Τα βασικά κίνητρα, τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι νέοι επαγγελματίες στον χώρο των Δημοσίων Σχέσεων αποκαλύπτει η πρώτη έρευνα Next Gen του International Communications Consultancy Organisation (ICCO), αποτέλεσμα της προσπάθειας της ομάδας Next Gen του οργανισμού. Τα ευρήματά της είναι πολύτιμα για όσους προσπαθούν να υποστηρίξουν και να ενδυναμώσουν την επόμενη γενιά των Δημοσίων Σχέσεων και απαντούν στο ερώτημα που θέτει ο τίτλος μας.
Η ομάδα Next Gen του International Communications Consultancy Organisation (ICCO) παρουσίασε, πριν από λίγες μέρες, μία ενδιαφέρουσα έκθεση για τα κίνητρα, τις προκλήσεις και τις φιλοδοξίες των νέων επαγγελματιών των Δημοσίων Σχέσεων, σε διεθνές επίπεδο. Τα ευρήματα βασίστηκαν σε έρευνα στην οποία συμμετείχαν 187 επαγγελματίες ή επίδοξοι επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων, ηλικίας 18-35 ετών, την περίοδο Μαρτίου-Ιουλίου 2024.
«Η ομάδα Next Gen του ICCO δημιουργήθηκε για να διασφαλίσει ότι οι φωνές των νέων επαγγελματιών των Δημοσίων Σχέσεων ακούγονται και λαμβάνονται υπ’ όψιν στη διαμόρφωση του μέλλοντος του κλάδου μας», δήλωσε σχετικά ο Grzegorz Szczepański, Πρόεδρος του ICCO, ο οποίος πρόσθεσε ότι η έκθεση ICCO Next-Gen PR Report 2023-2024 αποκάλυψε ότι ενώ η δημιουργικότητα παραμένει κεντρικό κίνητρο για τη νέα γενιά επαγγελματιών του χώρου, αυξάνεται η ανάγκη για την ύπαρξη ενός σημαντικού σκοπού στην εργασία των ανθρώπων αλλά και για υποστήριξη της ψυχικής τους ευημερίας.
Αποζητώντας νόημα στην εργασία
Όπως επισημαίνεται στην έκθεση, είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι η δημιουργικότητα παραμένει ο κυριότερος λόγος για να ακολουθήσει κανείς μια καριέρα στις Δημόσιες Σχέσεις, σύμφωνα με όσα δήλωσε το 57% των ερωτηθέντων. Η επιθυμία να επηρεάσουν (44%) και να αναλάβουν ρόλους που εξυπηρετούν κάποιον σκοπό (33%), είναι, επίσης, δύο απαντήσεις που ξεχώρισαν, υποδεικνύοντας ότι τα νέα στελέχη του χώρου αποζητούν να βρουν νόημα στην εργασία τους. Επιπλέον, ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το 42% απάντησε ότι παρακινείται από την ευκαιρία να αντιμετωπίσει επαγγελματικές προκλήσεις, καταρρίπτοντας τον μύθο ότι η Gen Z προτιμά τον εύκολο δρόμο.
Ποτέ μια επαγγελματική πρόταση, είναι ευκαιρία;
Κατά την αξιολόγηση των επαγγελματικών ευκαιριών, το 60% των ερωτηθέντων δίνει προτεραιότητα στον μισθό, ακολουθούν η δυνατότητα επαγγελματικής εξέλιξης με ποσοστό 49%, η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής με 39% και η εταιρική κουλτούρα με 29%. Επιπλέον, το 71% αναφέρει την ανάπτυξη και την εξέλιξη ως βασικά επαγγελματικά κίνητρα. Αυτά τα δεδομένα μπορούν να υποδείξουν τον «δρόμο» στα ανώτερα στελέχη του κλάδου, ώστε να δημιουργήσουν περιβάλλοντα που ευνοούν τη δημιουργικότητα, προσφέρουν ουσιαστικό αντίκτυπο και παρέχουν ευκαιρίες ανάπτυξης, ώστε, τελικά, να προσελκύσουν αλλά και να κρατήσουν τα ταλέντα, που χρειάζονται.
Ανθεκτικότητα εν μέσω προκλήσεων
Μία ακόμα ενδιαφέρουσα τάση που εντοπίζει η έκθεση του ICCO είναι η ανθεκτικότητα εν μέσω προκλήσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι 64% των ερωτηθέντων, ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό, δήλωσαν ότι τον προηγούμενο χρόνο, η εργασία τους επηρέασε αρνητικά την ψυχική τους υγεία. Το δεδομένο αυτό δείχνει ότι οι εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων χρειάζεται να δώσουν μεγαλύτερη βαρύτητα στην ευημερία των εργαζομένων τους, ενώ συνδέεται με τα στοιχεία που δομούν το ιδανικό εργασιακό περιβάλλον. Αναφορικά με το τελευταίο, το 53% υπογράμμισε τη σημασία της θετικής ανταπόκρισης των επικεφαλής, ενώ το 52% τόνισε την αξία μιας θετικής εργασιακής κουλτούρας. Από την άλλη, παρά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, 68% των ερωτηθέντων σκοπεύουν να παραμείνουν στον κλάδο των Δημοσίων Σχέσεων, επί του παρόντος, ενώ ένα 28% σκοπεύει να παραμένει σε αυτόν για όλη του τη ζωή.
Αυτή η ανθεκτικότητα είναι ενδεικτική της αφοσίωσης των ταλέντων της επόμενης γενιάς στον τομέα, ακόμη κι όταν έρχονται αντιμέτωποι με αντιξοότητες. Η αφοσίωσή τους αντικατοπτρίζεται περαιτέρω στο τι απολαμβάνουν περισσότερο στον ρόλο που έχουν αναλάβει: το 35% επέλεξε την προσωπική ανάπτυξη, το 28% την αίσθηση ότι αναγνωρίζεται και το 26% το ότι δουλεύει σε σημαντικά έργα.
Με το βλέμμα στο μέλλον…
Κοιτάζοντας στο μέλλον, ο χώρος των Δημοσίων Σχέσεων δείχνει ότι θα συνεχίσει να εξελίσσεται, λόγω των τεχνολογικών καινοτομιών και της δυναμικής του κλάδου. Σχεδόν ένας στους δύο συμμετέχοντες στην έρευνα (47%) τόνισε τη σημασία της απόκτησης δεξιοτήτων στο κομμάτι της τεχνητής νοημοσύνης, για το μέλλον, γεγονός που αντανακλά την αυξανόμενη ενσωμάτωση της τεχνολογίας στις Δημόσιες Σχέσεις. Η δημιουργικότητα παραμένει ένα ζωτικής σημασίας πλεονέκτημα, με το 37% να την αναγνωρίσει ως «κλειδί» της μελλοντικής επιτυχίας.
Καταγράφεται, επίσης, ένα ισχυρό αίσθημα αισιοδοξίας, με 59% των ερωτηθέντων να δηλώνουν βέβαιοι για την ανάπτυξη του κλάδου των Δημοσίων Σχέσεων και 66% ότι πιστεύουν πως οι CEOs λαμβάνουν υπ’ όψιν την εταιρική φήμη, πιο σοβαρά. Επιπλέον, το 61% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι οι εταιρείες δίνουν περισσότερη προσοχή στον εταιρικό σκοπό.
Από εδώ και πέρα, τι;
Βάσει των δεδομένων που προέκυψαν από την έρευνα, στην έκθεση παρατίθενται μια σειρά από κατευθυντήριες γραμμές για την ενίσχυση του κλάδου:
Πρώτον, τα agencies χρειάζεται να προσφέρουν σαφείς δυνατότητες επαγγελματικής εξέλιξης, να προωθούν μία θετική εργασιακή κουλτούρα και να παρέχουν ευκαιρίες για έκφραση της δημιουργικότητας και εργασία με ουσιαστικό νόημα.
Δεύτερον, ο κλάδος πρέπει να «αγκαλιάσει» τις δυνατότητές του για θετικό κοινωνικό αντίκτυπο. Οι εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων που ευθυγραμμίζονται με κοινωνικά υπεύθυνους σκοπούς και πελάτες μπορεί να έχουν σημαντικό πλεονέκτημα στην προσέλκυση νέων ταλέντων.
Τέλος, τα προγράμματα καθοδήγησης και επαγγελματικής ανάπτυξης θα πρέπει να βρίσκονται στην «κορυφή» της ατζέντας κάθε οργανισμού. Τα δεδομένα δείχνουν σαφώς ότι οι νέοι επαγγελματίες εκτιμούν την ανάπτυξη και τη μάθηση, περισσότερο από καθετί.
Info
Το Next Gen Group του International Communications Consultancy Organisation είναι μία δυναμική ομάδα ενθουσιωδών επαγγελματιών των Δημοσίων Σχέσεων, οι οποίοι επενδύουν τον χρόνο και την ενέργειά τους στην εξεύρεση λύσεων για τον κλάδο, συνολικά. Η ομάδα αποτελείται από μέλη τα οποία εκπροσωπούν σημαντικές περιοχές σε όλο τον κόσμο.