Σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα της McKinsey, το 2009 σημειώθηκε σημαντική αύξηση της επένδυσης των επιχειρήσεων σε Research & Development, σε μια προσπάθεια θωράκισης έναντι της κρίσης που ήταν πια ορατή. Το 2010, η επένδυση αυτή εμφανίζεται ακόμη πιο αυξημένη, ενώ στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι οι κινήσεις σε R&D, που έγιναν από τις εταιρείες τους στην αρχή της κρίσης, θα τους επιτρέψουν να αντεπεξέλθουν τα επόμενα τρία με πέντε χρόνια.

Για πολλούς από τους συμμετέχοντες, οι περικοπές που ενδεχομένως έγιναν υπό την πίεση της κρίσης σε R&D θα έχουν δυσμενέστατες συνέπειες: Χαμηλότερη πρόσβαση σε ταλέντο, απώλεια μεριδίου αγοράς λόγω συρρίκνωσης των καναλιών δημιουργίας νέων προϊόντων.

Ιδιαιτερότητες
Ιδιαίτερα για κάποιες αγορές όπου ο ανταγωνισμός είναι εξαιρετικά σκληρός, όπως για παράδειγμα στη βιομηχανία των τροφίμων, η καινοτομία και ανάπτυξη νέων προϊόντων θεωρείται καθοριστικής σημασίας. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το Centre for Value Chain Research (CVCR) του Kent Business School στη Μ. Βρετανία έχει προχωρήσει σε συνεργασίες με retailers και προμηθευτές FMCG σε όλη την Ευρώπη, στοχεύοντας στη διάχυση βέλτιστων πρακτικών στον χώρο του New Product Development.

Στο πλαίσιο της εργασίας αυτής, το CVCR αποτυπώνει μια σειρά παραμέτρων που έχουν κρίσιμη σημασία στη διαδικασία ανάπτυξης νέων προϊόντων, όπως είναι η έρευνα αγοράς και η συνεργασία μεταξύ των διαφορετικών τμημάτων μιας επιχείρησης. Σύμφωνα με τους συντελεστές του project, η καλύτερη κατανόηση των παραμέτρων αυτών μπορεί να αναβαθμίσει συνολικά την καινοτομία και δημιουργία νέων προϊόντων των επιχειρήσεων.

Για παράδειγμα, οι ερευνητές αναφέρουν ότι στον τομέα της έρευνας αγοράς η αγορά των τροφίμων είναι αυτή που κατεξοχήν έχει στην υπηρεσία της εξελιγμένα εργαλεία και μεθόδους που μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην ανάπτυξη νέων προϊόντων.

Ωστόσο, παρατηρείται ευρύτερα μια αδυναμία υιοθέτησης και αξιοποίησης προηγμένων ερευνητικών μεθόδων.

Στρατηγικές και προκλήσεις
Στη λίστα πάντως με στρατηγικές που οι επιχειρήσεις οφείλουν να ακολουθήσουν σε περιόδους κρίσης, η καινοτομία και η ανάπτυξη νέων προϊόντων έχουν καίρια θέση. Η ιστορία είναι γεμάτη από παραδείγματα επιχειρήσεων που αξιοποίησαν τις ευκαιρίες της κρίσης, λανσάροντας νέα προϊόντα και κερδίζοντας μερίδια αγοράς.

Σύμφωνα με τη θεωρία, οι επιχειρήσεις μπορούν να εξετάσουν την ανάπτυξη νέων εκδοχών σε υπάρχοντα προϊόντα, τα οποία είναι φθηνότερα και ίσως εμπεριέχουν στοιχεία «do it yourself». Η συμβουλή είναι η ανάληψη ρίσκου για τη δημιουργία φθηνότερων προϊόντων με μεγαλύτερη συμμετοχή του χρήστη, όπως για παράδειγμα στις online αγορές. Όταν οι επιχειρήσεις επιλέγουν να εμπλέξουν σε μεγαλύτερο βαθμό τα κοινά τους (καταναλωτές, πελάτες, προμηθευτές κ.ά.) στη διαδικασία NPD, έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας.

Οι προκλήσεις που οι επιχειρήσεις συναντούν στη διαδικασία New Product Development εμπίπτουν κατά κύριο λόγο σε τρεις γενικές κατηγορίες: Ορισμός των προϊοντικών προδιαγραφών, χρονοδιάγραμμα και πόροι, διάδραση της ομάδας NPD με την υπόλοιπη εταιρεία.

Σύμφωνα με πολλά στελέχη, η απόφαση δημιουργίας ενός νέου προϊόντος αυξάνει τρομακτικά την πίεση στον εταιρικό οργανισμό και φέρνει στην επιφάνεια λανθάνοντα οργανωτικά και λειτουργικά προβλήματα. Η απάντηση στο πρόβλημα αυτό είναι η καθιέρωση σαφούς διαδικασίας NPD, την οποία θα πρέπει να γνωρίζουν και στην οποία θα πρέπει να συμμετέχουν όλα τα τμήματα του οργανισμού.

Η δημιουργία μιας ξεκάθαρης διαδικασίας NPD επιτρέπει στους οργανισμούς να θέτουν προτεραιότητες και σαφή κριτήρια. Επίσης, ευθυγραμμίζει ολόκληρο τον οργανισμό στην επίτευξη του στόχου, αποτρέποντας εσωτερικές διαμάχες.

 Στις 29 Μαΐου, το «Marketing Innovation & New Product Development Showcase» συγκεντρώνει και παρουσιάζει όλα εκείνα τα case studies που έδειξαν και δείχνουν τον δρόμο προς την καινοτομία και τη δημιουργία νέων προτάσεων προς τους καταναλωτές, εν μέσω οικονομικής κρίσης.
Κορυφαίοι έλληνες marketers θα αναλύσουν άμεσα και κατανοητά στρατηγικές και δράσεις που ακολούθησαν για τα δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες, ξεπερνώντας τα εμπόδια της κρίσης.
Στόχος της διοργάνωσης είναι να αποτελέσει το «χωνευτήρι» όλων των προσπαθειών αντίστασης και απάντησης στην κρίση από τον χώρο του Mάρκετινγκ, που είδαν το φως της δημοσιότητας την τελευταία διετία. Οι marketers παρουσιάζουν τα projects που ξεχώρισαν μέσα από γρήγορες και «σφιχτές» παρουσιάσεις διάρκειας αυστηρά 6 λεπτών και 40 δευτερολέπτων η καθεμία.
Κάθε παρουσιαστής καλείται, μέσα σε αυτό το χρονικό περιθώριο και έχοντας στη διάθεσή του μόνο 20 slides για 20 δευτερόλεπτα το καθένα, να βγάλει στο φως την ουσία, να εξηγήσει το background και να εμπνεύσει το κοινό.
Οι παρουσιάσεις διαδέχονται η μία την άλλη σε γρήγορο ρυθμό, δημιουργώντας ένα αποτέλεσμα που σκοπό έχει να συγκεράσει εμπειρίες, ιδέες αλλά και φιλοδοξίες, δημιουργώντας έμπνευση και τελικά ευκαιρίες.
Μέχρι αυτή τη στιγμή, την πρόκληση έχουν αποδεχθεί πλήθος εταιρειών, όπως Elbisco, Kraft Foods Hellas, Αθηναϊκή Ζυθοποιία, BP, Άμβυξ κ.ά.