Απαισιόδοξοι για την πορεία της αγοράς, agencies και διαφημιζόμενοι

Απαισιόδοξοι εμφανίζονται, τόσο σε επίπεδο επιχείρησης, όσο και σε επίπεδο κλάδου, agencies και διαφημιζόμενοι, σύμφωνα με το τελευταίο κύμα της έρευνας Forecomm_s (Ιούλιος 2020), η οποία οργανώνεται από την ΕΔΕΕ.

 

Πτώση των marketing budgets

 

Το πρώτο εξάμηνο του 2020 κλείνει απαισιόδοξα με αρνητικές εκτιμήσεις για ζήτηση, απασχόληση και τιμές για τους διαφημιζόμενους. Οι αυξητικές αναθεωρήσεις των προϋπολογισμών για τις ενέργειες marketing συνεχίστηκαν, κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 (+13), ανατράπηκαν, όμως, άρδην το δεύτερο τρίμηνο με την παρουσία του Covid-19 και το lockdown, περνώντας σε αρνητικό έδαφος για πρώτη φορά τα τελευταία πέντε χρόνια.

Μέσα στο κλίμα ύφεσης του πρώτου εξαμήνου, οι online ενέργειες είτε ως άμεση επικοινωνία (online paid media), είτε ως αξιοποίηση πλατφορμών και εφαρμογών (other platforms), συνεχίζουν να απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος της πρόθεσης για επένδυση εκ μέρους των στελεχών της αγοράς (+15 και +17, αντίστοιχα). Με εξαίρεση την προώθηση προϊόντων που μένει σταθερή, η εκτίμηση για όλες τις άλλες ενέργειες marketing είναι αρνητική, κινείται, δηλαδή, στην κατεύθυνση μείωσης της όποιας επένδυσης.

 

Αρνητικές οι εκτιμήσεις των agencies

 

Παράλληλα, μετά από ένα ιδιαίτερα αισιόδοξο δεύτερο εξάμηνο το 2019, οι εκτιμήσεις των στελεχών της διαφημιστικής αγοράς κινούνται σε αρνητικό ρεκόρ τόσο όσον αφορά την πορεία της επιχείρησής τους (-49), όσο και σε σχέση με την πορεία του κλάδου γενικότερα (-73). Και οι τρεις δείκτες (ζήτηση, απασχόληση, τιμές) εκτιμώνται από τους διαφημιστές ότι κινούνται ιδιαίτερα αρνητικά.

Πιο εντυπωσιακή είναι η επαναφορά της απαισιοδοξίας, όσον αφορά στις τιμές σε επίπεδα του 2016 (-37). Οι διαφημιστές συμφωνούν με τους διαφημιζόμενους, όσον αφορά στη δυναμικότητα των online ενεργειών (media και πλατφόρμες) και των δημοσίων σχέσεων, ενώ εμφανίζονται πιο απαισιόδοξοι από τους πελάτες τους σε σχέση με τα offline media, τις προωθητικές ενέργειες και την έρευνα αγοράς.

 

Καινοτομίες «ασπίδα» στην κρίση

 

Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο οι διαφημιζόμενοι, όσο και οι εταιρείες επικοινωνίας, εισήγαγαν καινοτομίες, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στην κρίση. Οι διαφημιζόμενοι έδωσαν έμφαση, κυρίως, στις διαδικασίες παραγωγής, με την επικοινωνία (περιεχόμενο και κανάλια) να αποτελεί το δεύτερο σημείο που επικεντρώθηκαν. Οι διαφημιστές στράφηκαν, σχεδόν εξίσου, στις διαδικασίες παραγωγής και την επικοινωνία, δίνοντας επίσης έμφαση στην εμβάθυνση των σχέσεων με τους πελάτες τους.