H αυξητική διάθεση των προϋπολογισμών marketing παραμένει, με βασικό αποδέκτη τα online εργαλεία, αλλά και τις προωθητικές ενέργειες, τα offline media και την έρευνα αγοράς. Περίπου σταθερή καταγράφεται η επένδυση στο direct marketing και στις δημόσιες σχέσεις.
Συνεχίζοντας σε θετικό πρόσημο, οι εκτιμήσεις των διαφημιζομένων σταθεροποιούνται σε θετικά επίπεδα τόσο για το μέλλον της επιχείρησής τους όσο και για τον κλάδο τους, όπως καταγράφεται στα ευρήματα του τελευταίου κύματος της έρευνας Forecomm_s, για το δεύτερο τρίμηνο του 2023. Παράλληλα, σύμφωνα με την εκτίμηση των στελεχών των διαφημιστικών εταιρειών, η ζήτηση για τις υπηρεσίες τους είναι αυξανόμενα θετική, με παράλληλη σημαντική αύξηση της απασχόλησης στον κλάδο.
Η Forecomm_s είναι μια έρευνα οικονομικού κλίματος που εστιάζει αφ’ ενός στις εκτιμήσεις στελεχών διαφημιζομένων για την πορεία της επιχείρησής τους αλλά και, γενικότερα, του κλάδου στον οποίο δραστηριοποιούνται, αφ’ ετέρου στους προϋπολογισμούς τμημάτων marketing για τις ενέργειες υποστήριξης των προϊόντων τους: Η ιδέα είναι ότι υψηλότεροι προϋπολογισμοί αντικατοπτρίζουν αλλά και προοιωνίζουν αναπτυξιακές τάσεις στην αγορά, ενώ αντίστοιχα μειωμένοι προϋπολογισμοί αντικατοπτρίζουν και προοιωνίζουν υφεσιακές τάσεις.
Ιδιαίτερη έμφαση στο δείγμα της έρευνας δίνεται σε διαφημιστικές εταιρείες που απαντούν για τους προϋπολογισμούς marketing των πελατών τους. Κάθε διαφημιστική έρχεται σε επαφή με πολλούς πελάτες, από διαφορετικούς χώρους – έτσι οι εκτιμήσεις των διαφημιστών λειτουργούν ως expert opinions που συμπληρώνουν τις πρωτογενείς εκτιμήσεις των διαφημιζομένων. Η Forecomm_s οργανώνεται από την ΕΔΕΕ και η συλλογή των πληροφοριών γίνεται από την Abacus SA ανά 3μηνο από τον Δεκέμβριο του 2016 μέχρι σήμερα.
Πρόβλεψη για υψηλή ζήτηση, υψηλή απασχόληση και υψηλές τιμές
Το δεύτερο 3μηνο του 2023, περίοδο εκλογών, οι εκτιμήσεις των στελεχών των διαφημιζομένων σταθεροποιούνται σε θετικά επίπεδα τόσο για το μέλλον της επιχείρησής τους (+52) όσο και για τον κλάδο τους (+37). Ο πόλεμος στην Ουκρανία εντάσσεται σε μια νέα κανονικότητα, οι εκλογές δεν δημιουργούν ανησυχία και η τουριστική περίοδος αναμένεται πολύ θετική. Η εκτίμηση των διαφημιζομένων για τη ζήτηση παραμένει σε αυξητική τάση, οι αυξητικές τάσεις ενισχύονται και σε επίπεδο απασχόλησης, ενώ οι αυξητικές εκτιμήσεις για τις τιμές μετριάζονται αλλά παραμένουν θετικές.
Συνολικά, οι διαφημιζόμενοι προβλέπουν ένα πληθωριστικό περιβάλλον με υψηλή ζήτηση, υψηλή απασχόληση και υψηλές τιμές.
Παραμένει η αυξητική διάθεση των προϋπολογισμών marketing
H αυξητική διάθεση των προϋπολογισμών marketing παραμένει (+16), αν και σε μικρότερο βαθμό από την περασμένη χρονιά. Η συνεχιζόμενη αύξηση των προϋπολογισμών marketing εξακολουθεί να διοχετεύεται κυρίως στα online εργαλεία, διαχέεται όμως και στις προωθητικές ενέργειες (+13), τα offline media (+6), και την έρευνα αγοράς (+11). Περίπου σταθερή καταγράφεται η επένδυση στο direct marketing (-2) και στις δημόσιες σχέσεις (+2). Η τάση αύξησης της επένδυσης σε online media (+31) και άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες (+29) εξακολουθεί να είναι ισχυρότερη από τη συνολική αύξηση των προϋπολογισμών marketing (+16). Τα offline media σταθεροποιούν την αυξητική τους τάση (+6), εξακολουθούν όμως να υπολείπονται του ρυθμού αύξησης στους συνολικούς προϋπολογισμούς.
Το direct marketing συνεχίζει να μην συμμετέχει καθόλου στην αύξηση των συνολικών προϋπολογισμών marketing (+16) και τα κονδύλια του αναμένονται να παραμείνουν στα ίδια επίπεδα σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών των διαφημιζομένων (-2). Η προώθηση πωλήσεων αυξάνεται σημαντικά (+13), συγκλίνοντας με την αυξητική τάση των προϋπολογισμών marketing (+16), αν και σε χαμηλότερα επίπεδα.
Παράλληλα, η επένδυση στις δημόσιες σχέσεις δείχνει, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των στελεχών των διαφημιζομένων, να ακολουθεί γενικά την τάση των συνολικών προϋπολογισμών marketing. Για το δεύτερο 3μηνο του 2023, οι δημόσιες σχέσεις καταγράφουν οριακή αύξηση (+2). Η πρόθεση επένδυσης στην έρευνα αγοράς ακολουθεί τη γενική τάση των συνολικών προϋπολογισμών marketing και καταγράφει αύξηση (+11) για δέκατο συνεχόμενο τρίμηνο.
Θετικές οι εκτιμήσεις και των agencies
Το 2023 ξεκινά με τα στελέχη των διαφημιστικών εταιρειών να συνεχίζουν να εκφράζουν θετικές εκτιμήσεις για τις εταιρείες τους (+43), ενώ επανέρχονται σε θετικές εκτιμήσεις και για τον κλάδο της επικοινωνίας συνολικότερα (+23).
Σύμφωνα με την εκτίμηση των στελεχών των διαφημιστικών εταιρειών, η ζήτηση για τις υπηρεσίες τους είναι αυξανόμενα θετική (+46), με παράλληλη σημαντική αύξηση της απασχόλησης (+40) στον κλάδο. Σε σχέση με τις αμοιβές των διαφημιστικών, οι προσδοκίες είναι αυξητικές (+9) στα ίδια επίπεδα με το 2021, πριν την έναρξη της ουκρανικής κρίσης.
Τομείς σύγκλισης
Οι εκτιμήσεις διαφημιζομένων και διαφημιστών συμπίπτουν ως προς τη σημαντική αύξηση επένδυσης σε online εργαλεία, media και platforms και τη μικρή αύξηση στις δημόσιες σχέσεις και τα offline media. Πέραν αυτού, οι διαφημιστές δεν συμμερίζονται τις εκτιμήσεις των πελατών τους για αύξηση επένδυσης στην προώθηση πωλήσεων και την έρευνα αγοράς.