Μετά από 10 και πλέον χρόνια που βάλλονταν από παντού, ο κλάδος της Επικοινωνίας και του Marketing φαίνεται ότι περνάει στην αντεπίθεση, τόσο όσον αφορά στις προοπτικές καριέρας, όσο και στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, της Τεχνητής Νοημοσύνης συμπεριλαμβανομένης.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει όχι μόνο από τη γενικότερη αίσθηση που μπορεί να έχει κάποιος που δραστηριοποιείται στον κλάδο αυτό, αλλά και από τα σχετικά ευρήματα διεθνών ερευνών. Και πιο συγκεκριμένα από τη νέα έρευνα προοπτικών απασχόλησης της ManpowerGroup για το πρώτο τρίμηνο του 2024, αλλά και από την πρόσφατη έρευνα της Kaspersky για την Τεχνητή Νοημοσύνη με τίτλο «Gen AI Business Infiltration: C-Level executives are sitting on an AI timebomb, aware of the risks, but too complacent to act».

Aς πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Σύμφωνα με την Έρευνα Έλλειψης Ταλέντου του ομίλου ManpowerGroup, το πρώτο τρίμηνο του 2024 αποτυπώνεται ιστορικό υψηλό στο ποσοστό των εργοδοτών που αναφέρουν δυσκολία στην εύρεση ταλέντων (82% έναντι 77% το 2023), με το ποσοστό αυτό να είναι κατά 7% υψηλότερο από τον μέσο όρο παγκοσμίως (75%). Αυτό μάλλον δεν αποτελεί έκπληξη, δεδομένου ότι το τελευταίο διάστημα η θετική πορεία της ελληνικής οικονομίας – παρά τις μεγάλες προκλήσεις που έχει μπροστά της- έχει δημιουργήσει θετικές προσδοκίες κάτι που ευνοεί τις επενδύσεις και κατ’ επέκταση την αύξηση της ζήτησης ανθρώπινου δυναμικού.

Αυτό ωστόσο που προκύπτει ως σημαντικό εύρημα είναι το γεγονός ότι ο πιο ανταγωνιστικός κλάδος στην Ελλάδα είναι οι Υπηρεσίες Επικοινωνίας, με τα στοιχεία να δείχνουν ότι οι προοπτικές προσλήψεων σε αυτές αυξάνονται κατά 39% από το τρίτο τρίμηνο του 2023 και κατά 33% από πέρυσι. Τα διαθέσιμα ταλέντα επισκιάζονται από τη ζήτηση, όπου το 85% των εταιρειών του κλάδου αναφέρουν δυσκολία στην εύρεση του ταλέντου που χρειάζονται. Και κάπως έτσι επιβεβαιώνεται η οικονομική θεωρία που λέει ότι ο κλάδος της Επικοινωνίας είναι αυτός που πρώτος βάλλεται από μια κρίση, αλλά και ο πρώτος που ανακάμπτει.

Aπό την άλλη πλευρά, ο εν λόγω κλάδος είναι και ο πρώτος ο οποίος δοκιμάζει τις τεχνολογίες αιχμής που εμφανίζονται, δείχνοντας τον δρόμο στους υπόλοιπους. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της νέας διεθνούς έρευνας της Kaspersky, η συντριπτική πλειονότητα (92%) των C-suite στελεχών (CEOs, CMOs, CHROs, CTOs, CIOs, CFOs κ.α.) μεγάλων ελληνικών εταιρειών παραδέχεται ότι οι εργαζόμενοί τους χρησιμοποιούν εφαρμογές Generative AI (όπως το ChatGPT, το bard της Google κ.λπ.). Μάλιστα, τέσσερις στους δέκα (40%) ανέφεραν ότι οι εφαρμογές αυτές αποτελούν βασικό εργαλείο για την υποστήριξη μιας σειράς καθηκόντων. Ταυτόχρονα, η μεγάλη πλειονότητα του δείγματος (72%) εκφράζει ανησυχία για τους πιθανούς κινδύνους ασφάλειας που προκύπτουν από τη συστηματική χρήση εφαρμογών Generative AI, καθιστώντας πιθανή τη διαρροή ευαίσθητων δεδομένων, αλλά ακόμη και την πλήρη απώλεια ελέγχου των λειτουργιών της επιχείρησης. Όπως αναφέρει η ίδια έρευνα, οι μισοί συμμετέχοντες (50%) σχεδιάζουν την ένταξη εφαρμογών Generative AI για την αυτοματοποίηση επαναλαμβανόμενων καθημερινών εργασιών των εργαζομένων τους.

Παράλληλα, το 41% σκοπεύει να ενσωματώσει εφαρμογές Generative AI στην επαγγελματική του καθημερινότητα προκειμένου να αναβαθμίσει την παραγωγική διαδικασία. Και εδώ έρχεται το ενδιαφέρον στοιχείο, που λέει ότι τα τμήματα τα οποία θα μπορούσαν να αυτοματοποιηθούν αξιοποιώντας εφαρμογές Generative AI, σύμφωνα με τους συμμετέχοντες, είναι το τμήμα Μάρκετινγκ (34%), το Οικονομικό τμήμα (15%), το τμήμα Επικοινωνίας (14%), ενώ στην τέταρτη θέση (11%) βρίσκεται το τμήμα Πωλήσεων. Όλα τα τμήματα – εκτός φυσικά από το οικονομικό- ανήκουν στον ευρύτερο κλάδο της Επικοινωνίας και του Marketing. Ο κλάδος αντεπιτίθεται και όλα δείχνουν ότι η αντεπίθεση αυτή θα έχει μεγάλη διάρκεια.