Είτε πρόκειται για λογότυπο, εικονογράφηση βιβλίου, σχεδιασμό συσκευασίας ή ιστοσελίδα και σχεδιασμό app, τα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής & Εικονογράφησης στόχο τους έχουν την αναγνώριση και επιβράβευση των καλύτερων έργων της εγχώριας παραγωγής οπτικής επικοινωνίας. Η αυλαία για τη φετινή διοργάνωση έπεσε την Πέμπτη 10 Απριλίου στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Σύμφωνα με τους διοργανωτές, φέτος τα ΕΒΓΕ είδαν μια αύξηση στον αριθμό των συμμετοχών, της τάξης του 14%, σε σχέση με πέρυσι. Από τις 1.129 συνολικά συμμετοχές, 29 τιμήθηκαν με ΕΒΓΕ και 62 με επαίνους. Συνολικά βραβεύθηκαν 55 διαφορετικά ονόματα (δημιουργικά γραφεία, εικονογράφοι, διαφημιστικές εταιρείες και web designers). Την τελετή απονομής παρουσίασε το επιτυχημένο ντουέτο Λυδία Παπαϊωάννου – Θοδωρής Τσεκούρας (συνοδευόμενοι από τα live loops της Σοφίας Κουρτίδου).

Οι μεγάλοι νικητές της βραδιάς
Μεγάλη νικήτρια αναδείχθηκε η εταιρεία MnP, στην οποία απονεμήθηκε το ΜΕΓΑ ΕΒΓΕ. Η ίδια, απέσπασε επίσης 3 βραβεία και 5 επαίνους. Αξίζει να σημειωθεί, ότι η MnP σηκώνει για 3η χρονιά την ύψιστη διάκριση του θεσμού των ΕΒΓΕ. «Δείχνει συνέπεια στον τρόπο που δουλεύουμε και μας αρέσει που επιβραβευόμαστε γι’ αυτό», απαντά η Κατερίνα Παπαναγιώτου, συν-ιδρύτρια της MnP, στην ερώτησή μας για τη σημασία που αποκτά η εν λόγω διάκριση για την εταιρεία. «Επιπλέον, χαιρόμαστε καθώς αυτό σημαίνει ότι οι δουλειές μας  χαίρουν μιας πιο καθολικής αποδοχής από επαγγελματίες συναδέλφους και είναι μία επιβεβαίωση για τους πελάτες μας ότι έχουν κάνει την σωστή επιλογή που μας εμπιστεύτηκαν», συμπληρώνει η ίδια. Το Χρυσό ΕΒΓΕ Γραφιστικής κατέκτησε η Mousegraphics για το έργο της «Θαλάσσιος Κόσμος», η οποία τιμήθηκε επίσης με 3 βραβεία και 1 έπαινο. Το Χρυσό Ψηφιακών Εφαρμογών πήγε στην Bric-a-brac studio για το έργο «www.entec.biz/contractors» και της Εικονογράφησης στην Σοφία Τουλιάτου για το «Filppy Floppy Jungle Animals».

Σε επίπεδο εταιρειών, πολύ καλή ήταν και η επίδοση της εταιρείας Beetroot, η οποία απέσπασε 2 βραβεία και 7 επαίνους. Την άποψή του για τη σημασία που έχουν οι διακρίσεις στα ΕΒΓΕ για τους επαγγελματίες του κλάδου μας δίνει και ο Μάριος Λινάκης, Creative Director της εταιρείας Linakis Digital, η οποία βραβεύθηκε με δύο διακρίσεις: Βραβείο στην κατηγορία «Γράφημα» με το έργο «Τράπεζα Πειραιώς. Εταιρικά στοιχεία online» και έπαινο στην κατηγορία «Αφίσα» με το έργο «Homo Travellus. The four corners of the world». Σύμφωνα με τον ίδιο, για την Linakis Digital τα ΕΒΓΕ αποτελούν το σημαντικότερο θεσμό της ελληνικής οπτικής επικοινωνίας, καθώς προάγουν τη δημιουργική σκέψη σε πραγματικές συνθήκες. «Χαιρόμαστε που βραβευόμαστε για την ευρύτητα των έργων μας αλλά και για μεγάλους πελάτες, αποδεικνύοντας ότι η δημιουργικότητα έχει πολλές όψεις», επισημαίνει. Με το ΕΒΓΕ συνολικής προσφοράς, το οποίο απονέμει το ΔΣ της Ένωσης Γραφιστών, τιμήθηκε ο δημιουργός Αιμίλιος Καλιακάτσος. Τα ΕΒΓΕ διοργανώνονται από το περιοδικό +Design και έχουν την υποστήριξη του Παγκοσμίου Συμβουλίου Γραφιστικών Ενώσεων Icograda και της Ένωσης Γραφιστών Ελλάδας. 

Η γραφιστική μέσα από τη ματιά των ΕΒΓΕ
Κάθε χρόνο, η μεγάλη συνάντηση των δημιουργών της ελληνικής κοινότητας της οπτικής επικοινωνίας, αποτελεί ένα είδος «βαρόμετρου» για τις νέες τάσεις που αναδύονται και ορίζουν το χώρο. Μέσα από τα έργα που διαγωνίζονται, οι δημιουργοί είναι σε θέση να εντοπίσουν καινούργια ρεύματα και «ανησυχίες», που επιδρούν στο τελικό αποτέλεσμα. Μιλώντας επ’ αυτού του θέματος, ο Μάριος Λινάκης, μας λέει: «Η ελληνική γραφιστική παρουσιάζει μία ουσιαστική ωριμότητα. Οι ιδέες και όχι μόνο η αισθητική χαρακτηρίζουν πλέον την πλειονότητα των βραβευμένων έργων, ακόμη και των πιο εμπορικών».

Σύμφωνα με τον ίδιο, είναι σημαντικό ότι πλέον βραβεύονται όπως λέει, ιδέες και λύσεις που ικανοποιούν σε μεγάλο βαθμό πραγματικές εμπορικές ανάγκες και αυτό αποτελεί μία ριζική στροφή: «Με αυτό τον τρόπο οι δημιουργοί πείθουν τους πελάτες τους ότι η τόλμη και όχι η συντήρηση δίνουν πραγματική αξία στα προϊόντα τους, που μεταφράζεται σε πωλήσεις σε μια κοινωνία η οποία αλλάζει διαρκώς. Έτσι οι δουλειές μας βγαίνουν από την ελιτιστική γραφιστική φούσκα τους και ακουμπούν σήμερα, περισσότερο παρά ποτέ, το ευρύ κοινό». Για την Κατερίνα Παπαναγιώτου, μία από τις βασικές τάσεις που αναδύθηκαν μέσα από τα ΕΒΓΕ, είναι αυτή της μεγαλύτερης συμμετοχής: «Τα τελευταία χρόνια συμμετέχουν όλο και περισσότεροι δημιουργοί στα Ελληνικά Βραβεία Γραφιστικής. Έτσι, μας δίνεται η δυνατότητα να ερχόμαστε σε επαφή με πολλές διαφορετικές σχεδιαστικές οπτικές. Αυτό σαν γεγονός αποτελεί μία τάση».

Επικοινωνία ιδεών σε καιρούς κρίσης
«Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η γραφιστική σαν επάγγελμα είναι αυτά που αντιμετωπίζει όλη η ελληνική αγορά, δεδομένου ότι η γραφιστική είναι ενεργό κομμάτι της. Όταν το βιοτικό και κοινωνικό επίπεδο μιας χώρας πέφτει, δεν μπορούν οι γραφίστες να δημιουργήσουν μια άλλη ονειρική εικόνα. Ερχόμαστε σε επαφή με πολλούς νέους επιχειρηματίες, αλλά και με παλιότερους που θέλουν να ανανεώσουν την εικόνα τους προκειμένου να μπορέσουν να σταθούν στην αγορά. Όταν οι επιχειρήσεις βιώνουν όλη αυτή την αβεβαιότητα της ελληνικής αγοράς, την περνάνε και σ’ εμάς, είτε μέσω της αμφιβολίας τους για να την εμπορικότητα του design των προϊόντων τους, είτε μέσω χαμηλής χρέωσης της εργασίας μας. Επιπλέον δεν είναι καθόλου ευχάριστο να διακόπτουμε συνεργασίες είτε λόγω πτώχευσης των επιχειρήσεων, είτε λόγω χαμηλών επιχορηγήσεων των δημοσίων φορέων. Η γραφιστική με την πιο διευρυμένη της μορφή μπορεί να ανθίσει σε περιόδους κρίσης κυρίως αν αντιμετωπιστεί σαν μορφή τέχνης. Δηλαδή να δημιουργείς για κάτι που δεν έχει άμεσο στόχο την εμπορικότητα, αλλά την επικοινωνία ιδεών».
Κατερίνα Παπαναγιώτου, Ιδρύτρια MnP

Νέες τάσεις στο digital design
«Η επιστροφή στην αξία της πληροφορίας και η απλότητα παρουσίασής της, φαίνεται πως θα είναι το ζητούμενο των επόμενων ετών. Πελάτες και δημιουργοί οφείλουμε να απαλλαγούμε από το άγχος ωραιοποίησης των πληροφοριών. Συχνά συγχέουμε την απλότητα με την απλοϊκότητα, δίνοντας στους χρήστες μας πολλές οδούς για να καταλήξουν στο ίδιο αποτέλεσμα, ενώ ακριβώς το αντίθετο ισχύει. Το ζητούμενο των επόμενων ετών είναι να καταλάβουμε ότι too much choice, is no choice at all, και να σχεδιάζουμε στοχευμένα και λακωνικά στη βάση μίας έξυπνης λειτουργικής ιδέας».
Μάριος Λινάκης, Creative Director Linakis Digital