To Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν- ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών ολοκλήρωσε πρόσφατα την ετήσια έρευνά του για τα social media και το digital marketing. Η έρευνα διεξάγεται για 6η συνεχόμενη χρόνια και στόχος της είναι η καταγραφή του τρόπου χρήσης των social media και των υπολοίπων εργαλείων digital marketing, από τους χρήστες του διαδικτύου στην Ελλάδα. Για τους σκοπούς της, συγκέντρωσε απαντήσεις από 1.200 χρήστες Internet σε τρεις άξονες: τη χρήση social media (Facebook, Youtube, Twitter), τη χρήση μηχανών αναζήτησης και την ανταπόκριση σε ενέργειες e-mail marketing.

Social media: Σε άνοδο κινητές συσκευές, εταιρικές σελίδες, Twitter
Το κινητό γίνεται πλέον το κύριο μέσο πρόσβασης, αφού το 62% των internet users δηλώνουν ότι χρησιμοποιούν καθημερινά το Facebook μέσω του application που έχουν εγκαταστήσει στην κινητή τους συσκευή, και μόνο το 53% μέσω του web. 1 στους 2 χρήστες δηλώνει ότι το χρησιμοποιεί απλώς για να παρακολουθεί τις εξελίξεις και τις κινήσεις των φίλων του, ενώ το υπόλοιπο 50% δηλώνει ότι οι κινήσεις που κάνει κατά την χρήση του Facebook για την αλληλεπίδραση με τους υπόλοιπους «friends» είναι: like (58%), chat (54%), share (20%), ενώ μόνο το 8% δηλώνει ότι προβαίνει σε ενέργειες όπως uploading photos και tagging προϊόντων.

Στη φετινή έρευνα, αρχίζει να προδιαγράφεται μια αναδυόμενη τάση όσον αφορά στην αλληλεπίδραση των χρηστών του μέσου με τις επιχειρήσεις: Like σε σελίδες με εμπορικό περιεχόμενο (19%), like σε σελίδες εταιρειών και προϊόντων (12% και 8%). Οι χρήστες δηλώνουν πιο ώριμοι ως προς την χρήση του μέσου και οι πιο σημαντικές ανησυχίες που έχουν είναι η αξιοπιστία των πληροφοριών που λαμβάνουν (45%) και η χρησιμότητα του χρόνου που δαπανούν κατά τη χρήση του μέσου (23%), ποσοστά τα οποία έχουν αυξηθεί αισθητά σε σχέση με την περσινή έρευνα.

Το επόμενο μέσο κοινωνικής δικτύωσης με έντονη χρήση είναι το Υoutube, όπου η βασική ενέργεια είναι η ακρόαση ραδιοφώνου (92%). Eδώ, το 67% δηλώνει ότι κάνει skip τις διαφημίσεις, ενώ παρατηρείται και μία αναδυόμενη τάση (12%) όσον αφορά στην αλληλεπίδραση των χρηστών του Youtube με τις νέες μορφές διαφήμισης του μέσου. Σημαντικό είναι, τέλος, το ποσοστό συνδυασμού της χρήσης του Youtube με το Facebook, καθώς το 41% δηλώνει ότι ψάχνει videos στο Youtube, προκειμένου να τα αναρτήσει στο Facebook.

Τέλος, το Twitter φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος, καθώς 1 στους 4 χρήστες του Internet δηλώνουν ότι παρακολουθούν τις εξελίξεις μέσω του συγκεκριμένου μέσου. Σημαντικό γεγονός, που ενίσχυσε την χρήση του μέσου και το 45% των χρηστών του δηλώνει ότι το ώθησε να εξοικειωθεί με αυτό, είναι η εμφάνιση των capital controls.

Ανεβαίνει η σπουδαιότητα των μηχανών αναζήτησης
Οι χρήστες του Internet δηλώνουν εξοικειωμένοι με τη χρήση των μηχανών αναζήτησης, τοποθετώντας τη χρήση τους στην δεύτερη θέση όσον αφορά στους λόγους χρήσης του διαδικτύου. Το συγκεκριμένο μέσο αναδεικνύεται σε καθολικό μέσο αναζήτησης, αφού 8 στους 10 δηλώνουν ότι επισκέπτονται συχνά τα οργανικά αποτελέσματα των αναζητήσεων, κάτι που δικαιολογεί την έμφαση που δίνουν οι επιχειρήσεις σε τεχνικές SEO. Παράλληλα, αναδύεται σταδιακά η σημασία των «banner-ads» αφού 1 στους 10 επισκέπτεται συχνά τις διαφημίσεις των μηχανών αναζήτησης.

Σε εργαλείο πώλησης εξελίσσεται το e-mail
Η έρευνα καταγράφει, τέλος, τη σημασία του e-mail ως ουσιαστικού εργαλείο στην ολοκληρωμένη στρατηγική ψηφιακού μάρκετινγκ. Συγκεκριμένα, 3 στους 10 χρήστες Internet δηλώνουν ότι, δίνουν το e-mail τους συχνά, προκειμένου να λαμβάνουν newsletters και 1 στους 4 ανοίγει συχνά τα e-mails που λαμβάνει. Τα ποσοστά αυτά δικαιολογούν τις ενέργειες των εταιρειών να στέλνουν προσωποποιημένη πληροφόρηση, με βάση τις ανάγκες των χρηστών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το 8% των χρηστών Internet να αγοράζει συχνά με βάση τις διαφημίσεις που λαμβάνει σε newsletters.