Σύμφωνα με την έρευνα, τους τελευταίους 12 μήνες έκλεισαν 4 στα 10 περίπτερα. Tα περισσότερα περίπτερα έχουν διευρύνει το ωράριο λειτουργίας τους στις 18 με 22 ώρες, ενώ κατά μέσο όρο δουλεύουν σε αυτά πλέον 2,8 άτομα έναντι 2,4 που ήταν ο μέσος αριθμός το 2009. Λόγω της αύξησης της εγκληματικότητας, οι άνθρωποι που δουλεύουν στο περίπτερο είναι κατά 71% άνδρες και κατά 29% γυναίκες, όταν το αντίστοιχο ποσοστό που είχε καταγράψει η έρευνα το 2009 ήταν 64% άνδρες και 36% γυναίκες.

Το 41% των περιπτέρων λειτουργεί από 18 έως 22 ώρες την ημέρα, το 37% από 16 έως 18 ώρες, το 16% όλο το 24ωρο και μόνο το 6% λειτουργεί κάτω από 16 ώρες ημερησίως. Το ποσοστό αυτό στην έρευνα του 2009 ήταν πολύ διαφορετικό, όταν 18 με 22 ώρες λειτουργίας είχε δηλώσει μόλις το 10% και μέχρι 16 ώρες λειτουργίας, το 22%.

Καταναλωτές και είδη προϊόντων που προτιμούν
Οι συχνότεροι πελάτες των περιπτέρων είναι άνδρες σε ποσοστό 57% σε σχέση με το 43% που αντιπροσωπεύουν οι γυναίκες, ενώ η ηλικιακή ομάδα των 36-49 ετών είναι αυτή που αγοράζει περισσότερο από το περίπτερο (27%). Το 60,5% των αγορών αφορά σε τσιγάρα και άλλα καπνικά είδη, το 21,3% νερό και αναψυκτικά, το 23,6% εφημερίδες, περιοδικά, κάρτες, ενώ το 12% αφορά σε ζαχαρώδη προϊόντα. Οι πελάτες κατά μέσο όρο αγοράζουν 1,2 προϊόντα από το περίπτερο δαπανώντας 3,6 ευρώ. Στην Αθήνα η μέση αξία αγορών είναι 4,1 ευρώ, ενώ στη Θεσσαλονίκη αρκετά χαμηλότερη, 2,7 ευρώ.

Τις Κυριακές δε, σημειώνεται η μεγαλύτερη μέση αξία αγορών, 4,8 ευρώ. Ενδιαφέροντα στοιχεία όμως περιελάμβανε η έρευνα και για την πιστότητα των καταναλωτών. Σχεδόν τα 2/3 των πελατών του περιπτέρου (65%), άντρες και γυναίκες, γνωρίζουν ποια μάρκα θέλουν να αγοράσουν, ενώ το 31% έχει υπόψη του την κατηγορία π.χ. γενικά σοκολάτα και αποφασίζει επί τόπου τη μάρκα που θα επιλέξει. Οι απόλυτα αυθόρμητες αγορές περιορίζονται στο 4%. Οι Θεσσαλονικείς είναι πιο αποφασισμένοι για την αγαπημένη τους μάρκα (70%) από τους Αθηναίους (63%).

Μάλιστα όσο πιο μεγάλος σε ηλικία είναι ο πελάτης του περιπτέρου, τόσο πιο αποφασισμένος είναι για τη μάρκα που θέλει να αγοράσει από το περίπτερο. Έτσι οι μικροί πελάτες του περιπτέρου, των 12 ετών, είναι μόλις κατά 35% αποφασισμένοι για τη μάρκα που προτιμάνε να αγοράσουν, οι μισοί ξέρουν την κατηγορία, ενώ ένα 15% αρέσκεται στην απόλυτα αυθόρμητη αγορά. Στον αντίποδα, οι πελάτες των 50+ έχουν αποφασίσει τη μάρκα που θα αγοράσουν από το περίπτερο σε ποσοστό 70%, 28% ξέρουν την κατηγορία και μόλις το 2% πάει για αυθόρμητες αγορές.

Η τάση ευνοεί τα μεσαίου μεγέθους περίπτερα
Όσον αφορά στην ταυτότητα των περιπτέρων, η έρευνα αποδέχεται τρεις διαφορετικές κατηγορίες: τα μικρά (με ετήσιο τζίρο έως και 350.000 ευρώ), τα μεσαία (από 350.000 έως 700.000 ευρώ) και τα μεγάλα (από 700.000 ευρώ και άνω). Η αγορά των περιπτέρων όσον αφορά στα μεγέθη, αναδιαμορφώνεται με τάσεις προς ενίσχυση της κατηγορίας του μεσαίου μεγέθους. Αυτό μπορεί να εξηγηθεί από την ενίσχυση των μικρών περιπτέρων εξαιτίας του κλεισίματος άλλων μικρών γειτονικών περιπτέρων, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις και από τη συρρίκνωση κάποιων μεγαλύτερου μεγέθους περιπτέρων σε μεσαία.

Οι διαχειριστές περιπτέρων
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας οι διαχειριστές περιπτέρων συνεργάζονται με περισσότερους από έναν χονδρέμπορους, αποσκοπώντας στην ενίσχυση της κερδοφορίας τους, ενώ πραγματοποιούν αγορές και από τα Cash & Carry. Οι καθοριστικοί παράγοντες για τη διαμόρφωση της γκάμας των προϊόντων που διακινούν μέσα από το περίπτερό τους, είναι η υψηλή ζήτηση από τους πελάτες τους, η υψηλότερη κερδοφορία για αυτούς και το κατά πόσο ταχυκίνητα είναι.

Όσον αφορά στις προωθητικές ενέργειες που απευθύνονται στους περιπτερούχους και συγκέντρωσαν τα υψηλότερα ποσοστά προτιμήσεων από τους ίδιους, είναι οι εκπτώσεις, τα δώρα αλλά και οι προσφορές που μπορούν να τις χρησιμοποιήσουν προς όφελος των πελατών τους. Όσον αφορά στους χονδρέμπορους με τους οποίους συνεργάζονται δηλώνουν πιο ικανοποιημένοι από αυτούς σε θέματα έγκαιρων και σωστών παραδόσεων, ενώ είναι λιγότερο ικανοποιημένοι από αυτούς σε θέματα τιμολογιακής και πιστωτικής πολιτικής.

ΠΡΟΦIΛ EΡΕΥΝΑΣ
Δείγμα: 51 περίπτερα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, αντιπροσωπευτικό δείγμα πληθυσμού όσον αφορά στον ετήσιο τζίρο, περιοχές και θέση στην οποία βρίσκονται. Καταγραφή 11.708 επισκέψεων/αγορών. Μεθοδολογία συλλογής στοιχείων: Παρατήρηση αγοραστικής συμπεριφοράς μπροστά στο περίπτερο, συνεντεύξεις με πελάτες και διαχειριστές περιπτέρου.