Ανέκαθεν η εξειδίκευση αποτελούσε σημαντικό προνόμιο στον επαγγελματικό «στίβο» -πόσο μάλλον στη σημερινή χρονική περίοδο όπου οι συγκυρίες καθιστούν τον ανταγωνισμό προτεραιότητα σε κάθε εταιρεία. Η δημοφιλία της εξειδίκευσης, άλλωστε, διαφαίνεται και από το πλήθος των επιλογών που προσφέρουν οι σχολές και οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί τόσο παγκοσμίως, όσο και σε τοπικό επίπεδο. Τα προγράμματα που παρέχονται καλύπτουν ευρύ φάσμα ειδικοτήτων και φαίνεται να ικανοποιούν ακόμα και τον πιο απαιτητικό υποψήφιο σπουδαστή.

Πιο συγκεκριμένα, όπως τονίζει χαρακτηριστικά η Μαρία Δουκάκη, Marketing & International Relations Manager του Athens University of Economics and Business: «Το MBA International, εκτός από τη γενική κατεύθυνση, προσφέρει έναν εντυπωσιακό κατάλογο από μαθήματα επιλογής, τα οποία εντάσσονται σε πέντε διαφορετικές κατευθύνσεις, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα στους φοιτητές να προσαρμόσουν το πτυχίο στις δικές τους ανάγκες και τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει λάβει διεθνή πιστοποίηση ποιότητας από τον οργανισμό ΑΜΒΑ (Association of MBAs),διδάσκεται εξ ολοκλήρου στα Αγγλικά, και το 50% των φοιτητών είναι ξένοι από περίπου 20 χώρες. Δύο σημαντικά στοιχεία του προγράμματος είναι το Πρόγραμμα Ανάπτυξης Προσωπικών Ικανοτήτων (Personal Skills Development Program) και οι Εργασίες Εφαρμογής. Το PSDP που διατρέχει όλο το ακαδημαϊκό έτος παράλληλα με άλλα μαθήματα, δίνει την ευκαιρία στους φοιτητές να αναγνωρίσουν τα δυνατά και αδύνατα σημεία τους και να θέσουν σε εφαρμογή ένα σχέδιο δράσης ατομικής ανάπτυξης».

Κρίση και στην εκπαίδευση
Όπως ήταν αναμενόμενο, η παγκόσμια οικονομική κρίση φαίνεται να έχει επηρεάσει σημαντικά, όχι μόνο τις επιχειρήσεις αλλά και την εκπαίδευση. «Η διεθνής οικονομική κρίση έχει επιπτώσεις στην εκπαίδευση σε όλο τον κόσμο. Οι τάσεις στη μεταπτυχιακή εκπαίδευση διαφοροποιούνται ανάλογα με την έδρα και το είδος του προγράμματος.

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες έρευνες, ο αριθμός των αιτήσεων αυξήθηκε ειδικά σε προγράμματα μερικής φοίτησης (part time, executive and flexible programs)» αναφέρει η Μαρία Δουκάκη, και συνεχίζει τονίζοντας πως «Ένας γενικός κανόνας που φαίνεται ότι επιβεβαιώθηκε και στην Ευρώπη είναι στην αρχή της κρίσης οι αιτήσεις να προσανατολίζονται σε προγράμματα πλήρους φοίτησης και εν συνεχεία, σε προγράμματα μερικής φοίτησης. Οι λόγοι που τα στελέχη και οι νεότεροι υποψήφιοι στρέφονται στη μεταπτυχιακή εκπαίδευση είναι μάλλον προφανείς…

Μια τέτοια οικονομική κρίση έχει άμεσο αντίκτυπο στην αγορά εργασίας και δημιουργεί συνθήκες ασφυκτικής πίεσης σε όλους όσους αναζητούν μια θέση στο δυναμικό μεγάλων πολυεθνικών επιχειρήσεων. Ειδικά στην εγχώρια αγορά, τα μεταπτυχιακά προγράμματα όπως το MBA International, που αναγνώρισαν την ανάγκη διεθνοποίησης και προχώρησαν στο άνοιγμα των συνόρων, δημιούργησαν και τις προϋποθέσεις για καλύτερη αποκατάσταση των αποφοίτων τους».

Υπάρχει όμως και η άλλη πλευρά του νομίσματος, αυτή που δηλώνει πως σε τέτοιου είδους κρίσεις η παιδεία είναι το τελευταίο που πρέπει να κοπεί. Σε αυτήν συνάδει και η Σπυριδούλα Παππά, Υπεύθυνη Τμήματος Μάρκετινγκ του ΙCon International Training όπου δηλώνει χαρακτηριστικά: «Είναι πλέον γνωστό και γενικά αποδεκτό ότι η συνεχής εκπαίδευση των στελεχών είναι απαραίτητη. Σε μία περίοδο κρίσης και συνεχών παρεπόμενων αλλαγών, η εκπαίδευση αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα όχι πλέον μόνο ανάπτυξης, αλλά επιβίωσης -προσωπικής και εταιρικής.

Η ΙCon υποστηρίζει και προσφέρει σειρά προγραμμάτων ποικίλης διάρκειας, σε εξαιρετικά καινοτόμα και χρήσιμα θέματα με έμφαση στους τομείς της διαχείρισης κρίσεων και ανάπτυξης καινοτομίας, καθώς και σε Μάρκετινγκ, διοίκηση επιχειρήσεων, διαχείριση έργου, διοίκηση ανθρωπίνου δυναμικού κ.λ.π.».

Με την παραπάνω φιλοσοφία φαίνεται να συμφωνεί και η Μαρία Δουκάκη, συμπληρώνοντας πως «μπορεί να ακούγεται κλισέ, αλλά σε περιόδους κρίσης δημιουργούνται οι συνθήκες και οι βάσεις για τις ευκαιρίες του μέλλοντος. Οι φοιτητές και απόφοιτοι των καλύτερων μεταπτυχιακών προγραμμάτων είναι αυτοί που θα προωθήσουν την καινοτομία και θα πρωταγωνιστήσουν στη νέα οικονομική και κοινωνική πραγματικότητα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει, επίσης, και ο νέος προσανατολισμός των υποψήφιων παγκόσμια, σε προγράμματα που προωθούν την επιχειρηματικότητα και την εταιρική κοινωνική ευθύνη».


Ηλεκτρονική… εκπαίδευση
Αδιαμφισβήτητος κυρίαρχος της εκπαίδευσης χρίζεται το Διαδίκτυο, όπου και σε αυτόν τον τομέα κρατάει γερά τα σκήπτρα.

Τα περισσότερα ινστιτούτα, πανεπιστήμια και σχολές της Ελλάδας διαθέτουν ηλεκτρονική παρουσία, όχι μόνο στο Διαδίκτυο αλλά και στα πιο δημοφιλή Μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στις ιστοσελίδες τους μπορεί ο κάθε ενδιαφερόμενος να ενημερωθεί σχετικά με τα προγράμματα που προσφέρουν, τη διάρκεια των σπουδών του κάθε προγράμματος και διάφορες άλλες χρήσιμες πληροφορίες.

Σύμφωνα με την Σπυριδούλα Παππά η ΙCon εδώ και χρόνια αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες που δίνουν οι νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση (video conferencing, computer conferencing κ.λπ.), ενώ αναφέρει υπογραμμίζοντας πως «όλα τα προγράμματα που υποστηρίζει και προσφέρει η ΙCon δίνουν τη δυνατότητα επιτυχούς παρακολούθησης από οποιοδήποτε σημείο της Ελλάδος ή του εξωτερικού, χωρίς άσκοπες μετακινήσεις μέσω του Συστήματος Ολοκληρωμένης Εξυπηρέτησης.

Η ΙCon International Training στην προσπάθειά της να επεκτείνει ακόμη περισσότερο την ποιότητα των υπηρεσιών της και να προσφέρει υψηλού επιπέδου συμβουλές και υπηρεσίες, εγκαινίασε πρόσφατα τη νέα της ιστοσελίδα (www.icon.gr), μέσω της οποίας προσφέρεται μία ποικιλία υπηρεσιών τόσο στο τομέα της συμβούλευσης και υποστήριξης της περαιτέρω εκπαίδευσης, όσο και στο κομμάτι της εξεύρεσης εργασίας.

Επίσης, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της ΙCon για την προβολή των εξαιρετικών επιδόσεων των σπουδαστών του Πανεπιστημίου, αλλά και για τη σύσφιξη των σχέσεων των αποφοίτων, στην ιστοσελίδα της ΙCon δημοσιεύονται ενδιαφέρουσες απόψεις και άρθρα σπουδαστών, αποφοίτων και στελεχών της ΙCon».

Στο ίδιο μήκος κύματος φαίνεται να  κινείται και το Athens University of Economics and Business σχετικά με τη χρήση του Διαδικτύου για τα προσφερόμενα προγράμματα και όχι μόνο, αφού η χρήση του φαίνεται να επεκτείνεται περαιτέρω. «Αναμφισβήτητα το Διαδίκτυο αποτελεί πλέον τη βασική πηγή πληροφόρησης των μελλοντικών υποψηφίων. Η ιστοσελίδα των Μεταπτυχιακών προγραμμάτων, τα επίσημα group τους στα Linkedin, Facebook και Twitter, τα κανάλια στο YouTube και EduYouTube σε συνδυασμό με τις εξειδικευμένες για μεταπτυχιακές σπουδές μηχανές αναζήτησης, χρησιμοποιούνται κατά κόρον από όλα τα ΜΒΑ προγράμματα στον κόσμο, και φυσικά και από το δικό μας.

Σημαντικότατο ρόλο παίζουν και τα ανεπίσημα groups, τα οποία διαχειρίζονται φοιτητές και απόφοιτοι, τα οποία ενισχύουν το word of mouth -το πιο δυνατό ίσως εργαλείο προώθησης του ΜΒΑ Ιnternational.

Εκτός από το πλήρως ενημερωμένο website του Μεταπτυχιακού, ενδιαφέρον παρουσιάζει και η δομή της ιστοσελίδας του συλλόγου αποφοίτων, στην οποία έχουν πρόσβαση τα μέλη της κοινότητας. Μια βάση δεδομένων 1200 αποφοίτων και καθημερινά post με νέα και αγγελίες εργασίας, κάνουν το κλειστό αυτό δίκτυο δικτύωσης εξαιρετικά δυνατό», τονίζει η Μαρία Δουκάκη.

Εξειδίκευση και εργασία
Μπορεί τα περισσότερα στελέχη που παρακολουθούν προγράμματα επιχειρηματικής εκπαίδευσης να εργάζονται ήδη και να αναζητούν μονάχα εξειδίκευση ή περαιτέρω γνώσεις σε έναν συγκεκριμένο τομέα, αλλά υπάρχουν και περιπτώσεις που δεν εργάζονται και επιθυμούν κατάρτιση ώστε να βρουν εργασία. Για αυτές τις περιπτώσεις έχουν φροντίσει οι οργανισμοί και οι σχολές που παρέχουν επιχειρηματική εκπαίδευση και αναφέρουν σχετικά:

«Το “Success + Fun ΙCon Club” (Sfic) είναι λέσχη που έχει δημιουργηθεί από την ΙCon International Training για να υποστηρίζει τους σπουδαστές και αποφοίτους των προγραμμάτων ξένων πανεπιστημίων με τα οποία συνεργάζεται. Η υποστήριξη αναφέρεται αφ’ ενός στην καριέρα των μελών του και αφ’ ετέρου, στην κοινωνική και πολιτιστική τους ενεργοποίηση» όπως υπογραμμίζει η Σπυριδούλα Παππά και συνεχίζει λέγοντας «Στους οικονομικούς και κοινωνικοπολιτιστικούς σκοπούς του Sfic περιλαμβάνονται δράσεις που βασίζονται κυρίως στη δικτύωση των μελών μεταξύ τους και με τις επαγγελματικές κατηγορίες ατόμων που μπορεί να τους είναι χρήσιμα. Η γνωριμία με άλλους αποφοίτους και σπουδαστές, έχουμε διαπιστώσει ότι οδηγεί τα μέλη μας στην εξεύρεση ή εξέλιξη επαγγελματικής θέσης ή ακόμη και στην προώθηση πιο προσωπικών και στενών φιλικών σχέσεων. Η συνεργασία και προσφορά υπηρεσιών έχει βοηθήσει στη δημιουργία ενός καταλόγου από διάφορους επαγγελματίες και επιχειρηματίες ή στελέχη μέλη του Sfic που προσφέρουν υπηρεσίες και προϊόντα με ευνοϊκότερους όρους για τα λοιπά μέλη του club.

Τέλος η συγκρότηση ενός σημαντικού αριθμού μελών του Sfic προσφέρει την ευκαιρία για διοργάνωση εκδηλώσεων κοινωνικού και πολιτιστικού περιεχομένου. Ας σημειωθεί ότι η ΙCon και το CeMS μαζί έχουν 850 φοιτητές και 800 αποφοίτους».

Με την ίδια λογική φαίνεται να πορεύεται και το Athens University of Economics and Business, αφού όπως δηλώνει η Μαρία Δουκάκη «Το MBA International δίνει ιδιαίτερη έμφαση σε θέματα επαγγελματικής προόδου και εξέλιξης, έχοντας ένα οργανωμένο και ιδιαίτερα ενεργό γραφείο καριέρας, και διατηρώντας συνεργασίες με πάνω από 200 σημαντικές ελληνικές, πολυεθνικές και αμιγώς διεθνείς εταιρείες και οργανισμούς. Αυτή η συνεργασία εκδηλώνεται με ένταξη σημαντικών στελεχών από επιχειρήσεις και οργανισμούς μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία με ομιλίες, εταιρικές ημερίδες business games κ.τ.λ.

Παράλληλα το MBA International, έχει θεσμοθετήσει το πρόγραμμα Field Study Program (FSP) μέσω του οποίου οι φοιτητές συνεργάζονται σε ομάδες των 3-4 ατόμων για την επίλυση πραγματικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν επιχειρήσεις-χορηγοί. Το σύνολο των φοιτητών αλλά και των αποφοίτων έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει και στο ετήσιο career fair του Προγράμματος, μία από τις πιο επιτυχημένες και αναγνωρισμένες Ημέρες Καριέρας που τιμούν με την παρουσία τους σημαντικές τοπικές και πολυεθνικές επιχειρήσεις».


Επιτυχημένη πορεία, πριν και μετά
Κατά πόσο όμως αυτές οι ενέργειες φέρουν αποτελέσματα και εμπράκτως βοηθούν τους σπουδαστές, τελειώνοντας με τα προγράμματά τους; Η Μαρία Δουκάκη σπεύδει να ξεκαθαρίσει πως «οι θετικές συνέπειες είναι άμεσες: οι περισσότεροι φοιτητές βρίσκουν δουλειά πριν ακόμα τελειώσουν τις σπουδές τους και όλοι σχεδόν με την ολοκλήρωσή τους, τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση αποφοίτου μας από τη Σερβία, ο οποίος μετά το μεταπτυχιακό εξασφάλισε θέση Global Group Product Manager στη φαρμακευτική Novartis στην Ελβετία, μετά από μια επιτυχημένη πορεία δύο ετών στο γραφείο της Ελλάδας. Πρόσφατες απόφοιτες από την Ελλάδα εργάζονται για την P&G στην Ελβετία και την Ολλανδία αντίστοιχα, ενώ φοιτητές που μόλις ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους ανέλαβαν σημαντικές θέσεις εργασίας στην Ασία».

Η Μαρία Δουκάκη εκτιμά πως «η επαγγελματική πορεία των αποφοίτων ωφελείται ιδιαίτερα και από τη δικτύωση μέσω του Συλλόγου Αποφοίτων. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί και ο θεσμός των “Πρεσβειών” του προγράμματος σε χώρες του εξωτερικού όπου ζουν και εργάζονται μέλη του συλλόγου μας. Αυτήν τη στιγμή λειτουργούν 12 πρεσβείες με ενεργό ρόλο σε 4 ηπείρους, με στόχο πέραν της προώθησης του προγράμματος, την υποστήριξη αποφοίτων που ξεκινούν τα επαγγελματικά τους βήματα στο εξωτερικό».

Σημαντικό ρόλο όμως φαίνεται να παίζει και η υποστήριξη των σπουδαστών κατά τη διάρκεια των σπουδών αλλά και με το πέρας αυτών, σχετικά με τον περαιτέρω επαγγελματικό προσανατολισμό. Η Σπυριδούλα Παππά αναφέρει πως «στους αναπτυξιακούς σκοπούς του Sfic περιλαμβάνονται δράσεις περαιτέρω ανάπτυξης γνώσεων και διεύρυνσης ικανοτήτων μέσω σεμιναρίων ειδικών θεμάτων από έλληνες και ξένους καθηγητές και εμπειρογνώμονες, ομιλίες από ειδικούς, συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης για επίκαιρα θέματα, ασκήσεις βιωματικής εκπαίδευσης και άλλες δράσεις.

Ακόμη, προσφέρονται συνεδρίες εμβάθυνσης του επαγγελματικού προσανατολισμού και για επαγγελματική επιλογή και συζητήσεις προοπτικών επαγγελμάτων, υπό συγκεκριμένες καταστάσεις. Στους αναπτυξιακούς στόχους περιλαμβάνουμε επίσης τις προσπάθειες υποστήριξης των μελών του Sfic για βελτίωση της σταδιοδρομίας και της επαγγελματικής τους θέσης. Για τον ιδιαίτερο αυτό σκοπό έχει δημιουργηθεί από ετών το τεύχος “Συλλογή Βιογραφικών Αποφοίτων” που διανέμεται μεταξύ όσων ενδιαφέρονται να συμμετέχουν σε αυτό, ώστε να ενισχυθεί η αλληλογνωριμία και αλληλοϋποστήριξη», καταλήγει.