2004-2009

Tέσσερις ήταν οι σημαντικότερες και πιο ευδιάκριτες τάσεις στο χώρο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης στην Ελλάδα τα τελευταία 4-5 χρόνια.

Τάση 1η
Kαταρχήν, παρατηρήθηκε αύξηση των εταιρειών που αναλαμβάνουν τη σύνταξη κοινωνικών απολογισμών και υπολογίζονται σε πάνω από 25 ενώ κάποιοι από αυτούς κάνουν χρήση του GRI. Σημειώνεται ότι η Ελλάδα ακόμα παράγει μακράν λιγότερους απολογισμούς σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, από τις οποίες την πρώτη θέση κατέχει η Ισπανία με 155 απολογισμούς.

Τάση 2η
Η δεύτερη διακριτή τάση στον ευρύτερο χώρο της ΕΚΕ ήταν το «Κοινωνικό Μάρκετινγκ» και λιγότερο το «Πράσινο Μάρκετινγκ» (Green Μarketing) με ταυτόχρονη αύξηση του προϋπολογισμού ενεργειών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Δυστυχώς στις περισσότερες περιπτώσεις οι εταιρείες «βάφτισαν» όλες αυτές τις πρακτικές Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη ρισκάροντας τη φήμη τους, δεδομένου ότι οι περισσότερες χρησιμοποιούνταν αποσπασματικά και με στόχο την έμμεση διαφήμιση και εντυπωσιασμό. Είναι προφανές ότι για να αποδώσουν, πρέπει οπωσδήποτε να εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο, μακροπρόθεσμο, αειφόρο και ουσιαστικό πλαίσιο στρατηγικής για την ΕΚΕ.

Τάση 3η
Η τρίτη επίσης σημαντική τάση είναι ότι οι περισσότερες εταιρείες μετακινήθηκαν από τη λογική των απλών προγραμμάτων για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη σε ποιο στρατηγικές προσεγγίσεις στις οποίες περιλαμβάνονται συνολικά προγράμματα και μετρήσεις της ΕΚΕ στους τομείς Κοινωνία, Εργαζόμενοι, Περιβάλλον και Αγορά. Παράλληλη μετακίνηση είχαμε και από τις διαφημιστικές και εταιρείες Δημοσίων Σχέσεων σε πιο εξειδικευμένες εταιρείες για θέματα ΕΚΕ.

Τάση 4η
Η τελευταία σημαντική αλλαγή είναι ότι στη χώρα μας ήρθε από το 2008 ο εθνικός δείκτης Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης μέσω του Ινστιτούτου CRI σε συνεργασία με το σημαντικότερο βρετανικό οργανισμό για την ΕΚΕ, Βυsiness in the Community Στο δείκτη αυτό συμμετέχουν οι σημαντικότερες ελληνικές εταιρείες οι οποίες αξιολογούνται με βάση τα αυστηρότερα διεθνώς κριτήρια ΕΚΕ και συγκρίνουν την απόδοσή τους ποσοτικά με τα κριτήρια άλλων εταιρειών σε άλλες χώρες.

Οι τάσεις για τα επόμενα χρόνια
Το έτος 2009 στιγματίζεται στις προβλέψεις των οικονομολόγων από την οικονομική κρίση και ύφεση που πλήττουν την παγκόσμια, συνεπώς και την ελληνική οικονομία, και επιβάλλουν, δραστική ή όχι τόσο, μείωση των δαπανών και επενδύσεων των εταιρειών. Σε αυτό το δυσοίωνο τοπίο οι διεθνείς τάσεις δείχνουν τα παρακάτω:

  • Στρατηγική για την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη αντί για ad hoc προγράμματα
  • Περαιτέρω ανάπτυξη Κοινωνικού Μάρκετινγκ (Cause Related Marketing /CRM)
  • Μεγάλη ανάπτυξη του Πράσινου Μάρκετινγκ (Green Marketing)
  • Μεγαλύτερη ανάγκη για εξειδικευμένη κατάρτιση σε θέματα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, Πράσινου Μάρκετινγκ και Κλιματικής Αλλαγής από στελέχη των επιχειρήσεων
  • Ανάπτυξη της Πράσινης Επιχειρηματικότητας.

Τέλος θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η οικονομική ύφεση αποτελεί βραχυπρόθεσμο φαινόμενο, ενώ οι δράσεις ΕΚΕ που στοχεύουν στην αειφορία προσδίδουν μακροπρόθεσμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις εταιρείες που τις αναλαμβάνουν. Άρα, όσες εταιρείες καταφέρουν και κρατήσουν ανέπαφες ή και αναπτύξουν καινούριες ολοκληρωμένες δράσεις ΕΚΕ στο πλαίσιο ολοκληρωμένης στρατηγικής, σίγουρα θα αποκομίσουν μελλοντικά οφέλη στον οικονομικό, αλλά και στον κοινωνικό στίβο.

* Ο Νίκος Αυλώνας είναι Aντιπρόεδρος Ινστιτούτου Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης – Διευθύνων Σύμβουλος Κέντρου Αειφορίας (CSE)