Το iMarketing Society (http://www.imarketingsociety.org/) αποτελεί πρωτοβουλία που ξεκίνησε, με τη μορφή μη κερδοσκοπικού σωματείου, στο τέλος του 2014, ως κόμβος συνάντησης και δικτύωσης όσων ασχολούνται άμεσα ή έμμεσα με το digital marketing. Σύμφωνα με τους δημιουργούς του, σκοπός του είναι η συλλογική δημιουργία και διάχυση γνώσης, η ανταλλαγή εμπειρίας και καλών πρακτικών στο χώρο. Βασίζεται σε μία crowdsourced κουλτούρα, στην ενεργή συμμετοχή και τις πρωτοβουλίες των μελών του που είναι φυσικά πρόσωπα. Η έρευνα του iMarketing Society και της Focus Bari παρουσιάστηκε χθες Πέμπτη 2 Απριλίου, στο πλαίσιο του launching event της νέας αυτής πρωτοβουλίας.

Για τα ενδιαφέροντα συμπεράσματά της είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τον Σέργιο Δημητριάδη, αναπληρωτή καθηγητή στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πρόεδρο ΔΣ του iMarketing Society και την Άννα Καραδημητρίου, Διευθύντρια ad hoc ερευνών στη Focus Bari και Αντιπρόεδρο ΔΣ του iMarketing Society. «Αυτό που θελήσαμε να καταγράψουμε είναι το πως λειτουργούν οι ελληνικές επιχειρήσεις στο digital marketing, σε επίπεδο στελέχωσης και δραστηριοτήτων. Μέσα από αυτή την καταγραφή μπορεί να αναδειχθεί επίσης και ένα μέρος των αναγκών του κλάδου σε ανθρώπινο δυναμικό, γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες για την υγιή και αποτελεσματική ανάπτυξή του» επισημαίνει ο Σέργιος Δημητριάδης σε σχετική ερώτηση του Daily Fax.

Digital marketer, o άνθρωπος-ορχήστρα
Σύμφωνα με την έρευνα, η μεγάλη πλειοψηφία των επιχειρήσεων (78%) απασχολεί περισσότερα από 1 άτομα που ασχολούνται με digital marketing. Μάλιστα το 33% στις αμιγώς ελληνικές και το 46% στις πολυεθνικές επιχειρήσεις απασχολεί περισσότερα από 3 άτομα. Τα άτομα αυτά ανήκουν στο τμήμα marketing της εταιρείας και το 50% αυτών ασχολούνται part time (και 50% full time). Όπως ανέφερε η Άννα Καραδημητρίου κατά την παρουσίαση της έρευνας, το προφίλ αυτών των digital marketers είναι κυρίως 26-35 ετών (60%), με μεταπτυχιακές σπουδές (70%) σε μάρκετινγκ ή διοίκηση επιχειρήσεων (management) και ανήκαν ήδη στο δυναμικό της εταιρείας όταν ανέλαβαν καθήκοντα digital – ενώ μόλις το 26% δηλώνει ότι έκανε πρόσληψη για την συγκεκριμένη θέση.

«Οι αρμοδιότητες του digital marketer είναι πολύ ευρείες, καλύπτοντας από τη δημιουργία περιεχομένου στο site και τα social media, μέχρι τη διαχείριση digital campaigns, e-mailing, και το SEO», ανέφερε η ίδια. Και συνεχίζει: «Ο Digital Marketer εμφανίζεται λοιπόν ως “άνθρωπος – ορχήστρα” και αυτός ο ρόλος επιβεβαιώνεται από το γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος των digital δραστηριοτήτων γίνεται σε συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες. Κατά συνέπεια αυτό που φαίνεται να απαιτεί μια τέτοια θέση είναι γνώσεις και ικανότητες που μπορεί να μην τον καθιστούν ειδικό και αυτόνομο στη χρήση όλων των εργαλείων του digital marketing, αλλά που του επιτρέπουν να επιλέγει το σωστό συνδυασμό μέσων και να παρακολουθεί αποτελεσματικά την εφαρμογή τους».

«Λείπουν οι καλές πρακτικές, η εμπειρία και οι μέθοδοι»
Όπως επισημαίνει στο Daily Fax ο Σέργιος Δημητριάδης, η σύγκριση του σημερινού και του ιδανικού προφίλ του Digital Marketer αναδεικνύει μια επίσης ενδιαφέρουσα επιθυμία μικτού προφίλ, που συνδυάζει γνώσεις και εμπειρία σε μάρκετινγκ και τεχνολογία (ΙΤ), τάση που επιβεβαιώνεται και σε διεθνές επίπεδο. Ένα άλλο σημαντικό εύρημα της έρευνας αφορά στο επίπεδο ικανοποίησης των ελληνικών επιχειρήσεων από τις υπηρεσίες digital marketing εξωτερικών συνεργατών. Το 23% δηλώνει πλήρως ικανοποιημένο, το 50% θεωρεί το επίπεδο των υπηρεσιών καλό αλλά με περιθώριο βελτίωσης και 22% δηλώνει ότι υπάρχουν ακόμη πολλά κενά στην αγορά.

«Η εικόνα αυτή εξηγείται κατά τη γνώμη μας από το γεγονός ότι η αγορά του digital marketing βρίσκεται υπό διαμόρφωση» τονίζει ο Πρόεδρος του iMarketing Society. «Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ακόμη εδραιωμένες καλές πρακτικές, αρκετή συσσωρευμένη εμπειρία, καλά δομημένες μέθοδοι και προσεγγίσεις που θα αποτελέσουν οδηγό για πλήρως αποτελεσματικές ενέργειες digital marketing. Η δυσκολία αυτή εντείνεται από τη μεγάλη ταχύτητα και συχνότητα των αλλαγών στα δεδομένα της αγοράς». Και ο Σέργιος Δημητριάδης κατέληξε: «Σε αυτές τις διαπιστώσεις, που πριν την έρευνα είχαν διαφανεί μέσα από τις επαφές μας με brands, publishers, agencies, βασίστηκε η ιδέα δημιουργίας και ο σκοπός του iMarketing Society: να προσφέρει τη δυνατότητα επαφής και διαμοιρασμού εμπειρίας και γνώσης μεταξύ επαγγελματιών αλλά και ακαδημαϊκών του χώρου του μάρκετινγκ και του digital».