Πως κατάφερε το Gazzetta.gr να κάνει πρωταθλητισμό με γεμάτες κερκίδες και τι φιλοδοξεί να πετύχει μέσα στο επόμενο εξάμηνο το νεοσύστατο Newsday.gr; Τι κοινό χαρακτηρίζει τα sites του ομίλου και ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας τους; Ποιος μύθος καταρρίπτεται σε ό,τι αφορά τους αναγνώστες των αθλητικών sites και τι δεν έχουν κατανοήσει τα brands; Όλες οι απαντήσεις δια στόματος Γιώργου Αχιλλιά, Γενικού Διευθυντή του Gazzetta Media Group, με τον οποίο συνομίλησε το Marketing Week.

Marketing Week: Ήταν Ιούνιος του 2008 όταν το Gazzetta.gr έκανε την παρθενική του εμφάνιση στο Διαδίκτυο. Πολύ γρήγορα εξελίχτηκε σε ένα από τα δημοφιλέστερα ελληνικά sports sites. Ποιος ήταν ο βασικός λόγος που οδήγησε στην καθιέρωσή του;

Γιώργος Αχιλλιάς: Το όνομα; Μπορεί, αλλά όχι μόνο. Αστειεύομαι, αν και, να σας πω την αλήθεια, νομίζω ότι ένας από τους λόγους που κάναμε τη διαφορά ήταν και το όνομα. Δήλωνε το πόσο διαφορετικοί, αλλά ταυτόχρονα και το πόσο κοντά σε μια εφημερίδα του 21ου αιώνα θέλαμε να είμαστε. Σχεδόν τρία χρόνια μετά μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι αυτό που μας οδήγησε στην κορυφή ήταν η δημοσιογραφική ομάδα, η σχεδίαση της σελίδας, ο τρόπος επικοινωνίας με τους αναγνώστες και το γεγονός ότι δώσαμε για πρώτη φορά βήμα σε όλους.

Το να φτάσεις στην κορυφή είναι δύσκολο, αλλά εφικτό. Ακόμα πιο δύσκολο είναι, ωστόσο, να παραμείνεις σε αυτήν. Και εμείς δουλεύουμε αδιάκοπα όχι μόνο για την κορυφή αλλά και για την ποιοτική κορυφή.

Marketing Week: Το Gazzetta.gr δεν «παίζει μπάλα» μόνο του. Θα θέλατε να μας υπενθυμίσετε και τα υπόλοιπα sites που απαρτίζουν το «ρόστερ» του ομίλου;

Γιώργος Αχιλλιάς: Το Gazzetta.gr είναι ξεχωριστή περίπτωση από μόνο του. Μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια έχει καταφέρει να ανέβει στο τοπ 5 της ελληνικής αγοράς -όχι μόνο της αθλητικής- με πολύ μεγάλα νούμερα.

Εμπνεόμενοι από την επιτυχία του -και όχι τη «συνταγή επιτυχίας», γιατί τέτοια δεν υπάρχει. Υπάρχει μόνο πολύ και σκληρή δουλειά- ξεκινήσαμε το Leoforos.gr που θέλει να πιάσει, να ακούσει και να καταγράψει τον παλμό των φίλων και οπαδών του Παναθηναϊκού. Συνεχίσαμε με το Katimagiko.gr για τους φίλους του Ολυμπιακού, με μεγάλο σταρ της σελίδας τον Νίκο Αλέφαντο που με τον δικό του μοναδικό τρόπο σχολιάζει και μιλά με τους αναγνώστες.

Και παράλληλα με το Sportdog.gr, το οποίο μέχρι τώρα ήταν μια σταθερή, ήπια αξία της αθλητικής ενημέρωσης, όμως θέλουμε να το μετατρέψουμε στο site που εκεί θα διαβάζεις όλα όσα δεν θα διάβαζες ποτέ σε κανέναν άλλο τόπο αθλητικής ενημέρωσης.

Τέλος, πρόσφατα βγάλαμε στον αέρα το Newsday.gr που στόχο έχει να αποτελέσει σε λιγότερο από 6 μήνες από τώρα, το σημείο αναφοράς στην ενημέρωση. Με τις ειδήσεις, τη γνώμη του, τα άρθρα του, το τρόπο που μοιράζεται τις ειδήσεις, το κανάλι επικοινωνίας με τον επισκέπτη και με το πόσο διαφορετικό είναι στο να δίνει ενημέρωση σε πολύ γρήγορους, αλλά ποιοτικούς ρυθμούς.


Marketing Week: Ποιες είναι οι «επιδόσεις» των συγκεκριμένων sites;

Γιώργος Αχιλλιάς: Βάσει των στοιχείων που έχουμε, είμαστε συνολικά περίπου στους δύο εκατομμύρια μοναδικούς επισκέπτες κάθε μήνα, με τη μερίδα του λέοντος να ανήκει στο Gazzetta.gr -το επισκέπτονται περισσότεροι από 1,5 εκατομμύριο χρήστες.

Tα υπόλοιπα sites βρίσκονται λίγο κάτω από τους 400 χιλιάδες μοναδικούς επισκέπτες το μήνα. Καταφέρνουμε να έχουμε περίπου 60 εκατομμύρια pageviews και το κυριότερο -και αυτό είναι πολύ σημαντικό- χωρίς auto refresh που δημιουργεί μεγάλα αλλά τελείως πλασματικά νούμερα σε pageviews και banner impressions. Θέλουμε, πάντως, να τα αυξήσουμε τα νούμερα μας. Είτε υιοθετώντας καινούργιες υπηρεσίες, είτε προσπαθώντας να προσφέρουμε ακόμα πιο καινοτόμο και ελκυστικό περιεχόμενο στον αναγνώστη.

Marketing Week: Πήρατε μεταγραφή στο Gazzetta Media Group πριν από δύο μήνες. Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που καλείστε να αντιμετωπίσετε ως Γενικός Διευθυντής σε έναν από τους κορυφαίους διαδικτυακούς ομίλους της χώρας;

Γιώργος Αχιλλιάς: Προέρχομαι από έναν άκρως ανταγωνιστικό χώρο, αυτόν των παραδοσιακών Μέσων, ο οποίος αγωνιά για το μέλλον του και, ταυτόχρονα, αναζητά με θέρμη τα επόμενα βήματα του. Έχω την εμπειρία καθοδήγησης Μέσων στην εποχή του Web 2.0, ωστόσο ήταν μεγάλη πρόκληση για μένα ότι όλα τα πράγματα είναι διαφορετικά στον χώρο των online Μέσων σε σχέση με τα παραδοσιακά.

Όπως ήταν πρόκληση το γεγονός ότι έπρεπε να δείξουμε πως είμαστε το μόνο Μέσο με αληθινά μετρήσιμες αποδόσεις. Η ελληνική αγορά ζει σε ρυθμούς κρίσης και εμείς καλούμαστε να υπηρετήσουμε τον πιο γρήγορα, σχεδόν προκλητικά, αναπτυσσόμενο «μιντιακό» κλάδο. Υπάρχει ανάπτυξη, υπάρχει διάθεση, αλλά ταυτόχρονα και μια προκατάληψη σχετικά με το κατά πόσο μπορεί ένα τόσο νέο Μέσο, όπως το Διαδίκτυο, να φέρει αποτελέσματα.

Ο ρόλος μου είναι να αποδείξω ότι το να υποστηρίζεις σαν brand ένα online Μέσο σου ανοίγει καινούργιους κόσμους και οδηγεί όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές σε μια «win-win» κατάσταση. Και θέλω, επίσης, να κάνω τα πράγματα να κινηθούν ακόμα πιο γρήγορα στο πως επικοινωνούμε με τους αναγνώστες μας. Να συμβάλλω ώστε να νιώθουν οι αναγνώστες ότι διαβάζουν ένα Μέσο που διαμορφώνουν αυτοί.

Marketing Week: Αναφερθήκατε νωρίτερα στα «οπαδικά» sites του ομίλου. Θεωρείτε ότι είναι πιο «ποιοτικός» ο μέσος επισκέπτης αυτών των sites σε σχέση με το μέσο αναγνώστη «οπαδικών» εφημερίδων;

Γιώργος Αχιλλιάς: Δεν ξέρω αν είναι πιο ποιοτικός ή όχι -δεν μου αρέσει αυτός ο διαχωρισμός- αλλά είναι σίγουρα πιο ελεύθερος να εκφράσει και να υποστηρίξει την άποψή του. Δεν θέλουμε το διαχωρισμό σε ποιοτικούς και μη ποιοτικούς… Βασικά δεν θέλουμε κανένα διαχωρισμό. Αυτό που κάνουμε εμείς είναι να ενημερώνουμε ενδελεχώς ανθρώπους που παθιάζονται για μια ομάδα, ένα σύλλογο, μια ιδέα. Και μας αρέσει που οι «οπαδοί» έχουν βήμα να πουν αυτά που θέλουν. Σε μια «οπαδική» εφημερίδα τα πράγματα είναι μονόδρομα, κάποιοι γράφουν και κάποιοι διαβάζουν χωρίς να υπάρχει επικοινωνία μεταξύ τους.

Αντιθέτως, στα «οπαδικά», όπως λέτε, sites, υπάρχει διάλογος, ένταση, ερωτήσεις, απαντήσεις, όλοι μπορούν να μιλήσουν, να πουν ό,τι θέλουν και -το πιο σημαντικό- βλέπουν τα σχόλιά τους να απαντώνται από όλους τους συντάκτες.

Marketing Week: Στο πρόσφατο αφιέρωμα του Marketing Week στα αθλητικά sites αναφέρατε ότι «κάποια πράγματα άσχημα ή παράδοξα των παραδοσιακών offline Μέσων κάνουν κατά καιρούς την εμφάνισή τους και στον χώρο του Διαδικτύου…». Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, τα λάθη του αθλητικού Τύπου που οφείλουν να αποφύγουν τα αθλητικά sites;

Γιώργος Αχιλλιάς: Το μεγαλύτερο λάθος είναι να εξακολουθήσουν να λειτουργούν σαν μονόδρομα κανάλια προς τους αναγνώστες. Πιστεύω ότι όσο πιο γρήγορα αντιληφθούμε όλοι μας ότι πλέον τίποτα μονόδρομο δεν πρέπει να υπάρχει, τόσο πιο καλά θα είναι για εμάς που διαχειριζόμαστε σελίδες με πολυπληθές κοινό. Θέλουμε να ακούμε και να δημοσιεύουμε την άποψη του αναγνώστη, τα σχόλιά του, την κριτική του.

Όπως επίσης θέλουμε παθιασμένους ανθρώπους, άρθρα, γνώμες, απόψεις που «σπάνε κόκαλα», αλλά απορρίπτουμε την εμπάθεια. Θέλουμε να είμαστε γενναιόδωροι με το κοινό μας, και όχι τσιγκούνηδες. Νομίζω ότι σαν όμιλος, αλλά και σαν ομάδα που «τρέχει» ένα από τα μεγαλύτερα sites στην Ελλάδα, σε μεγάλο βαθμό αυτό το έχουμε πετύχει. Αυτό δεν σημαίνει, πάντως, ότι επαναπαυόμαστε.

Marketing Week: Το Gazzetta είναι ένα από τα πλέον δημοφιλή sites του ελληνικού κυβερνοχώρου. Όμως,  η πλειονότητα των διαφημιζόμενων -και αυτό θεωρώ ότι ισχύει και για τα υπόλοιπα καταξιωμένα αθλητικά sites- εξακολουθεί να προέρχεται από την αγορά του στοιχήματος. Γιατί δεν έχει καταφέρει ακόμα η κατηγορία των αθλητικών sites να προσελκύσει και άλλα brands;

Γιώργος Αχιλλιάς: Χωρίς αμφιβολία τα online gaming brands αποτελούν μεγάλο μέρος της online διαφημιστικής δαπάνης, αλλά αυτό ακριβώς το γεγονός μας επιτρέπει να προσφέρουμε στους αναγνώστες-επισκέπτες μας αθλητικές σελίδες με ποιότητα, πλούτο και πολύ ακριβό περιεχόμενο. Τα brands της εγχώριας αγοράς διαφημίζονται στις σελίδες μας και μάλιστα με αυξανόμενους ρυθμούς. Το Gazzetta.gr, λόγω της ποιότητάς του, προσελκύει διαφημιζόμενους από πολλές κατηγορίες με κοινό-στόχος τόσο τους άντρες όσο και τις γυναίκες, αφού περισσότερο από το 20% του κοινού μας είναι γένους θηλυκού.


Marketing Week: Βελτιώνεται, λοιπόν, μέρα με τη μέρα η άποψη της εγχώριας αγοράς για τη Διαφήμιση στο Internet;

Γιώργος Αχιλλιάς: Όπως είπα και νωρίτερα, η αγορά για τη Διαφήμιση στο Ιnternet έχει μια παράδοξη αντίληψη. Ναι, το Μέσο είναι καινοτόμο, ναι το Μέσο είναι της μόδας, ναι, να βάλουμε και κάτι στα sites. Όμως, ακόμα δεν έχουν καταλάβει ότι το να υπάρχεις, να διαφημίζεσαι στο Internet είναι αυτό που κάνει τη διαφορά. Θα σας πω το εξής: φέτος το καλοκαίρι στη Μεγάλη Βρετανία, για πρώτη φορά, η Διαφήμιση στο Internet ήταν σε κάποιες συγκεκριμένες σελίδες πιο ακριβή σε απόλυτα μεγέθη από ό,τι στην Τηλεόραση. Και αυτό γιατί το κοινό του Internet είναι πολύ πιο premium σε σχέση με άλλα κοινά.

Στην Ελλάδα, που η διείσδυση του Internet σε ηλικίες μέχρι 45 είναι πάνω από 85%, το Μέσο αντιμετωπίζεται ακόμα σαν κάτι εναλλακτικό, παρότι είναι το μόνο απόλυτα μετρήσιμο όσον αφορά στην απόδοσή του σαν διαφημιστικό Μέσο. Βλέπουμε, λοιπόν, τους δείκτες να μεγαλώνουν, αλλά όχι όσο γρήγορα πρέπει. Αυτό που θέλουμε εμείς είναι να προσφέρουμε ένα τεράστιο κοινό στα brands που «διψά» για καινούργιους αμφίδρομους τρόπους Διαφήμισης και Επικοινωνίας. Ή, όπως θα λέγαμε πλέον για την καινούργια δεκαετία που ξεκινά, «the more you play, the more you get played».

Marketing Week: Ποια είναι η πρόβλεψή σας για τη διαφημιστική απορρόφηση του Gazzetta.gr στο νέο έτος;

Γιώργος Αχιλλιάς: Το 2011 θα αποτελέσει μια πολύ σημαντική χρονιά για το Gazzetta.gr. Είναι ουσιαστικά η πρώτη χρονιά που ξεκινάμε με σημαντικό όγκο επισκεπτών και ευρεία γκάμα Μέσων. Επομένως, σε αυτήν τη χρονιά μπορούμε να περιμένουμε και τη διαφορά στη διαφημιστική απορρόφηση που στοχεύουμε να ξεπεράσει το 7% του συνόλου.

Marketing Week: Με δεδομένο ότι πλέον συχνάζουν στο Facebook περισσότεροι από 3 εκατ. Έλληνες, προτίθεστε να αποκτήσετε ακόμα πιο ενεργή παρουσία στα Social Media;

Γιώργος Αχιλλιάς: Αυτό που θέλουμε είναι να γίνουμε όσο περισσότερο «κοινωνικοί». Ξαναλέω ότι επιδίωξή μας είναι να ακούμε τους αναγνώστες-επισκέπτες μας. Και το Facebook μας δίνει αυτήν τη δυνατότητα. Σχετικά με τα Social Media, εμείς δεν λέμε ότι θέλουμε να έχουμε ενεργή παρουσία, αλλά ότι θέλουμε να είμαστε social κάνοντας media.

Επαναλαμβάνω ότι το πιο σημαντικό για εμάς είναι να ακούμε, να μιλάμε, να ανταλλάζουμε απόψεις, να τη «λέμε» και να μας τη «λένε» οι αναγνώστες μας χρησιμοποιώντας όποιο κανάλι επικοινωνίας θέλουν αυτοί, είτε είναι το Facebook, είτε το Twitter, είτε κάποια άλλη πλατφόρμα… Θέλουμε να έχουμε παρουσία στα Social Media για να έχουν τη δυνατότητα όλοι όσοι έρχονται έστω και για μια φορά στις σελίδες του oμίλου μας να πουν την άποψή τους, να μοιραστούν την εμπειρία τους και το πώς βλέπουν αυτοί τον κόσμο. Και η ανταπόκριση του κόσμου είναι ενθαρρυντική.

Για παράδειγμα, το Gazzetta.gr έχει δημιουργήσει εδώ και περίπου 2 χρόνια ένα πολύ δυναμικό community με σχεδόν 45 χιλιάδες μέλη που επικοινωνούν μεταξύ τους, ανταλλάσσουν αρχεία, φωτογραφίες, μουσική και βεβαίως συζητούν και μοιράζονται ό,τι βρίσκουν ενδιαφέρον στο Διαδίκτυο.

Marketing Week: Περίπου 1 στους 4 έλληνες χρήστες πραγματοποιεί πια αγορές online. Σκέφτεστε μήπως να δραστηριοποιηθείτε και στο e-commerce;

Γιώργος Αχιλλιάς: Eίναι κάτι που το δουλεύουμε διαρκώς και εξετάζουμε το πώς να το κάνουμε. Διότι δεν θέλουμε να κάνουμε μια από τα ίδια.

Marketing Week: Ποιο είναι το επόμενο μεγάλο στοίχημα που θέτετε ως όμιλος για το 2011;

Γιώργος Αχιλλιάς: Το μεγάλο στοίχημα είναι να κάνουμε αισθητή διαφορά σε όλους τους τομείς: ενημέρωση, υπηρεσίες, μεγέθη, εκπλήρωση των προσδοκιών του κοινού μας… Θέλουμε να καταφέρουμε να προσφέρουμε σε διαφημιστικές και διαφημιζόμενους υπηρεσίες, προϊόντα, τρόπους προβολής και θέσεις που θα κάνουν τη διαφορά και θα απευθύνονται σε διαφορετικά κοινά.

Marketing Week: Πείτε μου κάτι τελευταίο: ποια θεωρείτε ότι θα είναι η επόμενη αξιοσημείωτη τάση σε ό,τι αφορά τη θεματολογία των αθλητικών sites που ίσως κρίνει κιόλας τον «πρωταθλητή» της επόμενης σεζόν;

Γιώργος Αχιλλιάς: Το πόσο εύκολα και γρήγορα θα αντιληφθούν ότι οι καιροί έχουν αλλάξει. Και σημασία δεν έχει μόνο το τι γράφουμε, αλλά και το τι λέει ο αναγνώστης και τι απαιτεί να διαβάσει σε πραγματικό χρόνο και, ελέω Social Media, να μοιραστεί με άλλους.