Τι φέρνει το υβριδικό μοντέλο διαβίωσης, που υποστηρίζεται από τεχνολογίες επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας; Ποιος ο ρόλος του metaverse και πού βρίσκεται η Mastercard σε όλα αυτά;

Η Jeannette Liendo, Senior Vice President Marketing and Communications Europe της Mastercard, βρέθηκε πρόσφατα στη χώρα μας στο πλαίσιο του Mastercard Athens Innovation Forum. Το MW συζήτησε μαζί της για το… μέλλον!

MW: Στο πρόσφατο Mastercard Athens Innovation Forum αναφέρατε τον όρο «digital first living». Τι περιγράφει αυτός ο όρος;

Jeannette Liendo: Οι τεχνολογίες που συμβάλλουν στη διαμόρφωση των εμπειριών του πελάτη εξελίσσονται γρήγορα, αλλάζοντας τη δυναμική μεταξύ των προσδοκιών που έχουν οι καταναλωτές και της υπόσχεσης των brands να τις εκπληρώσουν. Μέχρι το 2030, η λεγόμενη immersive τεχνολογία – κινητά 5G, Internet of Things, πολυαισθητηριακά ψηφιακά wearables, κ.τ.λ. – θα φέρει στην επιφάνεια νέους εικονικούς κόσμους, αλλάζοντας εντελώς τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές αλληλεπιδρούν με τα brands και μεταξύ τους. Το υβριδικό μοντέλο διαβίωσης, που υποστηρίζεται από τεχνολογίες επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας, θα αναμορφώσει το εμπόριο, φέρνοντας την «digital first» ευκολία στον πραγματικό κόσμο.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που διαθέτουμε, το 56% των καταναλωτών που έχουν χρησιμοποιήσει επαυξημένη πραγματικότητα για τα ψώνια τους, αισθάνθηκαν πιο ενθαρρυμένοι να πραγματοποιήσουν κάποια αγορά, ενώ το 20% των καταναλωτών έχουν ήδη χρησιμοποιήσει την εικονική πραγματικότητα για να επιλέξουν τον προορισμό των διακοπών τους. Παράλληλα, το 60% των καταναλωτών νεότερης γενιάς ενδιαφέρεται να χρησιμοποιήσει την εικονική πραγματικότητα για να παρακολουθήσει ζωντανά αθλητικούς αγώνες καθώς είναι πιο συναρπαστικοί. Το μέλλον της ιδιοκτησίας assets (NFT, gaming credits κ.λπ.) θα είναι επίσης ψηφιακό, με την ψηφιακή μας ζωή να γίνεται εξίσου σημαντική με την πραγματική μας.

Πόσο θα επηρεάσει το metaverse και ολόκληρο το οικοσύστημα Web3 τη σχέση brand-καταναλωτή και πώς/πού βλέπετε τη Mastercard σε όλα αυτά;

Το metaverse θα είναι ο νέος, «τρίτος χώρος» όπου οι καταναλωτές θα αναζητούν όλα όσα αγαπούν και τους ενδιαφέρουν, αλλά και θα αναπτύσσονται οι κοινωνικοί δεσμοί. Ουσιαστικά, είναι το μέλλον του mobile internet, εξελίσσοντας τον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε, κοινωνικοποιούμαστε, μαθαίνουμε και εργαζόμαστε. Ωστόσο, υπάρχουν βασικά εμπόδια που πρέπει να λύσουν τα brands, ώστε να εξασφαλίσουν μία ασφαλή και βελτιωμένη εμπειρία για τους καταναλωτές. Καθώς δημιουργούνται αποτυπώματα δεδομένων σε όλο και περισσότερα πεδία της καθημερινής διαβίωσης, είναι απαραίτητο να αναπτυχθούν πολιτικές και πλαίσια δεοντολογίας, με στόχο να βοηθήσουν τους καταναλωτές να κατανοήσουν πώς χρησιμοποιούνται οι πληροφορίες τους. Οι άνθρωποι θα απαιτούν διαφάνεια και εξατομικευμένη αξία, σε αντάλλαγμα για την κοινή χρήση των δεδομένων τους. Στο πλαίσιο αυτό, τα brands πρέπει επίσης να διασφαλίσουν ότι διαθέτουν σε ισχύ κανόνες που αφορούν στη διακυβέρνηση δεδομένων και την κυβερνοασφάλεια, προκειμένου να διακριβώνουν και να προστατεύουν τα ψηφιακά assets των καταναλωτών. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα σε αποκεντρωμένα metaverses, όπου δεν υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο.

Για παράδειγμα, το Minecraft ή το Fortnite είναι μεν εικονικοί κόσμοι που δημιουργήθηκαν από χρήστες – ένα βασικό χαρακτηριστικό του metaverse – αλλά διακατέχονται από κανόνες και επιβλέπονται, διασφαλίζοντας ένα βιώσιμο επίπεδο ασφάλειας. Πολλοί νέοι εικονικοί κόσμοι δεν έχουν αυτήν την επίβλεψη, επομένως τα brands πρέπει να κάνουν προσεκτικές δοκιμές και να μάθουν μέσα από αυτές. Μια άλλη ενδιαφέρουσα πτυχή είναι αυτή της ψηφιακής ταυτότητας. Το Web 3.0 ουσιαστικά θα παρέχει στους χρήστες την κυριότητα της ψηφιακής τους ταυτότητας, του περιεχομένου και του νομίσματός τους, δημιουργώντας έτσι, μία πραγματική οικονομία δεδομένων.

Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας κάποια case studies της Mastercard όσον αφορά τις digital-first εμπειρίες;

Η Mastercard ξεκίνησε την πρώτη της συνεργασία για NFT με τον José Mourinho, για το UEFA Champions League. Οι κάτοχοι κάρτας Mastercard μπορούσαν να εγγραφούν στο priceless.com για να έχουν την ευκαιρία να κερδίσουν και να αποκτήσουν το NFT, υπογεγραμμένο από τον διάσημο προπονητή. Η διαδικασία ήταν εύκολη για τους νέους χρήστες στο περιβάλλον των κρυπτονομισμάτων, αξιοποιώντας την πλατφόρμα Priceless. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η συνεργασία της Mastercard και της League of Legends με την τράπεζα KB της Τσεχίας, όπου λανσάραμε μία κάρτα για τους φαν του LoL μέσω της πλατφόρμας Priceless, η οποία έσπασε το βιβλίο των ρεκόρ Guiness ως το μεγαλύτερο τουρνουά e-sport χωρίς μετρητά στην Ευρώπη, ενώ ταυτόχρονα μας επέτρεψε να συνδεθούμε με τη gaming κοινότητα. Τέλος, η ομάδα της Κροατίας δημιούργησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μία διαδραστική εμπειρία επαυξημένης πραγματικότητας, που συνέδεσε πιθανούς ταξιδιώτες ανά τον κόσμο, με Priceless εμπειρίες στην Κροατία, σε μια δράση που προσέφερε μία τουριστική εμπειρία μέσω της χρήσης πολυαισθητηριακής τεχνολογίας.