Ποιος διαφωνεί ότι υπήρχε υπερπληθώρα τίτλων που δεν ήταν δυνατόν να συντηρηθούν ούτε από το αναγνωστικό κοινό, αλλά και ούτε από τη διαφημιστική αγορά; Τουλάχιστον εάν μιλάμε για ορθολογικούς τρόπους λειτουργίας μιας αγοράς. Έτσι, δεκάδες τίτλοι εμφανίστηκαν χωρίς να έχουν τίποτα να προσφέρουν, παρά να εξυπηρετήσουν συμφέροντα, έχοντας ως μόνη πηγή εσόδων το δημόσιο, το οποίο έδινε διαφημιστικά κονδύλια με διαδικασίες ελεγχόμενης αξιοπιστίας.

Την ίδια στιγμή, οι εφημερίδες και κυρίως του σαββατοκύριακου, είχαν μπει στη λογική των προσφορών πάσης φύσεως (Dvd’s, Cd’s, βιβλία, αξεσουάρ κ.ά.), λογική που από τη μια τις μετέτρεψε σε «περίπτερα» και από την άλλη, απαξίωσε το δημοσιογραφικό τους περιεχόμενο.

Παράλληλα οι προσφορές ανέβασαν το κόστος έκδοσης σε δυσθεώρητα ύψη. Η σημερινή οικονομική κρίση λοιπόν, ανέδειξε τις αδυναμίες του Τύπου και τον έθεσε προ των ευθυνών του: ή θα ανασυνταχθεί στηριζόμενος σε ρεαλιστικά δεδομένα ή θα πάψει να υπάρχει. Και επειδή το δεύτερο δεν μπορεί να συμβεί, ο εξορθολογισμός είναι μονόδρομος.

Ο εξορθολογισμός όμως, πέρα από τις προβλεπόμενες περικοπές, περιλαμβάνει και την επιστροφή των εφημερίδων στον αρχικό τους στόχο, στο δημοσιογραφικό περιεχόμενο. Έτσι, σήμερα «ξαναπέφτει στο τραπέζι» η ιδέα κατάργησης των προσφορών. Την πρώτη κίνηση έκανε το Βήμα της Κυριακής, ενώ αναμένεται με ενδιαφέρον η απάντηση των ανταγωνιστών του. Προσωπικά προσυπογράφω πλήρως την ανάγκη κατάργησης των προσφορών, διότι έτσι θα αναδειχθεί -επιτέλους!- η δημοσιογραφία. Και τότε οι κυκλοφορίες θα δείχνουν πραγματικά ποιες εφημερίδες διαβάζονται και ποιες απλά αγοράζονται για τις προσφορές τους. Ο δρόμος προς αυτήν την κατεύθυνση είναι μακρύς, ωστόσο οι πρώτοι «ψίθυροι» ξεκίνησαν.

Άλλωστε, η τελευταία έρευνα αναγνωσιμότητας Bari/Focus (Μάρτιος-Σεπτέμβριος 2011) δεν αφήνει περιθώρια: η πτώση της αναγνωσιμότητας συνεχίζεται και γι’ αυτό δεν φταίνε μόνο η κρίση και το Διαδίκτυο. Διαβάστε το σχετικό ρεπορτάζ και θα καταλάβετε.

Στο ίδιο τεύχος φιλοξενούμε συνέντευξη του Αλέξη Γεράση, του πολυβραβευμένου δημιουργικού, ο οποίος σήμερα χαράσσει μια νέα, συγγραφική αυτήν τη φορά πορεία. Με αφορμή το επιτυχημένο βιβλίο του «Ο Διαφημιστής», μιλήσαμε μαζί του τόσο για το βιβλίο, όσο και για τη Διαφήμιση και τον τρόπο λειτουργίας της. Πολύ ενδιαφέρον και το θέμα του εξωφύλλου μας, που αφορά στη νέα τάση της συσκευασίας να επιστρέψει στο γυαλί, ένα υλικό που απαντά σε νέες καταναλωτικές τάσεις. Τέλος, μην προσπεράστε το ρεπορτάζ για τις νέες τάσεις στην Επικοινωνία των σούπερ μάρκετ.