Σε στενό κύκλο επιχειρηματικών συντακτών πραγματοποιήθηκε στις 9 Νοεμβρίου στο Thission Lofts, η πρώτη παρουσίαση του Entrepreneurs’ Organization (ΕΟ) στην Ελλάδα. Πρόκειται για το ισχυρότερο δίκτυο από και για επιχειρηματίες, παγκοσμίως. Ιδρύθηκε το 1987 και πλέον αριθμεί περισσότερους από 12.000 επιχειρηματίες–μέλη και 160 παραρτήματα σε 50 χώρες. Επισημοποιώντας την παρουσία του ΕΟ στην Ελλάδα, ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΟ Greece, Δημήτρης Μέμος (MarineTraffic) και τα μέλη Ρεβέκκα Πιτσίκα (PfB Group), Αναστάσης Λώζος (Lozos S.A.) και Κωνσταντίνος Πολίτης (Found.Ation και Γνώμων Κατασκευές) παρουσίασαν έρευνα για τον Δείκτη Επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και ανακοίνωσαν το Διεθνή Επιχειρηματικό Διαγωνισμό για Φοιτητές (Global Student Entrepreneur Awards, GSEA), ο οποίος θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στη χώρα μας. Σύμφωνα με την έρευνα, οι προβλέψεις των Ελλήνων επιχειρηματιών για την επόμενη διετία είναι μάλλον απαισιόδοξες, καθώς μόνο το 22,81% πιστεύει ότι το επιχειρηματικό περιβάλλον στην Ελλάδα θα βελτιωθεί. Το 49,12% θεωρεί ότι θα χειροτερέψει και το 28,07% ότι θα παραμείνει ως έχει. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα τον Οκτώβριο, με τη συμμετοχή 435 επιχειρηματιών.

Προκλήσεις και Επιχειρηματικό Περιβάλλον
Πιο αναλυτικά, από τα ευρήματα προκύπτει ότι οι πιο σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην παρούσα φάση είναι: Το νέο προφίλ των εργαζομένων (66,04%), οι μεταβαλλόμενες καταναλωτικές ανάγκες (66%), η ασταθής και υψηλή φορολογία (65,69%), ο ανταγωνισμός από το εξωτερικό (45,75%), οι νέες τεχνολογίες (45,56%). Σε μικρότερη κλίμακα καταγράφονται η γραφειοκρατία (23,61%) και το μη φιλικό κράτος προς την επιχειρηματικότητα (23,35%). Παράλληλα, τους τελευταίους 6 μήνες μόνο το 38,6% έχει πραγματοποιήσει κάποια σημαντική επένδυση και οι επενδύσεις που έγιναν αφορούν σε Κτιριακές υποδομές (22,86%), Νέες τεχνολογίες (22,18%), Έρευνα και ανάπτυξη (22,91%), Ανθρώπινο δυναμικό (22,05%). Αντίστοιχα είναι τα ποσοστά και για το επόμενο εξάμηνο όσον αφορά στις επενδύσεις. Επιπλέον, διστακτικοί φαίνονται οι επιχειρηματίες στην έναρξη νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Θέσεις Εργασίας
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι το τελευταίο εξάμηνο παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία δημιουργήθηκαν νέες θέσεις εργασίας στο 60% των επιχειρήσεων και μάλιστα σχεδόν στο σύνολό τους (94,12%) ήταν θέσεις πλήρους απασχόλησης. Στην ίδια κατεύθυνση αναμένεται να κινηθούν και στο επόμενο εξάμηνο, με το μεγαλύτερο ποσοστό να βλέπει θετικά το ενδεχόμενο δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας.

Οικονομικά Αποτελέσματα
Όπως προκύπτει από την έρευνα, τους τελευταίους 6 μήνες, το 47,37% των εξεταζόμενων εταιρειών αύξησε τα έσοδά του, το 29,82% τα διατήρησε στο ίδιο επίπεδο, ενώ το 22.81% τα μείωσε. Το ίδιο διάστημα, το 29,82% των επιχειρήσεων αύξησε την κερδοφορία, το 38,6% τη διατήρησε σταθερή και το 31,58% τη μείωσε. Για το επόμενο εξάμηνο, το 50,88% πιστεύει ότι τα έσοδα της επιχείρησής του θα παραμείνουν στο ίδιο επίπεδο, ενώ μόλις το 35,09% θεωρεί ότι θα αυξηθούν. Για την κερδοφορία, το 24,56% πιστεύει ότι θα αυξηθεί, το 47,37% ότι θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα και το 28,07% ότι θα μειωθεί. Προβλήματα αντιμετωπίζει και η πρόσβαση των εταιρειών σε κεφάλαιο και ευκαιρίες χρηματοδότησης, τους τελευταίους 6 μήνες.

Οι Ανάγκες των Ελλήνων Επιχειρηματιών
Στην ερώτηση τί είδους στήριξη χρειάζονται
οι επιχειρηματίες στη χώρα μας, οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι έχουν ανάγκη κατά προτεραιότητα από:
• Επιχειρηματική εκπαίδευση για τον εαυτό τους (15,85%)
• Στήριξη από κρατικούς φορείς (15,23%)
• Επαγγελματική δικτύωση (15,09%)
• Ευέλικτες εργασιακές σχέσεις (14,66%)
• Μεγαλύτερη πρόσβαση στις παγκόσμιες αγορές (14,4%)
• Εργαζομένους με υψηλή εξειδίκευση (14%)
• Πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης (13,74%)
• Σταθερό φορολογικό περιβάλλον (13,04%)
Την ίδια στιγμή, 1 στους 2 επιχειρηματίες αναφέρει ότι θα του ήταν χρήσιμο να έχει πρόσβαση σε ένα παγκόσμιο επιχειρηματικό δίκτυο και 1 στους 3 δηλώνει ότι θα ήθελε να γνωρίζει αν και άλλοι επιχειρηματίες έχουν τις ίδιες αγωνίες με εκείνον. Τέλος, από την έρευνα προκύπτει ότι το 46,3% των επιχειρηματιών ανήκουν σε κάποιο επιχειρηματικό δίκτυο και μάλιστα το 88,46% από αυτούς σε κάποιο διεθνές επιχειρηματικό δίκτυο.

Φορολογική σταθερότητα
Παρόλο που το οικονομικό περιβάλλον στην Ελλάδα είναι δραματικό, οι επιχειρήσεις εξακολουθούν να αναπτύσσονται, πράγμα που αποδεικνύει ότι πλέον έχουν «πόδια» και στο εξωτερικό. Στην ουσία έχουμε έναν επιχειρηματικό θησαυρό που πάει καλά στις αγορές του εξωτερικού και στην Ελλάδα δεν αξιοποιείται. Αυτό σημαίνει ότι με ένα σταθερό φορολογικό περιβάλλον, με μία μικρή βοήθεια, θα απογειωθούν.
Ρεβέκκα Πιτσίκα, Υπεύθυνη Επικοινωνίας του EO στην Ελλάδα

Entrepreneurs’ Organization
Το ΕΟ (www.eonetwork.org) έχει σαν βασικό στόχο την προσωπική εξέλιξη των μελών του και, κατ’ επέκταση, παίζει καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη των επιχειρήσεών τους.