Το επιχειρηματικό δώρο ανέκαθεν βοηθούσε μικρές ή μεγάλες επιχειρήσεις να «χτίσουν» εμπιστοσύνη στα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προσέφεραν και να βελτιώσουν τη φήμη τους απέναντι στους πελάτες τους -συχνούς ή μη. Αποτελεί, λοιπόν, μέρος της τακτικής των επιχειρήσεων που τις κατατάσσει στην πρώτη γραμμή του Μάρκετινγκ, δείχνοντας ταυτόχρονα την εκτίμησή τους στους εκάστοτε πελάτες τους.

Πολύτιμο εργαλείο, αυξητική διάθεση
Όπως ήταν αναμενόμενο, και δεδομένης της οικονομικής κρίσης, το επιχειρηματικό δώρο δεν θα μπορούσε να μην έχει επηρεαστεί, από την εν λόγω συγκυρία. Όπως επισημαίνει ο Νίκος Λουκάκης, Wine Manager της Cellier, «η αγορά του επιχειρηματικού δώρου σίγουρα δεν έχει μείνει ανεπηρέαστη από τη γενικότερη κρίση της αγοράς. Οι περισσότερες εταιρείες όμως, εξακολουθούν να βλέπουν το επιχειρηματικό δώρο ως ένα πολύτιμο εργαλείο για τη διατήρηση και ανάπτυξη των σχέσεων της εταιρείας με τους συνεργάτες της».

Και συνεχίζει λέγοντας «Στα Cellier προσπαθούμε να δημιουργούμε δώρα με ιδιαίτερο χαρακτήρα, αντιμετωπίζοντας τον κάθε πελάτη ξεχωριστά, λαμβάνοντας πάντα υπόψη μας τα νέα δεδομένα».

Με την παραπάνω άποψη δείχνει να συμφωνεί και ο Παναγιώτης Ζουζός, από την εταιρεία Mid Ocean Brands, που δηλώνει: «Δυστυχώς και το επιχειρηματικό δώρο έχει επηρεαστεί από την οικονομική κρίση. Σήμερα, οι εταιρείες προσπαθούν να συνδέσουν τα προωθητικά είδη (αναφορικά με τα κόστη, την ποιότητα και την εικόνα τους) με τις καμπάνιες Μάρκετινγκ που πραγματοποιούν».

Από την άλλη, ο ίδιος δεν διστάζει να διαπιστώσει μια πιο φωτεινή πλευρά στη σχέση της κρίσης και του επιχειρηματικού δώρου, επιβεβαιώνοντας πως «η οικονομική κατάσταση στη χώρα εξακολουθεί να είναι αβέβαιη, αλλά φαίνεται πως η προσέγγιση στο επιχειρηματικό δώρο από τις εταιρείες είναι ελαφρώς ανεβασμένη, αν συγκρίνουμε τα μεγέθη με το 2009 και το 2010».

«Πράσινα» δώρα, ποιοτικότερες επιλογές
Μια από τις τάσεις που διαφαίνεται στην αγορά του επιχειρηματικού δώρου είναι η στροφή σε πιο «πράσινες» λύσεις, αλλά και σε χρηστικά προϊόντα-δώρα με καλύτερη ποιότητα. Πιο συγκεκριμένα, ο Νίκος Λουκάκης εξηγεί πως «η γενικότερη τάση που παρατηρείται αφορά στην επιλογή ποιοτικότερων προϊόντων. Θα προτιμηθεί για παράδειγμα ένα ακριβό κρασί και μία αντίστοιχα ποιοτική σύνθεση, παρά ένας μεγαλύτερος αριθμός κρασιών με το ίδιο κόστος».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο Παναγιώτης Ζουζός διευκρινίζοντας πως «η κυρίαρχη τάση είναι οι εταιρείες να ψάχνουν για αντικείμενα-δώρα, που προσφέρουν και κάποια χρησιμότητα στους πελάτες τους. Οι εταιρείες δεν έχουν ούτε χρόνο, ούτε χρήμα να σπαταλήσουν χωρίς να υπάρχει κάποιο θετικό αντάλλαγμα».

Ποια είναι όμως τα είδη με τη μεγαλύτερη ανταπόκριση; Υπάρχουν «αγαπημένα» ή πλέον η τιμή κάνει τη διαφορά; «Αναφορικά με τα αντικείμενα που έχουν περισσότερη ζήτηση, αυτά είναι τα αξεσουάρ τηλεφώνου και τα ηλεκτρονικά είδη, τα “πράσινα” αντικείμενα, και εκείνα που έχουν κατασκευαστεί από ανακυκλωμένο υλικό, ώστε οι πελάτες να μπορέσουν να χρησιμοποιήσουν αμέτρητες φορές», τονίζει ο ίδιος, για μια τάση, την ανακύκλωση προϊόντων, που φαίνεται να έχει αγγίξει τους καταναλωτές.

Ο Νίκος Λουκάκης, από την άλλη, ξεκαθαρίζει πως η τάση μάλλον ήρθε για να μείνει αφού «όσον αφορά στο Green Marketing είναι σαφές ότι κερδίζει έδαφος όχι πλέον ως επικοινωνιακό τρικ, αλλά ως ουσιαστικό μέρος της στρατηγικής των εταιρειών», κάτι που σημαίνει πως το Green Marketing έχει ήδη συμπεριληφθεί στις ενέργειες των εταιρειών και στο επιχειρηματικό δώρο.


Διαδίκτυο και επιχειρηματικό δώρο
Με τη δεδομένη, ολοένα και μεγαλύτερη, διείσδυση του Διαδικτύου και της τεχνολογίας στα νοικοκυριά των καταναλωτών, το επιχειρηματικό δώρο δεν θα μπορούσε να μείνει «εκτός παιχνιδιού». Ήδη παγκοσμίως το Διαδίκτυο έχει καθιερωθεί ως ένα Μέσο που χρησιμοποιείται κατά κόρον στις τεχνικές Μάρκετινγκ και έχει ενταχθεί στα πιο δυναμικά «εργαλεία» προσέγγισης κοινών. Ως τέτοιο λοιπόν, αντιμετωπίζεται και από το επιχειρηματικό δώρο.

Όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο Νίκος Λουκάκης, «οι πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και άλλα Μέσα του Διαδικτύου, όπως τα εταιρικά e-shops,  συμβάλλουν σημαντικά στην προώθηση του επιχειρηματικού δώρου. Στα Cellier είμαστε κοντά στις ανάγκες του κάθε συνεργάτη-πελάτη και παρέχουμε τις υπηρεσίες μας με την ίδια υψηλή αισθητική τόσο μέσα από το ηλεκτρονικό μας κατάστημα, όσο και με τη διαπροσωπική σχέση που χτίζουμε με τους πελάτες μας, μέσα από επαγγελματικά ραντεβού».

Ο Παναγιώτης Ζουζός, από την άλλη πλευρά υποστηρίζει πως «δεν έχουμε ακόμα εντάξει τη σταθερή “εκμετάλλευση” των Μέσων κοινωνικής δικτύωσης και του Διαδικτύου γενικότερα, αλλά προσπαθούμε να βρούμε τον καλύτερο τρόπο να τα ενσωματώσουμε στην αγορά του Β2Β. Αυτήν τη στιγμή, δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα αν είναι ή όχι σημαντικά εργαλεία για τη δουλειά μας», καταλήγει.

Σχέσεις εμπιστοσύνης
Ένας από τους λόγους που το επιχειρηματικό δώρο θεωρείται σημαντικό εργαλείο Μάρκετινγκ, είναι επειδή σε έναν βαθμό ενδέχεται να καθορίσει τη σχέση μεταξύ πελάτη και επιχείρησης/brand. Πόσο αποτελεσματικά επιδρά όμως και πόσο συμβάλλει στο χτίσιμο ισχυρών πελατειακών σχέσεων;

Όπως αναφέρει ο Νίκος Λουκάκης, «οι εταιρικές σχέσεις βασίζονται στην ανταποδοτικότητα. Ως εκ τούτου το επιχειρηματικό δώρο είναι το αμέσως επόμενο σημείο αναφοράς μετά τις παρεχόμενες υπηρεσίες που προσφέρουν οι εκάστοτε εταιρείες», γεγονός που από μόνο του υποδηλώνει τις ισχυρές βάσεις που μπορεί εν δυνάμει να θέσει το επιχειρηματικό δώρο στις επαγγελματικές σχέσεις.

Με τη διαπίστωση των θετικών αποτελεσμάτων που αποφέρει το επιχειρηματικό δώρο δείχνει να συμφωνεί και ο Παναγιώτης Ζουζός, τονίζοντας παράλληλα πως «κάθε φορά που οι πελάτες αγοράζουν κάτι, θέλουν ταυτόχρονα να νιώθουν “σημαντικοί” και πως γίνονται μέρος ενός μεγαλύτερου συνόλου», ενώ δεν παραλείπει να προσδιορίσει τις αρετές του επιχειρηματικού δώρου, αναφέροντας ταυτόχρονα πως «χάρη στο επαγγελματικό δώρο, οι εταιρείες είναι σε θέση να αφυπνίσουν τη συνείδηση της μάρκας και να χτίσουν γερές βάσεις σε μακροχρόνιες επαγγελματικές συνεργασίες. Τα δώρα, άλλωστε, κάνουν τους πελάτες ευτυχισμένους», συμπληρώνει.

Συνοδοιπόρος με τη φιλοσοφία της εταιρείας
Αρκετές εταιρείες στην προσπάθειά τους να χρησιμοποιήσουν το επιχειρηματικό δώρο ως εργαλείο Μάρκετινγκ και να προκαλέσουν αίσθηση, «πέφτουν» στη παγίδα της «διαφοροποίησης». Διαφοροποίηση τόσο μεγάλη αναφορικά με την ίδια τη μάρκα, που τελικά το επιχειρηματικό δώρο δεν έχει καμμία σχέση με το προϊόν/υπηρεσία που προσφέρουν. Αποτέλεσμα; Η σύγχυση των πελατών, τόσο για την ίδια την επιχείρηση, όσο και για το δώρο που έλαβαν. Κατά πόσο, λοιπόν, οφείλει να συνάδει το επιχειρηματικό δώρο με την εκάστοτε εταιρεία που το προσφέρει;

Ο Παναγιώτης Ζουζός, της Mid Ocean Brands δηλώνει σχετικά «Το επιχειρηματικό δώρο σαφώς και είναι ανάγκη να συνάδει με την εκάστοτε εταιρεία που το προσφέρει. Οι εταιρείες έχουν τη δυνατότητα με αυτόν τον τρόπο να συνδέσουν την εικόνα τους με διάφορα προϊόντα και ανάλογα με την εικόνα που θέλουν να προωθήσουν, συνδέουν την εταιρεία με το προϊόν που εξασφαλίζει αυτήν την εικόνα. Για παράδειγμα, ένα mouse pad για μια εταιρεία πληροφορικής ή μια ανακυκλωμένη τσάντα για ένα εστιατόριο», καταλήγει.

Στην ίδια συχνότητα «κινείται» και ο Νίκος Λουκάκης, Wine Manager της Cellier αναφέροντας πως «οι εταιρείες πρέπει να επιλέγουν επιχειρηματικά δώρα που να ταιριάζουν με τη φιλοσοφία τους. Το επιχειρηματικό δώρο είναι ένα σημαντικό εργαλείο, που λειτουργεί συμπληρωματικά στην εικόνα μίας εταιρείας».