Με τις εταιρείες από τους κλάδους αυτοκινήτου και ενέργειας να θέτουν ως προορισμό τη βιώσιμη κινητικότητα, νέα λανσαρίσματα, ενίσχυση των υποδομών και στρατηγικές συνέργειες με φορείς και retailers, σχεδιάζουν τον «χάρτη» της ηλεκτροκίνησης.

Αυξάνεται ο βαθμός ευαισθητοποίησης απέναντι στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των μετακινήσεων στην Ελλάδα, με τους καταναλωτές να αναγνωρίζουν τα οφέλη της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση σε σημαντικό βαθμό. Οι καμπάνιες των εταιρειών αυτοκινήτου και ενέργειας «εκπαιδεύουν» το κοινό, αναδεικνύοντας τα πλεονεκτήματα λύσεων μετακίνησης με μικρότερο οικολογικό αποτύπωμα, ενώ νέα λανσαρίσματα διευρύνουν την γκάμα των επιλογών. Παράλληλα, το δίκτυο υποδομών φόρτισης διευρύνεται σταθερά, με επενδύσεις και συνεργασίες να οδηγούν προς την άρση του μεγαλύτερου, ίσως, προσκόμματος για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης.

Η εγχώρια αγορά
Σύμφωνα με την πανελλήνια έρευνα Profiles από τη Focus Bari | YouGov, δύο στους τρεις Έλληνες πιστεύουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, με τις γυναίκες να εμφανίζουν υψηλότερα επίπεδα οικολογικής ευαισθητοποίησης. Την ίδια στιγμή, τα ευρήματα του ετήσιου Δείκτη Κόστους Αυτοκινήτου (Car Cost Index) που δημοσίευσε η LeasePlan καταδεικνύουν ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι οικονομικότερη επιλογή από το συμβατικό όχημα για την πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών. Αξίζει να σημειωθεί ότι, από τις 22 χώρες στις οποίες πραγματοποιήθηκε η έρευνα, η Ελλάδα αναδείχθηκε ως η πιο οικονομική για τη χρήση αυτοκινήτου, με μέσο μηνιαίο κόστος 743 ευρώ, με την πρωτιά αυτή να αφορά και τα ηλεκτρικά οχήματα. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει αυξήσει αισθητά την ανταγωνιστικότητά του για τους Έλληνες οδηγούς σε σχέση με τα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, κατατάσσοντας τη χώρα στη λίστα με τα 17 κράτη όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τύπου D2 (premium μεσαίου μεγέθους) είναι πλήρως ανταγωνιστικά και εν γένει οικονομικότερα από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης.

Οι βασικές προκλήσεις
Παρόλο που η εικόνα είναι θετική και οι εξελίξεις δείχνουν να κινούνται προς την κατεύθυνση της επιλογής περισσότερο οικολογικών λύσεων μετακίνησης, οι παράμετροι που επηρεάζουν την πορεία της είναι ποικίλες και σε διαφορετικές διαστάσεις. Ο Νάσος Δέδες, Διευθυντής Marketing της Hyundai Ελλάς, αναλύει την πολυπαραγοντική εξίσωση και τις απαιτήσεις που αναδύονται: «Το πρώτο ζητούμενο είναι οι σοβαρές υποδομές που απαιτούνται, ώστε η τεχνολογία να είναι προσβάσιμη και εύχρηστη -ενεργειακά δίκτυα που να προσφέρουν με αξιόπιστο και γρήγορο τρόπο λύσεις φόρτισης, τόσο σε πυκνοκατοικημένες, όσο και σε απομακρυσμένες περιοχές, εξηγούν γιατί ο ευρωπαϊκός Νότος έχει σήμερα άλλη εξέλιξη από τον Βορρά. H πολιτική βούληση των ευρωπαϊκών κρατών είναι το μεγάλο κλειδί που θα ανοίξει την προοπτική αυτή. Το δεύτερο ζητούμενο είναι η προσιτότητα. Ο αγώνας δρόμου των αυτοκινητοβιομηχανιών να προσφέρουν μαζικά προσιτές προτάσεις ηλεκτροκίνησης εν μέσω ισχυρών εξωτερικών περιορισμών παραμένει πρόκληση τουλάχιστον για το εγγύς μέλλον. Στον βαθμό αυτό, η χρονική αναθεώρηση της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση είναι ένα σημαντικό ζητούμενο στη χάραξη πραγματιστικών πολιτικών. Το τρίτο ζητούμενο είναι να έχουμε λύσεις κινητικότητας που θα είναι στην πράξη πιο επιθυμητές από το οδηγικό κοινό σε σχέση με τα συμβατικά σημερινά αυτοκίνητα. Το άγχος της αυτονομίας είναι απαραίτητο να απομακρυνθεί από την εξίσωση αυτή».

Καθοριστική «στροφή»
Με ορίζοντα την αντιμετώπιση των αγκυλώσεων, η στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας στην ηλεκτρική ενέργεια είναι, προφανώς, καθοριστική, με τα μεγαλύτερα brands να εμπλουτίζουν το portfolio τους και να επενδύουν σε τεχνολογίες και design. Πρόσφατα, η Hyundai Motor Company παρουσίασε τη στρατηγική της για την επιτάχυνση των σχεδίων της ως προς την ηλεκτροκίνηση, εστιάζοντας στην ενίσχυση της γκάμας των ηλεκτρικών οχημάτων, τη βελτιστοποίηση της παραγωγικής ικανότητας και την εξασφάλιση της ανταγωνιστικότητας hardware και software. Η εταιρεία στοχεύει να φθάσει σε ετήσιες παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων 1,87 εκατ. αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, εξασφαλίζοντας ποσοστό ύψους 7% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς έως το 2030. Επιπλέον, σχεδιάζει επενδύσεις 72 δισ. ευρώ για μελλοντικές δραστηριότητες έως το 2030, συμπεριλαμβανομένων 14,6 δισ. ευρώ για την ηλεκτροκίνηση.

Από την πλευρά της, η Honda ανακοίνωσε ότι, κατά τα επόμενα 10 χρόνια, θα διαθέσει περίπου 36 δισ. ευρώ στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και των τεχνολογιών λογισμικού (software) για την περαιτέρω επιτάχυνση του εξηλεκτρισμού της. Οι συνολικές R&D δαπάνες προϋπολογίζονται για την περίοδο αυτή σε περίπου 58 δισ. ευρώ. Επιπλέον, σχεδιάζει να παρουσιάσει 30 ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2030.

Στο πλαίσιο του οδικού της χάρτη για μετάβαση στη βιώσιμη κινητικότητα, η Kia εξελίσσει τη στρατηγική «Plan S» και εστιάζει σε τέσσερις βασικούς επιχειρηματικούς στόχους έως το 2030: επιτάχυνση της ηλεκτροκίνησης και στόχο ετήσιων πωλήσεων ύψους 1,2 εκατ. μονάδων BEV, 4 εκατ. σε ετήσιες πωλήσεις οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων άνω των 2 εκατ. φιλικών προς το περιβάλλον μοντέλων, επέκταση εφαρμογής τεχνολογιών συνδεδεμένου αυτοκινήτου και αυτόνομης οδήγησης σε όλα τα νέα οχήματα και ανάδειξή της ως τη Νο1 μάρκα παγκοσμίως στα οχήματα ειδικής κατασκευής (PBV) με το πρώτο μοντέλο της να κυκλοφορεί το 2025. Επίσης, ανακοίνωσε ότι θα δημιουργήσει μια γκάμα 14 μοντέλων BEV έως το 2027.

Η Kosmocar, επίσημος εισαγωγέας των Volkswagen, Audi και Skoda στην Ελλάδα, στο πλαίσιο της συμμετοχής της στην 85η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, αφιέρωσε το περίπτερό της αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση, παρουσιάζοντας το καινούριο σπορ ηλεκτρικό all-rounder SUV της Volkswagen και πρώτο ηλεκτρικό μοντέλο της μάρκας, ID.4 GTX, για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό. Η εταιρεία ήταν και Επίσημος Χορηγός Μετακίνησης της διοργάνωσης, με τα ID.3, Audi e-tron και Skoda ENYAQ iV να είναι τα «Επίσημα Αυτοκίνητα» της έκθεσης, τρία αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.

Επένδυση στις υποδομές
Χωρίς αμφιβολία, ένας από τους παράγοντες που βάζει «φρένο» στη διάχυση της ηλεκτροκίνησης είναι η έλλειψη υποδομών, σε ευρεία κλίμακα. Με στόχο την αντιμετώπισή της, οι εταιρείες ενέργειας αναπτύσσουν λύσεις δημιουργώντας σημεία φόρτισης σε πολλαπλά σημεία. Η nrg έχει αναπτύξει το δίκτυο ταχυφορτιστών incharge, τοποθετώντας προηγμένους φορτιστές σε συνεργασία με πρατήρια Shell και Avin σε αυτοκινητόδρομους και κεντρικά σημεία εντός πόλεων, ενώ προσφέρει εξειδικευμένες λύσεις για ιδιώτες και υπηρεσίες. Από την πλευρά της, η Protergia, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων «Υιοθέτησε την πόλη σου», δημιούργησε δίκτυο δημοσίως προσβάσιμων φορτιστών με 25 σημεία επαναφόρτισης. Οι φορτιστές αυτοί είναι διαθέσιμοι σε 16 διαφορετικές περιοχές, καλύπτοντας και τις 7 Δημοτικές Κοινότητες της πόλης.

Σε μια προσπάθεια να δοθούν επιπλέον κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση, η φόρτιση των οχημάτων, τον πρώτο χρόνο, θα είναι δωρεάν. Το δίκτυο Chargespot επεκτείνει η Watt+Volt, με την προσθήκη σε αυτό του Πάρκου Φροντίδας Αυτοκινήτου Pitstop Park και αριθμεί πλέον 272 σημεία φόρτισης και 139 υπό εγκατάσταση. Μια νέα σειρά προϊόντων στον κλάδο της φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων εν πλω λάνσαρε η EVziiin. Οι συγκεκριμένες λύσεις έρχονται να καλύψουν την ανάγκη φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων οδηγών που πραγματοποιούν συχνές διαμονές σε διάφορα νησιά ανά την Ελλάδα και πλέον θα έχουν τη δυνατότητα να καταφτάνουν στον προορισμό τους με γεμάτη την μπαταρία του αυτοκινήτου τους.

Σημαντικές είναι και οι συνεργασίες με retailers στο πεδίο των υποδομών. Η nrg προχώρησε σε συμφωνία με τη Metro, για τη δημιουργία εκτεταμένου δικτύου φορτιστών ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων σε καταστήματα My Market και Metro Cash & Carry, ενώ αντίστοιχη συμμαχία εγκαινίασαν ΔΕΗ και Athens Metro Mall, με «όχημα» το ΔΕΗ Βlue που εγκαθιστά και λειτουργεί τέσσερα σημεία φόρτισης ηλεκτροκίνητων ΙΧ στο parking του Athens Metro Mall.

Διάδραση online και offline
Κομβικός είναι και ο ρόλος της επικοινωνίας, για την περεταίρω ευαισθητοποίηση και ενημέρωση του κοινού για τα οφέλη και τις νέες δυνατότητες. «Η επικοινωνία σε συνδυασμό με την “εκπαίδευση” των υποψήφιων/υφιστάμενων πελατών είναι από τους πιο σημαντικούς παράγοντες στην εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης», σημειώνει ο Θωμάς Χαϊδής, e-Mobility Product Manager της Kosmocar και προσθέτει: «Μέσω του Επίσημου Δικτύου Συνεργατών, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ενημερωθούν-εκπαιδευτούν για τα πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης και να μυηθούν στον νέο τρόπο μετακίνησης».

Παράλληλα, τα digital κανάλια εξελίσσονται σε σημαντικό «όχημα» για τη διάχυση της πληροφορίας. Σύμφωνα με έρευνα των Teads και Kantar, οι καταναλωτές βασίζονται όλο και περισσότερο στην ψηφιακή διαφήμιση και οι μισοί καταναλωτές EV θα εξετάσουν το ενδεχόμενο να διεκπεραιώσουν ολόκληρη τη διαδικασία αγοράς στο διαδίκτυο. Η επίσκεψη σε site αυτοκινήτων ήταν η πιο πιθανή ενέργεια (40%) στην οποία προχώρησε ένας καταναλωτής αφού είδε μια διαδικτυακή διαφήμιση αυτοκινήτου, με ένα επιπλέον 21% να δηλώνει ότι θα έκανε κλικ στη διαφήμιση. Το 52% των αγοραστών EV δήλωσε ότι οι ιστότοποι αυτοκινήτων είχαν κυρίαρχο ρόλο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, όσον αφορά την έρευνα αγοράς.

Καθίσταται επομένως σαφές ότι η ψηφιακή παρουσία, όχι μόνο των αυτοκινητοβιομηχανιών αλλά και όλων των εταιρειών που εμπλέκονται στο οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα. Με αυτά τα δεδομένα, η nrg επέλεξε την Backbone για την ψηφιακή ανάπτυξη του προγράμματος incharge, με τον σχεδιασμό της ιστοσελίδας και των custom εργαλείων του. Η Backbone, ως μακροχρόνιος συνεργάτης της nrg, συνέβαλε στη στρατηγική που αφορά στην επικοινωνία της νέας εμπορικής επωνυμίας incharge, στη λειτουργική διασύνδεσή της με τον κύριο ιστότοπο/brand της nrg και στη δημιουργία ενός custom χρηστικού έργου.

Την ίδια στιγμή ωστόσο, αυξημένη σημασία αποκτά και η ανάληψη πρωτοβουλιών που προάγουν τις λύσεις «πράσινης» μετακίνησης. Σε αυτή τη λογική, η Kosmocar-Volkswagen συμμετέχει σε δράση ανακύκλωσης οχημάτων στην Αστυπάλαια, στο πλαίσιο του μετασχηματισμού του νησιού σε πρότυπο ηλεκτροκίνησης και ενεργειακής αυτονομίας μέσω του προγράμματος «Αστυπάλαια – Έξυπνο και Αειφόρο Νησί».


Ο «χάρτης» της επικοινωνίας
Electromove:
Με την πρώτη της καμπάνια, η εταιρεία Electromove παρουσίασε στην ελληνική αγορά τις 100% ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες Zero Motorcycles. Την υλοποίηση ανέλαβε η Mindshare, με την οποία η Electromove συνεργάζεται για πρώτη φορά και μόνο σε επίπεδο media. Η καμπάνια, η οποία είναι adaptation από σποτ του εξωτερικού, περιλαμβάνει στοχευμένη τηλεοπτική επικοινωνία, digital display, social media και ραδιόφωνο. Στόχος της είναι να παρουσιάσει τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης, καθώς, σύμφωνα με το concept, οι μηχανές Zero συνδυάζουν τις καλύτερες πτυχές μιας παραδοσιακής μοτοσυκλέτας με την πιο προηγμένη τεχνολογία.

Watt+Volt: Η νέα καμπάνια της Watt+Volt από τη 4 Wise Monkeys επικοινωνεί τη λύση της για την ηλεκτροκίνηση, Chargespot. «Τώρα η ηλεκτροκίνηση είναι για όλους, με το ταχύτερα αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών στην Ελλάδα και το πιο εύχρηστο app για εύκολες και ασφαλείς φορτίσεις», αναφέρει η διαφημιστική ταινία. Την παραγωγή της ταινίας ανέλαβε η Magikon Ltd σε σκηνοθεσία Μιχάλη Ασθενίδη και sound design Musou Music Group.

ΔΕΗ: Την υπογραφή της DDB Athens φέρει η καμπάνια της ΔΕΗ για το νέο δίκτυο ηλεκτροκίνησης, ΔΕΗ Blue. Μέσα από την παράθεση απόψεων τις οποίες μπορεί να εκφράζει το κοινό για την ηλεκτροκίνηση, η διαφημιστική ταινία καταλήγει στο ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι την αντιμετωπίζουν θετικά και η ΔΕΗ δίνει το «παρών», ώστε να τους υποδεχτεί στο δίκτυο. Η καμπάνια αναπτύσσεται σε τηλεόραση και digital. Την παραγωγή επιμελήθηκε η TopCut Μodiano, σε σκηνοθεσία Andreas Grassl.


Στόχος το μηδενικό αποτύπωμα
«Με το βλέμμα στο μακρύτερο μέλλον, μέγα ζητούμενο είναι ο περιβαλλοντικός στόχος να εξυπηρετείται στο φως μιας κυκλικής οικονομίας. Η Hyundai βλέπει την ηλεκτροκίνηση ως ενδιάμεσο στάδιο, ενώ προετοιμάζεται γοργά για το ουσιαστικότερο επόμενο βήμα, που είναι η υδρογονοκίνηση. Οικονομίες βασισμένες στο ενεργειακό νόμισμα του υδρογόνου, που αποθηκεύεται και δαπανάται με πρακτικότητα, ταχύτητα και χωρίς περιβαλλοντική επιβάρυνση, είναι το μέλλον. Ένα μέλλον όπου τα μέσα μετακίνησης -όπως ήδη δίνει σήμερα το παράδειγμα το υδρογονοκίνητο Hyundai ΝΕΧΟ- είναι κινούμενοι σταθμοί παραγωγής, παροχής και χρήσης ενέργειας, με άξονα το υδρογόνο. Η Hyundai έχει στόχο το μηδενικό αποτύπωμα έως το 2045 και το υδρογόνο είναι κυρίαρχος μοχλός για να το πετύχει. Έτσι θα υλοποιήσει και το όραμά της που είναι η πρόοδος με επίκεντρο τον Άνθρωπο.»
Νάσος Δέδες, Διευθυντής Marketing, Hyundai Ελλάς


Ηλίας Πετρής, Strategy & Business Development Manager, nrg

Επενδύσεις με απτό αποτύπωμα
«Επενδύουμε έμπρακτα στην ηλεκτροκίνηση, προσφέροντας λύσεις στον οδηγό για τη φόρτιση του ηλεκτρικού ή plug-in hybrid οχήματός του. Η εταιρεία έχει ήδη αναπτύξει το μεγαλύτερο δίκτυο ταχυφορτιστών στην Ελλάδα, το incharge, τοποθετώντας προηγμένους φορτιστές που έχουν τη δυνατότητα να φορτίσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στο 80% της δυναμικής του σε περίπου μισή ώρα, σε συνεργασία με πρατήρια Shell και Avin, σε ΣΕΑ μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και εθνικών οδών και σε κεντρικά σημεία εντός πόλεων. Μάλιστα, η φόρτιση πραγματοποιείται με ενέργεια 100% από Ανανεώσιμες Πηγές. Καθώς η ηλεκτροκίνηση αποτελεί βασική προτεραιότητά μας, στην nrg συνεχίζουμε να αναπτύσσουμε στρατηγικά ακόμη περισσότερο το δίκτυό μας. Το incharge ως σύνολο ολοκληρωμένων υπηρεσιών γύρω από την ηλεκτροκίνηση περιλαμβάνει επίσης την εφαρμογή incharge που αυτήν τη στιγμή αποτελεί το απόλυτο εργαλείο για τον οδηγό ηλεκτρικού οχήματος. Επιπλέον, το incharge περιλαμβάνει και εξειδικευμένα προγράμματα ρεύματος για το σπίτι και την επιχείρηση, ενώ διαθέτει και εξοπλισμό φόρτισης για αγορά και εγκατάσταση στο σπίτι ή την επιχείρηση.»


Θωμάς Χαϊδής, e-Mobility Product Manager, Kosmocar

Καινοτομίες σε υποδομές και μοντέλα
«Η τάση της ηλεκτροκίνησης είναι συνεχώς αυξανόμενη, έχοντας πλέον ξεπεράσει το 2% επί του συνόλου της ελληνικής αγοράς επιβατικών οχημάτων. Επιπρόσθετα, το δίκτυο υποδομής επεκτείνεται συνεχώς, τόσο με φορτιστές εναλλασσόμενου ρεύματος όσο και με ταχυφορτιστές επί του εθνικού δικτύου. Αξίζει να αναφέρουμε ότι πρόσφατα η Audi ενεργοποίησε 5 ταχυφορτιστές μέσω του επίσημου δικτύου εμπόρων, με δυνατότητα φόρτισης έως 180kW και πρόσβαση σε όλους τους ιδιοκτήτες-χρήστες Η.Ο. Τα νέα λανσαρίσματα ηλεκτρικών μοντέλων, όπως το Volkswagen ID.5 και το Skoda Enyaq Coupe, καθώς και η αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων μοντέλων των μαρκών, ενισχύουν τη λειτουργικότητα των αυτοκινήτων, τη συνδεσιμότητα με τον οδηγό, αλλά προπάντων τις δυνατότητες των ίδιων των οχημάτων όσον αφορά στην αυτονομία, την ταχύτητα φόρτισης και την εξέλιξη των ήδη προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού.»