Η Unilever ανακοίνωσε τη διακοπή της διαφήμισης στα κοινωνικά δίκτυα στις ΗΠΑ, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους. Αντίστοιχα και η Coca-Cola, για τουλάχιστον 30 ημέρες. Το πολωμένο περιβάλλον, οι διαχωρισμοί και το hate speech οδήγησαν δύο από τους μεγαλύτερους διαφημιζόμενους στην απόφαση να αποσυρθούν από τα κοινωνικά δίκτυα, πιέζοντάς τα να λάβουν τα μέτρα τους.

Σύμφωνα με την Unilever «η συνέχιση της διαφήμισης σε αυτές τις πλατφόρμες στην παρούσα φάση δεν θα προσέθετε αξία στους ανθρώπους και στην κοινωνία» και «συνεργαζόμαστε ενεργά μαζί τους ώστε να υπάρξει σημαντική αλλαγή σε θέματα εμπιστοσύνης και διαφάνειας». Αντίστοιχα, η Coca-Cola αναφέρει ότι δεν υπάρχει θέση για τον ρατσισμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τους ζητάει να κάνουν περισσότερα για την εξάλειψη του περιεχομένου μίσους και να δείξουν περισσότερη διαφάνεια και υπευθυνότητα.

Σε μια άλλη δράση, περισσότερα από 90 μεγάλα brands, μεταξύ των οποίων η Verizon, η Patagonia και η North Face, συμμετείχαν στο #StopHateForProfit, ένα μποϊκοτάζ διαφήμισης στο Facebook με στόχο να μπουν αυστηρότεροι κανόνες για όσους υποκινούν το μίσος, τον ρατσισμό ή τη βία στο Διαδίκτυο.

Έχω γράψει συχνά εδώ όχι μόνο για τις ευκαιρίες που προσφέρει το διαδίκτυο για την προβολή των brands, αλλά και για προβληματισμούς σχετικά με το περιβάλλον που τους παρέχει για την προβολή τους. Η παρουσία ενός brand δίπλα σε ακατάλληλο περιεχόμενο, ασύμβατο με τις αξίες του και την εμπειρία που υπόσχεται, το βλάπτει αντί να το ενισχύει.

Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν βοηθήσει στη διάδοση όχι μόνο γνώσης και ενημέρωσης αλλά και fake news και hate speech και δεν είναι άμοιρα ευθύνης στην άνθηση του λαϊκισμού, των θεωριών συνωμοσίας και του φανατισμού που διαπιστώσαμε την τελευταία δεκαετία. Επίσης έχουν κάνει λιγότερα από όσα θα μπορούσαν εναντίον αναξιόπιστων εταιρειών και brands που αξιοποιούν το περιβάλλον τους για να προβαίνουν σε phishing και άλλες απάτες, ενώ δεν είναι αμελητέες οι περιπτώσεις που κενά στην ασφάλειά τους, επέτρεψαν σε επιτήδειους να αποκτήσουν πρόσβαση σε στοιχεία εκατομμυρίων χρηστών.

Σε αυτό το πλαίσιο οι πρόσφατες κινήσεις των μεγάλων brands δημιουργούν την ελπίδα ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν. Τα κοινωνικά δίκτυα κινδυνεύουν να καταντήσουν όπως κάποιοι παρακμιακοί τηλεοπτικοί σταθμοί που χωρίς τα μεγάλα brands εξαρτώνται από περιθωριακούς επιχειρηματίες τηλεμάρκετινγκ, θαυματουργά παραφάρμακα, μαντζούνια αδυνατίσματος και αστρολογικές προβλέψεις – με άμεσες επιδράσεις όχι μόνο στα έσοδά τους αλλά και στην θελκτικότητα και αξιοπιστία τους απέναντι στους χρήστες. Οι επόμενες εβδομάδες και μήνες αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.