από την κορυφή του Hall of Fame.

Δημήτρης Σαββάκος, Director of Interactive, OgilvyOne Worldwide Athens
Αιρετικός, αστείος, ειλικρινής και κυνικός, ο Neil French είναι η επιτομή του δημιουργικού. Ότι εργάστηκε έγινε γνωστός και στην διαφήμιση είναι απλά σύμπτωση. Θα μπορούσε να είναι δημιουργικός σε οποιοδήποτε χώρο και οποιαδήποτε εποχή. Και όπως όλες οι μεγάλες προσωπικότητες, μόλις τον γνωρίζεις η περσόνα του Neil French διαστρεβλώνει τις δουλείες του.

Από την ομιλία του έβγαινε πολύ συχνά η αίσθηση πως ήταν κυνηγός βραβείων και διασημότητας, υπεροπτικός απέναντι στους πελάτες και αδιάφορος με τα αποτελέσματα της δουλείας. Στην πραγματικότητα οι δουλείες του Neil French βγάζουν μια ειλικρινή και βαθιά γνώση των προϊόντων και των brands. Από εκεί και πέρα, έκανε τα πάντα για να περάσει αυτή την γνώση με τον πιο ιδιαίτερο, ανορθόδοξο και διασκεδαστικό τρόπο στο κοινό.

Και δεν χρειάζεται να παίρνουμε τοις μετρητοίς αυτά που είπε ο Neil για την digital Διαφήμιση. Αν άρχιζε τώρα την καριέρα του, digital θα ήταν!


Ηλίας Παντελόπουλος, Digital Business Manager, Sony Music Entertainment
Άκουγα με προσοχή τον Neil French, αλλά πιο πολύ χάζευα την αύρα του. Αυτή την αύρα του δημιουργικού κοσμοπολίτη, που λέει την αλήθεια και δεν κρύβεται!
Θαύμασα τις περιγραφές του και ένιωσα πως χαίρεται κάθε φορά που μοιράζεται τις στιγμές του με το κοινό που τον παρακολουθεί.

Δεν τον είδα σαν guru, άλλα σαν έναν απλό δημιουργικό άνθρωπο , που παίζει με τις λέξεις, με τους πελάτες, με τη ζωή…

Θα κρατήσω την θέση του, ότι η διαφήμιση είναι χαρά, είναι ζωή και ότι οι άνθρωποι της είναι κατ’ επέκταση και αυτοί χαρούμενοι και ευτυχισμένοι… Βέβαια το χρήμα κάνει αυτό το χαμόγελο λίγο πιο μεγάλο, λίγο πιο εύκολο.

Φάνηκε να διασκεδάζει, το ίδιο και εμείς! Thank you Neil.

Μωρίς Σιακκής, Διευθυντής Marketing Ford Motor Hellas
Κάθε παρουσίαση εξαρτάται από δύο παράγοντες: το περιεχόμενο και την ικανότητα του παρουσιαστή να το αναδείξει. Σε κάποιες περιπτώσεις, παίζει ρόλο και το «ειδικό βάρος» του παρουσιαστή. Στην προκειμένη περίπτωση, in theory είχαμε κάποιον που είχε και τα τρία, ως καταξιωμένος διαφημιστής: πολύ καλές δουλειές να δείξει, ικανότητα παρουσιαστή και ειδικό βάρος. In practice, ήταν απογοητευτικός.

Αντί να εστιαστεί στους παράγοντες που συντέλεσαν στις δουλειές του, αναλώθηκε σε ένα χείμαρρο ναρκισσισμού και συνειδητής διάθεσης να προκαλέσει το ακροατήριο, με αποτέλεσμα τα λίγα σημαντικά που είπε να περάσουν απαρατήρητα. Το μόνο που κατάφερε, ήταν να προβάλει κακά στερεότυπα. Οι πελάτες υπάρχουν για να παίρνουμε βραβεία, απώτερος στόχος είναι ο προσωπικός πλουτισμός, το παν είναι το attitude και πόσο πουλάμε τον εαυτό μας, οι account managers είναι άσχετοι και σκοτώνουν όλες τις καλές ιδέες, η έρευνα είναι περιττή κ.ο.κ. Πουθενά μα πουθενά δεν έβγαλε το βασικότερο πράγμα που χαρακτηρίζει όσους πετυχαίνουν στο χώρο: την αγάπη για τη δουλειά και την αφοσίωση στη βελτίωση.

Δεν ξέρω τι τραυματικές εμπειρίες έχει από την παιδική του ηλικία ή την καριέρα του ώστε να βγάζει τέτοια χολή, τέτοια αχαριστία και τέτοια τζάμπα μαγκιά εκ του ασφαλούς (γιατί είναι πάντα εύκολο να κομπάζεις εκ των υστέρων). Δεν έχει σημασία. Στο κάτω κάτω, το ταλέντο μπορεί να συμβαδίζει με τα κόμπλεξ. Σημασία έχει ότι έδειξε ένα λάθος μοντέλο, ως πρότυπο. Και ένα πράγμα που δε χρειάζεται κανένας χώρος, είναι λάθος πρότυπα.

Σωτήρης Σπυρακόπουλος Διευθυντής Marketing ΦΑΓΕ
Καυστικός, άμεσος, ελαφρώς είρων, όσο δικαιολογεί η καταξιωμένη πορεία του, αλλά συνάμα ανθρώπινος, προσιτός και ανοικτός στις ιδέες και στο διάλογο. Η δουλειά του είναι διεθνώς αναγνωρισμένη και πολυβραβευμένη, άρα δεν χρειάζεται επιπρόσθετα σχόλια. Από την παρουσίασή του όμως καταλαβαίνει κανείς γρήγορα ότι ο άνθρωπος αυτός είναι ένας εκπληκτικός «story teller» που απολαμβάνει αυτό που κάνει.

Η ικανότητα του να “λέει την ιστορία” άμεσα, εύπεπτα και κυρίως γοητευτικά σίγουρα συνδέεται, μεταξύ πολλών άλλων χαρακτηριστικών, με την επιτυχημένη πορεία του. Χαίρομαι ιδιαίτερα που είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε και κρατώ δυο παραινέσεις του, τόσο προς τους διαφημιστές όσο και προς τους διαφημιζόμενους: «Όταν έχεις μια καλή ιδέα, πέταξέ τη στα σκουπίδια και βρες μια καλύτερη» και «Πήγαινε με το ένστικτό σου, όταν πιστεύεις σε μια ιδέα».