Στροφή σε φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα, επικοινωνία και καινοτόμες λύσεις συνθέτουν το σκηνικό για τη κατηγορία των εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών. Η πανδημία φρέναρε προσωρινά την εν λόγω αγορά, η οποία επανατοποθετείται σε νέους άξονες με αρωγό πάντα την επικοινωνία και τις νέες τάσεις που στρέφουν την αγορά σε νέες κατευθύνσεις. Η μετά την πανδημία εποχή φαίνεται ευοίωνη για την κατηγορία και οι προοπτικές έχουν ήδη αρχίσει να διαφαίνονται στον ορίζοντα. Με γνώμονα πάντα τη διατήρηση και την ενίσχυση της σχέσης εμπιστοσύνης με τον καταναλωτή, οι κυρίαρχοι της αγοράς των εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών επενδύουν στην επικοινωνία και ανταποκρίνονται με ευελιξία και νέα λανσαρίσματα.

Νέα τάση για την αγορά των εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών δείχνει στροφή του καταναλωτή και της αγοράς σε οικολογικές λύσεις και καινοτόμα προϊόντα που έχουν βάση τα φυσικά συστατικά. Αρκετές εταιρείες βρίσκονται ήδη στην αναζήτηση και στον σχεδιασμό οικολογικών και βιολογικών λύσεων τόσο για τα οικιακής χρήσης προϊόντα όσο και για τα προϊόντα που χρησιμοποιούνται σε αγροτική παραγωγή.

Τα standards δείχνουν να αυστηροποιούνται ως προς την χρήση χημικών και οι πιστοποιήσεις θα λαμβάνουν υπόψη τη σύνθεση των προϊόντων ως προς την φιλικότητα προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Ακόμα και οι καταναλωτές που στρέφονται σε πιο υγιεινές επιλογές θα δείξουν έντονη την προτίμηση στο εγγύς μέλλον σε βιολογικά και απαλλαγμένα από επικίνδυνα χημικά προϊόντα, μία τάση  που θα δημιουργήσει νέα paths στις προ ϊοντικές γραμμές.

Οι παγκόσμιες εκτιμήσεις δείχνουν αύξηση στη ζήτηση για τα προσεχή χρόνια και στροφή σε φιλικά προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον προϊόντα. Τα 14,954 εκατ. δολάρια άγγιξε η αγορά στη κατηγορία των εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών το 2020 και εκτιμάται ότι θα αγγίξει τα 18,675 εκατ. δολάρια έως το 2026, μια αύξηση της τάξεως του 3,8% σύμφωνα με στοιχεία της MordorIntelligence. Ωστόσο, η παγκόσμια πανδημία έβαλε ένα προσωρινό «φρένο» στην ανάπτυξη της συγκεκριμένης κατηγορίας.

Οι παγκόσμιοι παίκτες που κατέχουν το 40% του μεριδίου της αγοράς, όπως οι Syngenta International AG, Corteva Agriscience, Bayer Crop Science AG, UPL Limited, BASF SE, Cheminova A/S, Nufarm Ltd, βλέπουν αύξηση στην αγορά των εντομοκτόνων για τα προσεχή χρόνια. Η αύξηση προέρχεται σύμφωνα με την Mordor Intelligence με την παράλληλη αύξηση στη ζήτηση του φαγητού, κάτι που θα επιφέρει αύξηση της αγροτικής παραγωγικότητας οπότε και χρήση των εντομοκτόνων που είναι απαραίτητα για την παραγωγή.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ ΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ
Οι απαιτήσεις των καταναλωτών τόσο σε παγκόσμια κλίμακα όσο και στην εγχώρια αγορά δημιουργούν την ανάγκη για την συγκεκριμένη κατηγορία για σχεδιασμό και παραγωγή προϊόντων που είναι ασφαλή στη χρήση και αποτελεσματικά. Ο Γιώργος Κατσικαρώνης, Brand Manager στην εταιρεία Εύρηκα επισημαίνει: «Αν και η τιμή διαδραματίζει πια πρωταρχικό ρόλο στις αγορές, η αποτελεσματικότητα σε συνδυασμό με την ασφάλεια χρήσης των προϊόντων στην κατηγορία είναι πλέον ένα εξίσου σημαντικό κριτήριο για την τελική επιλογή. Το Aroxol συνεχίζει να προσφέρει “πάντα περισσότερα” λανσάροντας καινοτόμα προϊόντα στο πλαίσιο της κάλυψης αυτής της νέας ανάγκης που έχει δημιουργηθεί».

ΝΕΕΣ ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΦΙΛΙΚΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Πληθώρα λανσαρισμάτων και διακρίσεις για τα προϊόντα της κατηγορίας συνθέτουν το σκηνικό της χρονιάς που πέρασε. Ο Θάνος Καλουδιώτης, Senior Brand Manager, Laundry Specialties & Home Care, Greece & Cyprus στην Henkel Hellas SA, αναφέρει σχετικά με την Vapona: «Η Vapona  παρουσίασε νέα προϊόντα στο καταναλωτικό κοινό. Ένα από αυτά, το οποίο υποστηρίχθηκε και τηλεοπτικά, ήταν η ηλεκτρική συσκευή κατά των κουνουπιών η οποία βραβεύθηκε ως Προϊόν της Χρονιάς, επιτυχία η οποία παρουσιάστηκε στο διαφημιστικό μας.

Οι καινοτομίες της Vapona όμως κάλυψαν και τις υπόλοιπες δύο υποκατηγορίες στις οποίες συμμετέχει η μάρκα: στην κατηγορία των σκοροκτόνων με ένα νέο άρωμα, οι Vapona κρεμάστρες με άρωμα πράσινου μήλου, ήρθαν να συμπληρώσουν το κωδικολόγιο της μάρκας η οποία έκλεισε τη χρονιά με σημαντική άνοδο. Όμως και στην υποκατηγορία των εντομοαπωθητικών σώματος τα νέα ήταν μεγάλα: η νέα Vapona invisible lotion, που εγγυάται 8 ώρες προστασία εναντίων των κουνουπιών με φόρμουλα η οποία είναι άοσμη, στεγνώνει γρήγορα και δεν λεκιάζει τα ρούχα. Η ανταπόκριση του κοινού ήταν εξαιρετική με σημαντικά αποτελέσματα μεριδίων».

Το Aroxol λάνσαρε μέσα στο 2020 τη νέα σειρά Aroxol Pure & Strong 0% allergens – 0% perfume  ενάντια στα έντομα αλλά με 0% αλλεργιογόνα και 0% άρωμα. Επίσης, λάνσαρε τα εξής format κάτω από τη νέα σειρά: Κατσαριδοκτόνο Spray, Mat refill, Υγρό set και Υγρό refill. «Το 2021 μεγαλώνουμε την σειρά Aroxol Pure & Strong 0% allergens – 0% perfume με δύο νέα προϊόντα: 1. εντομοκτόνο sprayκαι 2. Mec instant κατσαριδοκτόνο.

Οι εταιρείες που ερευνούν τις ανάγκες των καταναλωτών, δημιουργούν νέα καινοτόμα προϊόντα, που ικανοποιούν αυτές τις ανάγκες κερδίζοντας σε πωλήσεις και μερίδια. Τα τελευταία χρόνια η τάση των καταναλωτών είναι να αναζητούν όλο και περισσότερο προϊόντα που είναι μεν αποτελεσματικά αλλά παράλληλα είναι πιο φυσικά / φυτικά, με λιγότερα χημικά λιγότερα βλαβερά και δεν προκαλούν αλλεργίες. Στην ίδια λογική είναι το Aroxol για Ακάρεα & Σκόρους που καταπολεμά τις αιτίες αλλεργιών που προκαλούνται από τα ακάρεα της σκόνης, περιέχοντας φυτική γερανιόλη», αναφέρει ο Γιώργος Κατσικαρώνης.

ΜΕ ΣΥΜΜΑΧΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ακολουθώντας τις τάσεις της διαφημιστικής αγοράς τη χρονιά που μας πέρασε, αν και η πανδημία έβαλε φρένο στο λιανεμπόριο, πραγματοποιήθηκαν σημαντικές ενέργειες και πρωτότυπες καμπάνιες τόσο στην τηλεόραση όσο και στο διαδίκτυο, αλλά και in-store με promotions, φυλλάδια και άλλες προωθητικές ενέργειες. Ενδεικτικά, τo εντομοκτόνο Teza προχώρησε μεταξύ άλλων, μέσα στο 2020 σε έντυπες καταχωρήσεις και ραδιοφωνικό σποτ με κεντρικό μήνυμα: «Όταν είσαι teza… νιώθεις ασφαλής!», ενώ το Raid δημιούργησε το χιουμοριστικό έντυπο με το χρυσό αγαλματάκι και τα έντομα σκαρφαλωμένα πάνω του με το πρωτότυπο μήνυμα «Κι όμως… υπάρχουν παράσιτα που θαυμάζουμε!».

CSR ΜΕ ΦΟΝΤΟ ΤΗΝ ΠΑΝΔΗΜΙΑ
Σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας, όπως αυτό που επικρατεί τους τελευταίους μήνες, οι εταιρείες της κατηγορίας εντομοκτόνων-εντομοαπωθητικών προέβησαν σε πρωτοβουλίες εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, οι οποίες ήταν περισσότερο αναγκαίες από ποτέ.

Ενδεικτικά, ξεπέρασε συνολικά τις 100.000 ευρώ η αξία των δράσεων ΕΚΕ της Εύρηκα μέσα στο 2020. Η εταιρεία πραγματοποίησε χρηματικές και προϊοντικές δωρεές, σε ιδρύματα και φορείς που στηρίζουν ευπαθείς κοινωνικές ομάδες ενώ, παράλληλα, πρόσφατα ανέλαβε τα έξοδα για την αγορά του αναγκαίου εξοπλισμού στις νέες μονάδες αντιμετώπισης Covid-19 του Γενικού Νοσοκομείου Βόλου.

Οι προσφορές αφορούν πλημμυροπαθείς της Καρδίτσας και των Φαρσάλων, σεισμοπαθείς της Σάμου, τον οργανισμό «Το Χαμόγελο του Παιδιού», το Γενικό Νοσοκομείο Βόλου «Αχιλλοπούλειο», κοινωνικά παντοπωλεία του Δήμου Αθηναίων, Βόλου και Θεσσαλονίκης, γηροκομεία Αθηνών και Βόλου, και δομές φιλοξενίας αναπήρων παιδιών και ενηλίκων, ορφανών ή εγκαταλελειμμένων παιδιών στον Βόλο. Παράλληλα, προκειμένου να στηρίξει και τους ανθρώπους της, αύξησε φέτος τις αποδοχές τους κατά 3%.

ΟΙ ΚΑΙΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ ΤΗΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ
«Το κύριο insight για τη χρονιά που μας πέρασε αναφορικά με την συγκεκριμένη κατηγορία είναι το γεγονός του ότι η αγορά των εντομοκτόνων – εντομοαπωθητικών φαίνεται να επηρεάζεται περισσότερο από τις καιρικές συνθήκες που ευνοούν την ανάπτυξη των εντόμων (ζέστη και υγρασία) σε σχέση με άλλους παράγοντες π.χ. την πανδημία του Covid-19»
Γιώργος Κατσικαρώνης, Brand Manager, Εύρηκα

ΕΠΕΝΔΥΣΗ ΜΕ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Το 2020 ήταν μια ανοδική χρονιά για την κατηγορία. Ήταν όμως ακόμα πιο ανοδική για τη Vaponaαφού για 2η συνεχόμενη χρονιά κατάφερε να έχει μια δυνατή πορεία. Η επιτυχία αυτή βασίστηκε σε 2 άξονες: Α) Το δυνατό και πολύ καλά συνδυασμένο πλάνο ATL & BTL επικοινωνίας και Β) Τα επιτυχημένα νέα λανσαρίσματα. Όσον αφορά τον πρώτο άξονα η τηλεοπτική επένδυση σε συνδυασμό με digital επικοινωνίες με έμφαση στα social media και την καμπάνια «Μην Ενοχλείστε» ήταν το συστατικό επιτυχίας για το 2020 και θα συνεχίσει να είναι ο άξονας στον οποίο θα στηριχθεί η επικοινωνία της μάρκας τα επόμενα χρόνια. Φυσικά, τα αποτελέσματα έρχονται μέσω του κατάλληλου συνδυασμού των παραπάνω ενεργειών με το BTL activation».
Θάνος Καλουδιώτης, Senior Brand Manager, Laundry Specialties & Home Care, Greece & Cyprus, Henkel Hellas

ΒΑΣΙΚΟΣ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ SOCIAL MEDIA ΣΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Όσο αφορά την επικοινωνία, τα social media ιδιαίτερα την χρονιά που μας πέρασε έπαιξαν κύριο ρόλο στη διατήρηση της απευθείας σχέσης με τον καταναλωτή. Παρόλο που η κατηγορία δεν δίνει έδαφος στην επικοινωνία στα social media, υπήρχαν αξιοσημείωτες αναφορές των δημοφιλή brandsστο διαδίκτυο που βοήθησαν σημαντικά στην διατήρηση του customer loyalty. Χιουμοριστικά tweets, λανσαρίσματα νέων προϊόντων, εταιρικά νέα και δράσεις ΕΚΕ, καθώς και κλασικά διαφημιστικά σλόγκαν αποτελούν την κυριότερη θεματολογία των δημοσιεύσεων του 2020 για τα brandsεντομοκτόνων.

Σχεδόν 3.000 αναφορές καταγράφηκαν σε sites, blogs, forums και Twitter, με το Teza να καταλαμβάνει την πρώτη θέση (33%). Δεύτερο σε αναφορές ήρθε το Aroxol (29%) και τρίτο το Baygon (27,5%). Η Vapona συγκέντρωσε μερίδιο δημοσιότητας 9,5% και το Raid 1%.

Το 44% των αναφορών ήταν θετικές και το 6% αρνητικές, ενώ το υπόλοιπο δεν είχε κάποια θετική ή αρνητική χροιά. Το 8% των δημοσιεύσεων αναφέρεται σε δημοφιλή και διαχρονικά σλόγκαν, όπως η «κατσαριδούλα Τερέζα» και το «καταραμένο Αroxol», ενώ η λέξη που εμφανίζεται τις περισσότερες φορές είναι η «κατσαρίδα», καθώς συναντάται στο 26% των αναφορών.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία έχουν συγκεντρωθεί και αναλυθεί με το Monitor by Innews(http://innews.gr) για το Marketing Week. Το Monitor είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα αποδελτίωσης, καταγραφής και αξιολόγησης δημοσιευμάτων, από έντυπα (εφημερίδες, περιοδικά), διαδίκτυο (ειδησεογραφικά sites, blogs, forums, twitter), τηλεοπτικούς και ραδιοφωνικούς σταθμούς.

Ταυτότητα έρευνας

  • Εταιρείες/Brands: Teza, Aroxol, Baygon, Vapona, Raid
  • Πηγές: ειδησεογραφικά sites, blogs, Twitter, forums
  • Χρονικό διάστημα: 2020