Ας μπούμε όμως στη θέση ενός μικρομεσαίου επιχειρηματία, ο οποίος δεν έχει τη γνώση, τον χρόνο, ή και το προσωπικό να υποστηρίξει εκστρατείες μέσω e-mail και Facebook ταυτόχρονα. Θα τον συμβουλεύαμε να διαλέξει και τα δύο εργαλεία, τα οποία χρησιμοποιούμε για να προσεγγίσουμε το κοινό μας, να ενθαρρύνουμε τον διάλογο και να προβάλουμε τα προϊόντα μας. Ας τα συγκρίνουμε λοιπόν κάτω από αυτό το πρίσμα, χρησιμοποιώντας στοιχεία όπως το κοινό μας, το μήνυμα, το κόστος και την επιρροή που έχουν.

Παραλήπτης: Εκτός εάν ο παραλήπτης του μηνύματός μας είναι μεταξύ 12 έως 24 ετών (ας μην σταθούμε στο απόλυτα ακριβές των ηλικιών), ενδείκνυται η χρήση του e-mail επειδή σε μεγάλο βαθμό η ηλικιακή ομάδα 25-45+ θα ελέγξει το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο σε καθημερινή βάση, ενώ η πρόσβαση στο Facebook εξαρτάται, μεταξύ άλλων, και από το αν επιτρέπεται από το firewall της εταιρείας τους.

Γνώση των ενεργειών του παραλήπτη: Σε αντίθεση με τις ποσοτικές πληροφορίες που παίρνουμε από το insight section μιας σελίδας στο Facebook σχετικά με την κίνηση και αλληλεπίδραση των likers της σελίδας, η χρήση προγραμμάτων όπως το Mail Chimp ή το Mail List King μας δίνουν τη δυνατότητα να γνωρίζουμε -μεταξύ άλλων- όχι μόνο το πόσοι αλλά και το ποιοι, πότε και τι άνοιξαν ή διέγραψαν χωρίς να αναγνώσουν, από τα e-mails που στείλαμε. Έτσι, μπορούμε να χειριστούμε αυτούς τους παραλήπτες χωριστά ώστε, είτε να βελτιώσουμε το περιεχόμενο των μηνυμάτων μας, είτε να τους αποτρέψουμε από το να διαγραφούν από τη λίστα μας.

Περιεχόμενο: Σε ό,τι αφορά τι μπορούμε να στείλουμε, έχουμε σχετική «ισοπαλία» αφού και με τους δύο μηχανισμούς μπορούμε να στείλουμε κείμενο, εικόνα, παραπομπές και embedded video. Αν βέβαια το μήνυμα σταλεί μέσω του μηχανισμού «send an update» που προσφέρει η σελίδα του Facebook, υπάρχει δυνατότητα αποστολής κειμένου μόνο. Στη μορφοποίηση του εικαστικού το Facebook δεν δίνει δυνατότητες διαμόρφωσης ενώ, μέσω e-mail, μπορούμε να διαμορφώσουμε το περιεχόμενο όπως εμείς θέλουμε.

Επιρροή: Πραγματικά είναι δύσκολο να αποφανθεί κανείς -έστω και με τη μέθοδο του educated guess- ποιο από τα δύο εργαλεία υπερτερεί. Θα έπειθε περισσότερο ένα e-mail ή ένα μήνυμα ή post στον τοίχο μιας σελίδας για τη συμμετοχή σε έναν διαγωνισμό, την επίσκεψη στο site, την εξαργύρωση ενός κουπονιού ή κάποιας άλλης ενέργειας; Εδώ η δική μου εμπειρία για ηλικίες 25+ δείχνει υπεροχή του e-mail, το οποίο φέρνει πολλές φορές διπλά αποτελέσματα: συμμετοχή στην επιθυμητή ενέργεια και Like στην εταιρική σελίδα στο Facebook. Για ηλικιακές ομάδες κάτω των 25 όμως και για fun ενέργειες που στοχεύουν περισσότερο στο branding και την εμπλοκή και λιγότερο στην άμεση πώληση, το Facebook έχει το πλεονέκτημα.

Ευκολία αποστολής: Η ειδοποίηση των fans, είτε μέσω posting στη σελίδα, είτε μέσω αποστολής update, είναι στο Facebook υπόθεση λεπτών, ενώ η προετοιμασία και αποστολή ενός επαγγελματικού e-mail θέλει σίγουρα περισσότερο χρόνο, ακόμη και για ενημερωτικά mails που επαναλαμβάνονται.

Δυνατότητες viral marketing: Είναι πολύ πιο εύκολο να στείλουμε τους παραλήπτες του e-mail μηνύματός μας να κάνουν Like στη σελίδα μας στο Facebook, από το να πάρουμε την ηλεκτρονική τους διεύθυνση και τη συγκατάθεσή τους για αποστολή e-mails μέσα από τη σελίδα μας στο Facebook. Όχι γιατί είναι ακριβό ή τεχνικά δύσκολο, αλλά γιατί το e-mail έχει πιο έντονη τη χροιά του «επίσημου» και «προσωπικού» από την απλή δήλωση ότι μια σελίδα «μου αρέσει». Επίσης, η πρόσφατη ανάπτυξη μηχανισμού που επιτρέπει στους παραλήπτες e-mail μηνυμάτων να κάνουν Like του μηνύματος που λαμβάνουν ώστε να το βλέπουν οι φίλοι τους στο Facebook, κάνει το εργαλείο του e-mail να κερδίζει αυτό το σημείο.

Κόστος: Το κόστος και για τα δύο εργαλεία είναι πρακτικά μηδέν (εκτός από τον χρόνο που κάποιος ασχολείται για τη διεξαγωγή και παρακολούθηση online εκστρατειών). Κόστος υπάρχει στη χρήση του e-mail στην περίπτωση που θέλουμε να εκμεταλλευτούμε πλήρως τα πλεονεκτήματα της εικαστικής διαμόρφωσης του μηνύματός μας, αφού θα χρειαστεί, είτε να αγοράσουμε επαγγελματικό template, είτε να πληρώσουμε έναν γραφίστα για μια πλήρως εξατομικευμένη παρουσίαση. Κόστος επίσης υπάρχει στη χρήση του e-mail όταν θέλουμε να καταγράφουμε τις ενέργειες και τα στατιστικά ανά παραλήπτη, διότι θα χρειαστεί να αγοράσουμε ή να μισθώσουμε προγράμματα τα οποία προσφέρουν αυτές τις δυνατότητες.

Όλα τα παραπάνω δείχνουν πως αν πρέπει να διαλέξουμε μεταξύ e-mail και Like, βάζοντας όλες τις παραμέτρους μιας online εκστρατείας στο ίδιο «καζάνι» με το ίδιο ειδικό βάρος, η επιλογή κλίνει προς το «παλιό καλό» e-mail marketing. Βγαίνοντας όμως από το «εργαστήριο» αυτού του άρθρου και επιστρέφοντας στον πραγματικό κόσμο, η επιλογή δεν γίνεται άπαξ αλλά εξαρτάται κάθε φορά από το είδος της εταιρείας και το κοινό της (νεανικό, επιχειρηματικό, γυναίκες, οικογενειάρχες, κ.ά), τον στόχο που πρέπει να επιτευχθεί (έμμεση ή άμεση πώληση, εμπλοκή με τη μάρκα, υποστήριξη πελατών, χτίσιμο βάσης δεδομένων κ.λπ.) και την ταχύτητα με την οποία πρέπει να αναδιπλωθεί η εκστρατεία. Σε κάθε μία από τις παραπάνω περιπτώσεις το κάθε εργαλείο έχει να προσφέρει διαφορετικά πλεονεκτήματα και ο συνδυασμός τους δίνει τα καλύτερα αποτελέσματα.