Το νέο περιοδικό κυκλοφορεί κάθε δεύτερη Πέμπτη σε 50.000 αντίτυπα πανελλαδικά και η τιμή του είναι 2,5 ευρώ. Το πρώτο τεύχος κυκλοφόρησε στις 26 Απριλίου και το αναγνωστικό κοινό το αγκάλιασε αμέσως, αφού από την πρώτη μόλις εβδομάδα κυκλοφορίας, οι πωλήσεις του πέρασαν τις 21.000, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της εκδοτικής εταιρείας.

Ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του Hot Doc είναι το γεγονός ότι το επιμελείται ο Κώστας Βαξεβάνης μαζί με την έμπειρη και καταξιωμένη δημοσιογραφική ομάδα της τηλεοπτικής εκπομπής «Το κουτί της Πανδώρας». «Το Hot Doc ετοιμάστηκε ως μια έντυπη «Πανδώρα», με την πεποίθηση ότι η ποιοτική ερευνητική δημοσιογραφία μπορεί να αποτυπωθεί έγκυρα και με σαφήνεια, χωρίς «σάλτσες» και μεθοδεύσεις. Είναι ουσιαστικά η έρευνα και η αποκάλυψη σε χαρτί. Πτυχές της πολιτικής, της οικονομίας και της κοινωνίας ερευνώνται, αποκαλύπτονται και παρατίθενται, χωρίς «φιλτράρισμα», χειραγώγηση και παραπληροφόρηση» ανέφερε σε σχετικό του σχόλιο ο Κώστας Βαξεβάνης.

Είχαμε την ευκαιρία να κάνουμε μια ενδιαφέρουσα συζήτηση μαζί του, η οποία δεν περιορίστηκε στο νέο περιοδικό, αλλά επεκτάθηκε στη σημασία της ποιοτικής και έγκυρης δημοσιογραφίας, στον ρόλο που πρέπει να έχει η διαφήμιση στα media, στα λάθη του παρελθόντος, αλλά και στη δυναμική του διαδικτύου και των εφαρμογών του. Για όλα αυτά ο Κώστας Βαξεβάνης είχε αιχμηρές και ενίοτε «αιρετικές» απόψεις. Με τις οποίες ωστόσο, συμφωνούμε μαζί του πέρα για πέρα. Πρέπει να ανακαλύψουμε και πάλι την πραγματική δημοσιογραφία, διότι αυτή είναι που θα κάνει πλέον τη διαφορά: Το περιεχόμενο ενός ρεπορτάζ και όχι το μέσο στο οποίο θα εμφανίζεται.

Marketing Week: Η διαφημιστική δαπάνη στα μέσα και κυρίως στα περιοδικά, μειώνεται διαρκώς, οι κυκλοφορίες πέφτουν κι όμως εμφανίζεται ένας «ρομαντικός» να τολμήσει να δημιουργήσει αυτή την εποχή ένα νέο περιοδικό. Έχετε συναίσθηση του εγχειρήματος και των κινδύνων του κ. Βαξεβάνη;
Κώστας Βαξεβάνης:
Ως «ρομαντικός» έχω μια άλλη αφετηρία. Τα περιοδικά και οι εφημερίδες δεν γίνονται για να παίρνουν διαφημίσεις, αλλά για να ενημερώνουν. Μέχρι τώρα ξέρω πως έτσι γινόταν, αλλά νομίζω πως ήρθε η ώρα να αλλάξει. Βγάλαμε περιοδικό γιατί πιστεύουμε στη δημοσιογραφία και όχι για να πάρουμε διαφήμιση. Ξέρετε, η αγορά της διαφήμισης όπως και όλη η κοινωνία έχει διαβρωθεί από παρασιτικά φαινόμενα. Αρπαχτές, φίλοι που έδιναν σε φίλους, περιοδικά που στήνονταν για να παίρνουν διαφήμιση. Τελειώνουν αυτά. Ακόμη και αυτοί που τα έκαναν έχουν διάθεση να απελευθερωθούν. Πολύ περισσότερο η κοινωνία. Πόσο πια να πουλάς διαφήμιση Jeep σε εκπομπές με κοινό 70+; Μόνο διαφήμιση για πάνες ακράτειας ταιριάζουν. Ας πούμε πως ανακαλύπτουμε ξανά την παλιά συνταγή που λέει «κάνουμε δημοσιογραφία, δεν εισπράττουμε διαφήμιση». Αν έρθει έχει καλώς.

Marketing Week: Ιδιαίτερα ευφυής είναι ο τίτλος του περιοδικού, που δίνει και το στίγμα του φαντάζομαι. Πως προέκυψε και τι μήνυμα θέλει να περάσει στον υποψήφιο αναγνώστη; Τι περιοδικό θα είναι το Hot Doc;
Κώστας Βαξεβάνης:
«Η αλήθεια όπως είναι, η δημοσιογραφία όπως πρέπει να είναι»: Αυτό είναι το μότο του Hot Doc. Έρευνα, πληροφορία, άποψη. Ποτέ στην κοινωνία δεν θα βρεις ταυτόσημες απόψεις. Για να έχεις άποψη όμως πρέπει να ξέρεις. Εμείς αυτό κάνουμε, τραβάμε την κουρτίνα. Ο τίτλος ήταν αποτέλεσμα μιας σύσκεψης από αυτές που κάνουμε με τον δικό μας τρόπο. Λέγαμε «θα φάνε καλά αυτοί που θεωρούν ότι θα βγάλουμε ένα περιοδικό σαν όλα τα άλλα» και τελικώς ήρθε ο τίτλος από την αρχισυντάκτρια τη Βιβή Μπλούτσου. Hot Doc αντί για Hot Dog, με την υπόσχεση ως σλόγκαν «θα φάτε καλά».

Marketing Week: Στην επίσημη ανακοίνωση που εκδώσατε για το Hot Doc επισημαίνετε ότι ήρθε η ώρα να επιστρέψει η ουσιαστική δημοσιογραφία, η οποία όπως λέτε «παραμένει κλασική σε όλο τον κόσμο». Και αναφέρετε ως παράδειγμα περιοδικά όπως το Time, το Spiegel, το Stern, το Newsweek. Θα έλεγε κανείς ότι ανεβάζετε πολύ τον πήχυ και δημιουργείτε μεγάλες προσδοκίες. Δεν σας φοβίζει μήπως τελικά δεν ανταποκριθείτε σε αυτές;
Κώστας Βαξεβάνης:
Όχι, καθόλου. Η δημοσιογραφία παντού είναι η ίδια. Είναι καλή ή κακή, έγκυρη ή αναξιόπιστη. Αν θα πιάσουμε τα standard αυτών των περιοδικών δεν ξέρω, γιατί μιλάμε για περιοδικά με τιράζ εκατομμυρίων φύλλων, αλλά ότι θα εκπροσωπούμε αυτή την αντίληψη στη δημοσιογραφία, εξαρτάται μόνο από εμάς. Οι κριτικές ως σήμερα είναι καλές. Τα πράγματα τα κάνουν οι άνθρωποι. Αρκετές φορές σε αποστολές, πήραμε ως έλληνες δημοσιογράφοι πρωτιές από ισχυρά διεθνή πρακτορεία. Τι είναι αυτό που λέει πως οι έλληνες είναι ικανοί μόνο για περιοδικά του «ποπού», κυριολεκτικά και μεταφορικά;

Marketing Week: Η «μαγιά» του περιοδικού έχει δημιουργηθεί από εσάς και την δημοσιογραφική ομάδα της εκπομπής «Το κουτί της Πανδώρας». Θεωρείτε ότι αυτό μπορεί να αποτελέσει το ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα; Ωστόσο, η δημοσιογραφία στην τηλεόραση δεν έχει διαφορές από την αντίστοιχη στα περιοδικά;
Κώστας Βαξεβάνης:
Ναι, είναι πλεονέκτημα. Ο κόσμος ξέρει τι είναι το «Κουτί της Πανδώρας», το εμπιστεύεται και αυτό μας βοηθάει. Η δημοσιογραφία είτε είναι μονόστηλο, είτε πρώτο θέμα, είτε τηλεόραση, είτε site, έχει ίδιους κανόνες. Και επιλέγεις αν θα την κάνεις καλά ή κακά. Μην ξεχνάτε επίσης πως είμαι άνθρωπος της τηλεόρασης, αλλά είμαι πρωτίστως γραφιάς. Από εφημερίδες ξεκίνησα και γράφω σχεδόν μια ζωή.

Έχετε θέσει ποσοτικούς στόχους, με βάση τους οποίους θα κρίνετε εάν είναι επιτυχημένη η πορεία του ή όχι; Εννοώ κυκλοφορίες, διαφημιστική απορρόφηση και άλλες αντίστοιχες παραμέτρους.
Όχι, λέμε απλώς πως τα 21.000 φύλλα που έχουμε αυτή τη στιγμή και οι αιτήσεις για συνδρομές (πάνω από 10 κάθε μέρα) είναι μια ικανοποιητική βάση. Δεν θέλουμε να γίνουμε πλούσιοι, θέλουμε να δώσουμε το στίγμα μιας άλλης δημοσιογραφίας. Για να καταλάβετε, όταν ξεκινήσαμε δεν είχαμε καν διαφημιστικό τμήμα. Τέτοια αντίληψη.

Marketing Week: Τα έντυπα δέχονται διαρκώς χτυπήματα στην αξιοπιστία τους κι αυτό δεν φαίνεται να τελειώνει. Υπό ποιες προϋποθέσεις θα μπει πιστεύετε, φρένο σε αυτή την κατρακύλα; Και εν τέλει, η κατάσταση είναι αναστρέψιμη;
Κώστας Βαξεβάνης:
Τα έντυπα έχουν δύο προβλήματα. Το ένα είναι αντικειμενικό. Δηλαδή δέχονται επίθεση από τα νέα ηλεκτρονικά μέσα. Το δεύτερο είναι υποκειμενικό. Δηλαδή, ποιος ήταν ο ελληνικός Τύπος; Δημοσιογραφία συνδιαλλαγής, πολιτικών παρεμβάσεων, συμφερόντων και δημοσίων σχέσεων. Και τι «πούλαγε»; Ειδήσεις, έρευνες; Όχι. DVD, διαμερίσματα, σεντόνια παλιότερα. Η κοινωνία δείχνει να αποκαθιστά τους κανόνες λειτουργίας της. Με σκληρό τρόπο. Το ίδιο θα γίνει και με τη δημοσιογραφία. Θα πετύχει; Υπάρχουν δυνάμεις που θέλουν τα πράγματα να συνεχίσουν να είναι όπως παλιά. Αλλά τα περιθώρια στενεύουν. Την ώρα που ένα site έχει 200.000 «χτυπήματα» και μπορεί να το διαχειρίζεται ένας πιτσιρικάς, δεν μπορεί ο άλλος να θέλει να έχει εφημερίδα για να ανεβάζει κυβερνήσεις και μάλιστα πουλώντας 10.000 φύλλα.

Marketing Week: Εκτιμάτε ότι η «μάχη» δίνεται σήμερα μεταξύ παραδοσιακών εντύπων και των web sites ή όχι; Ή μήπως η μάχη έχει να κάνει με τον μετασχηματισμό της δημοσιογραφίας σε μια μορφή που μπορεί να συνδυάσει και τα δύο μέσα; Που θα γείρει η πλάστιγγα;
Κώστας Βαξεβάνης:
Αν πριν από μερικά χρόνια λέγατε στους λάτρεις του βινυλίου πως σε λίγο δεν θα υπάρχουν δίσκοι και πικ απ, θα έλεγαν «τρελός είσαι». Σήμερα ποιος θυμάται το βινύλιο; Οι τεχνολογικές εξελίξεις δημιουργούν νέες μορφές επικοινωνίας.

Όταν το 1991 πήγα στον πρώτο πόλεμο ως ανταποκριτής, έδινα ανταπόκριση με ένα δορυφορικό τηλέφωνο, του Reuters, που γέμιζε ένα δωμάτιο. Στον τελευταίο πόλεμο, έδινα ανταποκρίσεις από ένα τηλέφωνο, όσο ένα μικρό laptop. Και τώρα μπορώ να το κάνω με εικόνα από το κινητό μου. Είναι λάθος πάντως κάποιος να νομίζει πως το ίντερνετ είναι αξιωματικά η καλή δημοσιογραφία. Υπάρχουν χιλιάδες παγίδες στο ίντερνετ και εκατομμύρια ψέματα.

Απλώς στο ίντερνετ μπορούν να δώσουν την μάχη τους όλοι. Αν για παράδειγμα δεν είχαμε το www.koutipandoras.gr, ίσως τα συμφέροντα να μας είχαν λιώσει και να μην υπήρχε καν το Hot Doc. Αυτό είναι το καλό του διαδικτύου. Η τεχνολογία στον Τύπο εκ των πραγμάτων θα επικρατήσει. Και το ηλεκτρονικό Hot Doc βέβαια.