Έμφαση στους νέους και στην επιχειρηματικότητα, δημιουργική προσέγγιση σε κοινωνικά προβλήματα, ανάδειξη νέων περιοχών, διαχρονική προσφορά. Η Εταιρική Υπευθυνότητα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα διευρύνεται και περνά στην εποχή της ωριμότητας.

Με την προσέλευση σημαντικού αριθμού των μελών της επιχειρηματικής κοινότητας που ασχολούνται με την Εταιρική Υπευθυνότητα στην Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε στις 23 Φεβρουαρίου 2017 η 4η διοργάνωση του συνεδρίου «Εταιρική Υπευθυνότητα στην Πράξη», από το Marketing Week. Η συνεδριακή ημέρα συμπεριέλαβε την παρουσίαση μεγάλου αριθμού δράσεων ΕΚΕ από πολλούς διαφορετικούς κλάδους, αντικατοπτρίζοντας το εύρος και τη δημιουργικότητα των έργων Εταιρικής Υπευθυνότητας που εκπονούν οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Σημείο ιδιαίτερου ενδιαφέροντος ήταν η παρουσίαση από την πλευρά του Ινστιτούτου Επικοινωνίας και της MRB Hellas της ετήσιας έρευνας για την Εταιρική Υπευθυνότητα στην Ελλάδα, η παρουσίαση μέσω Skype του καθηγητή Jim Macnamara για τον ρόλο της μέτρησης των αποτελεσμάτων αλλά και της ορθής ακρόασης των κοινών στον σχεδιασμό και εκπόνηση αποτελεσματικών δράσεων ΕΚΕ, αλλά και το πάνελ που άνοιξε τη συζήτηση για την κρίση εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς και τον τρόπο που επιδρά στον τομέα της Εταιρικής Υπευθυνότητας. Η έναρξη του συνεδρίου έγινε με τους χαιρετισμούς των εκπροσώπων φορέων υπό την αιγίδα των οποίων τέθηκε η διοργάνωση, του Ντίνου Αδριανόπουλου από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας, της Υβέτ Κοσμετάτου από τον ΣΔΕ και του Αντώνη Γκορτζή από το Ελληνικό Ινστιτούτο Επιχειρηματικής Ηθικής ΕΒΕΝ GR.

Επιμόρφωση, Στήριξη Νεανικής Επιχειρηματικότητας
Σημαντική εκπροσώπηση στο περιεχόμενο του φετινού συνεδρίου είχαν οι δράσεις που αφορούν σε κατάρτιση και επιμόρφωση νέων και ευπαθών ομάδων, στήριξη της νεανικής επιχειρηματικότητας, ενδυνάμωση συγκεκριμένων ομάδων με εργαλεία ανάπτυξης. Στο πλαίσιο αυτό, είδαμε τη δράση «Job Center» που εκπονεί η British American Tobacco Hellas, η οποία αφορά στην επανένταξη στην αγορά εργασίας ανθρώπων που διαμένουν στις κοινωνικές κατοικίες του Δήμου Αθηναίων. «Θεωρήσαμε απαραίτητο να συμβάλλουμε στις προσπάθειες για την αντιμετώπιση ενός από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα, προσφέροντας στη διάθεση όλων των εμπλεκομένων ένα πρότυπο εργαλείο», ανέφερε ο Στέφανος Διανέλλος, Διευθυντής Εταιρικών Σχέσεων της British American Tobacco Hellas.

Σε ανάλογο μήκος κύματος, η Μαρίνα Πρίφτη, Recruitment & Succession Planning Section Manager της Intracom Telecom, παρουσίασε πολλαπλές δράσεις που η εταιρεία εκπονεί για τη νεανική απασχολησιμότητα, μεταξύ των οποίων τα Βραβεία Intracom Telecom και τη συνδιοργάνωση σεμιναρίων με την EESTEC LC Athens. Ακόμη μία εταιρεία από το χώρο της τεχνολογίας, η Quest, παρουσίασε το εκκολαπτήριο νέων επιχειρηματικών δράσεων «Iqbility». Όπως ανέφερε η Έφη Κουτσουρέλη Πρόεδρος Επιτροπής ΕΚΕ και Αντιπρόεδρος ΔΣ της Quest Συμμετοχών ΑΕ, στα 4 χρόνια λειτουργίας του, το πρόγραμμα έχει αποφέρει πάνω από 100 θέσεις εξειδικευμένης εργασίας και έχει οδηγήσει σε επενδύσεις άνω των 500.000 ευρώ σε 9 επιχειρηματικές ομάδες στο πρώτο στάδιο της δραστηριότητάς τους. Με το βλέμμα στραμμένο στη αντιμετώπιση της νεανικής ανεργίας και του «brain drain» κινείται και η Coca-Cola Hellas.

Όπως εξήγησε η Νεκταρία Μητράκου, Διευθύντρια Εταιρικής Επικοινωνίας της Coca-Cola Hellas για Ελλάδα, Κύπρο, Μάλτα, η εταιρεία δίνει σε νέους ανθρώπους μέσα από το πρόγραμμα «Σχολή Επιχειρηματικότητας», τη δυνατότητα να κυνηγήσουν τα επιχειρηματικά τους όνειρα. Την επιχειρηματική επιμόρφωση των νέων σε όλα τα στάδια της εκπαίδευσης επιδιώκει από την πλευρά της και η εταιρεία MetLife, μέσα από ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα που αγγίζει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αποκορύφωμα αποτελεί, ο διαγωνισμός ψηφιακής καινοτομίας για φοιτητές, ενώ, όπως ανέφερε ο Σταύρος Μιχαηλίδης, Head of Communications & Marketing της εταιρείας, συνολικά το πρόγραμμα έχει απευθυνθεί σε 3.500 μαθητές και φοιτητές στα 4 χρόνια λειτουργίας του. Άλλο παράδειγμα αποτελεί επίσης η Europa Profil Αλουμίνιο, για την οποία, όπως εξήγησε ο Χρήστος Λουκάς Marketing Manager της εταιρείας, η αντιμετώπιση της νεανικής ανεργίας έχει μεταξύ άλλων τη μορφή της δημιουργίας ευκαιριών εργασίας μέσα στην ίδια την εταιρεία, στο πλαίσιο του προγράμματος «Γίνε μηχανικός στη Europa».

Η νέα γενιά βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και για την εταιρεία Eurobank, μέσα από πολλαπλές δράσεις που αγγίζουν την εκπαίδευση, τον αθλητισμό, τον πολιτισμό, αλλά και τη νεανική επιχειρηματικότητα. Η Μάρθα Κεσίσογλου, Διευθυντής Marketing & Επικοινωνίας Wholesale Banking, ΕΚΕ, Χορηγιών και Δημοσίων Σχέσεων της Eurobank, σκιαγράφησε συνολικά το ευρύ πρόγραμμα ΕΚΕ της εταιρείας για τους νέους, ναυαρχίδα του οποίου αποτελεί το πρόγραμμα νεανικής επιχειρηματικότητας, Egg.

Η κατάρτιση σε πολλές περιπτώσεις αφορά και σε συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες, με τις εταιρείες να επιδιώκουν μέσα από ανάλογες δράσεις την ενίσχυση της πρωτογενούς παραγωγής στη χώρα και τη δημιουργία αξίας. Έτσι, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία εκπονεί από το 2013 το πρόγραμμα «Εφοδιάζουμε» προσφέροντας υποστήριξη, κατάρτιση και τεχνογνωσία σε νέους, πελάτες και παραγωγούς. Όπως ανέφερε η Έλλη Παναγιωτοπούλου, Communications & Corporate Affairs Manager της εταιρείας, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία αυξάνει φέτος τη σχετική επένδυσή της κατά 30% και εγκαινιάζει τη «F&B Academy» για την υποστήριξη προς τουριστικές επιχειρήσεις, σε συνεργασία με τον ΣΕΤΕ. Αντίστοιχα, η Ισιδώρα Μυλωνά, Υπεύθυνη Ελέγχου Διεργασιών και Ανάπτυξης Projects Ζώνης Γάλακτος της ΔΕΛΤΑ, εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο η εταιρεία αξιοποιεί την τεχνογνωσία της για τη στήριξη της ελληνικής γαλακτοπαραγωγού κτηνοτροφίας, με δράσεις έρευνας, εκπαίδευσης και τεχνικής υποστήριξης στο πλαίσιο του προγράμματος «Σχέδιο Δράσης Γαία». Για το 2017, η εταιρεία εντάσσει την απονομή υποτροφιών για επαγγελματικά εκπαιδευτικά σεμινάρια στην Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης.

Αξίζει να κλείσουμε την ενότητα με την παρουσίαση από τα Εκπαιδευτήρια Δούκα και την Διευθύντρια Επικοινωνίας & Marketing Τέρρυ Ραΐση, καθώς εκεί εκκολάπτονται αυριανοί υπεύθυνοι πολίτες. Τα εκπαιδευτήρια αναπτύσσουν μια ευρύτερη παιδαγωγική φιλοσοφία μέσα από ένα δομημένο πρόγραμμα, που έχει ως στόχο να εμφυσήσει στους μαθητές τις αξίες της κοινωνικής προσφοράς και του εθελοντισμού. Το πρόγραμμα υλοποιείται με σχετικά μαθήματα αλλά και βιωματικές δράσεις σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Ευαισθητοποίηση της κοινωνίας
Στο πλαίσιο της Εταιρικής τους Υπευθυνότητας, οι επιχειρήσεις λειτουργούν συχνά ως πολλαπλασιαστές των μηνυμάτων που επιδιώκουν να περάσουν στην κοινωνία Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και φορείς. Αξιοποιώντας τη δύναμη και την εξειδίκευσή τους και επιλέγοντας τομείς που συνάδουν με τον εταιρικό τους σκοπό, ενισχύουν την προσπάθεια ευαισθητοποίησης σε σημαντικά κοινωνικά ζητήματα. Για την εταιρεία Cana Laboratories, η προσπάθεια για σωστή ενημέρωση, πρόληψη και έγκαιρη διάγνωση τριών παθήσεων που απειλούν σήμερα την υγεία των γυναικών, έγινε αναπόσπαστο κομμάτι του brand της. Όπως ανέφερε η Μυρένα Χατζηβασιλείου, Head of Communications Department της εταιρείας, για κάθε προϊόν της σειράς Exelia που πωλείται, η εταιρεία ενισχύει με 1 ευρώ τους αρμόδιους ΜΚΟ. Ένα από τα αποτελέσματα στάθηκε και η ανάπτυξη της ιστοσελίδας αυτοβοήθειας για διαταραχές πρόσληψης τροφής, edtalk.gr. Στον πυλώνα «γυναίκες» εντάσσεται και το πρόγραμμα «”From No Chance to Million Chances” από τον Schwarzkopf» που μας παρουσίασε η Αγγελική Γραμμόζη, Trade Marketing & Business Intelligence Manager Henkel Beauty Care Retail, το οποίο έχει ως στόχο την ενδυνάμωση γυναικών για να μπορούν να βελτιώσουν τις συνθήκες της ζωής τους. Στην Ελλάδα, το πρόγραμμα απευθύνθηκε σε γυναίκες οι οποίες είχαν υποστεί κάποια μορφή κακοποίησης κατά τη διάρκεια της ζωής τους, μέσα από το ψυχο-εκπαιδευτικό πρόγραμμα ενδυνάμωσης της WIN Hellas.


Επίσης στη σφαίρα της ευαισθητοποίησης, η εταιρεία Diageo μας παρουσίασε τη φιλοσοφία της γύρω από την υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ, δίνοντας έμφαση στην οδική ασφάλεια. Όπως εξήγησε η Σόνια Μάνεση, Sustainability & Responsibility Project Manager της εταιρείας, στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνονται πολυεπίπεδες δράσεις, όπως η πλατφόρμα Drink.IQ, η συνεργασία με το Taxibeat, το bartenders institute, κ.α. Η οδική ασφάλεια αποτελεί προτεραιότητα και για την Αττική Οδό. Σύμφωνα με την Άννα Πετρίδου, Προϊσταμένη Τμήματος Επικοινωνίας της Αττικές Διαδρομές Α.Ε., η εταιρεία έχει εκπαιδεύσει τα τελευταία 9 χρόνια σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Πυλωνάς πάνω από 116.000 παιδιά της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πιο πρόσφατη δράση της εταιρείας με τίτλο «Μάτια Ανοιχτά στο Δρόμο!», βραβεύτηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις Βρυξέλλες, ανάμεσα σε 90 υποψηφιότητες.

Στην πιο «δύσκολη» όμως ομάδα νέων και πάντα σε σχέση με την οδική ασφάλεια, αποφάσισε να απευθυνθεί η Νέα Οδός-Κεντρική Οδός, μέσα από το πρόγραμμα Ερμής. Όπως εξήγησε ο Γεράσιμος Μονοκρούσος, PR, Marketing & CSR Associate, το πρόγραμμα εκπονείται σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Πυλωνάς και την Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων και απευθύνεται σε ανήλικους ή νέους κρατούμενους στις φυλακές, όπου μεταξύ άλλων αδικημάτων έχουν καταγεγραμμένες στο ποινικό τους μητρώο και παραβάσεις του ΚΟΚ. Τα πρόγραμμα περιλαμβάνει 6ωρο βιωματικό σεμινάριο και οι μαρτυρίες και ευχαριστίες των ίδιων των παιδιών από τις φυλακές ανηλίκων Αυλώνας που συμμετείχαν σε αυτό, όπως καταγράφηκαν σε σχετικό video, ήταν αποκαλυπτικές για την ευεργετική επίδραση που ανάλογες δράσεις μπορούν να έχουν.

Κλείνουμε με μία δράση ευαισθητοποίησης που αφορά στην προστασία και αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος. Η Σύλβια Κουρκουλή, Προϊσταμένη ΕΚΕ της Alpha Bank, η Ράνια Σεμερτζιάν, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Δημοσίων Σχέσεων του Κολλεγίου Ανατόλια και η Αρίστη Τζώνη από τη Διεύθυνση Επικοινωνίας & Κοινωνικής Δράσης της ΧΑΝΘ, παρουσίασαν τη δράση «Ξαναδίνουμε λάμψη στη Νέα Παραλία Θεσσαλονίκης», η οποία αφορούσε στην κινητοποίηση εθελοντών για την αφαίρεση των graffiti από την περιοχή. Με τη βοήθεια του Δήμου Θεσσαλονίκης, οργανώθηκαν περισσότερες από 10 δράσεις και προσφέρθηκαν 840 ώρες εθελοντικής εργασίας.

Κοινωνική Αλληλεγγύη
Μέσα από την ΕΚΕ οι επιχειρήσεις αποδεικνύουν σταθερά την αλληλεγγύη τους σε ένα εύρος ευπαθών κοινωνικών ομάδων με εύστοχους και δημιουργικούς τρόπους. Χαρακτηριστική είναι η δράση «Κοινωνικό Πλυντήριο Skip» της ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas που μας παρουσίασε η Δ/ντρια Αειφόρων Πρακτικών & Κοινωνικής Ευθύνης της εταιρείας, Μίνα Βαλαβάνη. Στόχος της δράσης είναι να δώσει σε ανθρώπους οι οποίοι βρίσκονται σε ανάγκη πρόσβαση σε ένα βασικό αγαθό όπως είναι το καθαρό ρούχο, το οποίο όμως για ανθρώπους που βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική θέση μπορεί να αποτελεί πολυτέλεια. Από την πλευρά της εταιρείας Pfizer Hellas, η Communications & Patients Alliances Manager της εταιρείας Έλενα Αποστολοπούλου, μας εξήγησε πως η εταιρεία ενέταξε την ΕΚΕ στη λειτουργία της δημιουργώντας μία διατμηματική ομάδα μέσα στην εταιρεία, η οποία ανέλαβε τον σχεδιασμό και την υλοποίηση σειράς κοινωνικών δράσεων. Αποτέλεσμα είναι ένα πολυεπίπεδο πρόγραμμα ΕΚΕ, στις δράσεις του οποίου συγκαταλέγεται και η προσφορά φαρμάκων για τις ανάγκες προσφύγων και μεταναστών.

Από το χώρο των retailers, η Κωνσταντίνα Δεληαργύρη, Υπεύθυνη Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της Lidl Hellas, μας παρουσίασε την απόφαση της εταιρείας να διαθέσει στο Χαμόγελο του Παιδιού ακίνητο που διέθετε στην περιοχή της Νέας Μάκρης, αναλαμβάνοντας παράλληλα την ανακατασκευή του, τον εξοπλισμό και την καθημερινή του τροφοδοσία. Το κτίριο μετατράπηκε σε Κέντρο Στήριξης Παιδιού & Οικογένειας, έχοντας υποστηρίξει μέχρι σήμερα 5.929 παιδιά.

Υποστήριξη σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, εμπλέκοντας παράλληλα τους πελάτες της, προσφέρει και η εταιρεία Κωτσόβολος με το πρόγραμμα «Δεύτερο Σπίτι για μία συσκευή που δεν χρειάζεσαι». Η εταιρεία παροτρύνει τους πελάτες της να προσφέρουν τη συσκευή που δεν χρειάζονται σε κάποια οικογένεια που την έχει πραγματικά ανάγκη, αναλαμβάνοντας η ίδια την πολύπλοκη διαδικασία. Όπως ανέφερε η Μάριαμ Σάντρι, Marketing Manager της Κωτσόβολος, Dixons South East Europe, η δράση βασίζεται στις αρχές της κυκλικής οικονομίας και περιλαμβάνει απαιτητικό πρόγραμμα «reverse logistics».

Τέλος, η Βίβιαν Τσαμαδού, Senior Manager Corporate Responsibility της PwC και η Ναταλία Κρίτσαλη, Co-Founder της Bloode, παρουσίασαν τη συνεργασία ανάμεσα σε μια μεγάλη επιχείρηση και ένα startup κοινωνικού χαρακτήρα, για τη συνεισφορά στο κρίσιμο πρόβλημα της χαμηλής εθελοντικής αιμοδοσίας στην Ελλάδα.

Στήριξη σε πολλαπλού Πυλώνες
Οι περισσότερες μεγάλες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα των διαφορετικών πυλώνων της ΕΚΕ, με διαχρονικά προγράμματα. Στο πλαίσιο του συνεδρίου, εστιάζουν συνήθως στην παρουσίαση συγκεκριμένων δράσεων με πιο επίκαιρο χαρακτήρα, ωστόσο κάποιες επέλεξαν να μας δώσουν το στίγμα της σφαιρικής προσέγγισης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το διαχρονικό πρόγραμμα «Nestle Νοιάζομαι» της Nestle Hellas, το οποίο, όπως μας ανέλυσε η Αγγελική Παπαδοπούλου, Υπεύθυνη Εταιρικών Υποθέσεων της Nestle Ελλάς, αναπτύσσεται σε τρεις διαφορετικούς πυλώνες: Στην ενίσχυση της προσπάθειας των νέων να βρουν εργασία, στην παροχή τροφίμων σε ανθρώπους που βρίσκονται σε ανάγκη και στην εκπαίδευση των παιδιών. Για όλα αυτά, κοινός παρονομαστής για την εταιρεία είναι η εθελοντική κινητοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.

Στο πλαίσιο της διαχρονικής προσφοράς, ένα από τα προγράμματα που ξεχωρίζουν είναι το πρόγραμμα «ArGOODaki» της εταιρείας Goody’s. Όπως ανέφερε ο Κοσμάς Κροκίδας, Marketing Manager της εταιρείας, το πρόγραμμα ξεκίνησε το 1999 και μέχρι σήμερα έχει προσφέρει έμπρακτη βοήθεια ύψους 4 εκατ. ευρώ. Σημαντικός άξονας της προσπάθειας είναι η ενεργοποίηση των πελατών και η δημιουργική αξιοποίηση των social media.


Από την πλευρά της εταιρείας Vodafone, η Διευθύντρια Εταιρικών Σχέσεων Νικόλ Ιωαννίδη, αναφέρθηκε στην ευθυγράμμιση της στρατηγικής με τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ, προσπάθεια η οποία υλοποιείται εστιάζοντας σε δεξιότητες και απασχόληση των νέων, στην ισότητα, στην ενδυνάμωση των γυναικών, στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. «Θέλουμε οι πελάτες μας να γνωρίζουν ότι κάθε φορά που επιλέγουν την Vodafone ενεργοποιούν με τη σειρά τους ένα δίκτυο που μεγιστοποιεί την αξία που η εταιρεία μας δημιουργεί για όλους», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αξίζει να κλείσουμε με την αναφορά στην ολιστική προσέγγιση του Ομίλου Μυτιληναίος. Ο Γιώργος Γαλάνης, Προϊστάμενος ΕΚΕ του Ομίλου, παρουσίασε το εξαιρετικά ενδιαφέρον «Integrated Value Creation Scorecard», στο πλαίσιο του οποίου ο Όμιλος είναι σε θέση να αξιολογεί τη συνεισφορά κάθε πτυχής της δραστηριότητάς του.

Πολιτιστική Βιωσιμότητα
Ένας πυλώνας της ΕΚΕ που ενδεχομένως παραγκωνίζεται σε περιόδους κρίσης, καθώς οι επιχειρήσεις σπεύδουν να ανταποκριθούν σε έκτακτες κοινωνικές ανάγκες, είναι ο τομέας του πολιτισμού. Ωστόσο, όπως ανέφερε η Νικολέττα Λιακοσταύρου Προϊσταμένη Μουσείου Τηλεπικοινωνιών Ομίλου ΟΤΕ, η διαφύλαξη του πολιτιστικού κεφαλαίου για τις επόμενες γενιές σημαίνει πολιτιστική βιωσιμότητα. Σε αυτό το πλαίσιο, από το ευρύ φάσμα των δράσεων ΕΚΕ που εκπονεί ο όμιλος, φέτος επέλεξε να μας παρουσιάσει τις δράσεις του Μουσείου Τηλεπικοινωνιών ΟΤΕ, που περιλαμβάνουν επεξεργασία αρχείων, έρευνα, ανάπτυξη, εκπαίδευση και εμπειρίες για παιδιά και νέους. Σε ανάλογο μήκος κύματος κινήθηκε και η παρουσίαση της Όλγας Μάνου, Διευθύντριας Εταιρικής Υπευθυνότητας της εταιρείας Λούλη, αναφορικά με το Μουσείο Λούλη «Από το Σιτάρι στο Ψωμί». Το μουσείο στοχεύει στη διαφύλαξη της ιστορίας και της παράδοσης του κύκλου σιτάρι-αλεύρι-ψωμί και στην ανάδειξη της μεσογειακής διατροφής ως τρόπου ζωής και πολιτισμού. Αναφερόμενη στα οφέλη που προκύπτουν από τη δράση αυτή για την ίδια την εταιρεία, έκανε λόγο για τη σύνδεση της εταιρείας με το κοινωνικό και πολιτιστικό της έργο με διαφανή και αποτελεσματικό τρόπο και για την ενδυνάμωση της επικοινωνίας της με το κοινό.

Κρίση Εμπιστοσύνης και ΕΚΕ
Για την κρίση εμπιστοσύνης των πολιτών προς τους θεσμούς που καταγράφεται σήμερα διεθνώς και τις επιπτώσεις της στην Εταιρική Υπευθυνότητα, συζήτησαν στο πλαίσιο πάνελ που συντόνισε ο Δημήτρης Κωνσταντέλλος, Communications & Public Affairs Advisor, οι Δημήτρης Α. Μαύρος, Δ/νων Σύμβουλος MRB Hellas, Χαρά Τασόγλου, Υπεύθυνη Επικοινωνίας Action Aid Hellas και Γιάννης Παπαδογιάννης, Δημοσιογράφος «Η Καθημερινή». Η συζήτηση επικεντρώθηκε στο φαινόμενο της κρίσης εμπιστοσύνης των πολιτών προς της Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που καταγράφεται σήμερα στην Ελλάδα και τους κινδύνους που εγκυμονεί τόσο για τις ΜΚΟ, όσο και για τις ίδιες τις επιχειρήσεις και την ΕΚΕ που αναπτύσσουν. Από το πλήθος των ερωτήσεων που τέθηκαν από τους συνέδρους φάνηκε ότι το θέμα απασχολεί έντονα, ενώ η συζήτηση ανέδειξε την ανάγκη λήψης δράσης από όλες τις πλευρές για την αναστροφή του φαινομένου, με ξεκάθαρες και στοχευμένες δράσεις επικοινωνίας, αξιόπιστη και ευρεία δημοσιότητα, αλλά και θεσμικές πρωτοβουλίες.

Organizational listening: The foundation of CSR
Οι περισσότεροι οργανισμοί επενδύουν έντονα σε πολλά διαφορετικά συστήματα τοποθέτησης του μηνύματός τους, ωστόσο δεν διαθέτουν ανάλογα και επαρκή συστήματα ουσιαστικής ακρόασης των κοινών, πελατών και πολιτών. Η ακρόαση αποτελεί θεμέλιο λίθο της Εταιρικής Υπευθυνότητας αλλά και την επικοινωνίας γενικότερα. Ο Jim Macnamara, Associate Dean & Professor Public Communications στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας του Σίνδεϋ, ανέλυσε στην παρουσίασή του μέσω skype την «κρίση της ακρόασης» που βιώνουν σήμερα εταιρείες και οργανισμοί. Παράλληλα, πρότεινε στρατηγικές αντιμετώπισης του χάσματος μεταξύ θεωρίας και πράξης, με έμφαση στην «αρχιτεκτονική της ακρόασης» που προσφέρει σημαντικά οφέλη για τους οργανισμούς.

Πολίτες και ΕΚΕ στην Ελλάδα σήμερα
– Άνοδος της εμπιστοσύνης των πολιτών σε μεγάλα φιλανθρωπικά ιδρύματα
– Πτώση της εμπιστοσύνης σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις
– Παραμένει ψηλά η τιμωρητική διάθεση μη υπεύθυνων επιχειρηματικών πρακτικών
– Ενισχύεται η πεποίθηση της δυνατότητας επηρεασμού της εταιρικής υπευθυνότητας
– Στην κορυφή της ΕΚΕ τοποθετούνται τα super markets και ακολουθούν οι τηλεπικοινωνίες
– Ευκαιρία η ανάπτυξη συνεργειών με ακαδημαϊκά ιδρύματα
– Στο προσκήνιο έρχεται το human centric marketing
– Αυξάνεται η σημασία της εικόνας (αξιοπιστία, διαφάνεια, ειλικρίνεια)
– Πρώτη πηγή ενημέρωσης για την ΕΚΕ το Internet και όχι τόσο οι απολογισμοί
– Ανάγκη σύνδεσης των εταιρειών με έναν μεγάλο, ανθρωποκεντρικό σκοπό

Highlights από την ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου Επικοινωνίας και της MRB Hellas για την Εταιρική Υπευθυνότητα στην Ελλάδα.