Η σφοδρότητα όμως της κρίσης ανάγκαζε όλους να προσπαθούν να επιβιώσουν και ήταν σαφές ότι η επένδυση σε αυτά δεν μπορούσε να αποτελεί προτεραιότητα. Τους τελευταίους μήνες ωστόσο είναι φανερό ότι κάτι αλλάζει. Σε πρόσφατες συνεντεύξεις τους στο Marketing Week τόσο ο Πρόεδρος του ΣΔΕ, Γρηγόρης Αντωνιάδης, όσο και ο Πρόεδρος της ΕΝΕΔ, Δημήτρης Μάρης αναφέρθηκαν στην ανάγκη συνεργασίας όλων των πλευρών του κλάδου της Επικοινωνίας και των Media προς αυτή την κατεύθυνση. Συνεργασία που έχει ήδη ξεκινήσει σε επιμέρους τομείς. Επαφές και συζητήσεις γίνονται διαρκώς και σύντομα αναμένονται χειροπιαστά αποτελέσματα. Άλλωστε είναι σαφές στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ ότι εάν δεν επιτευχθεί ουσιαστική πρόοδος σε αυτόν τον τομέα, καμία νέα θεσμική πρωτοβουλία δεν πρόκειται να καρποφορήσει. Θεσμικά όργανα όπως οι ΕΔΕΕ, ΣΔΕ, ΣΕΔΕΑ, ΕΙΤΗΣΕΕ, ΕΝΕΔ, IAB Hellas έχουν πλέον συνειδητοποιήσει τα παραπάνω και προχωρούν με σταθερά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση.

Η ανάγκη χάραξης και τήρησης κανόνων δεοντολογίας αποτυπώνεται με τον πλέον «εκκωφαντικό» τρόπο στην πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία της Google να λανσάρει με κορυφαίους ευρωπαίους εκδότες (με τους οποίους έχει έρθει στο παρελθόν σε σκληρή αντιπαράθεση!), το Digital News Initiative (DNI), πρωτοβουλία με στόχο την στήριξη της ποιοτικής δημοσιογραφίας και δεοντολογίας. Πρωτοβουλία για την οποία παίρνουν θέση κορυφαίοι έλληνες digital publishers, σε σχετικό ρεπορτάζ του παρόντος τεύχους. Οι απόψεις τους παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον, όχι τόσο επειδή επικροτούν την πρωτοβουλία, όσο διότι μεταξύ άλλων, εμμέσως πλην σαφώς, καταγράφουν και τα κακώς κείμενα του παρελθόντος. Τα οποία βέβαια δεν ανήκουν ακόμα στο παρελθόν, αλλά με τέτοιες πρωτοβουλίες μπορούμε να ελπίζουμε ότι σύντομα θα είναι. Τουλάχιστον στο βαθμό που αυτό είναι ρεαλιστικό.