Ολοένα και περισσότερες εταιρείες, ανεξαρτήτως κλάδου δραστηριότητας, ενεργοποιούνται πλέον δυναμικά στον χώρο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, καθώς είναι αποδεδειγμένο ότι, η κοινωνική ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση έχει πολύ θετικό αντίκτυπο στην συνολική εικόνα μιας εταιρείας. Τα προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, εκτός φυσικά από τα θετικά αποτελέσματα σε κοινωνία, άνθρωπο και περιβάλλον, αποτελούν για τις εταιρείες έναν αποτελεσματικό και στοχευμένο τρόπο marketing, επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων, καθώς και προσέλκυσης ευαισθητοποιημένων καταναλωτών. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα csrwire.com, πέντε είναι οι κυριότερες τάσεις των προγραμμάτων ΕΚΕ που αναμένονται να λάβουν μεγάλες διαστάσεις μέσα στο 2014, με μια από αυτές να είναι το employee engagement.     

Ο εθελοντισμός των εργαζομένων κερδίζει έδαφος
Μια από τις πιο σημαντικές εκδοχές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης είναι η παρακίνηση για εθελοντισμό των εργαζομένων μιας εταιρείας. Πρόκειται για έναν συνεχώς αναπτυσσόμενο τομέα, με κάποιες εταιρείες να έχουν εισάγει σε αυτόν, τον όρο gamification, προκειμένου να καταστήσουν τον εθελοντισμό ευκολότερο, πιο διασκεδαστικό και προσωποποιημένο. Σύμφωνα με την διεθνή κοινότητα Sustainable Brands, το να προσφέρεις στους εργαζομένους τη δυνατότητα επιλογής του τρόπου προσφοράς και την ευκαιρία να επηρεάσουν τις προσπάθειες ΕΚΕ της εταιρείας, αποφέρει εξαιρετικά θετικά αποτελέσματα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων καμπανιών είναι η Do One Thing της AT&T και η συμμετοχή της εταιρείας οργανικών ενδυμάτων Eileen Fisher στο ClimateRide.

Το gamification, ή αλλιώς η παρακίνηση των εργαζομένων μέσω της χρήσης game design, έχει γρήγορα καταστεί ένα δημοφιλές εργαλείο του τομέα ανθρώπινου δυναμικού. Ολόκληρο το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας Practically Green έχει βασιστεί σε αυτήν την ιδέα, αλλάζοντας την συμπεριφορά των εργαζομένων προς όφελος του περιβάλλοντος, μέσω της χρήσης διαδραστικών εργαλείων, μηχανισμών παιχνιδιών και κοινωνικών δικτύων. Παρά την αυξανόμενη διάδοσή της όμως, η συμμετοχή των εργαζομένων στα προγράμματα ΕΚΕ, βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα. Η ανάγκη εύρεσης πιο σύγχρονων και βατών πρακτικών προσέγγισης του εργαζομένου διαφόρων χώρων και βαθμίδων, από το εργοστάσιο και το κέντρο διανομής έως το retail κατάστημα, είναι ήδη γνωστή στις εταιρείες και αποτελεί κοινό μυστικό.

Οι πρακτικές παλιού τύπου δεν λειτουργούν πλέον, καθώς αποδεδειγμένα δεν υφίσταται ένα γενικευμένο μοντέλο ικανό να εφαρμοστεί σε όλους τους εργαζομένους και να επιτύχει την συμμετοχή τους στο εταιρικό πρόγραμμα κοινωνικής ευθύνης. Στο σημερινό εργασιακό περιβάλλον, το engagement των εργαζομένων είναι πιο απαραίτητο από ποτέ. Γι’ αυτό το λόγο, είναι σίγουρο ότι σε διεθνές επίπεδο μέσα στο 2014 οι εταιρείες θα επικεντρωθούν σε αυτό, και αναμένουμε νέα πρωτοπόρα προγράμματα σχεδιασμένα γύρω από την ευελιξία, την προσωποποίηση και την επιλογή, που θα μπορούν να αποφέρουν υψηλότερα επίπεδα employee engagement σε σχέση με το παρελθόν.

Κοινωνία και περιβάλλον στο προσκήνιο
Μία ακόμα αναδυόμενη τάση ΕΚΕ, είναι τα start-ups κοινωνικού χαρακτήρα, τα οποία αναπτύσσονται κυρίως από τη νέα γενιά, η οποία επιθυμεί μέσω της εργασίας της να ωφελεί και να προσφέρει στον πληθυσμό και τον πλανήτη. Η απόκτηση ενός τέτοιου start-up και η ορθή χρήση του, θα μπορούσε να κατέχει σημαντικό ρόλο σε ένα εταιρικό πρόγραμμα υπευθυνότητας, με την εταιρεία να αποκομίζει θετικό feedback από πελάτες και καταναλωτές. Μία ακόμα τάση είναι η αναζήτηση, ανάπτυξη και χρήση υλικών φιλικών προς το περιβάλλον, τόσο στην παραγωγή των προϊόντων όσο και στη συσκευασία τους.

Επόμενα στη λίστα συναντάμε τα γενετικά τροποποιημένα τρόφιμα και την ανάγκη των καταναλωτών για πλήρη διαφάνεια και σωστό labeling των προϊόντων. Πολλές αλυσίδες retail σχεδιάζουν την ολοκληρωτική τους αποχή από GMO προϊόντα, και όλο και περισσότερες εταιρείες παραγωγής αναγράφουν αναλυτικά τα συστατικά και την προέλευση των προϊόντων τους. Τέλος, τη λίστα συμπληρώνει η βιωσιμότητα, με τις εταιρείες να εντάσσουν στα προγράμματά τους πρακτικές μείωσης του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος, όπως η δημιουργία εγκαταστάσεων φιλικών προς το περιβάλλον και η χρήση ανακυκλώσιμων υλικών.