Marketing Week: Πώς ήταν το επίπεδο των φετινών συμμετοχών;

Άρης Μεντζίνης, Ermis Ad / Ταινίες Διαφημιστικές & Ραδιοφωνικά Μηνύματα: Στις ταινίες φέτος είδαμε καλές δουλειές. Yπήρχε καλό υλικό, ιδίως στα τρόφιμα, στην εταιρική επικοινωνία και στις πλέον ανταγωνιστικές κατηγορίες, την τηλεφωνία και τα μέσα ενημέρωσης. Yλικό που θα ήταν ενδεχομένως πλουσιότερο αν σκεφτούμε και κάποιες δουλειές που δεν κατέβηκαν καν στα φετινά Ermis. Για το ραδιόφωνο δεν μπορεί να πει κανείς το ίδιο. Φάνηκε «φτωχό».

Θοδωρής Περδικάκης, Ermis Ad / Καταχωρίσεις / Υπαίθριες Διαφημίσεις & Εκστρατείες: Το επίπεδο ήταν αναπάντεχα καλό. Αναπάντεχα, γιατί, περίμενα πως το συννεφιασμένο κλίμα της αγοράς θα είχε κάνει τις ιδέες να χάσουν τη λάμψη τους. Παρ’ όλα αυτά, είδα θαυμάσιες δουλειές -λίγες, όπως πάντα- αλλά εκπληκτικές, που αποδεικνύουν ότι τα ανήσυχα ταλέντα δεν χάνουν εύκολα το κέφι τους. Αντίθετα, πεισμώνουν και αποδεικνύουν ότι το μυαλό έχει τη δύναμη να συμπληρώσει τα κενά, κόντρα σε όλες τις αντιξοότητες.

Νίκος Σύμπουρας, Ermis Media: Τα Ermis είναι μια ευκαιρία να δούμε πού βρισκόμαστε ως αγορά, ως εταιρείες και ως επαγγελματίες. Ποιοι πραγματικά νέοι δρόμοι ανοίγονται και πού το «καινούργιο» είναι περισσότερο μια παραλλαγή της «πεπατημένης».

Φέτος πιστεύω είχαμε και τα δύο. Ορισμένες δουλειές media που πραγματικά ξεχώρισαν ενισχύοντας σημαντικά το μήνυμα της καμπάνιας και συνδέοντας τη μάρκα με τον καταναλωτή με τρόπο καινοτόμο και αποτελεσματικό. Άλλες δουλειές ήταν ενδιαφέρουσες εφαρμογές ιδεών που έχουμε με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ξαναδεί.

Σε κάθε περίπτωση οι περισσότερες συμμετοχές ήταν στρατηγικά εξαιρετικά «εύστοχες» – και γι’ αυτό αποτελεσματικές. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για έναν τομέα της επικοινωνίας που θέλει να παράγει προστιθέμενη αξία όχι μόνο μειώνοντας τα κόστη και παράγοντας GRPs, αλλά δίνοντας επικοινωνιακές λύσεις που συμβάλλουν στη διαφοροποίηση της μάρκας και τελικά την επίτευξη των στόχων Μarketing.

Πάνος Σαμπράκος, Ermis Web: Νομίζω πως το επίπεδο φέτος ήταν αρκετά καλό, όπως ήταν και τα δύο προηγούμενα χρόνια. Το Digital Marketing σημειώνει πρόοδο και στην Ελλάδα και γίνεται αναπόσπαστο κομμάτι κάθε επικοινωνιακής ενέργειας. Υπάρχουν βέβαια δουλειές που ξεχωρίζουν για την ποιότητά τους, αλλά για μένα το ζητούμενο εξακολουθεί να είναι το έξυπνο concept, το οποίο σπανίζει.

Σταμάτης Αθανάσουλας, Ermis Production: Σε γενικές γραμμές το επίπεδο συμμετοχών ήταν καλύτερο σε σχέση με το 2008 τόσο όσον αφορά στα σενάρια όσο και στις παραγωγές. Θα τολμούσα μάλιστα να πω πως πρόκειται για μια εμπνευσμένη χρονιά. Καθώς το κλίμα, λόγω κρίσης, γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστικό, οι προσπάθειες εντείνονται και τα αποτελέσματα είναι εμφανή.

Φωτεινή Γερομαλίδου, Ermis Direct: Παρ’ όλο που είδαμε φρέσκιες ιδέες σε αρκετές κατηγορίες, θεωρώ ότι φέτος δεν είχαμε στα χέρια μας αυτές τις 2-3 ιδέες για τις οποίες συνήθως βλέπεις ότι συμφωνεί όλη η Κριτική Επιτροπή ότι ξεχωρίζουν και γίνεται θετική συζήτηση γύρω από αυτές. Όπως είναι κατανοητό η κατηγορία Interactive φέρνει κάθε χρόνο κάτι νέο στο τραπέζι και γεγονός είναι ότι και φέτος ήταν πολλές και καλές οι ιδέες στη συγκεκριμένη κατηγορία.


Marketing Week: Επέδειξε κάποια κατηγορία ιδιαίτερη καινοτομία;

Άρης Μεντζίνης: H «καινοτομία» είναι «βαριά» λέξη. Προσωπική μου αίσθηση είναι ότι στην τηλεόραση και στο ραδιόφωνο δεν φάνηκε η καινοτομία, τουλάχιστον σε επίπεδο ιδέας. H ευχάριστη έκπληξη έρχεται μάλλον από την παραγωγή. Για κάποιο λόγο το πράγμα δείχνει να βελτιώνεται πολύ.

Θοδωρής Περδικάκης: Η καινοτομία είναι σπουδαία έννοια. Δεν σημαίνει απλώς πρωτοτυπία. Στις κατηγορίες που είχα την τιμή να κρίνω, είδα δυνατές, πρωτότυπες ιδέες, αλλά δεν μπορώ να πω πως είδα καινοτομία. Άλλωστε, αυτό το πρόβλημα γίνεται όλο και πιο έντονο στη χώρα που ζούμε: η καινοτομία είναι είδος υπό εξαφάνιση.

Νίκος Σύμπουρας: Δε θέλω να αναφερθώ σε κάποια κατηγορία γιατί θα αδικήσω άλλες συμμετοχές. Με λύπη μου πάντως φέτος είδα να λείπουν από το short list οι κατηγορίες του ραδιοφώνου και της εξωτερικής διαφήμισης. Δύο μέσων που έχουν συνεισφέρει στην ανάδειξη και την επιτυχία τόσων μαρκών και προϊόντων, με την αμεσότητά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.

Πάνος Σαμπράκος: Νομίζω πως η κατηγορία Viral και φέτος ξεχωρίζει για την καινοτομία της, αν και πιστεύω πως θα πρέπει να αναθεωρηθεί ο κανονισμός του χρόνου με μέριμνα για έργα στις κατηγορίες των Social Media και του Branded Content.

Marketing Week: Αποτυπώνεται η οικονομική κρίση στις συμμετοχές;

Άρης Μεντζίνης: Όχι, η κρίση δεν έδειξε να επηρεάζει τις δουλειές, oύτε στην παραγωγή ούτε στα μηνύματα. Πιθανόν δεν ήρθε ακόμη η ώρα της να φανεί στο διαφημιστικό προϊόν, όπως ίσως δεν έχει φανεί και στη ζωή μας στο βαθμό που προβλέπεται να φανεί.

Θοδωρής Περδικάκης: Στα ίδια τα έργα, τόσο στη φρεσκάδα και την πρωτοτυπία τους, όσο και στην άρτια εκτέλεσή τους, δεν διέκρινα σημάδια κρίσης. Η εξήγηση όμως μπορεί να είναι απλή: Το έργο που φτάνει στα Ermis Awards είναι συνήθως άρτιο από κάθε άποψη. Το γεγονός αυτό είναι ενδεικτικό του επαγγελματισμού που χαρακτηρίζει τον κλάδο μας, αφού συνήθως προσπαθούμε και τελικά καταφέρνουμε να διατηρήσουμε ψηλά τις προδιαγραφές της δουλειάς μας, όσο και αν μειώνονται τα διαθέσιμα μέσα.

Ας αναζητήσουμε, λοιπόν, τα σημάδια της κρίσης στη μείωση του αριθμού των συμμετοχών, δηλαδή στις ιδέες που δεν κατάφεραν να υλοποιηθούν καθόλου. Μια ματιά στις ταινίες της ομάδας «Αυτοκίνητα κλπ.» σήμερα, σε σχέση με τρία, πέντε και, ακόμα χειρότερα, δέκα χρόνια πριν, θα δώσει μια καλή εικόνα του τι έχει αλλάξει.

Νίκος Σύμπουρας: Είχαμε λιγότερες συμμετοχές φέτος και θα έλεγα επίσης  -με την εξαίρεση ορισμένων περιπτώσεων- λιγότερο «πληθωρικές». Αυτό συνδέεται ίσως και με τη μονοδιάστατη κάποιες φορές «προσήλωση» -και λόγω της κρίσης- σε θέματα εκπτώσεων, CPR, benchmarks κλπ. Είχαμε όμως και συμμετοχές που αναδείχθηκαν ακριβώς μέσα από την προσπάθειά τους να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο περιορισμένα διαφημιστικά κονδύλια.

Πάνος Σαμπράκος: Νομίζω το γεγονός πως είχαμε ελάχιστες συμμέτοχες στα websites του οικονομικού κλάδου και της αυτοκινητοβιομηχανίας, είναι ενδεικτικό. Γενικά πάντως, το Digital Marketing και στην Ελλάδα, δεν είχε ιδιαίτερη πτώση, λόγω της δυναμικής του μέσου.

Σταμάτης Αθανάσουλας: Αναμφισβήτητα η κρίση χαρακτηρίζει τη ζωή μας. Υπήρξαν μια-δυο ακριβές  παραγωγές και κάποιες που φαίνεται να κινήθηκαν σε ανεβασμένα νούμερα αλλά αυτές ήταν εξαιρέσεις. Οι περισσότερες ήταν εμφανώς συγκρατημένες γι’ αυτό και η φετινή χρονιά έχει ένα ειδικό βάρος όσον αφορά στην ποιότητα.


Marketing Week: Τι θα λέγατε για τις αλλαγές στη διαδικασία κρίσης;

Άρης Μεντζίνης: Βρίσκω πολύ θετικό το ότι τυχόν… «λειψεργία» στο shortlist, δεν προκαλεί πλέον συνενώσεις κατηγοριών. Eυτυχώς. Δεν μπορείς να συγκρίνεις αυτοκίνητο με απορρυπαντικό. Χαίρομαι ακόμα γιατί το shortlist βγήκε ξανά από τη «βάση». Μου αρέσει που καθιερώνεται αυτή η πρακτική.

Νίκος Σύμπουρας: Το βασικό σημείο προβληματισμού μου για τα Ermis Media δεν σχετίζεται με τη διαδικασία και τις όποιες αλλαγές, αλλά με το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια -με δεδομένους και τους νομικούς περιορισμούς- θα έλεγε κανείς ίσως με μια δόση υπερβολής, ότι «τα περισσότερα έχουν γίνει, τα έχουμε δει». Δουλειές που πριν από κάποια χρόνια θα θαυμάζαμε για την καινοτομία και τη δημιουργικότητά τους, σήμερα ίσως δε θα τις συζητούσαμε καν. Ο «στίβος» λοιπόν γίνεται όλο και πιο δύσκολος. Και αυτό είναι μια πρόκληση για όλους. Από την άλλη μεριά η δυσκολία του να είναι κανείς πραγματικά καινοτόμος σήμερα, αναδεικνύει περισσότερο τις δουλειές που ξεχωρίζουν δημιουργικά. Σε ορισμένες από αυτές που είδαμε φέτος, πραγματικά «βγάζεις το καπέλο».

Πάνος Σαμπράκος: Πιστεύω πως το μεγαλύτερο «πρόβλημα» στα Ermis Web είναι το γεγονός πως η Κριτική Επιτροπή καλείται μέσα σε ελάχιστο χρόνο να κρίνει έργα με μεγάλο βάθος πληροφορίας και πολύ μεγαλύτερη διάρκεια εμπειρίας από ένα τηλεοπτικό σποτ. Θα πρέπει πιστεύω να υπάρξει αναθεώρηση του κανονισμού, προτρέποντας τα agencies να υποβάλουν video overview των έργων τους, όπου αυτό κρίνεται πως θα βοηθήσει στην περιεκτική παρουσίασή τους. Αυτό αποτελεί κοινή πρακτική στο εξωτερικό και γίνεται εξ άλλου σε άλλους τομείς, όπως τα Ermis Direct.

Φωτεινή Γερομαλίδου: Μια και στον τομέα μας υπάρχει ένα εξαιρετικά μεγάλο εύρος εργαλείων, πρακτικών και μέσων επικοινωνίας, η διαδικασία κρίσης και τα standards αξιολόγησης είναι πολύ σημαντικά αφού διαφορετικά πράγματα ψάχνεις να δεις σε ένα direct mail, μία viral καμπάνια, μία ενέργεια στο σημείο πώλησης ή σε ένα event. Νομίζω ότι και από πλευράς κανονισμού αλλά και διαδικασίας κρίσης φέτος φτάσαμε σε ένα πολύ καλό σημείο. Κάθε χρονιά όμως, από τις ίδιες τις δουλειές που κατατίθενται δημιουργούνται ερωτήματα και θέματα προς συζήτηση και επίλυση. Αυτό όμως είναι αναπόφευκτο και τελικά θετικό, μια και η επικοινωνία εξελίσσεται. Βέβαια, τελικά αυτό που ψάχνουμε κάθε χρονιά είναι οι καλύτερες δημιουργικές ιδέες και αυτό δεν αλλάζει ποτέ.

Marketing Week: Πώς ήταν η εμπειρία της συμμετοχής στην Επιτροπή;

Άρης Μεντζίνης: Eίναι φορτισμένη η στιγμή που καλείσαι να κρίνεις τις -κατά τεκμήριο- καλύτερες δουλειές μιας χρονιάς. Kαι λέω «κατά τεκμήριο» μια και πάντα υπάρχουν συμμετοχές που αξίζουν αλλά δεν βρίσκουν μια θέση στο shortlist. Eίναι λοιπόν φορτισμένη η στιγμή και δύσκολη. Όχι μόνο γιατί ξέρεις κάτω από ποιες συνθήκες βγαίνουν οι δουλειές αλλά και γιατί συχνά είσαι στη θέση και του «κρινόμενου» και του «κριτή». Όπως και να ’χει, η συμμετοχή σε επιτροπή είναι προνόμιο και χαρά για κάθε έναν από μας. Δεν το συζητάμε.

Νίκος Σύμπουρας: Μια εξαιρετικά δημιουργική εμπειρία. Μια ευκαιρία να σκεφτούμε όλοι την ουσία της δουλειάς και του ρόλου μας, που είναι να συμμετέχουμε στην επιτυχία των μαρκών και των προϊόντων των πελατών μας. Τα Ermis είναι επίσης και «ζήλια» -με την καλή έννοια-  και κίνητρο για το άμεσο μέλλον, γιατί κάποιες ιδέες θα θέλαμε να τις είχαμε υλοποιήσει εμείς πρώτοι και τώρα περιμένουμε την επόμενη… ευκαιρία. Και βέβαια είναι ταυτόχρονα τιμή και χαρά για την εμπιστοσύνη που μας δείχνουν η ΕΔΕΕ και τόσοι άξιοι συνάδελφοι και συνεργάτες.

Πάνος Σαμπράκος: Νομίζω πως είχαμε μια πολύ ήσυχη διαδικασία κρίσης, οπότε περιμένω και εγώ με αγωνία τα αποτελέσματα!

Σταμάτης Αθανάσουλας: Η εμπειρία συμμετοχής στην Επιτροπή είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Με αφορμή τη διαδικασία αξιολόγησης γίνονται ουσιαστικές συζητήσεις με τους συναδέλφους και δίνεται η ευκαιρία να ανταλλάξουμε απόψεις και εμπειρίες που βελτιώνουν συνολικά τη σχέση όλων μας με τη δουλειά και τις προοπτικές της.

Φωτεινή Γερομαλίδου: Μετά από αρκετές συμμετοχές σε κριτικές επιτροπές, εξακολουθώ να θεωρώ τη συμμετοχή σε μία τέτοια διαδικασία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα. Με τους τρελούς ρυθμούς με τους οποίους δουλεύουμε όλοι στο χώρο της Επικοινωνίας και με τον προβολέα πάντα στους πελάτες μας, νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να αφιερώνουμε χρόνο για να βλέπουμε με όσο πιο αντικειμενικό μάτι το προϊόν της δουλειάς όλων μας, να συζητάμε γι’ αυτό και να θέτουμε πιο ψηλά τα standards για την επόμενη φορά. Αυτό θεωρητικά είναι το δικό μας στίγμα για το πώς πρέπει να είναι η επικοινωνία σήμερα. Αν είμαστε ευχαριστημένοι με αυτό ή όχι πρέπει πάντα να το συζητάμε και να το ψάχνουμε και κάθε χρόνο «ανάβει» μία πολύ ενδιαφέρουσα σχετική συζήτηση στις κριτικές επιτροπές. Αυτό από μόνο του είναι σημαντικό.


Κατερίνα Χούπη, Ermis Design
Ήταν τιμή μου να προεδρεύω σε μια επιτροπή με τόσο ταλαντούχους συναδέλφους. Τα έργα μπορεί να μην τα συζητήσαμε ένα-ένα, αλλά νομίζω ότι το αίσθημα ήταν κοινό για πολλά από αυτά. Το επίπεδο ήταν καλό. Σε κάποιες δουλειές φάνηκε η διάθεση να ξεπεραστούν οι «οικονομικές δυσκολίες» μέσα από πρωτότυπες και καινοτόμες ιδέες. Είναι ωραίο να βλέπεις τη δημιουργικότητα «in action» ειδικά όταν ο designer έχει μια βαθιά πεποιήθηση «to never, never, never give up» ακόμα κι αν δεν έχει το ποθητό bugdet. Και μια ιδέα για το επόμενο φεστιβάλ: θα ήταν ευχής έργον οι συσκευασίες να παρουσιάζονται αυτούσιες και όχι να αποστέλλονται μόνο σε ηλεκτρονικό αρχείο. Η αίσθηση της αφής είναι μέρος της εμπειρίας.

Μαρίνα Λεωνιδοπούλου, Ermis PR
Το πιο χαρακτηριστικό  στοιχείο της φετινής «εσοδείας» συμμετοχών ήταν ότι, ενώ δεν ήταν περισσότερες από άλλες χρονιές, ήταν πολύ πιο ισορροπημένη η κατανομή τους σε όλες τις κατηγορίες, με αποτέλεσμα να μην προκύψει η ανάγκη κατάργησης ή αναγκαστικής συνένωσης κατηγοριών, ακόμη και μετά την Α΄ φάση της κρίσης.

Επίσης σημαντικό ήταν ότι οι συμμετοχές, είτε πέρασαν στη shortlist είτε όχι, παρουσίαζαν όλες απόλυτα ολοκληρωμένα, τόσο από πλευράς στρατηγικής όσο και υλοποίησης, έργα δημοσίων σχέσεων. Αυτό φανερώνει την ωριμότητα του κλάδου – το επίπεδο των συμμετεχόντων έργων είναι αισθητά υψηλότερο από αυτό εκείνων που, προσωπικά, είχε τύχει να κρίνω συμμετέχοντας σε επιτροπές προηγούμενων διοργανώσεων.

Το μόνο που επιδέχεται βελτίωσης, κατά κοινή ομολογία των μελών της Επιτροπής, είναι η δημιουργικότητα,  που, στη δική μας δουλειά, μπορεί να εκφράζεται στην έρευνα, στη στρατηγική ή και στην υλοποίηση, αλλά είναι αυτό που θα κάνει ένα έργο να διαφέρει ουσιαστικά από ένα άλλο, ακόμη και σε κατηγορίες που εκ πρώτης όψεως δεν προβλέπεται να έχουν δημιουργικές διαστάσεις, όπως, π.χ. η διαχείριση κρίσεων.

Οργανωτική Επιτροπή
Φαίη Λεούση (jnl+)
Πρόεδρος
Μέλη
Κίμων Αντύπας
(Publicis Consultants Athens)
Κώστας Καρακάσης (Brand Connection)
Μόνικα Μηλιώρη (Fortune)
Έλλη Μπακοπούλου (Milk)
Γιάννα Πολυδούρη (Lowe Επικοινωνίες)
Μαρία Σανδαλή (Care Direct)
Ηλίας Χατζής (Get On Digital)

Χορηγοί
Warner Bros. Clip Library.com
/ Χορηγός
Adstream / Χορηγός
ΙΜΑΚΟ / Χορηγός
Forthnet / Χορηγός Ενότητας Ermis Web
Polichromo / Ermis Digital Printer
Fotolio & Typicon / Χορηγός Ενότητας Ermis Design
Selector / Ermis Pre-press Services
Dewar’s 12 Years Old / Ermis Spirit Supplier
Χαρτιά Περράκης / Ermis Paper Supplier
ΑΚΤΟ Art & Design / Υποστηρικτής
Ideal Image / Ermis Photo Partner
Music for ads / Υποστηρικτής
Power Music Productions / Υποστηρικτής
Adbusness & Business Today, Daily Fax & Marketing Week / Χορηγοί Κλαδικής Επικοινωνίας