Πώς επηρέασε η πανδημία τη στάση των χρηστών απέναντι στα social media; Ποιος είναι ο βαθμός δέσμευσης του κοινού και ποιοι παράγοντες την πυροδοτούν; Ποια η επίδραση των παρατεταμένων lockdowns στη χρήση τους και πώς διαγράφεται η επόμενη ημέρα για τις social πλατφόρμες, δεδομένου του ενισχυμένου ρόλου των influencers και της ανάπτυξης του e-commerce; Στα ερωτήματα αυτά απαντά η νέα online έρευνα του GWI, σκιαγραφώντας μια χρονιά που φαίνεται να διαφέρει πλήρως από τις προηγούμενες.

Η ηθική των social media έχει αμφισβητηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα -και ενδεχομένως εξακολουθεί να αμφισβητείται- με τη θετική αντίληψη σχετικά με τις επιδράσεις τους και την εμπιστοσύνη σε αυτά να κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα, αναφέρει η νέα online έρευνα του GWI με τίτλο «Flagship Report on Social Media», η οποία πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 180.852 συμμετεχόντων, ηλικίας από 16 έως 64 ετών από 47 χώρες. Παρά την αρνητική εικόνα του κοινού απέναντί στα social media, 95% του παγκόσμιου πληθυσμού συνεχίζει να χρησιμοποιεί social websites και applications είτε για να συνδεθεί, είτε για να ψυχαγωγηθεί και να ενημερωθεί.

Η συζήτηση, λοιπόν, σχετικά με τα social media οφείλει να εστιάσει στον τρόπο με τον οποίο οι social media πλατφόρμες θα μπορέσουν να επανακτήσουν τη χαμένη εμπιστοσύνη της βάσης των σταθερών χρηστών τους, κυρίως στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική, όπου, άλλωστε, έχει σημειωθεί ελαφρά μεν, αλλά σταθερή, μείωση της εμπιστοσύνης, από το β΄ τρίμηνο του 2020.

Είναι, επομένως, η στιγμή, επισημαίνει το GWI, οι social media πλατφόρμες να αδράξουν την ευκαιρία και να οδηγήσουν την αλλαγή στην κοινή γνώμη, ενσωματώνοντας όσα έχουν πραγματική αξία για τους χρήστες. Στην κατεύθυνση αυτή κινούνται οι πρωτοβουλίες του Facebook και του TikTok να επιβραβεύουν τους creators που τίθενται υπέρ κοινωνικών ζητημάτων. Παράλληλα, το Facebook News άρχισε να συγκεντρώνει άρθρα από επιφανείς πηγές, προκειμένου να αναδείξει την έγκυρη δημοσιογραφία και να καταπολεμήσει την παραπληροφόρηση.

INTERACTIVITY, TRENDS ΚΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΤΑ SOCIAL MEDIA
Το 2019, το social networking είχε μεγαλύτερη σχέση με την κατανάλωση περιεχομένου, παρά με τη διασύνδεση. Ωστόσο, τα lockdowns «ξύπνησαν» τα πιο κοινωνικά στοιχεία των κοινωνικών δικτύων, με τα τελευταία στοιχεία του GWI να δείχνουν ότι η συγκεκριμένη τάση συνεχίζεται. Η τάση αυτή ισχύει και στην περίπτωση της Generation Z, μιας γενιάς που καταναλώνει περιεχόμενο σε πολύ μεγαλύτερη έκταση και χρησιμοποιεί τα social media για να κάνει follow σε επωνύμους και για να λαμβάνει updates από brands.

Στο πλαίσιο αυτό, ο ρόλος των influencers έρχεται, σύμφωνα με την έρευνα, πολύ πιο δυναμικά στο προσκήνιο, κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού targeting στρατηγικών για την εν λόγω ομάδα, η οποία φαίνεται ότι δείχνει και τη μεγαλύτερη ανταπόκριση. Επιπλέον, η ενημέρωση σχετικά με τα trends μέσω των κοινωνικών δικτύων ισοδυναμεί, για την Gen Z, σχεδόν με την ανάγνωση των ειδήσεων σε αυτά, γεγονός που δικαιολογεί το ενδιαφέρον της για applications, όπως τα Snapchat και Reddit.

ΤΟ DIGITAL WELLBEING, NEO ZHTOYMENO ΓΙΑ ΤΗΝ GEN Z
Σημαντική παράμετρος, που χρήζει μελέτης τόσο από τα brands, όσο και από τους marketers, αναδείχθηκε η επίπτωση της αυξημένης χρήσης των social media στην ψυχική υγεία των χρηστών και στην αύξηση των επιπέδων άγχους. Υψηλά στη συγκεκριμένη κλίμακα «σκοράρει» η Gen Z με 19% των ερωτηθέντων της ομάδας αυτής να συνδέουν το άγχος με τη χρήση των social media, ποσοστό που φθίνει σταδιακά ανάλογα με την ηλικία.

Συγκεκριμένα, το αίτημα για digital wellbeing έχει επιστρέψει σε προ-πανδημίας επίπεδα με τις εταιρείες να επενδύουν όλο και περισσότερο σε αυτό. Εξ ου και οι πρωτοβουλίες με στόχο να στηρίξουν το κοινό, όπως η καμπάνια του Snapchat με τίτλο «Here for you», που ενθαρρύνουν υγιέστερες συνήθειες, εμπλέκοντας στη διαδικασία αυτή και τους influencers τους.

ΑΠΕΙΛΕΙΤΑΙ Η ΠΡΩΤΟΚΑΘΕΔΡΙΑ ΤΟΥ FACEBOOK ΤΟ 2021;
Παράλληλα, το Instagram πήρε τα ηνία από το Facebook στις προτιμήσεις των Gen Z’ers, αποτελώντας πλέον το πιο «αγαπημένο» application, επισημαίνει η έρευνα. Ωστόσο, μεγάλη μερίδα της συγκεκριμένης γενιάς εξακολουθεί να χρησιμοποιεί το Facebook σε εβδομαδιαία βάση, διατηρώντας το ως την ηγέτιδα πλατφόρμα παγκοσμίως. Συνολικά, οι χρήστες των social media φαίνεται ότι δίνουν σημασία στον τρόπο που τα κοινωνικά δίκτυα τοποθετούνται απέναντι σε φαινόμενα, όπως η παραπληροφόρηση και η κοινωνική δικαιοσύνη.

Εναρμονιζόμενο με την τάση αυτή, το Facebook πραγματοποιεί tests στο News Feed του, περιορίζοντας το πολιτικό περιεχόμενο και αφαιρώντας τις θεωρίες συνωμοσίας κατά του εμβολιασμού. Επιπλέον, την πρωτοκαθεδρία του Facebook ενδέχεται να απειλήσει, μέσα στο 2021, και η ανοδική πορεία του YouTube, αναφέρει το GWI. Και αυτό, διότι με υπηρεσίες, όπως οι YouTube Kids και Shorts, μια υπηρεσία παρόμοια με το TikTok, σημειώνει καθημερινά 3,5 δισ. views, στοχεύοντας σε αύξηση του consumption τα επόμενα χρόνια. Επίσης, βελτιώνει σταδιακά τις δυνατότητές του στο e-commerce, δίνοντας τη δυνατότητα στους creators να κάνουν tag τα προϊόντα στα videos τους και διευκολύνοντας, έτσι, τις αγορές εντός του application.

SOCIAL NETWORKΙNG ΜΕ INFLUENCERS, AR ΚΑΙΑΥΘΕΝΤΙΚΟΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Το 2020 πυροδότησε μια σημαντική αλλαγή στις προτιμήσεις των followers των influencers, καθώς, σε σύγκριση με τον μέσο όρο, δήλωσαν ότι η εκμάθηση νέων δεξιοτήτων και η συνεισφορά στην κοινότητα είναι σημαντική, ενώ απέκτησαν μια πλειάδα ενδιαφερόντων, πέρα από τα ταξίδια και την ομορφιά. Και αυτό, διότι, αν και μικρής διάρκειας, τα Stories μπορούν να επηρεάσουν για αρκετό διάστημα τους viewers και, άρα, τους followers των brands, αναδεικνύοντας τους ανθρώπους και τις αξίες που ενυπάρχουν σε έναν οργανισμό με έναν πιο ανεπίσημο, αλλά αυθεντικό τρόπο.

Επιπρόσθετα features, όπως τα Q&As, polls και shopping tags, είναι ιδιαίτερα επωφελή για τα brands στις social media πλατφόρμες, όπως το Instagram, αλλά και για τους influencers, καθώς ενισχύουν τη συμμετοχή και, κατ’ επέκταση, το engagement. Σε αυτό συμβάλλει και η αξιοποίηση τεχνολογιών augmented reality, όπως filters / geofilters και effects, τα οποία συνεισφέρουν στην ενίσχυση του ενθουσιασμού των χρηστών. Ειδικά, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, το AR έδωσε τη δυνατότητα ενεργής συμμετοχής του κοινού σε διοργανώσεις, όπως το Super Bowl, παρέχοντας τη δυνατότητα σε brands και marketers να βελτιώσουν τις καμπάνιες τους, και υποστηρίζοντας τα έργα των creators.

ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ ΚΑΙ CONTENT ΕΥΝΟΟΥΝ ΤΟ SOCIAL COMMERCE
Τα στοιχεία του GWI συνδέουν τους χρήστες των social media που τα χρησιμοποιούν για να αποκτήσουν πρόσβαση σε περιεχόμενο, όπως livestreams και stories, με την προθυμία αγορών μέσω πλατφόρμας. Επιπλέον, παρά το γεγονός ότι η τηλεόραση και οι μηχανές αναζήτησης είναι οι δημοφιλέστεροι τρόποι αναζήτησης brands, οι διαφημίσεις στα social media αποκτούν μεγαλύτερη επιρροή, όταν συνδυάζονται με άλλες social media-specific επιλογές, καθώς σχεδόν το 50% των ερωτηθέντων ανακαλύπτουν νέα brands μέσω social media ads, recommendations ή updates των μαρκών στις σελίδες τους. Έτσι, αποτελούν έναν χώρο, όπου το διαφημιστικό περιεχόμενο δεν είναι απλώς αναμενόμενο, αλλά συχνά και επιθυμητό.

Παράλληλα, πόλο έλξης για τους χρήστες των social media αποτελούν και οι influencers, οι οποίοι διατηρούν ισχυρούς δεσμούς με τους followers νεαρότερης κυρίως ηλικίας και αποτελούν πολύτιμο εργαλείο για τα brands, προκειμένου να κερδίσουν ή να ενισχύσουν το engagement των καταναλωτών με πιο ανθρώπινο, συναισθητικό και προσωπικό τρόπο. Και ενώ το social commerce ανθεί, οι πλατφόρμες προσθέτουν συνεχώς νέες λειτουργίες και features, τα οποία καθιστούν το περιεχόμενο πιο shoppable και συμβαδίζουν με το αυξανόμενο αίτημα για social ψυχαγωγία. Στο πλαίσιο αυτό, αναφέρεται ότι το πιο επιτυχημένο positioning στην αγορά θα ανήκει στα brands που θα αξιοποιήσουν το social commerce κατά την ωρίμανσή του.