Σε καταβολή δόσεων, θεματικές άδειες, διαφημιστικό χρόνο

Ευρύ πλέγμα μέτρων για τα ΜΜΕ και τη διαφήμιση εισάγει το νέο νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή και βασίζεται στο προηγούμενο σχέδιο «νόμου Πέτσα», το οποίο αποσύρθηκε τον Δεκέμβριο. Στο νομοσχέδιο ορίζονται μέτρα για την ενίσχυση των καναλιών λόγω πανδημίας, με βασικότερο την απαλλαγή καταβολής της ετήσιας δόσης για τις τηλεοπτικές άδειες για το 2020 -ύψους 3,5 εκατ. ευρώ- αν τα κανάλια βεβαιώσουν μέσω ορκωτού λογιστή ότι έχουν πραγματοποιήσει επενδύσεις ισόποσες με τη δόση.

Στην περίπτωση αυτή, οι σταθμοί θα πληρώσουν 50.000 ευρώ έως το τέλος Ιουνίου, ενώ, από τον Οκτώβριο του 2021, το τίμημα θα πληρώνεται σε μηνιαίες δόσεις (84 τον αριθμό) των 287.500 ευρώ. Η βασική αλλαγή του νομοσχεδίου σε σχέση με τον αποσυρθέντα «νόμο Πέτσα» αφορά τις θεματικές άδειες, καθώς απαλείφεται το άρθρο που προκάλεσε σφοδρές αντιδράσεις από μερίδα καναλαρχών και έκανε λόγο για «θεματικές άδειες… γενικής στόχευσης».

Ο προσδιορισμός του περιεχόμενου για τις άδειες θεματικού περιεχομένου παραμένει ασαφής, ενώ ορίζεται ότι η χορήγησή τους πρέπει να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2022. Παράλληλα, έκτακτη ρύθμιση γίνεται και για τους περιφερειακούς σταθμούς, οι οποίοι απαλλάσσονται από τον ειδικό φόρο διαφήμισης 5% έως το 2022, ενώ για πρώτη φορά εισάγεται η υποχρέωση για ξένους παρόχους, όπως το Netlfix, να ενισχύουν την ελληνική οπτικοακουστική παραγωγή με το 1,5% του τζίρου τους στη χώρα μας.

Σε ό,τι αφορά τη διαφήμιση, η ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας φέρνει νέα κατανομή του διαφημιστικού χρόνου μέσα στο 24ωρο, καθώς καταργείται το 12λεπτο ανά ώρα. Αντ’ αυτού, ορίζεται ότι από τις 6 το πρωί έως τις 18.00 (12 ώρες) τα διαφημιστικά διαλείμματα δεν πρέπει να υπερβαίνουν το 20% του συνολικού αυτού χρόνου, ενώ από τις 18.00 έως τα μεσάνυχτα, αντίστοιχα, ο διαφημιστικός χρόνος επιτρέπεται να αγγίζει σε μάξιμουμ διάρκεια το 20% αυτού του εξαώρου, δηλαδή έως 72 λεπτά συνολικά.