Εφημερίδα Metro

Μελετώντας τα στοιχεία της έρευνας που αφορούν μόνο στον δωρεάν Τύπο, διαπιστώνει κανείς ότι μόνο η Metro και η Lifo έχουν πετύχει αύξηση αναγνωσιμότητας, φθάνοντας τους 299.000 και 251.000 αναγνώστες αντίστοιχα. Η Lifo μάλιστα έχει επιτύχει το μεγαλύτερο ποσοστό αύξησης, το οποίο έφθασε στο 10%. Η City Press βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με την προηγούμενη μέτρηση, όντας δεύτερη δωρεάν ημερήσια εφημερίδα σε αναγνωσιμότητα, ενώ η αναγνωσιμότητα της Athens Voice έχει μειωθεί κατά 1 ποσοστιαία μονάδα.

Η FAQ μπήκε για πρώτη φορά στη μέτρηση, πετυχαίνοντας αναγνωσιμότητα 118.000 ατόμων, ενώ τη μεγαλύτερη μείωση υπέστη η Metropolis, η οποία διαβάζεται πλέον κατά μέσο όρο από 135.000 αναγνώστες ημερησίως, από 183.000 αναγνώστες που είχε δείξει η προηγούμενη μέτρηση. Η μείωση της αναγνωσιμότητάς της έφτασε στο -26%.

Όσον αφορά στο σύνολο του Τύπου, η εφημερίδα Metro βρίσκεται στην 8η θέση, πίσω από τα φύλλα του Σαββατοκύριακου, τα οποία όμως έχουν υποστεί όλα μείωση αναγνωσιμότητας, εκτός από τη Real News που εμφανίζεται για πρώτη φορά στην έρευνα.

 Αναγνωσιμότητα ημερησίων εφημερίδων Βari/Focus Β09
(Σύνολο, άνδρες-γυναίκες, 13-70)

 Α/Α  Εφημερίδα  Α07  Β08  Β09  Β09 Vs B08 (%)
 1  Metro  224  280  299  7
 2  City Press  259  295  295  0
 3  Τα Νέα  195  174  163  -6
 4  Ελευθεροτυπία  187  153  160  5
 5  Έθνος  173  164  144  -12
 6  Metropolis  158  183  135  -26
 7  Espresso  99  132  120  -9
 8  Καθημερινή  102  116  99  -15
 9  Βήμα  67  59  56  -5

 Ποσά σε χιλ.

Εξ ίσου ενδεικτικά για την εφημερίδα Metro είναι και τα ποιοτικά στοιχεία, τα οποία αναδεικνύουν ένα άκρως νεανικό, αλλά και unisex ηλικιακό κοινό.

Συγκεκριμένα, από το σύνολο του αναγνωστικού κοινού της Metro, οι 138.000 είναι γυναίκες (ποσοστό 46%), ενώ όσον αφορά στην ηλικία, από το σύνολο του αναγνωστικού κοινού, οι 212.000 αναγνώστες (ποσοστό 60%) είναι ηλικίας μέχρι 44 ετών. Στοιχεία άκρως ενδιαφέροντα για το marketing. Η δυναμική της Metro ωστόσο κάθε άλλο παρά τυχαία είναι. Η εφημερίδα τους τελευταίους μήνες, που η αγορά έχει χτυπηθεί από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης, δεν τηρεί αμυντική πολιτική, αλλά έχει κινητοποιηθεί υλοποιώντας πρωτοβουλίες οι οποίες είτε αφορούν στην αναβάθμιση του περιεχομένου της, είτε τη στρατηγική της στόχευση (διανομή σε νέα σημεία πώλησης, αλλά και σε άλλες πόλεις), είτε σε εξωστρεφή πολιτική (π.χ. χορηγίες).

Τοp of Metro

  • Συνεργασία με τον όμιλο Vivartia για τοποθέτηση της εφημερίδας στα καταστήματα Goody’s και Flocafe.
  • Gold Ermis στα Ermis Awards 2008 (μαζί με τις Pernord Rickard και BGM OMD) για το δημιουργικό της ηχητικής διαφήμισης που αφορούσε στο Havana Club.
  • Συνεργασία με την British Airways για τη διανομή της Μetro στις πτήσεις της με προορισμό τα αεροδρόμια του Χίθροου και του Γκάτγουικ.
  • Συνεργασία με την Odeon. Χορηγίες επικοινωνίας σε ταινίες, διανομή της εφημερίδας στους κινηματογράφους Odeon, προωθητικές ενέργειες προς τους αναγνώστες κ.ά.
  • Συνεργασία με τα Mad TV και Mad Radio. Έκδοση σε συνεργασία με το Mad της Mad in Metro, της πρώτης δωρεάν εφημερίδας για τη μουσική.
  • Συνεργασία με Κariera.gr, Look4studies.com, Ricardo.gr.
  • Gold Ermis στα Ermis Awards 2007 για την καμπάνια «Σήμερα η πόλη μυρίζει φρεσκάδα» της Unilever Hellas, την οποία επιμελήθηκε η Initiative και «έτρεξε» στη Metro.
  • Συμμετοχή με τη μορφή της Χορηγίας Επικοινωνίας σε μεγάλα αθλητικά και κοινωνικά γεγονότα.

Η αισθητική αναβάθμιση
Η πλέον κομβική κίνηση της Metro είναι και η πλέον πρόσφατη, που αφορά στην ολοκληρωτική της αισθητική αναβάθμιση, στα πρότυπα των στρατηγικών κατευθύνσεων της Metro International. Aναβάθμιση που είναι σαφές ότι συνιστά παράλληλα, αναβάθμιση και του διαφημιστικού περιβάλλοντός της. Και όλα αυτά, τη στιγμή που η εφημερίδα συμπλήρωσε ήδη 9 χρόνια παρουσίας στα ελληνικά εκδοτικά δρώμενα, αφήνοντας το στίγμα της, δημιουργώντας την αγορά του free press, έστω κι αν δωρεάν έντυπα υπήρχαν εδώ και 20 χρόνια. Ο τρόπος όμως που λειτούργησε στην αγορά η Metro ήταν περισσότερο τεχνοκρατικός, γι’ αυτό ακριβώς άνοιξε το δρόμο στην επέκταση των δωρεάν εντύπων, με τη μορφή που τα ξέρουμε σήμερα.

Το νέο layout της Metro δημιουργήθηκε από τον Al Trivino, ο οποίος στο παρελθόν έχει σχεδιάσει, μεταξύ άλλων, την εφημερίδα London Paper, την έκδοση του Σαββατοκύριακου της εφημερίδας The New York Post, αλλά και την εφημερίδα The Sunday Times. Το νέο layout περιλαμβάνει τον επανασχεδιασμό όλων των σελίδων της εφημερίδας, των καθημερινών θεματικών της ενοτήτων αλλά και των ειδικών εβδομαδιαίων ενοτήτων, με την προσθήκη περισσότερων και μεγαλύτερων φωτογραφιών, νέας γραμματοσειράς, έντονων τίτλων, γραφημάτων και άλλων lifestyle χαρακτηριστικών, ενώ διατηρείται το βασικό πλεονέκτημα της εφημερίδας, που είναι η συνοπτική ενημέρωση.

 Bari/Focus, B09: Οι δέκα πρώτες εφημερίδες σε αναγνωσιμότητα
(Σύνολο, άνδρες-γυναίκες, 13-70)

 Α/Α  Εφημερίδα   Β07  Β08  Β09  Β09 Vs B08 (%)
 1  Βήμα Κυριακής  776  827  761  -8
 2  Πρώτο Θέμα  753  788  756  -4
 3  Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία  743  769  748  -3
 4  Έθνος της Κυριακής  651  682  626  -8
 5  Καθημερινή της Κυριακής  495  571  531  -7
 6  Τα Νέα του Σαββατοκύριακου  0  355  347  -2
 7  Real News  0  0  333  –
 8  Metro  224  280  299  7
 9  City Press  259  295  295  0
 10  Ελευθεροτυπία του Σαββάτου  0  323  285  -12

 Ποσά σε χιλ.

Επιπλέον, το βασικό χρώμα της εφημερίδας παραμένει το πράσινο, το οποίο χρησιμοποιείται σε διάφορες αποχρώσεις στις εσωτερικές σελίδες της εφημερίδας. Η εφημερίδα έχει διαιρεθεί πλέον σε τρία βασικά τμήματα: Το πρώτο τμήμα είναι οι «Ειδήσεις» και περιλαμβάνει τις τοπικές και παγκόσμιες ειδήσεις, σχόλια, νέα των επιχειρήσεων, οικονομικά νέα, καθώς και περιβαλλοντικά θέματα. Το δεύτερο τμήμα είναι η «Ψυχαγωγία» και περιλαμβάνει θέματα ψυχαγωγίας, lifestyle, μόδας και ομορφιάς, τεχνολογίας, κινηματογράφο, θέατρο και μουσική. Το τρίτο μέρος είναι ο «Αθλητισμός» και περιλαμβάνει όλα τα τελευταία αθλητικά νέα, αποτέλεσματα, αναλύσεις, γραφήματα, πίνακες και σχολιασμό από ειδικούς.

Παράλληλα, στην νέα ενότητα «Plus» οι αναγνώστες θα βρίσκουν όλες τις εβδομαδιαίες ενότητες της εφημερίδας, για την υγεία και τη διατροφή, τα ταξίδια, το αυτοκίνητο και τη διασκέδαση. Οι παραπάνω αλλαγές πραγματοποιήθηκαν σύμφωνα με τη νέα στρατηγική της Metro International, βάσει του σχετικού προγράμματος που έχει καταρτίσει και υλοποιείται διεθνώς τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, αλλά και κατόπιν της αξιολόγησης των ευρημάτων ειδικών ερευνών που σχεδιάσθηκαν και υλοποιήθηκαν παγκοσμίως από τη Metro International.

Σχολιάζοντας τη νέα εικόνα την εφημερίδας, η σχετική της ανακοίνωση ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής: «Πρόκειται για μια αλλαγή που είναι ακόμη μεγαλύτερη από έναν τυποποιημένο επανασχεδιασμό, με στόχο τον ίδιο τον αναγνώστη και την όσο το δυνατόν πιο ποιοτική ενημέρωσή του, τη μετατροπή του σε “ενεργό αναγνώστη” και την ανάδειξη όλων των δυναμικών ειδήσεων που απασχολούν την επικαιρότητα, τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Αυτό καθημερινά θα επιτυγχάνεται με την προσθήκη πολλών και μεγάλων δυναμικών φωτογραφιών, από τις οποίες θα πηγάζουν και οι ειδήσεις που θα αναλύονται, αλλά και τη δημοσίευση αναλύσεων από ειδικούς σχετικά με θέματα της επικαιρότητας, οι οποίες θα συνοδεύονται και από την εμφάνιση εντυπωσιακών γραφικών».

Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν αυτό που όλοι λέμε ότι πιστεύουμε, αλλά δεν εφαρμόζουμε στην πράξη: Ότι παρά την κρίση, όταν ένα μέσο κινείται στρατηγικά και ευρηματικά μειώνει τους κραδασμούς που αυτή μπορεί να επιφέρει. Και από την άλλη, η επιτυχία της εφημερίδας αποδεικνύει την αποτελεσματικότητα του πραγματικού marketing σε σχέση με τη στρατηγική politics που ακολουθούν άλλα μέσα, είτε αυτά είναι έντυπα, είτε ηλεκτρονικά. Σε δύσκολες οικονομικά εποχές, τη διαφορά κάνει η στρατηγικά στοχευμένη πολιτική marketing και μόνο, αφού είναι η μόνη που αποφέρει μακροπρόθεσμα οφέλη.