Tον συναντήσαμε σε ένα από τα συχνά πλέον ταξίδια που κάνει στην Ελλάδα για την υπόθεση της Leo Burnett. Μεταξύ άλλων, ξεκαθάρισε ότι δεν τίθεται κανένα θέμα συγχώνευσης της Leo Burnett με την Publicis Hellas, ενώ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο το δίκτυο να κινηθεί νομικά κατά των υπευθύνων της εταιρείας και του Πέτρου Βενέτη, εάν αποδειχθεί ότι υπάρχει νομικό κενό στις κινήσεις των τελευταίων.

Τέλος, ο Μathias Emmerich τονίζει ότι ο τρόπος που λειτουργούσαν κάποιες διαφημιστικές εταιρείες στη συνεργασία τους με τον Alter, δεν ήταν μια διαδομένη τακτική, αλλά τακτική που ακολούθησαν μόνο οι συγκεκριμένες εταιρείες, για τους δικούς τους λόγους, με αποτέλεσμα σήμερα να βιώνουν τις συνέπειες αυτής της ανορθόδοξης όπως λέει, πρακτικής. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που έγινε κατανοητό από τη συνέντευξη με τον Μathias Emmerich είναι ότι οι πρωτοβουλίες για τις όποιες εξελίξεις στη Leo Burnett ανήκουν αποκλειστικά και μόνο στο Publicis Groupe και σε κανέναν άλλο. 

Marketing Week: Παίρνοντας τα πράγματα από  την αρχή, πότε ενημερώθηκε το Publicis Groupe για τα σημαντικά προβλήματα της Leo Burnett;

Mathias Emmerich: Τον Μάϊο του τρέχοντος έτους. Θα έπρεπε να γνωρίζαμε νωρίτερα. Τον Μάϊο ήταν που μάθαμε ολόκληρη την ιστορία. Ενημερωθήκαμε για τις επιταγές που είχαν παρακρατήσει οι Τράπεζες. Εκείνη τη στιγμή αντιληφθήκαμε ότι το πρόβλημα δεν είχε να κάνει με την καθημερινή δραστηριότητα της εταιρείας, αλλά ότι αυτές οι επιταγές συνδέονταν με τις περίπλοκες συναλλαγές γύρω από τις αγορές προγράμματος για την τηλεόραση του Alter.

Καταλάβαμε λοιπόν ότι ο ισολογισμός της εταιρείας είχε επιβαρυνθεί με περισσότερα από 20 εκατ. ευρώ, εξαιτίας αυτής της τριμερούς μετακίνησης ανάμεσα στην εταιρεία, στον Alter και στους παροχείς προγράμματος Terra και Modern Times.

Marketing Week: Ποια στάση αποφάσισε να κρατήσει το Publicis Groupe έναντι της εταιρείας μπροστά σε αυτήν την κατάσταση;

Mathias Emmerich: Οι συναλλαγές αυτές με τον Alter είχαν θεωρηθεί ασφαλείς από τους εμπλεκόμενους. Θεωρούσαν ότι η Leo Burnett δεν θα διέτρεχε ρίσκο, διότι ο Alter θα την πλήρωνε και στη συνέχεια η Leo Burnett θα πλήρωνε τους παρόχους προγράμματος. Επίσης, οι πάροχοι προγράμματος ήξεραν από την αρχή ότι η πληρωμή που τους χρώσταγε η Leo Burnett ήταν άμεσα συνδεδεμένη με την πληρωμή που θα λάμβανε από τον Alter.

Όμως, εκεί που η προστασία αυτή έγινε αναποτελεσματική, ήταν όταν ο Alter έκανε αίτηση για το άρθρο 99. Από τη μία πλευρά λοιπόν έχουμε τον Alter να χρωστάει στη Leo Burnett 24 εκατ. ευρώ και από την άλλη, έχουμε Τράπεζες που διεκδικούν από την εταιρεία 22 εκατ. ευρώ. Επίσης είναι προφανές ότι ο Alter δεν μπορεί να πληρώσει τα 24 εκατ. ευρώ, τουλάχιστον όχι στο κοντινό μέλλον.

Με τα παραπάνω δεδομένα, δεν υπήρχε καμμία περίπτωση το Publicis Groupe να αναλάβει αυτό το χρέος. Πρώτον, διότι δεν υπάρχουν οι αντίστοιχοι πόροι. Δεύτερον, αυτές οι συναλλαγές δεν μας είχαν γνωστοποιηθεί, ήταν αποφάσεις που είχαν λάβει το μάνατζμεντ και το ΔΣ της Leo Burnett χωρίς τη δική μας έγκριση. Τρίτον, αισθανθήκαμε ότι, τα τρία εμπλεκόμενα μέρη συνδέονταν με μία δεσμευτική συμφωνία μεταξύ τους, την οποία κάποια στιγμή, κάποιοι από αυτούς έσπασαν.

Από τη δική μας πλευρά λοιπόν, επρόκειτο για μία κακή επιχειρηματική συμπεριφορά και κρίναμε ότι δεν ήταν δυνατόν να υποστηρίξουμε την υπόθεση οικονομικά. Η επόμενη κίνηση για τη Leo Burnett ήταν φυσικά να υποβάλει αίτηση για το άρθρο 99.


Marketing Week: Ζητήσατε τις παραιτήσεις του μάνατζεμεντ και του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας;

Mathias Emmerich: Όχι.

Marketing Week: Έχουν όμως παραιτηθεί;

Mathias Emmerich: Ναι. Θα είμαι πιο ακριβής. Η Κατερίνα Σάββα και η Γωγώ Σκλήβα όντως παραιτήθηκαν, καθώς δεν μπορούσαμε να ανταποκριθούμε στο αίτημά τους για τις αποζημιώσεις στους ανθρώπους της εταιρείας.

Στην κατάσταση που βρίσκεται η εταιρεία δεν μπορούμε να δεσμευθούμε ότι θα καταβληθούν, καθώς η πτώχευση είναι κάτι παραπάνω από πιθανή και επιπλέον, δεν είμαστε εμείς υπεύθυνοι για το πρόβλημα που δημιουργήθηκε από το μάνατζμεντ της εταιρείας.

Με τον Πέτρο Βενέτη η συζήτηση είχε να κάνει με την αποδέσμευσή του από την ευθύνη του ως Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου. Είπαμε λοιπόν στον Πέτρο Βενέτη ότι εάν ο όρος του για να μείνει στο Διοικητικό Συμβούλιο είναι να αποδεσμευθεί από την ευθύνη του για την παρούσα κατάσταση, αυτό δεν θα μπορούσε να γίνει αποδεκτό.

Εμείς ως μέτοχος, θεωρούμε ότι το προηγούμενο Διοικητικό Συμβούλιο είναι υπεύθυνο γι’ αυτές τις συναλλαγές και ίσως, αφού θα έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος και εάν προκύψουν δεδομένα που θα δείχνουν πως ότι συνέβη δεν ήταν απλώς μια κακοτυχία, δεν θέλουμε να έχουμε απολέσει το δικαίωμα να κινηθούμε και νομικά κατά όλων των υπευθύνων.

Το Publicis Groupe θέλει να μάθει και να καταλάβει τι πήγε στραβά. Βλέπουμε επίσης ότι αυτή η υπόθεση με τον Alter, δεν ήταν εξίσου μοιρασμένη στην αγορά. Δεν μπήκαν όλες οι διαφημιστικές εταιρείες σε τέτοιου είδους συμφωνίες με τον Alter.

Μπήκαν αρκετές τοπικές και κάποιες πολυεθνικές, από τις οποίες πολυεθνικές καμμία στο βαθμό στον οποίο μπήκε η Leo Burnett. Άρα δεν μπορούμε να πούμε ότι ήταν μια κοινή πρακτική της αγοράς. Δεν ήταν. Δεύτερον, ήταν κάτι που ξεκίνησε και οργανώθηκε γύρω από έναν παίχτη -τον Alter- και με παρόχους προγράμματος που είχαν κοινούς μετόχους με τον Alter…

Marketing Week: Επί του παρόντος λοιπόν γίνεται έλεγχος σε όλα τα οικονομικά και τις συναλλαγές της Leo Burnett και εάν προκύψουν ικανά στοιχεία, προτίθεστε να κινηθείτε και νομικά εναντίον των υπευθύνων;

Mathias Emmerich: Εάν βρούμε στοιχεία, ναι. Ό, τι συνέβη είναι αποτέλεσμα απλώς κακής διοίκησης και κακών επιχειρηματικών αποφάσεων, ή πίσω από αυτό κρύβονται άλλα πράγματα; Δεν ξέρουμε. Αυτό που είναι σίγουρο όμως, είναι ότι σήμερα η Leo Burnett βρίσκεται σε αυτήν την κατάσταση, ενώ άλλες εταιρείες και ειδικά μεγάλες, όπως η Publicis για παράδειγμα, δεν βρίσκονται στον ίδιο παρονομαστή.

Σίγουρα λοιπόν υπήρξαν κακές επιχειρηματικές αποφάσεις, που πάρθηκαν χωρίς να κοινοποιηθούν στον οργανισμό.
Τέτοιου είδους αποφάσεις δεν θα πρέπει ποτέ να λαμβάνονται από ένα agency σε τοπικό επίπεδο χωρίς την πλήρη συμφωνία του οργανισμού.

Marketing Week: Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια του Publicis Groupe για τη Leo Burnett; Αφορούν στην Publicis Hellas;

Mathias Emmerich: Δεν υπάρχει καμμία απολύτως σχέση ανάμεσα σε όσα συμβαίνουν στη Leo Burnett, με την Publicis Hellas. Είναι δύο διαφορετικές εταιρείες, με διαφορετικούς μετόχους και μητρικές εταιρείες. Όσον αφορά στην έκθεσή τους στον Alter, η Publicis Hellas έχει επίσης ένα άνοιγμα της τάξης του 1,5 εκατ. ευρώ, που δεν την απειλεί σε καμμία περίπτωση και το οποίο καλύπτουμε πλήρως.

Από την άλλη, έχουμε τη Leo Burnett της οποίας το άνοιγμα είναι 24 εκατ. ευρώ. Δεν υπάρχει σύγκριση και δεν μπορούμε να συμπεριφερθούμε το ίδιο. Δεν υπάρχει κανένα σχέδιο πάντως συγχώνευσης ή οτιδήποτε άλλο μεταξύ Leo Burnett και Publicis Hellas.


Marketing Week: Η Leo Burnett έχει στο πελατολόγιό της μεγάλους τοπικούς αλλά και πολυεθνικούς πελάτες, όπως για παράδειγμα η Procter & Gamble, που είναι ευρύτερα μεγάλος πελάτης του δικτύου. Ποιά είναι η στάση σας έναντι των πελατών;

Mathias Emmerich: Υπάρχουν πελάτες, του Δημοσίου για παράδειγμα, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι και νομικά να φύγουν από τη Leo Burnett, από τη στιγμή που έχει κάνει αίτηση για το άρθρο 99.

Η Procter & Gamble είναι ένας πολύ μεγάλος πελάτης του Publicis Groupe και όταν συνέβησαν όλα αυτά, τους ενημερώσαμε και τους ρωτήσαμε τι θέλουν να κάνουν. Τους εκθέσαμε με πλήρη διαφάνεια την όλη κατάσταση και είναι πλέον δική τους επιλογή αν θα εξακολουθήσουν να συνεργάζονται με τη Leo Burnett και αν εξακολουθούν να εμπιστεύονται την εταιρεία, ή αν θέλουν να μετακινηθούν σε κάποια άλλη εταιρεία του δικτύου, ή και εκτός αυτού.

Μέχρι στιγμής δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση εκ μέρους τους. Είμαστε σε ανάλογες συζητήσεις και με τους άλλους πελάτες της εταιρείας και το τι θα κάνει ο καθένας εξαρτάται από πολλούς διαφορετικούς παράγοντες. Ελπίζω ότι αύριο η Leo Burnett θα έχει πελατολόγιο ικανό να στηρίξει τη λειτουργία της, σε μικρότερο μέγεθος βέβαια, αλλά τίποτε δεν είναι σίγουρο.

Marketing Week: Ποιος διευθύνει την εταιρεία σήμερα;

Mathias Emmerich: Ο Πέτρος Βενέτης. Είναι δύο διαφορετικά πράγματα το να είσαι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου και Διευθυντής της εταιρείας. Δεν είναι πλέον Πρόεδρος του Δ.Σ. Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου έχω αναλάβει εγώ και τα άλλα δύο μέλη του Δ.Σ. είναι πλέον ο δικηγόρος Γιάννης Χατζηπροδρόμου και άλλος ένας εκπρόσωπος του Groupe που διαχείριζεται τις σχέσεις με τους πολυεθνικούς πελάτες.

Ο Πέτρος Βενέτης εξακολουθεί να είναι ο CEO της εταιρείας, αλλά δεν είναι μέλος του Δ.Σ.

Marketing Week: Η Leo Burnett απασχολεί περίπου 120 άτομα. Υπάρχει κάποιο σχέδιο, κάποια πρόβλεψη για την τύχη αυτού του δυναμικού;

Mathias Emmerich: Ξέρουμε ότι σίγουρα κάποιοι πελάτες θα φύγουν. Εάν οι πελάτες αυτοί θέλουν να πάρουν μαζί τους κάποιους από τους ανθρώπους που εξυπηρετούσαν μέχρι τώρα τους λογαριασμούς τους στη Leo Burnett, τους είπαμε φυσικά να τους ακολουθήσουν. Από κει και πέρα, δεν γνωρίζουμε εάν η Leo Burnett θα διατηρήσει ένα μέγεθος ικανό για να συνεχίσει τη λειτουργία της. Το ελπίζουμε.

Κάποιο κομμάτι του δυναμικού πάντως σίγουρα θα πρέπει να μειωθεί. Στους ανθρώπους αυτούς, εάν η εταιρεία δεν πτωχεύσει, θα πληρώσουμε αποζημιώσεις. Προσπαθούμε να κάνουμε ό, τι καλύτερο μπορούμε ώστε να υπάρξει μέλλον για την εταιρεία και τους ανθρώπους. Τα πράγματα όμως είναι εξαιρετικά δύσκολα. 


Τι θα κάνουν οι διαφημιζόμενοι της Leo Burnett
Η Leo Burnett είναι μία από τις τέσσερις μεγαλύτερες διαφημιστικές εταιρείες της ελληνικής αγοράς και το πελατολόγιό της απαρτίζουν μερικοί από τους μεγαλύτερους διαφημιζόμενους. Όπως είναι φυσικό, οι παραπάνω εξελίξεις πυροδότησαν έντονες συζητήσεις ως προς το μέλλον αυτών των συνεργασιών. Μέχρι το κλείσιμο της ύλης του παρόντος τεύχους, το ρεπορτάζ έδειχνε ότι στην πλειοψηφία τους οι διαφημιζόμενοι κάνουν τις απαραίτητες κινήσεις ώστε να μην έχουν εκκρεμότητες στις σχέσεις τους με τα Μέσα, χωρίς να επιβεβαιώνουν μετακινήσεις λογαριασμών.

Συγκεκριμένα, τόσο η Εθνική Τράπεζα όσο και ο ΟΠΑΠ φαίνεται ότι προχωρούν σε απευθείας πληρωμές των Μέσων για τα προγράμματά τους. Παράλληλα, ο ΟΠΑΠ αναμένεται τις προσεχείς εβδομάδες να προχωρήσει στη διενέργεια νέου spec εξαιτίας της εξέλιξης με τη Leo Burnett. Η Procter & Gamble Hellas από την πλευρά της, ανέφερε ότι βρίσκεται σε διαρκή συνεννόηση με τα κεντρικά του ομίλου Publicis, ότι σαφώς θα κάνει ότι χρειάζεται για να μην υπάρξουν εκκρεμότητες και πως μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάποια απόφαση για το μέλλον της συνεργασίας. Η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας Wind, της οποίας η Leo Burnett χειρίζεται το δημιουργικό μέρος του λογαριασμού, ανέφερε επίσης ότι επί του παρόντος δεν υπάρχει κάποια μεταβολή στη συνεργασία, ενώ το ίδιο επεσήμανε και η Βερόπουλος.

Όσον αφορά στην Elbisco, οι πληροφορίες του Marketing Week λένε ότι ο λογαριασμός της Αλλατίνη που χειρίζεται η Leo Burnett ενδέχεται να μετακινηθεί, εάν τα προβλήματα με την τελευταία εμφανιστούν ανυπέρβλητα. Στο roster της Elbisco ανήκει και η BBDO Athens, ωστόσο δεν θα πρέπει να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο ο λογαριασμός να μετακινηθεί -εάν μετακινηθεί-, σε άλλη διαφημιστική εταιρεία, εκτός roster.

Και η Media Markt όμως, βρίσκεται σε επικοινωνία με τα κεντρικά της γραφεία στη Γερμανία και αναμένει κατευθύνσεις. Σοβαρό ζήτημα φαίνεται τέλος να έχει προκύψει με το λογαριασμό της Samsung Hellas, εταιρείας που πρόσφατα λανσαρίστηκε αυτόνομη στην ελληνική αγορά και ο διαφημιστικός της λογαριασμός είναι αρκετά μεγάλος.

Στην περίπτωση αυτή, δεν μπορεί να αποκλεισθεί το ενδεχόμενο ο λογαριασμός να μετακινηθεί στην Publicis, υπό αυστηρές όμως προϋποθέσεις που θέτει η Samsung. Στις 6 Ιουλίου δε, το Daily Fax δημοσίευσε την είδηση για τη μετακίνηση του λογαριασμού της IKEA, από την Leo Burnett στην Olympic DDB, από την 1η Αυγούστου. Στο πελατολόγιο της Leo Burnett βρίσκονται επίσης εταιρείες όπως Ferrero, Fiat, Mythos κ.ά.

Η αίτηση και ο ρόλος του Alter
Μετά από έντονη και παρατεταμένη φημολογία, η ίδια η Leo Burnett με ανακοίνωσή της ενημέρωσε τελικά ότι πράγματι, κατέθεσε στις 8 Ιουλίου αίτηση υπαγωγής της στο άρθρο 99 του Ν. 3588/2007, ζητώντας έτσι προστασία από τους πιστωτές της και χρονικό περιθώριο ικανό για να ρυθμίσει τις οφειλές της και να προχωρήσει στην υλοποίηση πλάνου αναδιάρθρωσης.

Όπως αναφέρει η ίδια η Leo Burnett στην ανακοίνωσή της, η υποβολή της αίτησης στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα, είναι αποτέλεσμα της αδυναμίας του Alter να καταβάλει το χρέος του προς την εταιρεία, το οποίο στη συνέχεια προκάλεσε την ανάκληση των επιταγών που είχε εκδώσει η ίδια η εταιρεία προς τους προμηθευτές των συναλλαγών της με τον Alter, τις εταιρείες Modern Times και Terra.

Η Leo Burnett έχει υποβάλει σχέδιο συνδιαλλαγής αναφορικά με τις επιταγές που εκδόθηκαν σε διαταγή των εταιρειών Modern Times και Terra, καθώς η πληρωμή τους θα οδηγούσε πιθανότατα στην παύση των δραστηριοτήτων της εταιρείας. Η απόφαση αυτή έπεται της υποβολής αίτησης του Alter για προστασία με βάση το άρθρο 99.

Η Leo Burnett επισημαίνει τέλος στην ανακοίνωσή της, ότι η αίτηση «αποσκοπεί στην προάσπιση των συμφερόντων των πελατών, προμηθευτών και εργαζομένων μας. Το σχέδιο συνδιαλλαγής που προτείνεται από την εταιρεία θα της επιτρέψει να αναδιαρθρώσει το χρέος της που σχετίζεται με τις συναλλαγές της με τον Alter και να συνεχίσει τις δραστηριότητές της», καταλήγει.

Η κραταιά Leo Burnett…
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Leo Burnett βρισκόταν στην 3η θέση στην κατάταξη των διαφημιστικών εταιρειών, με μεικτά αποτελέσματα 13 εκατ. ευρώ για το 2009, ενώ η Publicis, καταλάμβανε την ίδια χρονιά την 9η θέση, με μεικτά αποτελέσματα 7,3 εκατ. ευρώ.

Είπε…
Είπαμε στον Πέτρο Βενέτη ότι εάν ο όρος του για να μείνει στο Διοικητικό Συμβούλιο είναι να αποδεσμευτεί από την ευθύνη του για την παρούσα κατάσταση, αυτός δεν θα μπορούσε να γίνει αποδεκτός».

«Αυτές οι συναλλαγές δεν μας είχαν γνωστοποιηθεί, ήταν αποφάσεις που είχαν λάβει το Μάνατζμεντ και το Δ.Σ. της Leo Burnett χωρίς τη δική μας έγκριση. Τέτοιου είδους αποφάσεις δεν θα πρέπει ποτέ να λαμβάνονται από ένα agency σε τοπικό επίπεδο χωρίς την πλήρη συμφωνία του οργανισμού».

«Δεν μπήκαν όλες οι διαφημιστικές εταιρείες σε τέτοιου είδους συμφωνίες με τον Alter. Μπήκαν αρκετές τοπικές και κάποιες πολυεθνικές, από τις οποίες πολυεθνικές καμία στο βαθμό στον οποίο μπήκε η Leo Burnett. Άρα δεν μπορούμε να πούμε ότι ήταν μια κοινή πρακτική της αγοράς».

«Δεν υπάρχει κανένα σχέδιο πάντως συγχώνευσης ή οτιδήποτε άλλο μεταξύ Leo Burnett και Publicis Hellas».

«Δεν υπάρχει καμμία απολύτως σχέση ανάμεσα σε όσα συμβαίνουν στην Leo Burnett, με την Publicis Hellas. Είναι δύο διαφορετικές εταιρείες, με διαφορετικούς μετόχους και μητρικές εταιρείες».

«Η πρακτική που δημιούργησε αυτό το τεράστιο πρόβλημα ξεκίνησε και οργανώθηκε γύρω από έναν παίχτη -τον Alter- και με παρόχους προγράμματος που είχαν κοινούς μετόχους με τον Alter…»