Οι 10 πιο δημιουργικές διαφημίσεις που κέρδισαν το κοινό του YouTube στην Ελλάδα τη χρονιά που πέρασε, παρουσιάζονται στο YouTube Ads Leaderboard 2015. «Πρόκειται για την κοινοποίηση επιτυχημένων πρακτικών, που μπορούν να βοηθήσουν όλο το δημιουργικό οικοσύστημα», επισημαίνει ο Γρηγόρης Ζαριφόπουλος. Πέρα όμως από τα χρήσιμα insights για τις τάσεις στο video advertising, ο Country Manager της Google μας μιλά στη συνέντευξη που ακολουθεί και για τις προτεραιότητες που θέτει η εταιρεία για την ελληνική αγορά.

Marketing Week: Ποια είναι σήμερα η σχέση των Ελλήνων καταναλωτών με το YouTube;
Γρηγόρης Ζαριφόπουλος:
Το YouTube έχει σήμερα πάνω από ένα δισ.χρήστες σε όλο τον κόσμο που ισοδυναμεί σχεδόν με το ένα τρίτο από το σύνολο των χρηστών του διαδικτύου. Καθημερινά, ο κόσμος παρακολουθεί εκατομμύρια ώρες στο YouTube, δημιουργώντας δισεκατομμύρια views. Το YouTube προσελκύει παγκοσμίως μια γενιά που μεγάλωσε παρακολουθώντας ό,τι θέλει, όποτε θέλει και σε οποιαδήποτε συσκευή τους βολεύει: Ο αριθμός των ωρών που οι άνθρωποι παρακολουθούν βίντεο στο YouTube αυξάνεται 60% χρόνο με τον χρόνο, η ταχύτερη ανάπτυξη που έχουμε δει μέσα σε δύο χρόνια. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με πηγές, πάνω από 6 εκατ. άνθρωποι είναι χρήστες στο YouTube.

Πιο συγκεκριμένα:
– 46% είναι μεταξύ 16-34 χρονών
– 46% είναι γυναίκες και 54% άντρες
– 39% έχουν παιδιά
– 38% έχουν υψηλό επίπεδο μόρφωσης & 29% υψηλό εισόδημα
– Αντιστοιχούν σε σχεδόν 3 συνδεδεμένες συσκευές/ άτομο
– 65% χρησιμοποιούν smartphone
– 40% κάνουν online αγορές

Η Google παρουσιάζει για 2η χρονιά φέτος το Ads Leaderboard για την Ελλάδα. Ποια θεωρείτε ότι είναι η χρησιμότητά του για την ελληνική αγορά διαφήμισης και marketing;
Πιστεύουμε πως η κοινοποίηση αυτών των επιτυχημένων πρακτικών θα μπορούσε να βοηθήσει σε όλο το δημιουργικό οικοσύστημα: Από τις διαφημιστικές εταιρείες, τα Μέσα έως και τις επιχειρήσεις για τη δημιουργία και προβολή αποτελεσματικών και χρήσιμων διαφημίσεων, ώστε να φτάσουν επιτυχώς στους πελάτες τους και να προωθήσουν τα προϊόντα και τα brands τους. Τα online βίντεο είναι πλέον πολύ περισσότερο από οδηγοί ενημέρωσης. Νέες έρευνες δείχνουν πως το YouTube δεν χρησιμοποιείται μόνο για να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα των brands, αλλά αυξάνει σημαντικά και την αποδοτικότητα της διαφήμισης, σε σχέση με την τηλεόραση.

Ποιες είναι οι δημιουργικές τάσεις που βλέπετε να αναδύονται μέσα από το Leaderboard;
Τέσσερα τα βασικά trends προκύπτουν από το YouTube Ads Leaderboard στην Ελλάδα: Αρχικά, παρατηρούμε τη χρήση του Storytelling για να «μιλήσει» το εκάστοτε brand στους καταναλωτές, δημιουργώντας ως αποτέλεσμα διαφημίσεις μεγαλύτερης διάρκειας (οι 6 από τις 10 ήταν μεγαλύτερες από 2 λεπτά και οι υπόλοιπες είχαν διάρκεια περίπου ένα λεπτό). Επίσης, χρησιμοποιείται συναισθηματικό ή ψυχαγωγικό περιεχόμενο ως μέθοδος για να δημιουργηθούν ισχυρές σχέσεις μεταξύ brands και καταναλωτών.

Καθώς και δημιουργικά ειδικά σχεδιασμένα για την πλατφόρμα, όπως με τη διαφήμιση του Nescafe που κέρδισε την πρώτη θέση στο Ads Leaderboard το 2015, η οποία βασίστηκε στην ψυχαγωγία αλλά και στην αλληλεπίδραση με τον καταναλωτή. Τέλος, βλέπουμε όλο και πιο συχνά τη χρήση YouTube celebrities ως μέσο για την αύξηση της προώθησης των brands και την περαιτέρω δέσμευση με το κοινό. Το 2014 και το 2015, οι διαφημίσεις που αξιοποίησαν δημιουργούς του YouTube συμπεριλήφθηκαν στο top 10 των YouTube Ads της χρονιάς. Γενικά παρατηρούμε ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον σε συνεργασίες με ισχυρά celebrities, καθώς όλο και περισσότερα brands τους αξιοποιούν, έτσι ώστε να αυξήσουν την αναγνωρισιμότητα τους και να έρθουν πιο κοντά με τους καταναλωτές π.χ. Media Markt, Wind.

Ποιο θεωρείτε ότι είναι το μέλλον του video advertising όσον αφορά στο mobile και από ποιες παραμέτρους θα εξαρτηθεί;
Η δεύτερη οθόνη (κινητές συσκευές) έχει πλέον πάρει τη θέση της πρώτη οθόνης (υπολογιστές) για πολλούς από τους online χρήστες και αυτό αληθεύει και για το YouTube: Παγκοσμίως, το 50% από τις ώρες παρακολούθησης στο YouTube προέρχεται από κινητές συσκευές. Για αρκετά χρόνια στοχεύαμε στο να δημιουργούμε διαφημίσεις που να λειτουργούν σε όλες τις οθόνες – οι δυνατότητες της διαφήμισης βίντεο TrueView αποτελεί ένα καλό παράδειγμα. Στοχεύουμε επίσης σε μορφές video που εξυπηρετούν κατά κύριο λόγο κινητές συσκευές, όπως οι διαφημίσεις βίντεο 360°. Σύντομα θα έχουμε νεότερα ειδικά σε σχέση με αυτό. Γενικά, οι χρήστες τείνουν να έχουν υψηλότερη διαδραστικότητα σε κινητές συσκευές.

Γι’ αυτό τον λόγο, οι περισσότερες από τις λειτουργίες που σχεδιάζουμε για κινητές συσκευές έχουν τη διαδραστικότητα ως βασική προτεραιότητα. Στις κινητές συσκευές, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των καρτών (διαφήμισης) που λανσάραμε σε αρκετές χώρες για το YouTube δίνουν τη δυνατότητα στους χρήστες να ερευνήσουν περισσότερο αυτό που βλέπουν. Καθώς είναι πιο δύσκολο να φύγει ο χρήστης από μια σελίδα σε κινητή συσκευή, εάν οι διαφημιστές θέλουν να κάνουν τη διαφορά, τότε η χρήση των καρτών στο YouTube μπορεί να τους βοηθήσει να πετύχουν αυτόν τον σκοπό. Επίσης, καθώς οι χρήστες αφιερώνουν συγκριτικά λιγότερο χρόνο σε κάτι όταν σερφάρουν από μία κινητή συσκευή, οι διαφημίσεις που συγκεντρώνουν το μήνυμά τους σε 15 δευτερόλεπτα τείνουν να έχουν καλύτερα αποτελέσματα από διαφημίσεις μεγαλύτερης διάρκειας.

Καθώς πρόκειται για την πρώτη σας συνέντευξη μετά την ανάληψη των καθηκόντων σας ως Country Manager, θα θέλαμε να μας πείτε, ποιες είναι οι προτεραιότητες που τίθενται από την εταιρεία για την ελληνική αγορά;
Λόγω της κατάστασης της ελληνικής οικονομίας και του αντίκτυπου της οικονομικής κρίσης ειδικά στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), ως Google επικεντρώνουμε την προσπάθειά μας κυρίως στον κλάδο των ΜΜΕ στην Ελλάδα. Με πρωτοβουλίες όπως το Grow Greek Tourism Online, όπου εκπαιδεύσαμε επαγγελματίες του Τουρισμού σε 8 προορισμούς στην Ελλάδα, στόχος μας είναι να εκπαιδεύσουμε τις ΜΜΕ στη δύναμη του διαδικτύου, να τους βοηθήσουμε να διαφημίσουν αποτελεσματικά τις υπηρεσίες τους παγκοσμίως, να διευρύνουν το πελατολόγιό τους και να μεγαλώσουν την επιχείρησή τους. Ταυτόχρονα, το YouTube παραμένει για εμάς βασική προτεραιότητα.

Μέσω της πλατφόρμας του YouTube, τόσο οι μεγάλοι διαφημιζόμενοι όσο και οι ΜΜΕ μπορούν να μεταδώσουν τα μηνύματά τους σε μεγαλύτερα κοινά, να εμπνεύσουν, να προσελκύσουν νέους πελάτες, να χτίσουν το brand τους και να έχουν μετρήσιμα αποτελέσματα σε πραγματικό χρόνο. Στόχος μας είναι να εδραιώσουμε περαιτέρω το YouTube ως την πλατφόρμα που επιλέγουν οι ειδικοί για δημιουργική διαφήμιση και το χτίσιμο του brand τους. Τέλος, όσο περισσότερο οι χρήστες χρησιμοποιούν τις κινητές συσκευές για να αναζητήσουν, να αγοράσουν, να μάθουν και να διασκεδάσουν στο διαδίκτυο, παραμένει βασική προτεραιότητα για εμάς να βοηθήσουμε τους Έλληνες διαφημιστές να αναπτύξουν αποτελεσματικά εργαλεία για διαφήμιση σε κινητές συσκευές και να τα συμπεριλάβουν στη στρατηγική τους.

Να κλείσουμε με μια αναφορά στο project AMP (Accelerated Mobile Pages). Ποια η σημασία του για τους publishers αλλά και για τη γενικότερη προώθηση του mobile advertising;
Σήμερα οι άνθρωποι καταναλώνουν τεράστιο όγκο ειδήσεων μέσω κινητών συσκευών και οι εκδότες αξιοποιούν το mobile web. Όμως, κάθε φορά που μια ιστοσελίδα καθυστερεί να «φορτώσει», ένας αναγνώστης απογοητεύεται και χάνεται η ευκαιρία να υπάρξει οικονομικό όφελος μέσω διαφημίσεων και συνδρομών. Γι’ αυτό το λόγο, τον Οκτώβρη, μετά από συζητήσεις με εκδότες και τεχνολογικές εταιρείες, ανακοινώσαμε μία νέα πρωτοβουλία με λογισμικό ανοιχτού κώδικα που ονομάζεται Accelerated Mobile Pages (Επιταχυμένες Ιστοσελίδες για Κινητές Συσκευές), η οποία στοχεύει στην θεαματική βελτίωση της απόδοσης του διαδικτύου στις κινητές συσκευές.

Επιθυμούμε οι ιστοσελίδες με πλούσιο περιεχόμενο όπως βίντεο, κινούμενα σχέδια και γραφικά να λειτουργούν παράλληλα με τις έξυπνες διαφημίσεις και να φορτώνουν άμεσα. Επίσης επιδιώκουμε, ο ίδιος κώδικας να λειτουργεί σε όλες τις διαφορετικές πλατφόρμες και συσκευές. Αυτή είναι η αρχή μιας δημιουργικής συνεργασίας με εκδότες και τεχνολογικές εταιρείες με σκοπό να κάνουν το διαδίκτυο όσο περισσότερο φιλικό και εύκολα προσβάσιμο. Οι πλατφόρμες Twitter, Pinterest, WordPress.com, Chartbeat, Parse.ly, Adobe Analytics και LinkedIn είναι ανάμεσα στους πρώτους συνεργάτες που σχεδιάζουν να εντάξουν τις AMP HTML σελίδες. Στους επόμενους μήνες θα συνεργαστούμε και με άλλους συμμετέχοντες στο project, ώστε να αναπτύξουμε επιπλέον χαρακτηριστικά και λειτουργικότητες.

  Διαφήμιση Creative Agency Media Agency
1 McCann Zenith Optimedia
2 McCann Universal Media
3 4 wise monkeys / Digital Minds OMD
4
5 The Newtons Admine
6 Pollen Pollen
7 OgilvyOne Athens Carat
8 Robinizer MEC
9 Big Spaceship Initiative
10

*Οι διαφημίσεις στη λίστα επιλέχθηκαν με βάση αλγόριθμο που λαμβάνει υπόψη του σειρά παραγόντων, μεταξύ των οποίων paid views,
organic views και το ποσοστό των videos που είδε το κοινό.