Διαβάζω στον ξένο Τύπο ότι η FDA, η γνωστή Υπηρεσία Τροφίμων & Φαρμάκων των ΗΠΑ, απαγόρευσε κάποια πολύ διαδεδομένα «αντιβακτηριακά» σαπούνια και αφρόλουτρα που χρησιμοποιούσαν συγκεκριμένα χημικά συστατικά, διότι όχι μόνο δεν αποδείχθηκαν ασφαλή στη  χρήση αλλά ούτε καν περισσότερο αποτελεσματικά από το πλύσιμο με απλό σαπούνι και νερό. Συναντώ διάφορα άρθρα που κατηγορούν τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων ότι στήριξε την ανάπτυξή της στο «μάρκετινγκ του φόβου», χρησιμοποιώντας ως αφετηρία τον τρόμο που είχε φέρει η έξαρση του Η1Ν1 το 2009. Κάνω μια βόλτα σε σχετικές διαφημίσεις στο διαδίκτυο και οι γράφοντες εν μέρει επιβεβαιώνονται. Πλήθη τρομακτικών μικροβίων αρχίζουν να αναβλύζουν από την οθόνη μου. «Ο φόβος υπήρξε πάντα πανίσχυρο εργαλείο του μάρκετινγκ», αναφέρει κάποιος αρθρογράφος φέρνοντας παραδείγματα και από άλλες κατηγορίες που εκμεταλλεύτηκαν κάποτε τη δύναμη του φόβου για να πουλήσουν.

Συνεχίζοντας την περιήγησή μου στο «μάρκετινγκ του φόβου» διαβάζω μερικές δεκάδες σχετικά άρθρα. Κάποια το καταγγέλλουν ως μη ηθικό. Άλλα ως βραχυπρόθεσμα αποτελεσματικό αλλά μακροπρόθεσμα καταστροφικό. Υπάρχουν και αυτά που το υπερασπίζονται, θυμίζοντας περιπτώσεις που συνέβαλλε στο να αλλάξουν βλαβερές συνήθειες και συμπεριφορές. Αλλά και εκείνα που λένε ότι έφερε τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από τα προσδοκώμενα. Στους πιο σοβαρούς αρθρογράφους όμως διακρίνω ένα κοινό συμπέρασμα: Όταν το μάρκετινγκ εκμεταλλεύεται τον φόβο, ακόμα και αν οδηγεί σε εφήμερες πωλήσεις, διαταράσσει τη σχέση των καταναλωτών με το  brand και τελικά τους απωθεί από αυτό. Σύμφωνα με αυτούς τα ισχυρά brands δεν πρέπει να ενισχύουν τους φόβους μας αλλά να μας προσφέρουν τη δύναμη να τους ξεπερνάμε.  Ο Seth Godin το λέει απλά: «Φοβίζοντας τους ανθρώπους για να κερδίσεις λίγα δολάρια είναι ανόητο. Βλάπτει το brand. Δύσκολα θα θελήσουν να ξανακούσουν από σένα. Και το κυριότερο, είναι Κακό. Μπορείς να το κάνεις, κανείς δεν θα σε σταματήσει. Αλλά θα “κάψεις” ποσότητα εμπιστοσύνης προς τη μάρκα την οποία δεν μπορείς να κερδίσεις ξανά».

Χαίρομαι διότι τελικά είχα δίκαιο: Το σωστό Μάρκετινγκ δεν μπορεί παρά να είναι με το Καλό.