Την ώρα που οι εφημερίδες στο σύνολό τους το 8μηνο Ιανουάριος-Αύγουστος 2011 βίωσαν πτώση στη δαπάνη τους κατά -17,02% και τα περιοδικά πτώση -21,05%, οι απώλειες του κυριακάτικου Τύπου περιορίστηκαν σε μονοψήφια νούμερα.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία της Media Services -που αφορούν σε τεκμαρτή δαπάνη-, από το 2007 στο 2008 οι κυριακάτικες εφημερίδες είδαν μείωση στα διαφημιστικά τους έσοδα μόλις -1%, ενώ μάλιστα από το 2008 στο 2009 η δαπάνη τους αυξήθηκε κατά 7%, για να επανέλθουν σε πτωτική τροχιά το 2010, με μείωση -9% σε σχέση με το 2009. Θα πρέπει ωστόσο να τονιστεί ότι η δαπάνη αυτή είναι τεκμαρτή, σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει η Media Services.
Διαφημιστική απορρόφηση Κυριακάτικων εφημερίδων 2007-2010 |
|||
Έτος | Αριθμός καταχωρίσεων | Δαπάνη σε ευρώ | Μεταβολή (%) |
2007 | 29.274 | 208.543.534 | (-) |
2008 | 26.558 | 206.104.270 | -1 |
2009 | 24.401 | 221.003.039 | +7 |
2010 | 20.225 | 199.042.601 | -9 |
Πηγή: Media Services |
Αντίστοιχη μείωση επήλθε και στις κυκλοφορίες των κυριακάτικων εφημερίδων, η οποία όμως είναι πολύ μικρότερη της αντίστοιχης πτώσης των ημερήσιων εφημερίδων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πρακτορείου Άργος και της ΕΙΗΕΑ, η μέση εβδομαδιαία πανελλαδική κυκλοφορία τους από τον Ιανουάριο του 2011 μέχρι τον Ιούνιο μειώθηκε κατά -8,5% (σ.σ. Στη σελίδα 37 και στη στήλη «Μέσα και Σταθμά», μπορείτε να δείτε τις κυκλοφορίες Σεπτεμβρίου). Η εικόνα αυτή είναι ενδεικτική της νέας τάσης που αναπτύσσεται τους τελευταίους μήνες στον Τύπο, σύμφωνα με την οποία τις καθημερινές οι αναγνώστες προτιμούν τις δωρεάν εφημερίδες, ενώ το Σαββατοκύριακο τις παραδοσιακές.
Διαφημιστική απορρόφηση Κυριακάτικων εφημερίδων Ιανουάριος-Αύγουστος 2011 |
|||
Εφημερίδες | Τεύχη | Αριθμός καταχωρίσεων | Δαπάνη σε ευρώ |
Βήμα Κυριακής | 35 | 1.559 | 17.853.275 |
Καθημερινή Κυριακής | 35 | 2.298 | 13.789.014 |
Πρώτο Θέμα Κυριακής | 35 | 809 | 13.581.876 |
Real News | 35 | 1.499 | 12.800.621 |
Έθνος Κυριακής | 35 | 1.063 | 11.903.413 |
Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία | 34 | 667 | 7.842.467 |
Τύπος Κυριακής | 35 | 890 | 6.569.474 |
Aγγελιοφόρος Κυριακής | 35 | 948 | 2.939.486 |
Espresso News | 34 | 399 | 2.397.696 |
Βραδυνή Κυριακής | 35 | 104 | 2.114.162 |
Το Παρόν | 35 | 225 | 1.127.312 |
Ταξίδια Εξτρα – Καθημερινή Κυριακής | 2 | 119 | 818.393 |
Το Άρθρο | 35 | 42 | 383.041 |
Κυριακάτικη Αυριανή | 34 | 66 | 360.987 |
Η Χώρα της Κυριακής | 12 | 26 | 358.830 |
Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία – Ειδική Έκδοση | 2 | 32 | 320.311 |
Ριζοσπάστης Κυριακής | 35 | 75 | 294.375 |
Αυγή Κυριακής | 34 | 139 | 283.914 |
Veto | 1 | 8 | 111.558 |
Νίκη Κυριακής | 31 | 37 | 89.722 |
Real News-Εταιρική Ευθύνη | 1 | 5 | 57.834 |
Ελεύθερη Ώρα Κυριακής – (Μιχαλόπουλος) | 35 | 35 | 56.016 |
Καθημερινή της Κυριακής – Ειδική Έκδοση | 1 | 8 | 48.653 |
Λόγος Κυριακής | 30 | 30 | 40.419 |
Σύνολο | 636 | 11.083 | 96.142.850 |
Πηγή: Media Services |
Παράγοντες της αγοράς Μedia εκτίμησαν στο Marketing Week ότι τους προσεχείς μήνες δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο εμφάνισης νέων τίτλων στην αγορά του σαββατοκύριακου, παρά τη δυσμενή συγκυρία, αφού η συγκεκριμένη αγορά προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες και συνέργειες με τα Νέα Μέσα. Ιδιαίτερα το segment της οικονομικής ενημέρωσης, παρουσιάζει μεγάλο εκδοτικό ενδιαφέρον για ευνόητους λόγους.
Bari/Focus: Μειώνεται η πιστότητα
Ενδιαφέροντα ποιοτικά και ποσοτικά στοιχεία για της κυριακάτικες εφημερίδες έχουν καταγράψει και οι σχετικές έρευνες αναγνωσιμότητας της Bari/Focus και κυρίως η τελευταία (Σεπτέμβριος 2010-Μάρτιος 2011).
Οι κυριακάτικες πολιτικές εφημερίδες απευθύνονται κυρίως στο κοινό 25-54 και αποτελούν μια κατηγορία που τα τελευταία χρόνια άγγιζε σταθερά το 40% περίπου των Ελλήνων, ανδρών και γυναικών. Το 1990 υπήρχαν 10 εφημερίδες στην κατηγορία, με αναγνωσιμότητα 37%, η οποία διατηρήθηκε σταθερή και τα επόμενα χρόνια, με ανοδικές μάλιστα τάσεις. Το 2005, υπήρχαν 17 εφημερίδες, με αναγνωσιμότητα 39%, ενώ σήμερα, σε μια περίοδο σχεδόν τραγική για τον Τύπο, υπάρχουν 11 τίτλοι, με αναγνωσιμότητα που αυξήθηκε πλέον στο 46%.
Διαχρονικά, οι κυριακάτικες εφημερίδες αποτελούν μια ισχυρή συνήθεια, ανέσυραν σεβασμό, ενώ ως «πακέτα», με ένθετα περιοδικά και προσφορές, θεωρούνταν ελκυστικές και «value for money». Η εξέταση όλων των δεδομένων, αναφέρει η έρευνα, δείχνει ότι οι κυριακάτικες εφημερίδες, με τις συνεχείς ενέργειές τους, φαίνεται να «συγκρατούν» το ενδιαφέρον του κοινού, παρουσιάζοντας ωστόσο μείωση του μέσου αριθμού και της πιστότητας σε τίτλους.
Τελευταία πάντως ολοένα και περισσότερο ακούγονται «φωνές» εκλογίκευσης των προσφορών. Οι τελευταίες θεωρούνται υπεύθυνες για τη μείωση της πιστότητας, αφού δεν είναι λίγοι οι αναγνώστες που από Κυριακή σε Κυριακή «μετακινούνται» και σε άλλο φύλλο, ανάλογα με την προσφορά. Παρόλα αυτά, η πλήρης κατάργηση των προσφορών δεν φαίνεται πιθανή στο εγγύς μέλλον.
Με αριθμούς
– 8,5% η μέση πανελλαδική εβδομαδιαία κυκλοφορία το πρώτο 6μηνο του 2011
– 9% η τεκμαρτή διαφημιστική δαπάνη το 2010 σε σχέση με το 2009
– 4,5% η τεκμαρτή διαφημιστική δαπάνη το 2010 σε σχέση με το 2007.