Ηστρατηγική αυτή κατεύθυνση επιβραβεύεται διαρκώς τόσο από τους αγοραστές αυτοκινήτων του ομίλου Fiat από όλη την Ευρώπη, όσο και από κορυφαίους ευρωπαϊκούς θεσμικούς φορείς. Έτσι, πρόσφατα και για 5η συνεχή χρόνια το Fiat Group κατέκτησε την πρώτη θέση στην Ευρώπη για τον χαμηλότερο μέσο όρο εκπομπών CO2 των μοντέλων της, ενώ αντίστοιχη πρωτιά απέσπασε και για την Ελλάδα. Οι διακρίσεις αυτές ήταν η αφορμή για μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη, με την Κορίνα Πατέλη-Bell, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας της Fiat Group Automobiles Hellas.

Marketing Week: Μεταξύ των βασικών αρχών που έχει θέσει ως προτεραιότητες του ο όμιλος Fiat, εδώ και χρόνια, είναι η προστασία του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων όπως και η διάδοση των αρχών της βιωσιμότητας. Αυτό νομίζω είναι ξεκάθαρο τόσο στην διεθνή και εσωτερική αγορά, όσο και στον καταναλωτή και υποψήφιο αγοραστή αυτοκινήτων Fiat. Περιγράψτε μας τα βασικά στοιχεία αυτής της στρατηγικής.
Κορίνα Πατέλη:
Ο Όμιλος Fiat κάνει, εδώ και χρόνια, το δικό του αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή, συνδέοντας την επιχειρηματική του ανάπτυξη με το σεβασμό προς το περιβάλλον, επιθυμώντας, παράλληλα, μέσω της βιώσιμης ανάπτυξης να μειώνει, σε συνεχή και εξελισσόμενη βάση, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των δραστηριοτήτων και των προϊόντων που παράγει.

Προς αυτή τη κατεύθυνση κινείται σταθερά και επενδύει μακροπρόθεσμα σε σημαντικές έρευνες για την ανάπτυξη οικολογικής τεχνολογίας για το αυτοκίνητο και την εξέλιξη των οχημάτων που παράγει και προσφέρει στους καταναλωτές, αντιμετωπίζοντας με ιδιαίτερη ευαισθησία την ανάγκη προσαρμογής στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα και στη προσπάθεια προστασίας του πλανήτη από ρυπογόνες ανθρώπινες δραστηριότητες, καθώς έχει αποδειχθεί ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας αποτελεί την ουσιαστικότερη λύση για τα προβλήματα περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που αποδίδονται στις μετακινήσεις και στα μέσα μεταφοράς.

Η στρατηγική της Fiat είναι να εξακολουθήσουμε να παράγουμε μικρά, οικονομικά και ταυτόχρονα ασφαλή, αξιόπιστα και αποδοτικά αυτοκίνητα, φιλικά προς το περιβάλλον, με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Στον όμιλο Fiat ερευνούμε και εξελίσσουμε συνεχώς ιδέες για μείωση ρύπων και οικονομία καυσίμων, όπως με την εφαρμογή κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου, τη μελέτη για εναλλακτικά καύσιμα όπως το φυσικό αέριο και το υγραέριο, σχεδιάζοντας επίσης τη χρήση βιοθεμανίου στο κοντινό μέλλον. Στόχος μας είναι να προσφέρουμε, πάνω από όλα, αυτοκίνητα με τεχνολογία φιλική προς το περιβάλλον που σέβονται τις ανάγκες του οδηγού, τα οποία θα προσφέρονται σε προσιτές τιμές, καθώς είναι σημαντικό να κυκλοφορούν πολλά οχήματα που ρυπαίνουν λιγότερο το περιβάλλον.

Marketing Week: Ποια είναι τα αποτελέσματα αυτής της στρατηγικής σας;
Κορίνα Πατέλη:
Αντιμετωπίζουμε με ιδιαίτερη ευαισθησία την ανάγκη προσαρμογής στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα και η συνεχής έρευνα του ομίλου σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος δεν περιορίζεται μόνο στη προσπάθεια μείωσης της εκπομπής ρύπων από τα αυτοκίνητα, καθώς επιδιώκουμε αυτή η μείωση να γίνεται και με τεχνολογίες και μεθόδους που είναι πάνω απ’ όλα και οικονομικά προσιτές για τους οδηγούς.

Σε αυτή την κατεύθυνση, τα οχήματα του ομίλου Fiat σχεδιάζονται ώστε να μειώνουν στο ελάχιστο την επίδραση τους στο περιβάλλον, καθ’ όλη τη διάρκεια της παραγωγής, της λειτουργίας αλλά και κατά τη διάρκεια της απόσυρσης μετά τον κύκλο ζωής τους. Μέσα από διαρκή και μακροχρόνια έρευνα, o όμιλος έχει παρουσιάσει τα τελευταία χρόνια τεχνολογικά καινοτόμους και βραβευμένους «πράσινους» κινητήρες, καθώς και μια σειρά τεχνολογικών eco-friendy εφαρμογών που βρίσκονται στην υπηρεσία του οδηγού.

Παράλληλα, στον όμιλο Fiat επενδύουμε δυναμικά στην εξέλιξη των κινητήρων diesel, γιατί πιστεύουμε ότι αποτελούν μια εξαιρετική λύση για τον καταναλωτή, καθώς προσφέρουν υψηλή επίδοση, χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, αξιοπιστία, χαμηλό κόστος συντήρησης, συνδυάζοντας τον οικολογικό χαρακτήρα των «πράσινων» κινητήρων με την απόλαυση της οδήγησης, που αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό της φιλοσοφίας της Fiat.

Marketing Week: Ήσασταν νομίζω από τις πρώτες εταιρείες αυτοκινήτου που προσφέρατε πλήρη γκάμα πετρελαιοκίνητων εκδόσεων…
Κορίνα Πατέλη:
Πράγματι. Θέλαμε – και θέλουμε – οι υποψήφιοι αγοραστές να επωφεληθούν από την τεχνολογία αιχμής Fiat σε πετρελαιοκινητήρες, όπως οι νέοι Multijet II που κατατάσσονται στην κατηγορία Euro 5 αναφορικά με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ειδικότερα, η Fiat Group Automobiles Hellas προσφέρει στην ελληνική αγορά μια ευρεία γκάμα πετρελαιοκίνητων μοντέλων, τα οποία ταιριάζουν απόλυτα στις ελληνικές συνθήκες και στις ανάγκες του έλληνα οδηγού.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το νέο Fiat Panda, που πρόσφατα διακρίθηκε με το τίτλο «Ελληνικό Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2012», για το οποίο επιλέχθηκαν κινητήρες «πρωταθλητές» στην χαμηλή κατανάλωση, τις εκπομπές ρύπων και τις οδηγικές επιδόσεις όπως ο δικύλινδρος κινητήρας του TwinAir Turbo 0.9 των 85 ίππων, ο οποίος κέρδισε και το βραβείο “International Engine of the Year 2011” που τώρα προσφέρεται για πρώτη φορά και στην ατμοσφαιρική εκδοχή του με 65 ίππους. Ο συγκεκριμένος κινητήρας εξελίσσει στο μέγιστο τη φιλοσοφία down sizing της Fiat, αποτελώντας τον πλέον οικολογικό κινητήρα εσωτερικής καύσης στον κόσμο εκπέμποντας 30% λιγότερο CO2 συγκριτικά με έναν συμβατικό κινητήρα ταυτόσημης απόδοσης.

Η «πράσινη» τεχνολογία και τα eco-friendy οχήματα που προσφέρει η Fiat Group Automobiles Hellas αποτελούν, μια άκρως συμφέρουσα επιλογή για τους έλληνες οδηγούς που αναζητούν value for money αυτοκινητιστική τεχνολογία που δεν υπολείπεται σε ασφάλεια, πρακτικότητα, άνεση και οδηγική απόλαυση. Αυτό εξάλλου είναι και το νέο μοντέλο καταναλωτή που έχει αναδυθεί στην Ελλάδα της κρίσης και η Fiat Group Automobiles Hellas απαντά στη «πρόκληση» αυτή με αξιόπιστα αυτοκίνητα που σέβονται το περιβάλλον και διαθέτουν την «υπογραφή» της μοναδικής ιταλικής αισθητικής, τα οποία προσφέρονται στους έλληνες οδηγούς σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικά χρηματοδοτικά προγράμματα με πολύ ελκυστικά επιτόκια από την FGA Capital & FGA Bank.

Marketing Week: Aν δεν κάνω λάθος, η Fiat έχει επενδύσει και στη χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Πείτε μας δύο λόγια γι’ αυτό. 
Κορίνα Πατέλη:
Πράγματι το έχουμε κάνει αυτό και συνεχίζουμε να το κάνουμε, δίνοντας έμφαση στο φυσικό αέριο και στο υγραέριο. Για περισσότερο από μια δεκαετία η Fiat είναι leader στις πωλήσεις οχημάτων με εναλλακτικά καύσιμα με κινητήρες διπλού καυσίμου, δηλαδή βενζίνη-φυσικό αέριο ή βενζίνη-υγραέριο, με περισσότερες από 460.000 πωλούμενες μονάδες πανευρωπαϊκά. Επιπλέον υπάρχει μια πλήρη σειρά οχημάτων με την ονομασία «Natural Power», τόσο για επιβατικά όσο και για επαγγελματικά μοντέλα, με την εφαρμογή του φυσικού αερίου, το οποίο ο όμιλος Fiat θεωρεί ως το πιο καθαρό και οικονομικό καύσιμο – σε σχέση πάντα με τη βενζίνη.

Δε σταματάμε όμως μόνο εδώ, καθώς στον όμιλο Fiat επενδύουμε και σε εναλλακτικά υλικά, εντάσσοντας την ανακύκλωση σε κάθε τομέα της δραστηριότητάς μας. Πιο συγκεκριμένα, στην ευρύτερη περιβαλλοντική του στρατηγική, ο Όμιλος Fiat έχει εντάξει τον προσδιορισμό εξαρτημάτων που μπορούν να γίνουν από ανακυκλώσιμα υλικά, την παρακολούθηση της χρήσης των ανακυκλωμένων υλικών σε εξαρτήματα και την αύξηση χρήσης των φυσικών / ανανεώσιμων υλικών.



Marketing Week: Αυτή η στρατηγική σας, έχει αναγνωριστεί εκτιμάτε; Με ποιο τρόπο;
Κορίνα Πατέλη:
Σαφέστατα έχει αναγνωριστεί. Η εναρμόνιση του ομίλου Fiat ως προς υπεύθυνες επιχειρηματικές πρωτοβουλίες με άξονα το περιβάλλον μας φέρνει ανάμεσα στους παγκόσμιους ηγέτες στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής, για την προσήλωση που επιδεικνύουμε στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Χαρακτηριστικά, ο όμιλος Fiat έχει ενταχθεί σε Διεθνείς Δείκτες Βιωσιμότητας όπως ο Dow Jones Sustainability World και ο Dow Jones Sustainability Europe, καθώς και στο Δείκτη CDLI που περιλαμβάνει μόνο τις εταιρείες που επιδεικνύουν τη μεγαλύτερη διαφάνεια στη δημοσιοποίηση δράσεων που λαμβάνονται για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Η δέσμευση περιβαλλοντικών πρακτικών του Ομίλου Fiat αποδεικνύεται έμπρακτα και μέσω διεθνών βραβεύσεων, όπως η διάκριση για 5η συνεχή χρονιά της μάρκας Fiat ως η μάρκα αυτοκινήτου που κατέγραψε το χαμηλότερο επίπεδο εκπομπών CO2, στα οχήματα που πουλήθηκαν στην Ευρώπη το 2011, με μέση μέτρηση 118,2 g/km (4,9 g/km λιγότερο από το μέσο όρο του 2009). Επίσης, το γκρουπ Fiat κατέλαβε την πρώτη θέση ως όμιλος, με 123,3 g/km, μια βελτίωση της τάξης του 2,6 g/km σε σχέση με πέρυσι.

Μια ακόμα πρόσφατη διάκριση, ιδιαίτερα σημαντική καθώς αφορά την παρουσία μας στην Ελλάδα, αποτελεί το γεγονός ότι ο Όμιλος Fiat έλαβε την πρωτιά για τις χαμηλότερες εκπομπές CO2 στην Ελλάδα για το 2011, μέσω των εμπορικών σημάτων που διαθέτει η Fiat Group Automobiles Hellas στην ελληνική αγορά, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην προστασία του περιβάλλοντος στη χώρα μας. Η έρευνα σε τοπικό επίπεδο αφορούσε τόσο στην κατάταξη γκρουπ κατασκευαστών επιβατικών αυτοκινήτων με βάση τον μέσο όρο εκπομπών CO2 στην Ελλάδα, όσο και στην κατάταξη των πρώτων σε πωλήσεις κατασκευαστών επιβατικών αυτοκινήτων με βάση τον μέσο όρο εκπομπών CO2 στην Ελλάδα ανά μάρκα.

Marketing Week: Θα ήθελα να δούμε τις διακρίσεις σας με νούμερα…
Κορίνα Πατέλη:
Ασφαλώς. Ειδικότερα λοιπόν, ο όμιλος Fiat κατέκτησε όπως είπαμε, την πρωτιά στη μείωση των εκπομπών CO2 στην Ελλάδα κατά το 2011 με τα επιβατικά αυτοκίνητά του, με μέσο όρο εκπομπών CO2 122,26 g/km, αντί για τα 133,9 g/km που είχε το 2010, μια μείωση της τάξης του 8,7%. Επιπρόσθετα, μεταξύ των κατασκευαστών επιβατικών αυτοκινήτων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ελλάδα, η μάρκα Fiat κατέγραψε το χαμηλότερο επίπεδο εκπομπών CO2 στη χώρα, με μέσο όρο 116,2 g/km, σε σχέση με το 129,8 g/km του 2010, επιδεικνύοντας θεαματική μείωση της τάξης του 10,5%.

Εξίσου σημαντική ήταν όμως η επιτυχία του ομίλου Fiat και στα ελαφρά επαγγελματικά αυτοκίνητα, όπου επίσης κατέκτησε την πρώτη θέση μεταξύ όλων των κατασκευαστών, με μέσες εκπομπές CO2 139,9 g/km αντί για τα 162,0 g/km που είχε το 2010. Μια μείωση της τάξης του 13,6%, υπερδιπλάσια δηλαδή από τη μέση μείωση κατά 6% που επιτεύχθηκε για το σύνολο των ελαφρών επαγγελματικών.
Στη Fiat προσεγγίζουμε την υπεύθυνη περιβαλλοντική στάση μέσα από την επιχειρηματική μας δραστηριότητα, πρωτοπορούμε σε ευρωπαϊκό επίπεδο στην ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών για το αυτοκίνητο επιθυμώντας, παράλληλα, να συμβάλλουμε και στην ευαισθητοποίηση ως προς την αλλαγή νοοτροπίας των οδηγών.

Ένα έτος βιωσιμότητας: Στοιχεία και αριθμοί για το 2011

Η Κορίνα Πατέλη – Bell στο πλαίσιο της συνέντευξης, παρουσίασε ορισμένα συγκεκριμένα αποτελέσματα της διαρκούς δέσμευσης του ομίλου Fiat για την παραγωγή καινοτόμων οχημάτων και για ολοένα αυξανόμενη βιωσιμότητα με άξονα την προστασία του περιβάλλοντος. Τα αποτελέσματα αυτά είναι τα εξής:
1. Για 3η συνεχή χρονιά η Fiat S.p.A. συγκαταλέγεται στους Δείκτες Dow Jones Sustainability World και Europe
2. Η Fiat S.p.A. εντάσσεται στους Δείκτες 500 Global Carbon Disclosure Leadership και Carbon Performance Leadership
3. Κοινωνικά Υπεύθυνοι Επενδυτές (SRI) κατέχουν το 8.7% των μετοχών ελεύθερης διασποράς (free float) της Fiat S.p.A.
4. Το σύστημα διαχείρισης της Βιωσιμότητας του Ομίλου ευθυγραμμίζεται με το πρότυπο ISO 26000 που αφορούν στον τομέα κοινωνικής ευθύνης
5. Για 5η συνεχή χρονιά, η Fiat είναι πετυχαίνει το χαμηλότερο μέσο όρο εκπομπών CO2 στην Ευρώπη με 118.2 γρ/χλμ
6. Ο TwinAir, ο πλέον οικολογικός βενζινοκινητήρας στην Ευρώπη, ανακηρύχτηκε Διεθνής Κινητήρας της Χρονιάς 2011
7. Η Fiat Group Automobiles είναι πρώτη στην Ευρώπη για οχήματα φυσικού αερίου, με 65% μερίδιο αγοράς
8. Για Έρευνα και Ανάπτυξη δαπανήθηκαν το 2011 €2.2 δισ.
9. 36.5 εκ. δεσμεύτηκαν από τον Όμιλο για τη στήριξη τοπικών κοινοτήτων
10. Μειώθηκαν κατά 10% οι εκπομπές CO2 ανά αυτοκίνητο που παράγουν τα εργοστάσια Fiat Group Automobiles και Chrysler παγκοσμίως
11. Μειώθηκε κατά 18.5% η κατανάλωση νερού ανά παραγόμενο όχημα στα εργοστάσια Fiat Group Automobiles και Chrysler παγκοσμίως
12. €80.3 εκ. επενδύθηκαν για την εκπαίδευση των υπαλλήλων
13. Δαπανήθηκαν πάνω από 1.4 εκ. ώρες  εκπαίδευσης για την ασφάλεια και το περιβάλλον, προς το δίκτυο διανομέων και συνεργείων
14. 139 εργοστάσια είναι πιστοποιημένα με ISO 14001
15. 18% των υπαλλήλων του Ομίλου είναι γυναίκες
16. €270 εκ. επενδύθηκαν για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων