Οι gaming εκδηλώσεις αποτελούν ένα σημαντικό «εργαλείο» στα χέρια των retailers, στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν τους gamers, οι οποίοι έχουν εξελιχθεί σε ένα συνειδητοποιημένο και απαιτητικό κοινό. Η προσφορά βιωματικών εμπειριών βοηθά τους retailers να γνωρίσουν το κοινό αυτό, και να εμπλακούν σε ένα διαδραστικό και διασκεδαστικό «παιχνίδι» μαζί του.

Η gaming βιομηχανία βρίσκεται σε περίοδο ανάπτυξης, με τους gamers να γνωρίζουν πλέον καλά την αγορά, να έχουν ισχυρή και εμπεριστατωμένη άποψη και προτιμήσεις, ενώ είναι και σε μεγάλο βαθμό εξοικειωμένοι με την τεχνολογία. Η άνοδος των eSports φαίνεται να ενισχύει τη δημοφιλία του κλάδου, στον οποίο δυναμικό ρόλο διεκδικούν πλέον και οι retailers. Ξεφεύγοντας από τον ρόλο του απλού πωλητή, οι retailers προσπαθούν να έρθουν πιο κοντά στην κοινότητα των gamers, μέσα από θεματικές εκδηλώσεις και βιωματικές εμπειρίες.

ΤΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΑ GAMER
Ποια η σχέση, όμως, των Ελλήνων με το gaming; Το 32% των Ελλήνων gamers παίζει παιχνίδια κάθε ημέρα, ενώ το 27% ασχολείται 1-3 φορές την εβδομάδα, σύμφωνα με έρευνα των PayPal και SuperData που διεξήχθη το διάστημα Φεβρουάριος-Μάρτιος 2018. Οι άνδρες gamers στην Ελλάδα λατρεύουν τα παιχνίδια δράσης-περιπέτειας, καθώς τουλάχιστον το 45% δήλωσε ότι έπαιξε τέτοιου είδους παιχνίδια κατά τους τελευταίους τρεις μήνες. Αντίθετα, οι περισσότερες Ελληνίδες gamers (55%) επέλεξαν την ησυχία των puzzle games.

Όταν οι Έλληνες ερωτήθηκαν σε τι είδους συσκευές έπαιξαν το τελευταίο τρίμηνο, αποδείχθηκε ότι προτίμησαν κυρίως τις κινητές συσκευές, καθώς το 71% των συμμετεχόντων έκανε χρήση smartphones, ενώ το 49% διάλεξε τα tablets. Τα στατιστικά αυτά εναρμονίζονται με την ευρύτερη διεθνή τάση του mobile gaming που κατακτά σταθερά την αγορά. Εντούτοις, η παράδοση του PC gaming παραμένει ζωντανή, με το 47% των Ελλήνων να εξακολουθεί να χρησιμοποιεί σταθερούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές για τις εικονικές του περιπέτειες και το 50% των Ελλήνων να κάνει χρήση των PC laptops.

Την ανάπτυξη της gaming βιομηχανίας φανερώνει και το γεγονός ότι τον Ιούνιο στο Xbox E3 Briefing, η Microsoft ανακοίνωσε ότι διπλασιάζει τα studios ανάπτυξης παιχνιδιών της, αποδεικνύοντας την επένδυσή της στις αποκλειστικές κυκλοφορίες. Η Microsoft ανακοίνωσε 52 νέα παιχνίδια, ενώ με στόχο την επένδυση στην ανάπτυξη αποκλειστικών τίτλων, διπλασιάζει τα studios ανάπτυξης παιχνιδιών, προσθέτοντας πέντε νέες δημιουργικές ομάδες στην οικογένεια των Microsoft Studios.

Η προσθήκη αυτή ενισχύει το όραμα της Microsoft όσον αφορά στο gaming, το οποίο έχει ως βάση την αφοσίωση στο original content. Το λανσάρισμα πρωτοποριακών προϊόντων, όμως, δεν αρκεί για την επίτευξη engagement με το κοινό. Brands και retailers «επιστρατεύουν» προσφορές, digital και social media επικοινωνία και διάδραση, δυνατότητα δοκιμής πριν την αγορά, διοργάνωση εκδηλώσεων και άλλα, προκειμένου να διατηρούν επαφή με τη δυναμική gaming κοινότητα.

Η Φωτεινή Πατρικίου, Events Manager των Public, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Στα Public δημιουργούμε αφορμές ώστε να βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με τους gamers. Τέτοιες αφορμές είναι για παράδειγμα οι ειδικές προσφορές, η συνεχής ενημέρωση για όλες τις νέες κυκλοφορίες μέσω των καναλιών επικοινωνίας που διαθέτουμε (mail, newsletters, Facebook, blog κ.τ.λ.), η διοργάνωση εκδηλώσεων στα καταστήματά μας, αλλά και η συμμετοχή σε μεγάλες διοργανώσεις. Σε κάθε περίπτωση, βασικό μέλημά μας είναι να παραμένουμε στην ίδια συχνότητα με τους gamers. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η εμπορική ομάδα Gaming του Public λειτουργεί αυτόνομα κι αποτελείται από φανατικούς gamers με γνήσιο ενδιαφέρον για την κατηγορία».

Οι gamers αποτελούν ένα ιδιαίτερα απαιτητικό κοινό που ξέρει τι θέλει και που να το βρει, επισημαίνει η Μάριαμ Σάντρι, Marketing Manager της Κωτσόβολος: «Οι κοινότητές τους είναι πολύ καλά οργανωμένες και οι συναντήσεις τους ξεπερνούν τα εθνικά επίπεδα. Ο κλάδος μας οφείλει να παρέχει πάντα τα προϊόντα που θα απαντήσουν στις ανάγκες τους και να είναι πάντα update για όλες τις τελευταίες εξελίξεις. Σημασία έχει να τους δίνουμε τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν τις συσκευές μας και περισσότερες ευκαιρίες να τις δοκιμάσουν χωρίς απαραίτητα να προβούν σε αγορά».

Τα gaming events επιτρέπουν στους fans να κάνουν engage με τα παιχνίδια, το οικοσύστημα και τις τεχνολογίες μιας εταιρείας, σημειώνει ο Cedric Mimouni, Lead Mediterranean Region (Italy, Greece, Cyprus & Malta) του Xbox. Τέτοια τουρνουά κάνουν engage τους fans σε μακροπρόθεσμη βάση και ενισχύουν το brand loyalty απέναντι στην πλατφόρμα και τον gaming τίτλο, συμπληρώνει ο ίδιος.

ΥΨΗΛΗ Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΑ GAMING EVENTS
Με στόχο να παραμένουν στο μυαλό των gamers ως προορισμοί που εκτός από προϊόντα, κονσόλες, τίτλους παιχνιδιών και αξεσουάρ, προσφέρουν και ιδιαίτερες gaming εμπειρίες, οι retailers έχουν μπει για τα καλά στο «παιχνίδι» των gaming events.
Με 2.000 gamers και με πάνω από 12.000 επισκέπτες ολοκληρώθηκε το GameAthlon powered by Γερμανός, στις αρχές Ιουνίου στο γήπεδο Tae Kwon Do. Κατά τη διάρκεια του διημέρου, διοργανώθηκαν 18 τουρνουά gaming σε 130 κονσόλες και 100 PC με έπαθλα έως 20.000 ευρώ. Παράλληλα με τα τουρνουά, οι λάτρεις της τεχνολογίας και των eSports είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν YouTubers, Pro-Gamers και cosplayers στο 360ο stage, καθώς και να δοκιμάσουν πρώτοι νέους τίτλους παιχνιδιών.

Τον Ιούνιο πραγματοποιήθηκε και το Xbox Arena Festival powered by Πλαίσιο, με περισσότερους από 8.000 gamers, στο Gazi Music Hall. Tournaments, περισσότερες από 100 κονσόλες Xbox One X, 40 Windows 10 gaming PCs, 140 Samsung monitors και έπαθλα αξίας 20.000 ευρώ, ήταν μερικά από τα highlights του Xbox Arena Festival powered by Πλαίσιο. Ο Γιώργος Μαυρίδης βρέθηκε στο event περιγράφοντας, on stage, τους τελικούς του FIFA 18 και ΝΒΑ 2Κ18, ενώ παρουσίασε και τις τελετές των απονομών.

Ένα τουρνουά με MSI gaming laptops διοργανώθηκε για τους φίλους του gaming στο κατάστημα Κωτσόβολος στο Περιστέρι τον φετινό Φεβρουάριο. Όλοι οι ενδιαφερόμενοι μπορούσαν να αναμετρηθούν στο Trackmania Turbo σε δύο διαδοχικά τουρνουά και να διεκδικήσουν δώρα από την MSI, καθώς και να δοκιμάσουν τα gaming laptops της. Τα Public και η CD Media, αποκλειστικός διανομέας της Nintendo για τα Βαλκάνια, υποδέχθηκαν στο The Mall Athens, στις αρχές Ιουνίου, γονείς και παιδιά οι οποίοι είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν το νέο παιχνίδι Nintendo Labo για το Nintendo Switch.


ΠΑΡΟΧΗ ΕΜΠΕΙΡΙΩΝ ΚΑΙ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟ ΚΟΙΝΟ
Αν εστιάσουμε περισσότερο στα gaming events, από την πλευρά των retailers και των brands, θα δούμε πως οι προσδοκίες τους από ανάλογα events και διοργανώσεις περιλαμβάνουν την προβολή προϊόντων, την παροχή βιωματικών εμπειριών, τη γνωριμία και την εξοικείωση με το συγκεκριμένο κοινό, καθώς και την επίτευξη engagement. Η άμεση γνωριμία με το κοινό-στόχο είναι για την Μάριαμ Σάντρι το βασικότερο ζητούμενο: «Μέσω στοχευμένων εκδηλώσεων όπως είναι οι gaming διοργανώσεις, έχουμε τη μοναδική ευκαιρία να δημιουργήσουμε το “φυσικό περιβάλλον” των gamers. Για εκείνους, δεν είναι απλά ένα παιχνίδι, αλλά τρόπος ζωής, γι’ αυτό και οι παρουσία μας σε τέτοιου τύπου εκδηλώσεις είναι σημαντική».

Στα καταστήματα Public, ο επισκέπτης θα συναντήσει διαδραστικά gaming zones που προσομοιάζουν το περιβάλλον δημοφιλών παιχνιδιών και επιτρέπουν τη δοκιμή των κονσολών, μας λέει η Φωτεινή Πατρικίου: «Αυτό είναι το ζητούμενο κι από τα ανάλογα events στα οποία συμμετέχουμε ή δημιουργούμε. Δεν μας αφορά να είμαστε απλώς παρόντες, θέλουμε η παρουσία μας να έχει νόημα για τον gamer». Παράλληλα, ο Cedric Mimouni μοιράζεται μαζί μας ότι βασικό στοιχείο της στρατηγικής του Xbox είναι το να βρίσκεται κοντά στους fans του. «Σε γενικές γραμμές, στόχος μας είναι να προσφέρουμε διασκέδαση και engagement στους fans. Θέλουμε οι fans να κάνουν engage με τα brands μας, με το προϊόν μας, με τους κόσμους μας», καταλήγει.

Η ΑΝΟΔΟΣ ΤΩΝ eSPORTS ΕΥΝΟΕΙ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Η «έκρηξη» των eSports συμπεριλαμβάνεται στις κυριότερες τάσεις στον χώρο του gaming για τη χρονιά που διανύουμε, σύμφωνα και με δημοσίευμα του thenextweb.com. Συγκεκριμένα, τα eSports, στα οποία οι παίκτες διαγωνίζονται σε οργανωμένα video gaming events ή τουρνουά και τα οποία μπορεί να καταλήξουν και σε πρωταθλήματα διεθνούς εμβέλειας, αναμένεται να συνεχίσουν να αναπτύσσονται με γοργό ρυθμό το 2018. Σύμφωνα με στοιχεία της Statista, η αγορά των eSports εκτιμάται ότι θα αγγίξει σε αξία το 1,5 δις δολάρια έως το 2020, βάση ετήσιου ρυθμού ανάπτυξης της τάξης του 32%. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι, σύμφωνα πάντα με το δημοσίευμα, η δημοτικότητα των eSports έχει αυξηθεί σε βαθμό που να προσεγγίζει τη δημοτικότητα των κανονικών, φυσικών αθλημάτων, ιδιαίτερα μεταξύ των Millennials.

Στην Ευρώπη υπάρχουν περίπου 27 εκατομμύρια άνθρωποι που ασχολούνται ενεργά με τα eSports, εκ των οποίων οι 437.000 είναι Έλληνες, σύμφωνα με έρευνα της PayPal και της SuperData για τα ηλεκτρονικά αθλήματα. Οι αναλυτές προβλέπουν ότι τα νούμερα θα διατηρήσουν σταθερή ανοδική τάση, και η Ελλάδα δεν αποτελεί εξαίρεση – το αντίστοιχο κοινό εκτιμάται ότι θα ανέβει κατά 17% έως το τέλος του 2019 (σε σύγκριση με το 2017). Το 71% του ελληνικού κοινού των ηλεκτρονικών αθλημάτων είναι ηλικίας 13 με 34 ετών. Ενώ η μεγαλύτερη ηλικιακή κατηγορία είναι εκείνη των 25-34 ετών (28%), η ομάδα των εφήβων ηλικίας 13-17 ετών απαρτίζει το 19%, καταδεικνύοντας το πόσο δημοφιλή είναι τα eSports στους teenagers και την εξοικειωμένη με την τεχνολογία Generation Z.

Ενώ τα eSports και το gaming θεωρούνται γενικά «ανδρική υπόθεση», όσο μεγαλώνει η αγορά, τόσο επηρεάζεται και η ισότητα των φύλων. Το 2017 η αγορά των ηλεκτρονικών αθλημάτων στη Σουηδία ήταν η πλέον «γυναικοκρατούμενη», με ποσοστό 25% γυναικών που ασχολούνται με τα eSports, ενώ ακολουθούν η Πολωνία (24%) και η Γαλλία (23%). Στην Ελλάδα, το 19% του κοινού απαρτίζεται από γυναίκες (15% το 2016), ενώ ο συνολικός μέσος όρος στην Ευρώπη πέρυσι ήταν μόλις 18%.

ΤΑ eSPORTS ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
– Τα έσοδα από την ευρωπαϊκή αγορά των eSports το 2018 θα αγγίξουν τα 325 εκατομμύρια δολάρια.
– Το 19% του ελληνικού κοινού των eSports είναι έφηβοι ηλικίας 13-17 ετών – πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη, το οποίο φέρνει την Ελλάδα στην ίδια θέση με την Γαλλία, τη Βουλγαρία και τη Νορβηγία.
– Η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις 10 ευρωπαϊκές χώρες όπου αυξάνεται σταθερά το γυναικείο κοινό των ηλεκτρονικών αθλημάτων.
– Το ελληνικό κοινό των ηλεκτρονικών αθλημάτων εκτιμάται ότι θα αυξηθεί κατά 17% το 2019, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 21%.
Πηγή: PayPal, SuperData

ΤΙ ΑΝΑΖΗΤΟΥΝ ΟΙ GAMERS ΣΤΙΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ;
«Διασκέδαση και ανταγωνισμό με ψυχαγωγικούς σκοπούς»
«Σε γενικό πλαίσιο, τα πιο σημαντικά στοιχεία ενός gaming event είναι η διασκέδαση και ο ανταγωνισμός. Αυτή είναι και η ουσία της βιομηχανίας μας, πρέπει να έχουμε fans που διασκεδάζουν και που ανταγωνίζονται μεταξύ τους για ψυχαγωγικούς σκοπούς. Όταν είναι εφικτό, είναι επίσης μεγάλο πλεονέκτημα να παρουσιάζεις και περιεχόμενο που δεν έχει ακόμα κυκλοφορήσει, καθώς αυτή η πρακτική “δελεάζει” τους fans να ανακαλύψουν παιχνίδια πριν από την επίσημη κυκλοφορία τους».
Cedric Mimouni, Xbox Lead Mediterranean Region (Italy, Greece, Cyprus & Malta)

«Την αίσθηση ότι ανήκεις σε μια ομάδα που μοιράζεται κοινά ενδιαφέροντα»
«Η δημιουργία βιωματικών εμπειριών βρίσκεται πάντα στον πυρήνα της στρατηγικής του Public. Ειδικά σε ότι αφορά το κοινό των gamers, οι απαιτήσεις είναι ιδιαίτερα αυξημένες. Σε αντίθεση με ότι μπορεί να πιστεύαμε τα προηγούμενα χρόνια, το κοινό αυτό είναι sophisticated, έχει μεγάλη εξοικείωση με την τεχνολογία και δεν περιορίζεται στο παγιωμένο στερεότυπο του μαθητή χωρίς ενδιαφέροντα και με ελάχιστες κοινωνικές επαφές.

ι παραγωγές ηλεκτρονικών παιχνιδιών που ανταγωνίζονται με αξιώσεις τις παραγωγές των μεγάλων κινηματογραφικών studios, η άνοδος των eSports που επιτρέπει την αλληλεπίδραση ομάδων και οι, όχι και τόσο νέες πια, τεχνολογίες (AR, VR MR κ.τ.λ.) καθιστούν τη βιωματική εμπειρία αναπόσπαστο κομμάτι του gaming. Στην έννοια όμως της βιωματικής εμπειρίας κυρίαρχη θέση κατέχει η έννοια της κοινότητας. Η αίσθηση ότι ανήκεις σε μια ομάδα που μοιράζεται κοινά ενδιαφέροντα. Αυτό είναι κατά τη γνώμη μου το βασικό ζητούμενο του gamer από αυτά τα events».
Φωτεινή Πατρικίου, Events Manager, PUBLIC

«Γνωριμία με τις τεχνολογικές εξελίξεις»
«Οι gamers αποζητούν σε κάθε ευκαιρία να απολαύσουν μία μοναδική εμπειρία θέασης και “μάχης” με ανατροπές, ένταση και πάθος. Γραφικά, ταχύτητα, αψεγάδιαστος ήχος είναι μόνο κάποια από τα χαρακτηριστικά που τους ενδιαφέρουν όταν πρόκειται για το αγαπημένο τους hobby. Οι gaming εκδηλώσεις τους δίνουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν από κοντά όλες τις τεχνολογικές εξελίξεις που μπορούν να απογειώσουν το gaming και να περάσουν στο επόμενο level! Και ακριβώς αυτό αναζητούν!».
Μάριαμ Σάντρι, Marketing Manager, Κωτσόβολος