Η φετινή χρονιά ήταν η χρονιά των μεγάλων ρεκόρ για το ICEEfest. Με θέμα «To be or not to be Digital in 2015», το φεστιβάλ προσέλκυσε 2.768 συνέδρους, 103 ομιλητές σε πέντε παράλληλες σκηνές και παρουσία από 15 χώρες, επιβεβαιώνοντας τον τίτλο του μεγαλύτερου συνεδρίου Digital Marketing στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, που προσφέρει ό,τι ακριβώς υπόσχεται ένα φεστιβάλ: Εκπαίδευση, έμπνευση, δικτύωση και διασκέδαση.
Οι τρεις σημαντικότερες τάσεις του digital που απασχόλησαν τις εργασίες του ήταν το online video και η ραγδαία του ανάπτυξη, το programmatic και οι αλλαγές που φέρνει στη διαφήμιση και η σταδιακή επικράτηση των mobile πλατφορμών. Το φετινό ICEEfest που πραγματοποιήθηκε 11 και 12 Ιουνίου στο Βουκουρέστι, παρακολούθησε ακόμα μία φορά από κοντά το Marketing Week, ως χορηγός επικοινωνίας, και καταγράφει εδώ τα σημαντικότερα «αποσπάσματα» απ’ όσα άκουσε και είδε.
Τα hot θέματα στο μικροσκόπιο κορυφαίων ομιλητών
Πάνω από 100 διεθνείς ομιλητές, σε 5 παράλληλες σκηνές, συμμετείχαν στο ICEEfest και κατά τη διάρκεια των 2 ημερών έδωσαν τη δική τους οπτική σε όλα τα μεγάλα θέματα που απασχολούν σήμερα την αγορά. Ο πόλεμος των μεγάλων τεχνολογικών πλατφορμών, η επιρροή της τεχνολογίας στη δημιουργικότητα, τα νέα μοντέλα δημιουργίας, διανομής και μετατροπής του περιεχομένου σε έσοδα, το programmatic advertising, οι νέες καινοτομίες στο mobile, οι τελευταίες τάσεις στο e-commerce και στο performance marketing, ήταν μερικές από τις θεματικές του ICEEfest που ξεχώρισαν.
Οι ομιλητές προέρχονταν από κορυφαίες διεθνείς εταιρείες που πρωταγωνιστούν σήμερα στον ευρύτερο τομέα του digital όπως, Facebook, Google, Twitter, Yahoo! (Global Platforms), The Huffington Post, Kurier, Le Figaro, The New York Times, Prisa Noticias -El Pais, VICE (Content Stream), Candyspace, Happiness, Hey Human, Mindscapes, R/GA (Creativity και Digital Marketing), AKM3, eMag, ForestView, House of Kaizen, uSwitch (E-commerce και Performance Marketing), Globo, InMobi, Uber, Upstream, Yodel Mobile (Mobile Innovation) και Adara, Brainient, DataXu, Double Click, InMobi, Prometheus, PubMatic, Sizmek, Smart AdServer, TailWind, Xaxis (Advertising Technology και Programmatic Advertising).
Το ρόστερ των ομιλητών περιελάμβανε και ελληνική παρουσία. Από το Thinkdigital Group, θυγατρική εταιρεία του οποίου είναι η διοργανώτρια του ICEEfest, βρέθηκαν στο Βουκουρέστι ο Οδυσσέας Ντότσικας, Ιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος του TDG, ο Άλεξ Καραγεώργης, Managing Director του TDG, ο Ηλίας Γκάγκας, Managing Director της Tailwind EMEA και ο Γιώργος Φραγκάκης, Managing Director της ForestView. Επίσης, το κοινό του συνεδρίου είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει εισηγήσεις από τους Κωνσταντίνο Καμάρα, Πρόεδρο του ΙΑΒ Europe, Γιώργο Σαλιάρη-Φασσέα, President, South Europe, World Markets, IPG Mediabrands, Βιολέτα Ξανθούλη, Senior Marketing Director EMEA, Globo και Θάνο Αθανασόπουλο, Διευθυντή Marketing, Barilla Greece & Eastern Europe.
Right Data, στόχευση και IoT
Το μέλλον του digital και το πως θα επηρεάσει τις επιχειρήσεις, τα brands και τους marketers, διερευνήθηκε στο πλαίσιο συζήτησης με τίτλο CxO Digital Agenda, που διοργανώθηκε στα VIP Rooms, ένα από τα παράλληλα stages στο οποίο συμμετείχαν επιλεγμένοι σύνεδροι by invitation. Εκεί, ο Οδυσσέας Ντότσικας, ο Robert Bednarski, επικεφαλής της περιφέρειας Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης του Facebook, ο Dan Bulucea, Country Manager της Google στη Ρουμανία, ο Anthony Baker, Technology Director της R/GA και ο Ηλίας Γκάγκας έδωσαν το στίγμα του τι φέρνει το digital την επόμενη ημέρα.
Ο Robert Bednarski εξήγησε τη δυναμική του FB στη Ρουμανία, το οποίο αγγίζει σε reach αυτό των τηλεοπτικών καναλιών. Έτσι, συνδυάζει μαζικό reach, προσφέροντας σχετικά μηνύματα σε segmented κοινά, προσφέροντας παράλληλα τη δυνατότητα μετρήσεων, αποτελώντας ένα ανταγωνιστικό μέσο μαζικής εξατομικευμένης επικοινωνίας. Παράλληλα, μίλησε για δημιουργικότητα στο FB, παρουσιάζοντας επιτυχημένα παραδείγματα sponsored stories που υπηρετούν απόλυτα τη φιλοσοφία του storytelling.
O Dan Balucea εστίασε στα κινητά τηλέφωνα που ήρθαν για να μείνουν και στα smartwatches που αναμένεται να αλλάξουν για πάντα τη ζωή μας. Επισήμανε, επίσης, τη σπουδαιότητα των data για την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, παρουσιάζοντας το παράδειγμα της L’Oreal, η οποία – αξιοποιώντας τις πολλαπλές αναζητήσεις για την τεχνική «ombre» στο Google- προχώρησε στη δημιουργία και λανσάρισμα προϊόντος που βασίστηκε σε basic data analysis, παίρνοντας στην ουσία «προβάδισμα» 9 μηνών έναντι των ανταγωνιστών της.
Ο Anthony Baker, Technology Director της R/GA, εξήγησε το πως το Internet of Things αναμένεται να επηρεάσει τις ζωές των ανθρώπων και τον τρόπο που τελικά τα brands τους προσεγγίζουν και δημιουργούν brand experiences. Tα data είναι απαραίτητα στον κόσμο του Internet of Things για τη δημιουργία εμπειριών, όχι όμως τα big data, αλλά τα right data όπως είπε χαρακτηριστικά, τονίζοντας ότι σε αυτά πρέπει να εστιάσουμε και όχι στις συσκευές, δημιουργώντας «device agnostic» εμπειρίες. Επίσης, υπογράμμισε την ανάγκη τα brands να είναι «ανθρωποκεντρικά» στη διαδικασία συγκέντρωσης και αξιολόγησης των data τους και προέτρεψε τους marketers να «κερδίσουν τα data τους». Πώς; Με διαφάνεια, ειλικρίνεια, σεβασμό και ανταλλαγή αξίας, και τη δημιουργία έξυπνων, χρήσιμων και σχετικών εμπειριών που σέβονται τον χρήστη.
Τέλος, ο Ηλίας Γκάγκας, ανέπτυξε το project Agora που «τρέχει» η Tailwind (εταιρεία του ομίλου Thinkdigital Group) με το οποίο πραγματοποιούνται τα πρώτα βήματα στo audience planning στα digital Μέσα.
Native, video, αυτοματοποίηση, social media και mobile
Ο Κωνσταντίνος Καμάρας, ως Πρόεδρος του ΙΑΒ Europe, καλωσόρισε το κοινό του συνεδρίου, αναφερόμενος στις 8 σημαντικότερες τάσεις που θα διαμορφώσουν το digital ecosystem στο άμεσο μέλλον. Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στις «μάχες» μεταξύ Universal IPS και Cookie και των mobile apps έναντι του mobile web, στα metrics και το pricing του performance που θα βασιστεί σε παραμέτρους όπως το engagement και το branding, το «πεδίο μάχης» του programmatic και στη νέα αλυσίδα αξίας για το περιεχόμενο που θα ορίζεται από τη δημιουργία, την προσφορά και τη συζήτηση. Επίσης, μίλησε για τη μετάβαση στο mobile και στον τρόπο που αυτή θα ολοκληρωθεί, ενώ αναφέρθηκε και στο ότι μένει να δούμε αν το native θα είναι niche ή μαζική τάση. Τέλος, το digital video θα αποτελέσει τη «μητέρα όλων των μαχών». Όλα τα παραπάνω συνοψίζονται στη φράση: «Το native video θα αγοράζεται αυτόματα και θα τρέχει στα social media, σε κινητές πλατφόρμες», είπε χαρακτηριστικά.
Publishers: Η χρυσή τομή για digital και print
Το θέμα του περιεχομένου για τους publishers ήταν ένα από τα σημαντικότερα που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του φεστιβάλ, από εκπροσώπους media κολοσσών όπως οι Huffington Post, NY Times, Kurier, Le Figaro και El Pais. H Huffington Post, για παράδειγμα, έχει θέσει ως αποστολή της το ποιοτικό περιεχόμενο που ενημερώνει, εμπνέει και διασκεδάζει, όντας τόσο μία media εταιρεία όσο και τεχνολογική, που παράγει περιεχόμενο. Σήμερα το περιεχόμενό της είναι 50/50 video και text, ωστόσο στα προσεχή χρόνια θα είναι τόσο video experience όσο και text experience.
Επιπλέον, το native advertising εξελίσσεται από τα impressions στα expressions και γίνεται πιο social και πιο shared. Οι New York Times, από τη δική τους πλευρά, επενδύουν στη δημοσιογραφία, απασχολώντας συνολικά 1.200 δημοσιογράφους. Προτεραιότητα είναι για την εφημερίδα η ποιότητα του ρεπορτάζ και η διασφάλιση του newsroom. Επιπλέον, εστιάζει στις επενδύσεις στο print, καθώς το 70% των εσόδων της προέρχεται από αυτό, χωρίς πάντως να «αγνοεί» το digital. Σε αυτό, συνεχίζει τις επενδύσεις της, καθώς τα data και το data science παραμένουν βασική προτεραιότητα, καθώς επίσης το automation, το programmatic και τα smartphones.
Καινοτομίες, διασκέδαση και επιχειρηματικότητα
Το ICEEfest, πιστό στο πνεύμα της γιορτής και στη φιλοσοφία να προσφέρει όχι μόνο έμπνευση και εκπαίδευση, αλλά και δικτύωση και διασκέδαση, διοργάνωσε το ICEEfest Official Party & Live Show στο club του Βουκουρεστίου Beats of Angels Bucharest, με standup comedy από το γνωστό κωμικό και παρουσιαστή και φέτος του Φεστιβάλ, Jeff Leach, και ζωντανή μουσική από δημοφιλείς καλλιτέχνες της Ρουμανίας. Στο πάρτι συμμετείχαν πάνω από 1.400 σύνεδροι, καθώς επίσης στην τελετή απονομής των βραβείων IAB Mixx Award Ceremony.
Επιπλέον, για τις ανάγκες ενημέρωσης και δικτύωσης, το ICEEfest δημιούργησε το ICEEfest app, μία εφαρμογή που είχε ως στόχο να διευκολυνθεί περαιτέρω η συζήτηση γύρω από το φεστιβάλ. Την εφαρμογή χρησιμοποίησαν 1.305 σύνεδροι και λειτούργησε όχι μόνο για ενημέρωση και προγραμματισμό συμμετοχής στις ομιλίες, αλλά και για τη δικτύωση και ανταλλαγή ιδεών και γνώσεων μεταξύ των μελών της κοινότητας των ICEEfesters. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι συμμετέχοντες, με το εισιτήριό τους, εξασφαλίζουν πρόσβαση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα ICEEfest Academy για ολόκληρο τον χρόνο, όπου –μεταξύ άλλων- μπορούν να έχουν πρόσβαση στις παρουσιάσεις του φεστιβάλ.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του φεστιβάλ διοργανώθηκε και φέτος το «200 Seconds of Fame», ένας διαγωνισμός για startup που ανέδειξε και παρουσίασε την καινοτομία και την επιχειρηματικότητα της ευρύτερης περιοχής.
Programmatic Revolution & Performance Marketing στο επίκεντρο των masterclass
To πρόγραμμα του φεστιβάλ αφιέρωσε μεγάλο μέρος του στο programmatic και στο performance marketing, καθώς τα masterclasses των δύο ημερών εστίασαν σε αυτές τις σημαντικές τάσεις του digital. Φιλοξενώντας πλήθος ομιλητών από πλατφόρμες και media agencies, τα Masterclasses της πρώτης ημέρας εστίασαν στο programmatic revolution, ενημερώνοντας τους συμμετέχοντες για όλες τις τελευταίες εξελίξεις και όσα πρέπει να γνωρίζουν γι’ αυτό. Αντίστοιχα, τα Masterclasses της δεύτερης ημέρας ήταν αφιερωμένα στο Performance Marketing και το Conversion Rate Optimization.
Digital Lessons
Geoffrey Hantson, Happiness Brussels
– Μετατρέψτε τα brands σε δράσεις
– «Αναταράξτε» το δικό σας επιχειρηματικό μοντέλο
– Give magic a chance
Dan Machen & Felix Morgan, HeyHuman
– Προκαλέστε έκπληξη με την απλότητα
– Μεγιστοποιήστε το memory value
– Κατακτήστε το περιεχόμενο
– Δημιουργήστε «ασυναίσθητα» ερεθίσματα
Polle de Maagt
– Εστιάστε στην «Consumer driven» καινοτομία
– Δώστε έμφαση στο product innovation που προέρχεται από το feed των social media.
– Όχι καινοτομία, για την καινοτομία. Χρησιμοποιείστε την για να ακούσετε τις πραγματικές ανάγκες των πελατών σας και να τους λύσετε απλά, σημαντικά προβλήματα.
Guy Abrahams, ZenithOptimedia για τους millennials
– Δημιουργήστε brand experiences με νόημα, στον δρόμο τους για την ευτυχία. Η ευτυχία για τους νέους σήμερα ισοδυναμεί με ελευθερία και έλεγχο.
– «Εξανθρωπίστε» το brand σας. Να εξυπηρετεί έναν σκοπό, να είναι καινοτόμο, να προσφέρει προσωπικές εμπειρίες και να προσφέρει βοήθεια.
Dragos Stanca, Οργανωτής και Ιδρυτής, ICEEfest
Το ICEEfest 2015 θέτει ένα νέο ορόσημο για εμάς. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους διακεκριμένους ομιλητές μας και τους συνέδρους που μας τίμησαν με την παρουσία τους. Έχουμε ήδη ξεκινήσει τον προγραμματισμό του συνεδρίου της επόμενης χρονιάς, λαμβάνοντας υπόψη τις γνώμες και τα σχόλια που έχουν συλλεγεί και ανυπομονούμε να διασφαλίσουμε μια ακόμη μεγαλύτερη διοργάνωση αφιερωμένη στην έμπνευση, την εκπαίδευση, τη δικτύωση και τη διασκέδαση.
Τι λέει η ελληνική αγορά για το ICEEfest
Οδυσσέας Ντότσικας, Ιδρυτής & Διευθύνων Σύμβουλος, ThinkDigital Group
Ο συνδυασμός ενημέρωσης, καινοτομίας, δημιουργικότητας, διασκέδασης αλλά και δικτύωσης ήταν τα συστατικά της επιτυχίας του φετινού ICEEfest, που έθεσε νέο ορόσημο σπάζοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Με τη συμμετοχή τους, οι πάνω από 2.700 σύνεδροι από 15 χώρες και 100 διακεκριμένοι ομιλητές από τις πλέον καταξιωμένες εταιρείες του Digital Marketing, έδωσαν τη δική τους οπτική για όλα τα μεγάλα θέματα που απασχολούν το χώρο αλλά και την αγορά.
Εμείς στην TDG είμαστε πανευτυχείς που δώσαμε το βήμα για να ξεκινήσει μια ουσιαστική συζήτηση που στόχο έχει την ανάπτυξη και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών σε μια περιοχή που έχει τις προδιαγραφές να καινοτομεί και να είναι πρωταγωνίστρια των εξελίξεων στη παγκόσμια αγορά. Παίρνοντας δύναμη από τα εξαιρετικά σχόλια του κοινού για το φετινό φεστιβάλ, ευχαριστούμε τους συνέδρους και τους ομιλητές που μας τίμησαν με την παρουσία τους και ανανεώνουμε το ραντεβού μας για την επόμενη χρονιά με δέσμευση για ακόμα μια πρωτοπόρα διοργάνωση.
Βιολέτα Ξανθούλη, Senior Marketing Director EMEA, Globo
Το ICEEfest 2015 ήταν ομολογουμένως ένα πολύ εντυπωσιακό συνέδριο για digital marketing. Αφενός, ξεχώρισα το περιεχόμενο στο οποίο καταξιωμένα στελέχη μοιράστηκαν μαζί μας επίκαιρα θέματα και τις τάσεις που θα συναντήσουμε στο μέλλον, αφετέρου εντυπωσιάστηκα με την αθρόα προσέλευση του κοινού, τη διάδραση και το αμέριστο ενδιαφέρον των καλεσμένων και των ομιλητών.
Ανάμεσα σε δεκάδες ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις και εξαιρετικούς ομιλητές, διακρίνω δυο πεδία στα οποία πρέπει να σταθούμε. Η επιστήμη ενσωματώνεται στο DNA του σύγχρονου marketing. Οι marketers πλέον συμβουλεύονται επιστημονικές και ιατρικές έρευνες, αξιοποιούν τα ευρήματα και διαμορφώνουν αντίστοιχα τα πλάνα τους. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής φαίνεται πως έχει επηρεάσει όχι μόνο βιολογικά τον εγκέφαλο μας και τη λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού, αλλά και την ψυχολογία μας, διαμορφώνοντας καινούργια πλαίσια με τα οποία λαμβάνουμε τα ερεθίσματα και αποκτούμε νέες συνήθειες. Οι αλλαγές αυτές επηρεάζουν κατά συνέπεια και την αλληλεπίδραση των brands με τους καταναλωτές.
Το mobile καθορίζει το παρόν και το μέλλον του marketing. Εταιρείες από όλους τους κλάδους αναγνωρίζουν πλέον την ανάγκη να χρησιμοποιήσουν το mobile – και ειδικότερα τις mobile εφαρμογές – στο engagement με τους καταναλωτές και στο χτίσιμο ή την ανάδειξη του brand τους. Είναι ενδεικτικό ότι οι περισσότερες ομιλίες, όπως και η δική μου, στρέφονταν γύρω από το mobile. Στο πλαίσιο της ομιλίας μου, μετέφερα best practices και τεχνογνωσία που έχουμε αποκτήσει δουλεύοντας με μεγάλες και μικρές, ελληνικά και διεθνή brands, που έχουν δημιουργήσει mobile apps για να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες και υπηρεσίες στους πελάτες τους.
Το γεγονός ότι η κινητές συσκευές αποτελούν πλέον μόνιμο αξεσουάρ των καταναλωτών, έχει κάνει το mobile marketing ένα ανεκτίμητης αξίας εργαλείο για τους επαγγελματίες του κλάδου. Είναι αναγκαίο, όμως, το mobility να αποτελεί μέρος της συνολικής στρατηγικής μιας επιχείρησης για να «απελευθερωθούν» όλα τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα.
Γιώργος Σαλιάρης-Φασσέας, President, South Europe, World Markets, IPG Mediabrands
Μπαίνοντας στο Innovation Stage για να μιλήσω στο ICEEfest «σοκαρίστηκα» από τον κόσμο που υπήρχε εκεί. Είχα ακούσει ότι ήταν μεγάλο event, αλλά δεν περίμενα να παρευρίσκονται1.500 άτομα από την Κεντρική Ευρώπη. Σημαντικό ήταν και το επίπεδο των ομιλητών, με διάφορους/ες από τους οποίους είχαμε και παράπλευρες κουβέντες, ειδικά για το programmatic και το audience building, που αυτόν τον καιρό απασχολεί την αγορά μας ιδιαίτερα. Σε ένα event το τι γίνεται παράλληλα, και οι συζητήσεις και οι γνωριμίες που κάνεις, είναι εξίσου σημαντικές με το περιεχόμενο των ομιλιών και των panels.
Υπήρχαν ομιλίες βέβαια, όπως του digital consultant της KLM και του technology director της RG/A Λονδίνου που ήταν αξιοσημείωτες, αλλά τον πιο ενδιαφέροντα κόσμο, με τον οποίο έκανες συζητήσεις, τον γνώριζες στον «διάδρομο». Ως Mediabrands, είχαμε συναδέλφους από την Ρουμανία (όπου η Initiative και η UM είναι νο2 και 3 εταιρείες αντίστοιχα) αλλά και από το Σαν Φρανσίσκο, απ’ όπου είχαμε ομιλητή τον Mark Walker που «τρέχει» το Cadreon στα World Markets και μίλησε για το πως βλέπουμε εμείς το programmatic buying. Το ICEEfest ήταν πραγματικά μία εμπειρία!
Θάνος Αθανασόπουλος, Διευθυντής Marketing, Barilla Greece & Eastern Europe
Το ICEEfest ήταν ένα εξαιρετικό συνέδριο για τους ανθρώπους που ασχολούνται ενεργά με το digital marketing. Συμμετέχοντας και ως ομιλητής αλλά και ως κοινό, μπορώ να πω ότι είχαν πολύ ενδιαφέρον οι διαφορετικές απόψεις που ακούγονταν στα πάνελ και έδιναν τη διαφορετική οπτική των πραμάτων. Το digital είναι εδώ και έχει ήδη αλλάξει την επικοινωνία με τον καταναλωτή. Είναι πολύ σημαντικό να διοργανώνονται συνέδρια που δεν είναι σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον αλλά όπου οι θεατές και οι ομιλητές έχουν τη δυνατότητα να αλληλεπιδρούν, ώστε να ακούγονται πολλά θέματα εκτός των τετριμμένων.
Ένα φεστιβάλ που είχε μεγάλη ζωντάνια, με χιλιάδες νέους ανθρώπους να συμμετάσχουν και πολλούς αξιόλογους ομιλητές που παρουσίαζαν εξαιρετικές ενέργειες digital marketing από όλο τον κόσμο. Η οργάνωση ήταν σε πολύ υψηλά επίπεδα και πάντα υπήρχαν ενδιαφέροντα θέματα να παρακολουθήσει κανείς σε μια από τις τρεις κεντρικές σκηνές, ανάλογα με το τι ήθελε να εμβαθύνει. Ελπίζω σύντομα να το δούμε και στην Ελλάδα.