Διάβασα και άκουσα πολλά στα εγχώρια ΜΜΕ και κοινωνικά δίκτυα για την μετονομασία της Facebook. Για μια ακόμα φορά η δημόσια συζήτηση εστίασε στα εύκολα και τα επιφανειακά. Από την αυτονόητη διευκρίνιση ότι πρόκειται για αλλαγή ονόματος της ιδιοκτήτριας εταιρείας και όχι του κοινωνικού δικτύου, μέχρι τις αναφορές στο υποτιθέμενο δυστοπικό μέλλον που μας οδηγεί ο Ζάκερμπεργκ με το όραμά του για το metaverse. Και από τη μάλλον ναρκισσιστική διαπίστωση πολλών ότι το νέο όνομα έχει ελληνικές ρίζες μέχρι το σίγουρα ναρκισσιστικό σχόλιο κάποιου πολιτικού, ότι ο ΜΖ δήθεν του το έκλεψε.

Πάμε λοιπόν στα πιο ουσιαστικά:
Πρόκειται για μία από τις πλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις rebranding. Και όπως έχω γράψει επανειλημμένα, τo rebranding είναι το τελευταίο καταφύγιο για ένα brand που καταλαβαίνει ότι δεν είναι πια σχετικό με το περιβάλλον και τα κοινά του. Το Facebook δεν είναι το εύρωστο brand που ήταν κάποτε. Οι συχνές διαρροές δεδομένων και παραβιάσεις της ιδιωτικότητας των χρηστών του και οι διακοπές λειτουργίας του το έχουν επηρεάσει σημαντικά. Οι νεότερες γενιές το έχουν προ πολλού απορρίψει, θεωρώντας το δίκτυο ηλικιωμένων, που μάλιστα συμβάλλει στην καθυστέρηση λήψης μέτρων εναντίον της κλιματικής αλλαγής. Αλλά και μεγαλύτεροι, πολλοί από τους πάλαι ποτέ καθημερινούς χρήστες του, το θεωρούν υπεύθυνο για την εύκολη διάδοση fake news, ψευδοεπιστημών, ακραίων σεκτών και θεωριών συνωμοσίας, με πρόσφατο το παράδειγμα του αντιεμβολιασμού. Με το rebranding, η μητρική εταιρεία δεν αφήνει την κακή κατάσταση του Facebook να παρασύρει το Instagram, το Whatsapp και τα υπόλοιπα brands της, και τα αποσυνδέει από αυτό.

Το metaverse δεν αποτελεί δυστοπία, ούτε καν μια κατάσταση του απώτερου μέλλοντος. Το VR και το AR είναι στις καθημερινές συζητήσεις των marketers και πολλά μεγάλα καταναλωτικά brands ήδη πειραματίζονται μαζί τους. Όταν mainstream pop stars, όπως η Ariana Grande και ο Travis, συναντιούνται με τα εφηβικά κοινά τους σε Fortnite concerts και ένα mainstream megabrand σαν την Coca-Cola βγαίνει στα παραδοσιακά media με την καμπάνια «Real Magic», σημαίνει ότι το metaverse μάς έρχεται γρήγορα – αν δεν είναι ήδη εδώ. Είναι αυτονόητο λοιπόν για την εταιρεία που πρωτοπόρησε στην κοινωνική δικτύωση, να θέλει να κυριαρχήσει. Θα το καταφέρει; Η ευκολία με την οποία εισέβαλαν και κυριάρχησαν τα τελευταία χρόνια πλατφόρμες όπως η Zoom, η Roblox ή το Discord δείχνει τις δυσκολίες.

Βρήκα ενδιαφέρον και το σχετικό πρόσφατο άρθρο του Mark Ritson: Oι αναφορές σε πρωτοπόρες εταιρείες όπως η Kodak, η ΙΒΜ, η Nokia, η Sony-Ericsson, αν μη τι άλλο δημιουργούν ενδιαφέρουσες συζητήσεις.