Δυστυχώς τα περασμένα χρόνια, ήταν αρνητικά για το επάγγελμά μας. Eλάχιστες από τις υποτιθέμενες μεταρρυθμίσεις συνεισέφεραν σε αυξημένη ικανότητα να κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Σχεδόν όποιο “p” και αν κοιτάξεις οι συνθήκες έγιναν δυσμενέστερες. Και αν η πρώτη σκέψη είναι ότι οι δυσκολίες μας αναγκάζουν να γίνουμε αποτελεσματικότεροι, η δεύτερη σκέψη λέει ότι πάρα πολλά από αυτά που κάναμε την τελευταία εξαετία για να προσαρμόσουμε τα brands μας στη νέα πραγματικότητα, πήγαν χαμένα.

Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Ολόκληρους κλάδους που έκαναν τεράστιες προσπάθειες να προσαρμόσουν το σύνολο του μάρκετινγκ στις συνθήκες που έφεραν οι υπερβολικοί φόροι; Και τα κατάφεραν καλά μέχρι να έρθει η επόμενη αύξηση φόρων. Προϊοντικές κατηγορίες που γεννήθηκαν λόγω κυβερνητικών αποφάσεων, όπως τα πετρελαιοκίνητα ΙΧ ή τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, και απειλούνται τώρα να εξαφανιστούν; Ή τις τράπεζες που εξαρτώνται από την απόφαση του εκάστοτε υπουργού
για το πώς θα φτιάξουν τα προϊόντα τους;

Και πόσο βέβαιος μπορεί να αισθάνεται σήμερα ο έλληνας marketer για το μίγμα διανομής που θα επιλέξει για το brand του; Ποιο θα είναι το επόμενο κανόνι στην αγορά; Πότε θα λάβει η ελληνική δικαιοσύνη απόφαση για τα θέματα της Μαρινόπουλος; Έχει οριστικοποιηθεί το καθεστώς όσον αφορά σε προϊόντα όπως τα Μη.Συ.Φα., το ψωμί,  το γάλα; Και τι θα γίνει στα Μέσα; Θα βρεθεί πάλι κάποια κυβέρνηση να φτιάξει νέα ΜΜΕ και να «κλείσει» υφιστάμενα; Τι θα γίνει με το διαδίκτυο; Με το φόρο τηλεόρασης;

Και το κυριότερο: Τι θα φέρει το 2017 για το κοινό-στόχο τoυ brand του; Θα είναι ανάμεσα  σε αυτά που δέχονται επίθεση από την κυβέρνηση ή σε αυτά που ευνοούνται από αυτήν; Αν π.χ.  απευθύνεται στη «μέση», δημιουργική τάξη που δέχεται τις περισσότερες επιθέσεις μήπως θα πρέπει να σκεφτεί να επανατοποθετηθεί σε πιο «βολεμένες» ομάδες του πληθυσμού; Και αν η επόμενη κυβέρνηση αλλάξει γραμμή;

Γι’ αυτό για το νέο έτος, μας εύχομαι λίγα αλλά κρίσιμα: Ελευθερία, λιγότερες κρατικές παρεμβάσεις και σταθερό περιβάλλον. Για να μπορούμε  να χειριστούμε αποτελεσματικά τα brands μας ώστε να είναι χρήσιμα για την κοινωνία και τον καταναλωτή. Χωρίς να εξαρτώνται από τις προτιμήσεις του εκάστοτε ιδεοληπτικού που νομίζει ότι γνωρίζει το πώς πρέπει να ζουν οι άνθρωποι. Καλή μας χρονιά!