Κοινή τοποθέτηση των EACA, EPC, FEDMA, IAB Europe και NME Ανταποκρινόμενοι στην πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για δημόσια διαβούλευση γύρω από το ζήτημα των fake news και της online παραπληροφόρησης, οι ευρωπαϊκοί φορείς του οικοσυστήματος της εμπορικής επικοινωνίας προχώρησαν σε κοινή τοποθέτησή τους γύρω από το θέμα.
Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Ένωση Διαφημιστικών Εταιρειών (EACA), το Συμβούλιο Ευρωπαίων Εκδοτών (EPC), η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Direct και Interactive Marketing (FEDMA), ο ευρωπαϊκό βραχίονας του Interactive Advertising Bureau (IAB Europe) και η News Media Europe (NME), έδωσαν στη δημοσιότητα κείμενο το οποίο καλωσορίζει την πρωτοβουλία της Ε.Ε., εκφράζοντας επίσης την ανησυχία των φορέων για τις επιπτώσεις του φαινομένου στο διαφημιστικό οικοσύστημα και στη φήμη όλων όσοι συμμετέχουν στην αλυσίδα της ψηφιακής επικοινωνίας. Επισημαίνουν ταυτόχρονα ότι, καθώς η online διαφήμιση αποτελεί την κύρια πηγή εσόδων για την αγορά των Μέσων στην Ευρώπη, σκοπός τους είναι να εργασθούν για την υποστήριξη της ποιοτικής δημοσιογραφίας και την αποκοπή των fake news από τη χρηματοδοτική αλυσίδα της διαφήμισης.
Επισημαίνουν παράλληλα ότι είναι μείζονος σημασίας τα fake news να διαχωριστούν σαφώς από νόμιμες διαφημιστικές πρακτικές (όπως native, advertorials, sponsored content κ.α.), οι οποίες δεν πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο της διαβούλευσης. Υπογραμμίζουν επίσης την τεχνική πρόκληση του αποκλεισμού των sites που φιλοξενούν fake news από τη διαφημιστική χρηματοδότηση, αντιπαραθέτουν τη δραστηριότητα της αγοράς στον τομέα του brand safety και εγείρουν το ζήτημα των αρνητικών επιπτώσεων που μπορεί να έχει η θέσπιση «σκληρών» ρυθμιστικών μέτρων που στοχεύουν ξεκάθαρα στο περιεχόμενο.
Σε μια τέτοια περίπτωση τίθενται σε κίνδυνο οι θεμελιώδεις αρχές της ελευθερίας έκφρασης και της ελευθερίας των Μέσων, τόσο σε ευρωπαϊκό, όσο και σε εθνικό επίπεδο. Οι φορείς αναφέρονται τέλος στις πολυάριθμες πρωτοβουλίες που αναδύονται σε επίπεδο ανάπτυξης προγραμμάτων αντιμετώπισης των fake news, από όλους τους stakeholders –κοινωνία των πολιτών, digital media και ακαδημαϊκή κοινότητα-, σε τοπικό, ευρωπαϊκό, αλλά και παγκόσμιο επίπεδο. Τα προγράμματα αυτά έχουν ως στόχο την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων εντοπισμού των fake news, συνδυάζοντας τεχνολογίες και λύσεις όπως cloud, machine learning, video recognition, με editorial εξειδίκευση.
«Τέτοιες πρωτοβουλίες», αναφέρουν, «πρέπει να υποστηριχθούν». Τέλος, τονίζουν ότι η μάχη κατά της παραπληροφόρησης είναι μόνον ένα μέρος της πρόκλησης αποκατάστασης της εμπιστοσύνης των ανθρώπων στα Μέσα και στην ποιοτική δημοσιογραφία. Σημαντικό ρόλο θα παίξει η προσπάθεια εκπαίδευσης και επιμόρφωσης του κοινού γύρω από τα Νέα Μέσα, με στόχο την ενίσχυση της ικανότητας των ίδιων των πολιτών να αξιολογούν τις πληροφορίες στις οποίες εκτίθενται offline και online και την προαγωγή της υπεύθυνης χρήσης του Internet.