Η αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων περνά πλέον στο επόμενο στάδιο, όπου έχοντας βιώσει τις συνέπειες τις κρίσης και μελετήσει τα νέα δεδομένα, ξεκινά την «αντεπίθεσή» της. Οι γαλακτοβιομηχανίες επαναπροσδιορίζουν στόχους και προτεραιότητες, σχεδιάζουν, αναλύουν και προχωρούν σε κινήσεις όπως νέα λανσαρίσματα, rebranding και ενίσχυση της καινοτομίας. Στο πλαίσιο αυτό, ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο τομέας των «ενισχυμένων» προϊόντων, εμπλουτισμένων με συστατικά που δίνουν έξτρα οφέλη στον καταναλωτή, σε μια προσπάθεια απάντησης σε σύγχρονες καταναλωτικές ανάγκες.

Τα γαλακτοκομικά προϊόντα φαίνεται να βρίσκονται σήμερα στην πρώτη γραμμή της κατηγορίας των λειτουργικών τροφίμων. Εξάλλου, τα προϊόντα ζύμωσης παραδοσιακά θεωρούνται υγιεινά για τον οργανισμό. Aκούγοντας τις τάσεις, τα brands ανταποκρίνονται και αυξάνονται τα σχετικά λανσαρίσματα τέτοιων προϊόντων, είτε ενισχυμένων με συστατικά, είτε λειτουργικά από φυσικού τους, τα λεγόμενα «naturally functional».

Η Τζελίνα Κουκουμέλη, Marketing Director της Κρι-Κρι δήλωσε σχετικά: «Παρακολουθώντας τις διεθνείς διατροφικές τάσεις και σύμφωνα με έρευνες της αγοράς που έχουμε στη διάθεσή μας, οι καταναλωτές τείνουν να προσέχουν ολοένα και περισσότερο την υγεία και τη σιλουέτα τους. Με το δεδομένο αυτό, αναζητούν τρόφιμα με προστιθέμενη αξία και το γιαούρτι είναι αναπόσπαστο κομμάτι μιας ισορροπημένης διατροφής που επιζητούν».

Το ενδιαφέρον των καταναλωτών για την προσωπική τους υγεία αποτελεί βασικό λόγο για τη δημιουργία αγορών που παρέχουν λειτουργικά γαλακτοκομικά προϊόντα, ενώ η ζήτησή τους φαίνεται να δίνει και μια μικρή ώθηση στην «πεσμένη» αγορά. «Είναι προφανές πως όσο η αγορά των functional προϊόντων αναπτύσσεται και το κοινό ανταποκρίνεται, τόσο οι γαλακτοβιομηχανίες θα δημιουργούν αντίστοιχα προϊόντα που καλύπτουν ολοένα και πιο ειδικές ανάγκες», συνέχισε η Τζελίνα Κουκουμέλη.

ΔΙΕΙΣΔΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ
Αρκεί όμως η λειτουργική ιδιότητα του εκάστοτε προϊόντος για να αυξηθεί η διείσδυσή τους στην αγορά; Η Τζελίνα Κουκουμέλη αναφέρει τη γεύση, την τιμή και τη δυνατότητα για on the go κατανάλωση ως εξίσου σημαντικούς παράγοντες για την επιτυχία τους: «Μην ξεχνάμε πως πρόκειται για τρόφιμα, οπότε η γεύση και η απόλαυση μπαίνει στην πρώτη γραμμή των χαρακτηριστικών που οι καταναλωτές βάζουν σε προτεραιότητα. Τα προϊόντα αυτά απευθύνονται σε ένα κοινό ενημερωμένο για τις διατροφικές του ανάγκες ανά ηλικία και τις αντίστοιχες τάσεις. Παρόλα αυτά, η κρίση έχει επηρεάσει καθολικά την αγορά και οι καταναλωτές φαίνεται πως εξακολουθούν να είναι ευαίσθητοι με την τιμή. Επιπλέον, σε σχέση με τα trends στην κατηγορία του functional γιαουρτιού φαίνεται πως υπάρχει μια τάση για τη δημιουργία προϊόντων που καλύπτουν την «on the go» κατανάλωση. Αυτή είναι μια νέα αγορά που έχει προοπτικές».

ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΑ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΛΑΝΣΑΡΙΣΜΑΤΑ
Τα τελευταία χρόνια, η γκάμα των λανσαρισμάτων προϊόντων που ανήκουν ή «φλερτάρουν» με την κατηγορία των λειτουργικών γαλακτοκομικών είναι μεγάλη. Αυτή περιλαμβάνει από προϊόντα με προσθήκη υγιεινών συστατικών, ενισχυμένα σε περιεκτικότητα κάποιου συστατικού, ή εμπλουτισμένα με επιπλέον στοιχεία απαραίτητα για τον οργανισμό, ή τα naturally functional προϊόντα που προαναφέρθηκαν. Στην ευρύτερη κατηγορία θα εντάσσαμε και τα προϊόντα που έχουν μειωμένο κάποιο συστατικό τους, προκειμένου να είναι κατάλληλα για ειδικές διατροφές.

Το λανσάρισμα του Super Spoon της Κρι Κρι, βραβεύτηκε από τη διεθνή έκθεση τροφίμων Sial Innovation 2016 ως ένα από τα κορυφαία καινοτόμα προϊόντα, ανάμεσα σε περισσότερες από 2.180 συμμετοχές. Η Τζελίνα Κουκουμέλη αναφέρθηκε στο σχετικό λανσάρισμα: «H Κρι Κρι εκμεταλλευόμενη τις διεθνείς τάσεις, το 2016, προχώρησε σε μια ακόμα καινοτομία και δημιούργησε μια εντελώς νέα κατηγορία στα λειτουργικά γιαούρτια παρουσιάζοντας το Super Spoon, το πρώτο High Protein γιαούρτι στην Ελλάδα. Βασική καινοτομία του Super Spoon, που το διαφοροποιεί από τα υπόλοιπα προϊόντα της κατηγορίας του, είναι ο συνδυασμός της υψηλής περιεκτικότητας σε φυσική πρωτεΐνη και των super foods για ενέργεια και ευεξία. Το καινοτόμο αυτό προϊόν της Κρι Κρι αποτελεί ιδανικό σνακ για όσους γυμνάζονται, για τους έφηβους, που έχουν αυξημένες θρεπτικές ανάγκες, αλλά και για τους καταναλωτές άνω των 50 ετών, καθώς συμβάλλει στη αποκατάσταση της μυϊκής μάζας. Το λανσάρισμα του Super Spoon συνέβαλλε από πέρσι στη θετική πορεία της αγοράς των functional γιαουρτιών, η οποία μάλιστα φέτος σημείωσε αύξηση ύψους +5.2% (σε αξία, Ioύλιος 2017, IRI)».

Άλλη μια βράβευση στην κατηγορία προέκυψε από το λανσάρισμα του YoguDiet 2%, της start-up εταιρείας Longevity Diet Foods, το οποίο απέσπασε το Παγκόσμιο Βραβείο Καινοτομίας στον διεθνή διαγωνισμό World Dairy Innovation Awards 2016. Πρόκειται για ένα high protein στραγγιστό γιαούρτι με 2% λιπαρά με φρέσκο γάλα ημέρας που προέρχεται από τις τοπικές φάρμες και εμπλουτίζεται, μέσω φυσικών διαδικασιών, με εκχύλισμα σταφυλιού, πλούσιο σε πολυφαινόλες. Ένα ακόμη προϊόν της Longevity Diet Foods είναι το Omega 3 (Ω3) Cheese Dip, ένα dip από αλειφόμενη φέτα Π.Ο.Π. αναμειγμένο με ελληνικό γιαούρτι και πάστα ελιάς, πλούσιο σε vegan Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα. Η ΜΕΒΓΑΛ λάνσαρε, επίσης μέσα στο 2016, τη σειρά προϊόντων Ηarmony 1% Plus, στην οποία το ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι συνδυάζεται με υπερ-τροφές και αρχαίους σπόρους, σε πρακτική συσκευασία που περιλαμβάνει κουταλάκι και ενθαρρύνει την εύκολη κατανάλωση του προϊόντος ως ένα μίνι υγιεινό γεύμα κάθε στιγμή.

Πληθώρα νέων προϊόντων κυκλοφόρησε και η Δέλτα. Σε αυτά περιλαμβάνεται το στραγγιστό γιαούρτι Δέλτα Milcafe με καφέ, πλούσιο σε πρωτεΐνη και 0% λιπαρά με γεύση καφέ, το βρεφικό γιαούρτι Advance σε γεύση πορτοκάλι, μήλο, βρώμη, η νέα γεύση Vitaline με superfruits και κινόα, χωρίς γλουτένη, το οποίο συνδυάζει superfruits ράσπμπερι και goji berry, κινόα και φράουλα, αλλά και το εμπλουτισμένο παιδικό ρόφημα γάλακτος Smart, με γεύσεις. Μια ακόμη καινοτομία της Δέλτα είναι το Advance Κατσικίσιο γάλα για παιδιά (1 έως 3), το οποίο παράγεται από κατσικίσιο γάλα, είναι εμπλουτισμένο με σίδηρο, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία και εγκεκριμένο από την EFSA (Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων), ενώ δεν περιέχει πρόσθετα σάκχαρα, παρά μόνο το φυσικό σάκχαρο του γάλακτος (λακτόζη).

Τέλος, διεθνή διάκριση απέσπασε μέσα στο 2016 και η Ήπειρος ΑΕΒΕ στο πλαίσιο των International Cheese Awards, για το καινοτόμο προϊόν της φέτα Π.Ο.Π. Ήπειρος με 40% λιγότερο αλάτι, το οποίο αναδείχθηκε ως ένα από τα καλύτερα, γαλακτοκομικά προϊόντα που πωλούνται στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, ενώ ταυτόχρονα κατέκτησε το χάλκινο βραβείο στην κατηγορία «Τυριά με οφέλη για την υγεία».

Οι 4 κύριες τάσεις για το 2017
Οι βασικές τάσεις που επικρατούν σήμερα στην παγκόσμια βιομηχανία γαλακτοκομικών κατά κύριο λόγω χαρακτηρίζονται από τη στροφή στην υγιεινή διατροφή, ενώ μια προσεκτική ματιά θα αναγνωρίσει στις περισσότερες μια λειτουργική χροιά. Συγκεκριμένα:
– Χωρίς περιττές προσθήκες
Καθώς η μείωση του αλατιού, του λίπους και της ζάχαρης εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα για τους καταναλωτές σήμερα, τα υγιεινά γαλακτοκομικά προϊόντα ακολουθούν μια πιο «less is more» προσέγγιση. Η πρόκληση της δημιουργίας τέτοιων προϊόντων χωρίς συμβιβασμούς στη γεύση και την υφή, θα προωθήσει την καινοτομία με χρήση νέων γεύσεων και συστατικών. 
– Τολμηρά cross-categories
Οι καταναλωτές σήμερα είναι περισσότερο σε αρμονία με το σώμα τους από ποτέ, αναζητώντας προϊόντα που ταιριάζουν στην ειδική διατροφή τους. Τα brands θα απαντήσουν στα αιτήματά τους με πιο γευστικές, guilt-free απολαύσεις με λειτουργικά οφέλη. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής θολώνει τα όρια ανάμεσα στα γεύματα και τα σνακ, ακόμα και ανάμεσα στα ποτά και στα τρόφιμα με υβριδικά προϊόντα, όπως γιαούρτι που πίνεται ή τα smoothies επιδόρπια. 
– Ανατρεπτικος πειραματισμος
Η γενική τάση από γλυκό σε αλμυρό στα γαλακτοκομικά προϊόντα θα δώσει έμπνευση για πιο ξινά, αλμυρά και umamy μίγματα, καθώς και τη χρήση συστατικών όπως τα φύκια, τις πιπεριές τσίλι και τα εσπεριδοειδή. Τα brands θα εκμεταλλευτούν επίσης τα λειτουργικά και τεχνικά οφέλη των φυτών, καθώς τα superfoods, τα υγιεινά βότανα, τα καρυκεύματα και οι σπόροι συνθέτουν νέες καινοτόμες συνταγές. 
– Ολιστική αλλαγή    
Αυξάνεται η ζήτηση για διαφάνεια, όχι μόνο με τον επαναπροσδιορισμό της αλυσίδας παραγωγής, αλλά και με τον τρόπο που τα brands επικοινωνούν με τους καταναλωτές, δημιουργώντας ευαισθητοποίηση σχετικά με τα ζητήματα στις αντίστοιχες βιομηχανίες τους και το brand positioning. Οι καταναλωτές οδηγούν τις εταιρείες να δημιουργήσουν ισχυρή δράση ΕΚΕ και πιο «πράσινες» πρωτοβουλίες. Πηγή: FoodBev Media

ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΚΡΥΒΟΥΝ ΤΑ ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών αγοράς Canadean μια από τις περιοχές που φέρει ευκαιρίες, στην αγορά των γαλακτοκομικών για το  2017 είναι τα προϊόντα με επιπρόσθετα στοιχεία ή αλλιώς ενισχυμένα, που ικανοποιούν κάποια συγκεκριμένη ανάγκη ή σχετίζεται με τη γενική υγεία του οργανισμού, ιδιαιτέρως με το πεπτικό σύστημα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνα, η αγορά προϊόντων με  ζάχαρη, γλουτένη, υδατάνθρακες και τεχνητές γλυκαντικές ουσίες μειώνεται, ενώ αυξάνονται οι αγορές προϊόντων που περιέχουν ασβέστιο και προβιοτικά. Η έρευνα προβλέπει η αυξητική τάση που χαρακτηρίζει  τα γαλακτοκομικά προϊόντα με επιπρόσθετα συστατικά να συνεχίσει και μέσα στο 2017.

ΠΤΩΤΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΤΟ Α’ ΕΞΑΜΗΝΟ ΤΟΥ 2017 ΓΙΑ ΤΑ ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ ΕΝ ΓΕΝΕΙ
Σύμφωνα με το σχόλιο της IRI, για την αγορά γαλακτοκομικών στην Ελλάδα, εμφανίζεται πτώση στις διάφορες κατηγορίες. Συγκεκριμένα, δήλωσε: «Τα τελευταία στοιχεία για το διάστημα από  01/01/17 μέχρι και 25/06/17 δείχνουν πως η κατηγορία του γάλακτος είναι πτωτική και σε αξία αλλά και σε όγκο. Ειδικότερα,  προκύπτει πτώση της τάξης του 9.5% για την αξία των πωλήσεων και σε όρους όγκου κατά 6.6%. Σημαντική πτώση σημειώνουν και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας κατά 5.1% σε αξία πωλήσεων, ενώ σε όρους όγκου σημειώνουν άνοδο της τάξης του 2.8%.

Όσον αφορά την κατηγορία του γιαουρτιού για το ίδιο διάστημα προκύπτει πτώση της τάξης του 3.3% σε όρους αξίας και 1% σε όγκο. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σημειώνουν και αυτά πτώση κατά 4% σε αξία και κατά 1.3% σε όγκο. Τέλος, η κατηγορία του τυριού είναι ελαφρώς πτωτική σε όρους όγκου κατά 1% ενώ σε αξία παραμένει σταθερή. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι πτωτικά κατά 3.4% σε αξία και κατά 2% σε όγκο».

ΠΑΓΩΤΟ ΠΟΥ ΟΜΟΡΦΑΙΝΕΙ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΒΕAUTY FOODS
Οι ανάγκες που στόχευαν μέχρι σήμερα τα λειτουργικά προϊόντα είχαν να κάνουν κυρίως με την εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού, το πεπτικό σύστημα, την ενίσχυση των οστών, τη μείωση της χοληστερίνης και άλλα σημαντικά άλλα κυρίως ιατρικά θέματα. Η νέα μεγάλη τάση, σύμφωνα με το αγγλικό περιοδικό The Grocer, είναι τα Beauty Foods, όπως τα ονομάζει. Πρόκειται για λειτουργικά τρόφιμα που προτάσσουν την ομορφιά ως κίνητρο για την αγορά τους. Με πληθώρα λανσαρισμάτων στο εξωτερικό, ανάμεσα σε αυτά που ξεχωρίζουν είναι τα παγωτά και τα smoothies με κολλαγόνο, όπως το shake με γάλα και κολλαγόνο που λάνσαρε το brand UFit, το οποίο περιέχει 5,000mg κολλαγόνου ανά μπουκάλι των 200ml.