Το ενδιαφέρον για το περιβάλλον και την αειφορία είναι μια από τις ισχυρότερες τάσεις στο marketing. Τα brands και οι επιχειρήσεις συμμετέχουν όλο και πιο ενεργά στην προσπάθεια αναστροφής της περιβαλλοντικής μόλυνσης και της κλιματικής αλλαγής. Και όλες οι έρευνες δείχνουν ότι αυτό αποτελεί μια ολοένα εντονότερη απαίτηση των καταναλωτών, ειδικά των νεότερων. Η μείωση της χρήσης του πλαστικού είναι μία από τις σημαντικότερες σχετικές δράσεις και μάλιστα τα brands δεν ακολουθούν απλά την κοινωνία αλλά προηγούνται αυτής.

Η μείωση στη χρήση πλαστικού στις συσκευασίες από μεγάλα brands προηγήθηκε των ευρωπαϊκών οδηγιών και κυβερνητικών μέτρων που αφορούν στον περιορισμό πώλησης και κατανάλωσης πλαστικών μιας χρήσης, πλαστικών σακουλών, κ.ο.κ. Μια απλή επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ αρκεί για να κατανοήσουμε το μέγεθος της τάσης. Από αναψυκτικά και εμφιαλωμένα νερά μέχρι απορρυπαντικά και χαρτιά τουαλέτας, ολοένα και περισσότερα brands προβάλλουν με περηφάνεια τη μειωμένη χρήση πλαστικού ή την αλλαγή της συσκευασίας τους σε φιλικότερα προς το περιβάλλον υλικά. Πιο πρόσφατο παράδειγμα η αντικατάσταση στις 6άδες πολλών αναψυκτικών του πλαστικού φιλμ με κατασκευή από χαρτόνι. Στα ράφια που αφορούν βιολογικά προϊόντα ή vegan καταναλωτές η τάση είναι ακόμα πιο έντονη.

Οι πολυεθνικές επιχειρήσεις δείχνουν να ηγούνται λόγω πλεονεκτημάτων εφοδιαστικής αλυσίδας, R&D, οικονομιών κλίμακας και ικανοτήτων παραγωγής. Οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν κατανοήσει τη σημασία και ακολουθούν. Όμως σε μια μεγάλη κατηγορία που κυριαρχείται από ελληνικές επιχειρήσεις τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η αγορά του γάλακτος, που κάποτε πρωτοπόρησε στην αντικατάσταση του πλαστικού, έχει επιστρέψει στις πλαστικές φιάλες. Και δυστυχώς έχει οδηγήσει σε αντίστοιχα μονοπάτια και την κατηγορία των χυμών ψυγείου. Η προ ετών επαναφορά των πλαστικών φιαλών από γαλακτοκομική εταιρεία που κατέκτησε γρήγορα μεγάλα μερίδια, οδήγησε και άλλους παίκτες του κλάδου σε αντίστοιχη πρακτική, ενώ πρόσφατα έπεσε και το τελευταίο κάστρο: o ηγέτης της κατηγορίας αντικατέστησε τις συσκευασίες της μεγαλύτερης σε πωλήσεις οικογένειας προϊόντων του με πλαστικές φιάλες, οι οποίες μάλιστα φέρουν πρόσθετα διακοσμητικά πλαστικά εξαρτήματα.

Παλιότερα η καλή εταιρεία είχε προσπαθήσει να αμυνθεί υπέρ φιλικότερων προς το περιβάλλον συσκευασιών αλλά βλέποντας την επιτυχία των ανταγωνιστών της παρέδωσε τα όπλα, και πλέον ηγείται στη χρήση πλαστικών συσκευασιών. Ελπίζω, σε μια κατηγορία που τα τελευταία χρόνια έχει πολλάκις (συχνά άδικα) κατηγορηθεί, τα brands να συνειδητοποιήσουν τη βλάβη που προξενούν στο περιβάλλον και στον ίδιο τους τον εαυτό και να δοκιμάσουν υπευθυνότερες πρακτικές.