Τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας e-commerce B2C, που πραγματοποιεί εδώ και 5 χρόνια το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, παρουσιάστηκαν την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου στο 9o Internet & E-Business Innovation Forum, από τον Καθηγητή του ΟΠΑ και Διευθυντή του Εργαστηρίου, Γεώργιο Δουκίδη. Σύμφωνα με την έρευνα, το 35% των χρηστών Internet στην Ελλάδα, ποσοστό που αντιστοιχεί σε περίπου 2,2 εκατ., έκανε τουλάχιστον μια αγορά προϊόντος/υπηρεσίας online. Παρά το ότι η online αγορά κινήθηκε με ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 25% σε σχέση με το 2012, ακόμη παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, αφού η αντίστοιχη ευρωπαϊκή αγορά αναμένεται να φτάσει τα 350 δισ. ευρώ με το 70% των χρηστών Internet να αγοράζουν online. Αυτό δείχνει και την προοπτική της ελληνικής αγοράς που από τα 3,2 δισ. ευρώ μπορεί, κάτω από προϋποθέσεις, να φθάσει τα επόμενα χρόνια τα 6 δισ. ευρώ.

Τα κύρια χαρακτηριστικά των ελλήνων online καταναλωτών
Παρά τη σχετική πλέον εμπειρία 5,5 ετών κατά μέσο όρο των καταναλωτών στη συγκεκριμένη αγορά, ένα σημαντικό ποσοστό της τάξης του 18% ξεκίνησε τις online αγορές μόλις το 2013. Η μέση αξία των διαδικτυακών συναλλαγών κυμάνθηκε στα 1.500 ευρώ, με την μερίδα του λέοντος να καταλαμβάνει η αγορά υπηρεσιών, όπως ταξιδιωτικές υπηρεσίες, διανομή σε καταλύματα, ασφάλειες αυτοκινήτων, τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες και εισιτήρια για εκδηλώσεις. Το 40% των καταναλωτών δήλωσε ότι θα αυξήσει τις online αγορές του μέσα στο 2014, ενώ ένα 20% δήλωσε ότι θα τις μειώσει, λόγω της οικονομικής κρίσης.

Η έρευνα καταδεικνύει, επίσης, το διαδίκτυο ως ένα πολύτιμο μέσο σύγκρισης τιμών, αφού για τους online αγοραστές το 40% των αγορών σε φυσικά καταστήματα πραγματοποιείται αφού πρώτα γίνει εκτεταμένη έρευνα στο διαδίκτυο. Επιπλέον, μόνο το 60-65% των συνολικών online αγορών κατευθύνεται σε ελληνικά sites, με το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη να αγγίζει το 90% και με τους ερωτώμενους να δηλώνουν ότι συνήθως αγοράζουν από 4-5 ελληνικά sites και 3-4 ξένα. Αυτό σημαίνει ότι οι ελληνικές διαδικτυακές επιχειρήσεις έχουν ακόμα χώρο και προοπτικές για σημαντική ανάπτυξη.

Η έρευνα μέσα από ποσοστά και δείκτες
Το γράφημα 1 καταγράφει τα ποσοστά των ελλήνων online αγοραστών που έκαναν τουλάχιστον μια online αγορά, από ελληνικό ή ξένο site, το πρώτο εννεάμηνο του 2013 σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών. Σύμφωνα με το γράφημα, όλες οι κατηγορίες εμφάνισαν αυξημένη αγοραστική κίνηση σε σχέση με το 2012. Τα φυσικά προϊόντα εμφάνισαν πολύ περισσότερες παραγγελίες από ότι οι υπηρεσίες, με τις τελευταίες όμως να αντιστοιχούν σε πολύ μεγαλύτερη χρηματική αξία.

Οι κατηγορίες με την μεγαλύτερη ανάπτυξη το 2013 είναι οι εξής: διαμονή σε καταλύματα (λόγω πληθώρας sites που προσφέρουν τις υπηρεσίες αυτές, αλλά και της μείωσης του διαθέσιμου budget των καταναλωτών), εισιτήρια για εκδηλώσεις, υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών (όλοι οι τηλεπικοινωνιακοί οργανισμοί προσφέρουν προχωρημένες υπηρεσίες online στους πελάτες τους που φθάνουν μέχρι και τις προσωποποιημένες), ασφάλειες, είδη φαρμακείου.

Το γράφημα 2 αφορά στους λόγους που οι έλληνες on-line καταναλωτές εμπιστεύονται και αγοράζουν από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα. Οι πρώτοι τρεις λόγοι σχετίζονται με την ασφάλεια/πιστοποίηση, λόγω της έλλειψης αγοραστικής εμπειρίας από απόσταση, αλλά και με την καχυποψία που εκφράζει γενικά ο έλληνας καταναλωτής για τις αγορές του τα τελευταία χρόνια. Παρ’ όλα αυτά, το 60% των ερωτηθέντων πιθανόν ή σίγουρα θα αγόραζε από ένα online κατάστημα ακόμα και αν δεν κάλυπτε τα παραπάνω κριτήρια, αλλά είχε χαμηλές τιμές και καλές προσφορές.

Να σημειωθεί ότι το συνέδριο διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Πληροφορικής και Επικοινωνιών της ΕΕΔΕ σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Επιχειρείν – ELTRUN του ΟΠΑ, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και με την υποστήριξη του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), και του Συνδέσμου Εταιρειών Κινητών Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ).