H επιρροή της οικονομικής κρίσης στον τουρισμό της Ελλάδας

H παραπάνω εξέλιξη επιβεβαιώνει με ιδιαίτερα εμφατικό τρόπο την άποψη που υποστηρίζει ότι η Γερμανία είναι η χώρα που κατά τεκμήριο κερδίζει πολλαπλά από την κρίση χρέους της Ευρωζώνης. Σχεδόν σταθερές με το 2011 παραμένουν οι κρατήσεις για την Ολλανδία. Όσον αφορά στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης και ειδικά την Ιταλία και την Γαλλία, ακόμα είναι αρκετά νωρίς για να διευκρινιστούν οι τάσεις για τους καλοκαιρινούς μήνες του 2012, καθώς οι κρατήσεις γίνονται σε διαφορετικές περιόδους.

Τάσεις προορισμών για το 2012: Μια θέση κάτω η Ελλάδα 
Με βάση τα στοιχεία της GfK Travel Insights, η Ισπανία παραμένει δημοφιλής τουριστικός προορισμός και παρουσιάζει αύξηση της τάξης του 6% στα κέρδη της, μόνο από την γερμανική αγορά. Επιπλέον, για το 2012 οι Γερμανοί επιλέγουν με σειρά προτίμησης τις χώρες Τουρκία, Αίγυπτο, Ιταλία, Ελλάδα, Πορτογαλία και Τυνησία, σαν τους βασικούς προορισμούς των καλοκαιρινών διακοπών τους. Οι Ολλανδοί τουρίστες από την πλευρά τους, επιλέγουν τις Ισπανία, Τουρκία, Γαλλία, Ελλάδα και Ιταλία και στην συνέχεια τις χώρες της Βορείου Αφρικής και κυρίως την Αίγυπτο και την Τυνησία. Η Ελλάδα κατέχει μια θέση χαμηλότερη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, όταν συμπεριλαμβάνονταν στους τρεις πιο δημοφιλείς προορισμούς για τις παραπάνω αγορές.

-27,4% τα τουριστικά έσοδα από τη Γερμανία
Η κατάσταση στον ελληνικό τουρισμό που για το 2011 είχε αρκετά θετική επίδοση, προμηνύεται για το 2012 δυσοίωνη με βάση τις κρατήσεις για το πρώτο τετράμηνο του 2012. Για την ελληνική τουριστική αγορά – η οποία διαχρονικά παρουσιάζει τους καλοκαιρινούς μήνες την μεγαλύτερη δυναμική της, σε σχέση με άλλες γειτονικές ανταγωνίστριες χώρες της Μεσογείου -, παρατηρείται ότι δύο από τις σημαντικότερες τουριστικές αγορές της Ευρώπης, η γερμανική και η ολλανδική, παρουσιάζουν σημαντική μείωση ως προς την επιλογή της Ελλάδας για καλοκαιρινές διακοπές.

Αυτές οι χώρες αποτελούν τους κύριους τροφοδότες εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα και σημειώνουν σημαντική αύξηση στα κέρδη για τα πακέτα κρατήσεων διακοπών για τις χώρες της Μεσογείου (Γερμανία 5%, Ολλανδία 2,3%). Τουλάχιστον 135.000 λιγότεροι Γερμανοί τουρίστες αναμένονται να επισκεφτούν την χώρα μας το 2012, ενώ για τους Ολλανδούς ο αριθμός αυτός ανέρχεται σε 37.000 τουρίστες. Σε ποσοστά, οι αριθμοί αυτοί μεταφράζονται σε -27,4% για τα έσοδα από την Γερμανία και -13,7% για τα έσοδα από Ολλανδία, συνυπολογιζόμενης και της μείωσης της μέσης τιμής του πακέτου.

Αύξηση του κόστους τουριστικών πακέτων για Τουρκία και Αίγυπτο
Ο ανταγωνισμός από γειτονικές χώρες και συγκεκριμένα από την Τουρκία και από τις χώρες της Βόρειας Αφρικής, αποτελεί τον πιο σοβαρό λόγο μείωσης της τουριστικής προσέλευσης στη χώρα μας. Πιο συγκεκριμένα, σε διψήφιο ποσοστό αύξησης κυμαίνεται ο αριθμός των Γερμανών τουριστών που αναμένεται να επισκεφτούν την Τουρκία, ενώ για την Ολλανδία η αύξηση αυτή κυμαίνεται σε μονοψήφιο ποσοστό. Σημαντική παράμετρος ωστόσο είναι η αύξηση της μέσης τιμής πώλησης των τουριστικών πακέτων διακοπών για την γειτονική χώρα, τόσο στην γερμανική όσο και στην ολλανδική αγορά.

Εξάλλου, περισσότεροι από 200.000 Γερμανοί τουρίστες θα επισκεφτούν την Αίγυπτο τους προσεχείς καλοκαιρινούς μήνες σύμφωνα με την GfK Travel Insights, γεγονός που συνιστά αύξηση της τάξης του 21,9%. Για την Ολλανδία αντίστοιχα, η αύξηση μόνο για τους καλοκαιρινούς μήνες ανέρχεται στο 14,5%, δηλαδή περίπου 50.000. Για την Τυνησία επίσης η αύξηση των κρατήσεων για το 2012 πλησιάζει στο 50% από την Γερμανία, ενώ αναμένεται να αφιχθούν σχεδόν διπλάσιοι Ολλανδοί τουρίστες σε σχέση με το 2011, καθώς η χώρα αυτή παραμένει ένας πιο ανταγωνιστικός προορισμός από άποψη κόστους. Αντίθετα παρατηρείται σημαντική αύξηση της μέσης τιμής των τουριστικών πακέτων για την Αίγυπτο, παρόλο που η διάρκεια της διαμονής έχει μειωθεί δραστικά
και για τις δυο χώρες.