Στην πραγματικότητα, ήταν μία από τις ελάχιστες φορές που ο συνομιλητής μου ήταν πιο καυστικός από εμένα, καθώς είχαμε σχεδόν ταυτόχρονα διαβάσει τα αποτελέσματα της έρευνας «Η ψυχολογία των επιχειρηματιών εν μέσω μνημονίου: Πώς η κρίση δημιουργεί ανάπτυξη» που διεξήγαγε η Focus Bari για λογαριασμό του ka-business.gr. Αναπόφευκτα, σχολιάσαμε τα ευρήματα της έρευνας και εξίσου αναπόφευκτα δεν μας εξέπληξαν, αλλά μας οδήγησαν σε παρατηρήσεις. Τι να μας εκπλήξει; Το γεγονός πως οι εκατό επιχειρηματίες μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων από Αττική και Θεσσαλονίκη (αυτό ήταν το δείγμα) θεωρούν πως τα παραδοσιακά Μ.Μ.Ε., οι κατασκευές και η λιανική δεν είναι πλέον οι κλάδοι που θα οδηγήσουν δυναμικά την όποια επιχειρηματική ανάπτυξη;

Για να εκπλαγούμε ή να διαφωνήσουμε θα έπρεπε να ζούμε σε άλλο σύμπαν. Να μας εντυπωσιάσει μήπως ή να μας ανακουφίσει η καθολική αποδοχή της πληροφορικής, των τηλεπικοινωνιών, του e-commerce και των Νέων Μέσων ως των πιο ελπιδοφόρων τομέων; Συγχωρέστε με, αλλά αν πρόκειται απλά να συμφωνήσω, τσάμπα τα πίναμε τα απεριτίφ (για όσους πιστεύουν ότι πίνω απεριτίφ) και θα έχω καταχραστεί και τον χώρο του Marketing Week.

Αντιθέτως, σκοπεύω να αναρωτηθώ. Ωραία τα λόγια αξιότιμοι κύριοι, αλλά με βάση την ελληνική πραγματικότητα των τελευταίων ετών, μήπως θα πρέπει να απαντήσουμε και στο αν υπάρχει το περιβάλλον που θα ευνοήσει την ανάπτυξη των εν λόγω κλάδων και που ίσως καταφέρει να οδηγήσει και την ευρύτερη ελληνική οικονομία σε κάποιες καλύτερες μέρες; Και λέγοντας «περιβάλλον» δεν εννοώ μόνο το νομικό (ανάμεσα στα σοβαρότερα εμπόδια που επισημαίνουν οι ίδιοι επιχειρηματίες στην έρευνα είναι το φορολογικό πλαίσιο στο οποίο καλούνται να επιχειρήσουν). Υπάρχει κι αυτό -φυσικά- αλλά υπάρχει και το πολιτισμικό -το οποίο έχει αφενός ξεφύγει από την έρευνα (τουλάχιστον από το μέρος της έρευνας που δημοσιεύτηκε) και αφετέρου, έχει ξεφύγει από την προσοχή των επιχειρηματιών.

Με λίγα λόγια, ο υπογράφων πιστεύει πως ένα σημαντικό εμπόδιο που δείχνει αξεπέραστο από τότε που το Διαδίκτυο άρχισε να αξιοποιείται εμπορικά στην Ελλάδα, είναι η νοοτροπία των ίδιων των ελλήνων επιχειρηματιών και πιο συγκεκριμένα, η αδυναμία τους να αντιληφθούν τις ιδιαιτερότητες του Μέσου και να εμπιστευθούν τις εταιρείες που ειδικεύονται στον χώρο.

Και μεταξύ μας… Διαφωνεί κανείς;