USP, ανθρώπινοι πόροι και ενδελεχής μελέτη της αγοράς, oι ασφαλείς δρόμοι για την στρατηγική καινοτομία

Σε μια κατάμεστη αίθουσα, ανώτατα και ανώτερα στελέχη του marketing, της επικοινωνίας, αλλά και των επιχειρήσεων γενικότερα, είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά εξαιρετικά ενδιαφέροντα case studies καινοτομίας, brands και υπηρεσιών που αναδείχθηκαν στο περιβάλλον κρίσης των τελευταίων χρόνων.

Cases όπως αυτά που παρουσίασαν οι: Δανάη Αγαδάκου, Marketing Manager/Mattel Ελλάδας, Τάσσος Αργυρός, Marketing Innovations Senior Consultant/ Έλιξη Ζυθοποιία, Μάριος Γεωργακόπουλος, Sales & Marketing Manager/ Food Plus (Pizza Hut & KFC), Μιράντα Δεκάζου, Marketing Manager/ Danone Hellas, Χρυσούλα Δημητρίου, Commercial Director/ Chillbox, Θωμάς Δούζης, Owner/Ergon Products, Αλέξανδρος Ζαλώνης, Διευθυντής Marketing/Διόπτρα Εκδόσεις, Δρ. Άρης Κεφαλογιάννης, C.E.O./Gaea, Χριστίνα Κλούρη, Marketing Manager/ Tetra Pak South Eastern Europe, Γιώργος Κοντάκος, Marketing Manager Garnier | Maybelline/L’Oreal Hellas, Βαρδής Κορδεράς, Γενικός Διευθυντής/Bergmann Kord, Τζοάνα Κορωνιά, Marketing Manager/ Τσακίρης, Γιώργος Κυριακός, Member of the Board & Chief Commercial Officer/ EZA, Κατερίνα Κώτση, Marketing Manager Children Nutrition/ Delta Foods S.A., Μαριαλένα Λημναίου, Marketing Manager/ Perfetti Van Melle, Παναγιώτης Μίλης, Διευθυντής Marketing/EΨΑ, Μαρίνα Νικολάου, Διευθύντρια Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας/ Cyta Ελλάδος, Γιώργος Παλιεράκης, Senior Lead Marketing Manager Consumer Lifestyle/ Philips, Τζίνα Ρούπακα, Marketing Research Specialist & Brand Consultant/ Grand Brand, Άσπα Τοπαλίδου, Marketing Director/ Creta Farms, Nίκος Τσιφτσόγλου, Export & New Business Development Director/ Ιωνική Σφολιάτα, Γιώργος Τσομπανίδης, Marketing Manager/ Παγωτά Δωδώνη, Αλέξανδρος Νίκας, Loyalty Manager & Analytics Manager/ΑΒ Βασιλόπουλος, Λουκάς Κωβαίος, Marketing Manager beer/Condor, Γιάννης Παπαδονικολάκης, Business Development Manager/Airtickets.gr, Γιώργος Πάλλης, Senior Brand Manager Amstel/Αθηναϊκή Ζυθοποιία, Δώρα Πανοπούλου, Υπεύθυνη Marketing της Lenovo, Αλεξάνδρα Πλευράκη, Marketing Director/Νίκας Αλλαντικά.

Οι χαιρετισμοί
Το συνέδριο άνοιξαν οι χαιρετισμοί του Γιάννη Αθανασιάδη, Μέλους ΔΣ του ΣΔΕ και της Χριστίνας Καράμπελα, Προέδρου του ΣΕΔΕΑ, οι οποίοι επισήμαναν την διαχρονική ανάγκη καινοτομίας, ακόμα και σε δύσκολες εποχές. Μάλιστα, η Χρ. Καράμπελα επισήμανε την δύναμη της έρευνας, η οποία «δεν παράγει marketing innovation αλλά μπορεί να συνεργήσει στην παραγωγή του», όπως είπε: Ως προπαρασκευή, ως οριοθέτηση του σκοπού, της ηθικής της καινοτομίας, αλλά και ως validation.

Στη συνέχεια, ο Κωνσταντίνος Γιαννάτος, Συντονιστής του Γραφείου Εξωστρέφειας και Διεθνών Σχέσεων του ΣΕΒ, παρουσίασε την τελευταία πρωτοβουλία του Συνδέσμου «Innovation Expert – Καινοτομία στην Πράξη», η οποία ενισχύει την ανάπτυξη δεξιοτήτων και μηχανισμών παραγωγής καινοτομίας στις επιχειρήσεις. Τη δυναμική και τη βαρύτητα του Marketing Innovation Conference 2014 ανέδειξε και το γεγονός ότι είχε τεθεί υπό την αιγίδα του ΣΔΕ, του ΣΕΔΕΑ και του ΕΙΜ της ΕΕΔΕ. Υποστηρικτές του συνεδρίου ήταν οι εταιρείες Grand Brand, Global Link, Sales Promotion Center, Orama, Zootle, καθώς και το «Προϊόν της Χρονιάς».

Ορισμένα συμπεράσματα
Μέσα από τις παρουσιάσεις, αλλά και τα ερωτήματα που είχαν την ευκαιρία να απευθύνουν οι σύνεδροι στους ομιλητές, προέκυψαν ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα, τα οποία μπορούν να συνοψισθούν στα εξής:
1. Η καινοτομία υπάρχει παντού, στα συστατικά, στη συσκευασία, στην επικοινωνία, στο branding, στο design, στη διανομή, στο promotion.
2. H καινοτομία έχει κόστος, ωστόσο το να μην είναι κανείς καινοτόμος έχει πολλαπλάσιο κόστος σε βάθος χρόνου.
3. Οι άνθρωποι είναι πολύ σημαντικοί για την καινοτομία. Έρευνες έχουν δείξει ότι το 40% της καινοτομίας προέρχεται από τους ανθρώπους της εταιρείας.
4. Η καινοτομία δεν σημαίνει αναγκαστικά ότι «ανακαλύπτουμε τον τροχό» ή ότι κάνουμε κάτι που κανείς δεν έκανε ποτέ και πουθενά στον κόσμο.
5. Μικρά-μικρά καινοτόμα πράγματα, μπορούν να δημιουργήσουν ένα μεγάλο, συνολικά, καινοτόμο αποτέλεσμα.
6. Η καινοτομία εάν είναι στρατηγική μπορεί να επιβραβευθεί από τον καταναλωτή, ακόμα και σε περιόδους κρίσης.

Συζήτηση πάνελ: Οι βασικές διαστάσεις της καινοτομίας
Στο πλαίσιο του συνεδρίου, διεξήχθη και μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση πάνελ, με τίτλο «Καινοτομία: Από την Θεωρία στην Πράξη». Σε αυτή συμμετείχαν οι Γεώργιος Ι. Αυλωνίτης, Καθηγητής Μάρκετινγκ, Αναπληρωτής Πρόεδρος Συμβουλίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ξένια Κούρτογλου, Πρόεδρος και Διευθύνουσα Σύμβουλος της Focus Bari, Γιώργος Κυριακός, Member of the Board & Chief Commercial Officer της EZA Πρότυπος Ζυθοποιία και Παναγιώτης Μίλης, Διευθυντής Marketing της ΕΨΑ.

Το panel κλήθηκε να συνδέσει την ακαδημαϊκή θεωρία για την εφαρμογή της καινοτομίας, με τα ερευνητικά δεδομένα, αλλά και τις πρακτικές εφαρμογές σε επίπεδο επιχειρηματικών στρατηγικών. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η παρουσίαση του Γεώργιου Αυλωνίτη, για τις βασικές αρχές και προϋποθέσεις καινοτομίας, η οποία αποτέλεσε και το έναυσμα της συζήτησης που ακολούθησε. Σύμφωνα με τα όσα ακούστηκαν στο πάνελ, η απόδοση ενός νέου καινοτομικού προϊόντος βρίσκεται στα χέρια των στελεχών της εταιρείας, με καθοριστικούς παράγοντες την ποιότητα του προϊόντος, τις δραστηριότητες που αναλαμβάνονται και τις πληροφορίες που συγκεντρώνονται κατά τη στρατηγική ανάπτυξη του νέου προϊόντος, αλλά και τη στρατηγική λανσαρίσματος. Όπως αναφέρθηκε δε, δεν υπάρχει ένα και μοναδικό «κλειδί» επιτυχίας, «αφού η επιτυχία δεν εξαρτάται από το να κάνεις ένα πράγμα με θεαματικό τρόπο, αλλά από το να κάνεις πολλά πράγματα καλά», όπως είπε ο Γ. Αυλωνίτης. Την ίδια στιγμή βέβαια, η αποτυχία μπορεί να προκύψει από μια και μόνο λανθασμένη κίνηση.

Τέλος, αναφέρθηκαν από τους συμμετέχοντες στο πάνελ, τρεις βασικές διαστάσεις ιδιαίτερης κρισιμότητας: Το προϊόν πρέπει να διαθέτει ξεκάθαρο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ενώ πριν αυτό μπει στην αγορά θα πρέπει να έχει προηγηθεί ενδελεχής έρευνα και στη συνέχεια να στηριχθεί σωστά στο λανσάρισμά του. Όσον αφορά δε στην επιχείρηση, θα πρέπει να γίνει εναρμόνιση της καινοτομίας με τις τεχνολογικές και παραγωγικές δυνατότητες της εταιρείας και να εφαρμοστεί αποτελεσματική διαδικασία ανάπτυξης της καινοτομίας, η οποία να συμβαδίζει με τους πόρους και τη στρατηγική της επιχείρησης.