Τα ταξίδια επιστρέφουν, αλλά με νέες «συντεταγμένες». Κάποιοι επανέρχονται σε γνώριμα «μονοπάτια» σχεδιασμού και προσδοκιών, άλλοι χαράσσουν νέες «διαδρομές», επανεξετάζοντας τις προτεραιότητές τους και τις απαιτήσεις τους από travel brands και ταξιδιωτικούς προορισμούς. Τι πρέπει να γνωρίζουν οι marketers;

Το 88% των καταναλωτών σχεδιάζει ένα ταξίδι αναψυχής μέσα στους επόμενους 12 μήνες και το 77% όσων κάνουν διακοπές δηλώνει ότι πρόκειται για κάτι σημαντικό για αυτούς. Με την πανδημία αλλά και την οικονομική αβεβαιότητα να έχουν επιβάλει νέους όρους, η ταξιδιωτική βιομηχανία καλείται να προσαρμοστεί και να επανεφεύρει τον εαυτό της. Διεθνή ερευνητικά δεδομένα της GWI από το τρίτο τρίμηνο του 2022 για τα νέα καταναλωτικά μοτίβα στην αγορά του τουρισμού, στην έκθεση Take Flight, αποτυπώνουν τις αναδυόμενες συμπεριφορές και αποκαλύπτουν τις απαιτήσεις, τις προτεραιότητες και τις προτιμήσεις διαφορετικών ομάδων ταξιδιωτών.

Εντός ή εκτός συνόρων;
Παρά την άρση των περιορισμών που επιτρέπουν τις διεθνείς μετακινήσεις, τα ταξίδια στο εσωτερικό διατηρούν τη δυναμική τους.

Εντός: Σχεδόν 9 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι σχεδιάζουν μια εξόρμηση εντός συνόρων μέσα στο επόμενο έτος, με τους GenZers και τους millennials να είναι πιο πιθανό από κάθε άλλη ηλικιακή ομάδα να ταξιδέψουν μέσα στη χώρα τους. Εκείνοι που επιλέγουν να κινηθούν στο εσωτερικό δηλώνουν ότι αναζητούν τη φύση, την παραλία και την επίσκεψη σε φίλους και οικογένεια, καταδεικνύοντας την ανάγκη για ήρεμο, ποιοτικό χρόνο. Περίπου το 60% αναφέρει ως πρώτο λόγο για ένα ταξίδι στο εσωτερικό τη χαλάρωση και τη διασκέδαση, το 43% το να γνωρίσει ένα νέο μέρος, το 34% να κάνει νέες, συναρπαστικές δραστηριότητες και το 30% περίπου το να απολαύσει πολυτελή διαμονή (32%) και να εξερευνήσει περιπέτειες στο ύπαιθρο (31%).

Εκτός: Αυτό δεν σημαίνει ότι οι διεθνείς χάρτες βγαίνουν από το τραπέζι. Δύο στους τρεις υποστηρίζουν ότι σκοπεύουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες, με το ποσοστό αυτό να φτάνει σχεδόν στο 75% για τους millennials. Χαλάρωση και αναψυχή παραμένουν βασικές προτεραιότητες, κορυφαίο κίνητρο εδώ ωστόσο είναι η εξερεύνηση μιας νέας κουλτούρας, κάτι που ωθεί τόσο millennials όσο και GenZers.

Millennials οι big spenders
Με πολλούς από τη γενιά των millennials να εισέρχονται τώρα σε νέα φάση ζωής με βελτιωμένα οικονομικά, τα ταξίδια τους περνούν σε άλλο επίπεδο. Περισσότερο από κάθε άλλο ηλικιακό γκρουπ, θεωρούν τα ταξίδια πολύ/εξαιρετικά σημαντικά (42%) και ίσως γι’ αυτό να είναι διατεθειμένοι να κακομάθουν τους εαυτούς τους όταν πρόκειται να πακετάρουν βαλίτσες. Ένας στους πέντε υποστηρίζει ότι αναζητά κορυφαίες επιλογές όταν κλείνει διακοπές και περίπου τρεις στους δέκα αναφέρουν ότι συνήθως προτιμούν τις premium εκδοχές προϊόντων και υπηρεσιών. Η διαμονή (32%), τα duty-free ψώνια (31%), οι πολυτελείς υπηρεσίες όπως σπα ή μασάζ (25%), αλλά και η πτήση ή το ίδιο το ταξίδι (24%) είναι μερικές από τις διαστάσεις της ταξιδιωτικής εμπειρίας στις οποίες είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν περισσότερα από τον μέσο όρο των υπόλοιπων δημογραφικών ομάδων.

«Ταξίδι» στα social για τη GENΖ
Αν το κοινό-στόχος σας είναι η GenZ, μια δυνατή στρατηγική social media είναι απαραίτητη. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι έξι στα δέκα μέλη της κοορτής αυτής επηρεάζονται από τους social media influencers για την επιλογή ταξιδιωτικού προορισμού, ενώ είναι κατά 39% πιθανότερο να χρησιμοποιήσουν τα κοινωνικά δίκτυα για την αναζήτηση και τον σχεδιασμό, στη φάση της κράτησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν είναι μόνο το περιεχόμενο των creators που έχει αντίκτυπο στα άτομα αυτά. Οι εμπειρίες των οικείων τους, είτε πρόκειται για προτάσεις ή δημοσιεύσεις στα social, επίσης βαρύνουν στη διαμόρφωση του πλάνου διακοπών τους και οι ταξιδιώτες της ηλικίας τους είναι κατά 44% πιθανότερο από τους υπόλοιπους να επηρεαστούν από τα posts στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Μην υποτιμάτε τους boomers
Αν και στατιστικά οι baby boomers είναι κατά 30% πιθανότερο να ανήκουν στις κλίμακες με τα υψηλότερα εισοδήματα, αυτό δεν σημαίνει αυτόματα ότι είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν αλόγιστα. Για την ακρίβεια, οι ταξιδιώτες ανάμεσά τους δηλώνουν σε ποσοστό άνω του 50% ότι δίνουν προσοχή στις τιμές, ποσοστό πολύ υψηλότερο σε σύγκριση με τις άλλες ομάδες.

Παράλληλα, ξέρουν να «ξετρυπώνουν» τις καλύτερες προσφορές και όταν διερευνούν ταξιδιωτικές υπηρεσίες, οι baby boomers σκοράρουν υψηλότερα από κάθε άλλη γενιά στο πόσο σημαντική είναι για αυτούς η ανταγωνιστική τιμή και η ισορροπία μεταξύ ποιότητας και τιμής (57%).

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλα κίνητρα που τους «συγκινούν»: πάνω από τους μισούς λένε πως χρησιμοποιούν προγράμματα πιστότητας, και πάλι πολύ περισσότερο από κάθε άλλη γενιά. Και φυσικά, η δωρεάν ακύρωση/αλλαγή κράτησης (50%) και τα standards υγιεινής (41%) μετρούν για αυτούς περισσότερο από κάθε άλλη ομάδα, οπότε θα πρέπει να βρίσκονται στο επίκεντρο κάθε στρατηγικής που απευθύνεται σε αυτούς.

«Εισιτήριο» εμπιστοσύνης
Μετά από δύο χρόνια αλλεπάλληλων disruptions, οι καταναλωτές ζητούν εχέγγυα ότι λαμβάνουν τις σωστές αποφάσεις όταν μπαίνουν στη διαδικασία να κλείσουν τις, πολυαναμενόμενες, διακοπές τους. Δεδομένων μάλιστα των ανατιμήσεων σε κάθε αγορά, επιθυμούν να είναι σίγουροι ότι τα χρήματά τους έχουν δαπανηθεί με τον καλύτερο τρόπο, σε μια φάση κατά την οποία το 36% είναι πλέον price-sensitive όσον αφορά τα ταξίδια του. Πώς μπορούν τα brands να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών;

Καθησυχάστε τους: Τα σχόλια προηγούμενων πελατών αλλά και η ευελιξία στις ακυρώσεις μπορούν να λειτουργήσουν ως δίχτυ ασφαλείας για τους ταξιδιώτες: το 38% δηλώνει ότι η δωρεάν ακύρωση/αλλαγή κράτησης είναι σημαντική.

Ακούστε τους: Το brand loyalty είναι εύθραυστο. Δύο στους τρεις δηλώνουν ότι πραγματοποιούν εκτενή αναζήτηση συγκρίνοντας προσφορές και τιμές σε διαφορετικά sites. Απαντήστε σε online reviews, αξιοποιήστε το feedback των πελατών σας και δώστε τους κίνητρα να μοιραστούν τις θετικές εμπειρίες που είχαν μαζί σας.