Αυτό αποδεικνύει και το γεγονός της διαρκούς αύξησης των unique browsers σε αυτά. Ενδεικτικά, τον Φεβρουάριο του 2012 το Newsit.gr που ήταν πρώτο στην κατάταξη των ενημερωτικών sites είχε 1.837.286 unique browsers (Nielsen Online Ranking Report), ενώ τον Μάιο του 2013, σύμφωνα με τα πιστοποιημένα στοιχεία μετρήσεων της ΕΝΕΔ (Ένωση Εκδοτών Διαδικτύου), το πρώτο ενημερωτικό site που ήταν το in.gr είχε 2.901.641 μοναδικούς επισκέπτες. Αντίστοιχα, σε όλα τα ενημερωτικά sites έχουν αυξηθεί οι unique browsers. Σύμφωνα με τον πίνακα πιστοποιημένων στοιχείων επισκεψιμότητας της ΕΝΕΔ για τον Μάιο του 2013 (βλ. Πίνακα 2), στο top-20 του συνόλου των portals/sites, τα 11 είναι ενημερωτικά.

Το στοίχημα της αξιοπιστίας
Τα ενημερωτικά sites αυξάνονται διαρκώς, ωστόσο η μεγάλη πρόκληση γι’ αυτά είναι η αξιοπιστία και η εγκυρότητα. Τα υπάρχοντα έχουν αναβαθμιστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, προσφέρουν πλούσια και άμεση πληροφόρηση από κάθε τομέα της πολιτικής, οικονομικής, κοινωνικής, επιχειρηματικής, πολιτιστικής και αθλητικής ζωής, ενώ κορυφαίοι και καταξιωμένοι δημοσιογράφοι καταθέτουν απόψεις, σχόλια και ρεπορτάζ σε αυτά. Την ίδια στιγμή, τα sites αυτά έχουν αναβαθμιστεί ιδιαίτερα τόσο από πλευράς αισθητικής, όσο και παροχών, αφού π.χ. η web TV διευρύνει πλέον τις δυνατότητες αυτών για παροχή και οπτικοακουστικού υλικού.

Η ριζική τους αναβάθμιση δε, αναμφίβολα διαμορφώνει ένα περισσότερο ποιοτικό διαφημιστικό περιβάλλον και ήδη κορυφαίοι διαφημιζόμενοι στρέφονται προς αυτά. Προς το παρόν ωστόσο, τα κονδύλια που αυτοί επενδύουν παραμένουν μικρά, έστω κι αν αυξάνονται από χρόνο σε χρόνο. Αυτό δυσκολεύει ωστόσο την προσπάθεια κάποιων sites να επενδύσουν σε τεχνολογία αιχμής, ώστε να αναβαθμίσουν περαιτέρω τις παροχές τους προς τους χρήστες, κυρίως από πλευράς οπτικοακουστικού περιεχομένου, όπως δελτία ειδήσεων, εκπομπές κ.α.

Οι προκλήσεις, η πιστοποίηση και τα social media
Ποιοι είναι όμως οι παράγοντες που κρίνουν την διαφοροποίηση ενός ενημερωτικού site από ένα άλλο; Κατά τον Θωμά Βελιτσίστα, New Μedia Μanager του Fantasylogic.com, οι παράγοντες αυτοί εστιάζονται στην ανάπτυξη και στον σχεδιασμό του site μέσα από νέες τεχνικές οπτικής επικοινωνίας, στο περιεχόμενο και στον ρυθμό ανανέωσής του, αλλά και στην τεχνική υποδομή του. «Η βαθιά γνώση και εξειδίκευση σε θέματα διαδικτύου, σε συνδυασμό με μια ολοκληρωμένη δημοσιογραφική επιμέλεια καθιστούν εύκολη την ανάπτυξη ενός ειδησεογραφικου site στα πρώτα του βήματα. Ωστόσο, για την εξελικτική πορεία και ανάπτυξή του απαιτούνται και οι κατάλληλες επιλογές συνεργατών».

Αναφερόμενος στο ζήτημα της διαφημιστικής απορρόφησης, ο Θωμάς Βελιτσίστας εκτίμησε ότι οι πρωτοποριακές και πρωτότυπες ιδέες στο πλαίσιο εφαρμογής ενός στοχευμένου Creative Marketing plan μπορεί να βελτιώσουν τις προοπτικές της κατηγορίας σε ότι αφορά στην διαφημιστική απορρόφηση. Όσον αφορά στο ζήτημα της πιστοποίησης των μετρήσεων στο διαδίκτυο, ο New Μedia Μanager του Fantasylogic.com, πιστεύει ότι θα βοηθήσει πολύ, «δεδομένου ότι η ελληνική αγορά και οι εν δυνάμει διαφημιζόμενοι ζητούν επιπρόσθετες μετρήσεις επισκεψιμότητας και δεν αρκούνται στον μηχανισμό της google».

Ωστόσο διευκρίνισε ότι οι μετρήσεις αυτές θα πρέπει να είναι αξιόπιστες και αναλυτικές. Όσον αφορά δε στο ρόλο των social media, ο ίδιος εκτίμησε πως «αν η αναζήτηση της είδησης υπήρξε η πιο σημαντική εξέλιξη της προηγούμενης δεκαετίας, τότε η διακίνησή της ίσως να είναι η σημαντικότερη της τρέχουσας. Αν και για την ώρα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν ένα επιπρόσθετο μέσο πληροφόρησης παρά την πρωτογενή πηγή, αυτό φαίνεται ότι με τον καιρό αλλάζει.

Στο πλαίσιο αυτό είναι δεδομένο ότι τα social media μπορούν με ποικίλους τρόπους να ενισχύσουν τη δύναμη των ενημερωτικών sites μερικοί από τους οποίους είναι η δυνατότητα «δημιουργίας» είδησης από τον κάθε χρήστη ταχύτατα και άμεσα, συγκέντρωση πληροφορίας με μεγαλύτερο πλουραλισμό και ιδέες, πολύ μεγάλη συμμετοχή χρηστών τουλάχιστον στα μεγαλύτερα social media platforms (Facebook, Twitter, G+), άμεση και ουσιαστική αλληλεπίδραση με το «κοινό», ευκολότερη και συχνότερη πρόσβαση (κινητά τηλέφωνα/smartphones, tablets, laptops, desktops), δημιουργία referral traffic με αυξητικές τάσεις και τέλος, δημιουργία πολλών και ποιοτικών backlinks, με αποτέλεσμα ανάλογη ενδυνάμωση σε επίπεδο Search Engine Optimization».

Πίνακας 1: Διαφημίσεις που εμφανίστηκαν ανα θέματα στα ενημερωτικά sites – Μάιος 2013
Ενημερωτικά sites/portals Διαφημίσεις/θέματα
News247.gr 2.207
Newsit.gr 335
Newsbeast.gr 328
In.gr 327
Capital.gr 236
Naftemporiki.gr 175
Ethnos.gr 133
Tovima.gr 101
Imerisia.gr 91
Tanea.gr 50


Διαφήμιση & ενημερωτικά sites: H εικόνα του Μαϊου από την Mediad Bank
Μια φωτογραφική και μόνο εικόνα για το traffic διαφημίσεων στα ενημερωτικά sites για τον μήνα Μάιο, δίνουν τα στοιχεία της υπηρεσίας Mediad Bank της Media Services, που εμφανίζονται στον Πίνακα 1. Σύμφωνα με αυτά, οι περισσότερες διαφημίσεις εμφανίστηκαν στο Νews247.gr, οι οποίες έφτασαν τα 2.207 θέματα, ωστόσο τα 2.106 από αυτά αφορούσαν διαφημίσεις προσφορών από το Ricardo.gr. Την πρώτη 5άδα συμπληρώνουν τα Newsit.gr (335 διαφημίσεις), Newsbeast.gr (328), In.gr (327), Capital.gr (236). Τα ενημερωτικά sites που καταγράφονται στον σχετικό πίνακα εμφανίζονται στο top 20 των πιστοποιημένων στοιχείων επισκεψιμότητας που εξέδωσε η ΕΝΕΔ για τον Μάιο για το σύνολο των ελληνικών sites, ο οποίος αποτέλεσε και το κριτήριο επιλογής τους.

Θα πρέπει δε να τονιστεί ότι δεν έχουν συμπεριληφθεί οι google ads. ΄Οσον αφορά στις κατηγορίες των διαφημιζόμενων, με βάση πάντα τα στοιχεία της Mediad Bank της Media Services, αυτές ήταν συμπληρώματα διατροφής, αναψυκτικά/χυμοί, προϊόντα ομορφιάς, εξοπλισμός γραφείου, εκπαίδευση, εκδόσεις, ταξίδια, προσωπικά είδη, επιβατικά αυτοκίνητα, αξεσουάρ αυτοκινήτων, ιατρικά-φαρμακευτικά, οικονομικοί οργανισμοί, ασφάλειες, διασκέδαση, προσφορά υπηρεσιών, δημόσιο, καταστήματα ποτών και τροφίμων, κινητή και σταθερή τηλεφωνία, ιδρύματα/έρανοι κ.α.

Πίνακας 2: Πιστοποιημένα στοιχεία επισκεψιμότητας στο ελληνικό διαδίκτυο – Μάιος 2013
TITLE UNIQUE BROWSERS VISITS/SESSIONS PAGE VIEWS
1 IN.GR 2.901.641 11.920.661 71.054.002
2 NEWSIT.GR 2.288.084 10.868.433 50.567.280
3 SPORT24.GR 2.111.279 12.576.948 56.355.425
4 DAILYMOTION.COM/GR 1.837.665 3.075.779 12.709.878
5 MEGATV.COM 1.819.008 5.902.516 19.790.548
6 NEWS247.GR 1.749.797 6.075.142 19.875.793
7 NEWSBEAST.GR 1.606.946 6.316.204 37.433.255
8 ETHNOS.GR 1.500.759 3.924.981 12.451.576
9 CONTRA.GR 1.390.359 7.605.353 35.822.883
10 TOVIMA.GR 1.387.300 3.855.945 15.745.093
11 TLIFE.GR 1.341.450 4.772.553 26.011.383
12 ANTENNA.GR 1.320.456 4.722.489 16.022.754
13 TANEA.GR 1.295.945 3.445.790 12.670.569
14 LIVE24.GR 1.106.565 4.863.445 8.440.988
15 STAR.GR 1.096.191 2.602.847 10.012.329
16 NAFTEMPORIKI.GR 1.046.792 3.947.376 19.005.366
17 CAPITAL.GR 961.202 4.630.196 36.582.292
18 COSMO.GR 958.331 2.772.312 4.564.372
19 ONEMAN.GR 952.763 2.313.380 9.287.213
20 IMERISIA.GR 940.569 2.475.979 7.063.564

Koolnews.gr: Ένα ενδιαφέρον case
To Κοοlnews.gr αποτελεί μια ενδιαφέρουσα εκδοχή των ενημερωτικών sites, προερχόμενο από τον Πέτρο Κωστόπουλο. Όπως αναφέρει ο ίδιος μιλώντας στο Marketing Week, το koolnews.gr χτίστηκε με διαφορετική φιλοσοφία απ’ ότι τα άλλα ενημερωτικά sites, δίνοντας μεγάλο βάρος στο πολιτικοοικονομικό κομμάτι, αλλά και σε μεγάλη γκάμα θεμάτων από την ελληνική και ξένη showbiz, θέματα για τη μόδα, το στιλ, τα ταξίδια, το φαγητό, τον κινηματογράφο, προτάσεις βιβλίων κ.ά.

«Στην ουσία ενώ είναι ένα καθημερινό γρήγορο εργαλείο, το koolnews.gr θέλει να είναι κάθε μέρα σαν μια ολοκληρωμένη κυριακάτικη εφημερίδα. Σ’ αυτό μεγάλο ρόλο παίζει και η αισθητική, μιας και πιστεύουμε ότι τόσο το layout όσο και η χρήση των φωτογραφιών το διαφοροποιούν ριζικά από το υπόλοιπα ενημερωτικά sites και το κάνουν πολύ πιο φιλικό στο χρήστη αλλά ταυτόχρονα και αποτελεσματικό στο διαφημιζόμενο. Ταυτόχρονα το koolnews δεν παραθέτει ειδήσεις τύπου «αχταρμά», -«πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένα»- αλλά αξιολογεί τις ειδήσεις που μπαίνουν. Έχει άποψη εφ’ όλης της ύλης που παρουσιάζει καθημερινά. Τέλος η «ιδεολογία» των ειδήσεων δεν είναι αναγκαστικά αρνητική μόνο και μόνο για να δημιουργεί εντυπώσεις και επισκεψιμότητα. Παρουσιάζει ψύχραιμα τα νέα και ανακαλύπτει και τη θετική πλευρά της είδησης» επισημαίνει.

Αναφερόμενος στα ενημερωτικά sites ως διαφημιστικά μέσα, τόνισε ότι στη δύσκολη διαφημιστική περίοδο που διανύουμε, οι διαφημιζόμενοι διαλέγουν μέσα τα οποία με τη σειρά τους έχουν κάτι να τους προσφέρουν πέρα από την επισκεψιμότητά τους. «Το περιβάλλον, τα θέματα και η χρήση της γλώσσας και της εικόνας παίζουν καταλυτικό ρόλο. Εμείς θέλουμε να προσφέρουμε ένα περιβάλλον που παρουσιάζονται όλα τα νέα που αφορούν στο σύγχρονο άνθρωπο ηλικίας 18-45 ετών. Και αυτό όπως καταλαβαίνετε δεν είναι μόνο τα πολιτικά νέα άλλα όλα τα νέα που απασχολούν τον πλανήτη».

Το μεγάλο στοίχημα ωστόσο παραμένει η πιστοποίηση των επισκεψιμοτήτων, κάτι με το οποίο συμφωνεί και ο Πέτρος Κωστόπουλος. «Πιστεύουμε ότι πάντα θα υπάρχουν κάποιοι που αμφισβητούν τα στατιστικά ενός site, ανεξαρτήτως πιστοποίησης. Εμάς μας ενδιαφέρει πιο πολύ ο πελάτης να βλέπει αποτέλεσμα στην καμπάνια που τρέχει και όχι τόσο τι νούμερα θα ανακοινώσουμε στην επόμενή μας καταχώριση».


Τέλος, απαντώντας σε ερώτημα για το ρόλο των social media, ο δημιουργός του Koolnews συμφώνησε ότι αυτά αποτελούν πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της διαδικασίας ενημέρωσης του κοινού ενός ενημερωτικού site. «Είναι η ντουντούκα που φωνάζει στον δρόμο τα γεγονότα της τελευταίας στιγμής και ο κράχτης για να μπει ο περαστικός στο site να διαβάσει περισσότερα. Όσο πιο έξυπνα χρησιμοποιείς τα social media και διαφοροποιείσαι, τόσο πιο καλά αποτελέσματα έχεις» ανέφερε καταλήγοντας.

Φραγκίσκος Μονογυιός, 24 Media: Content marketing και native advertising «αναβαθμίζουν» το ρόλο των ενημερωτικών sites
Το News247.gr αποτελεί ένα από τα ποιοτικότερα και εγκυρότερα ενημερωτικά sites, το οποίο ανήκει στην 24 Media. Ο Φραγκίσκος Μονογυιός, Εμπορικός Διευθυντής της εταιρείας, καταθέτει παρακάτω τη δική του άποψη για το ρόλο των ενημερωτικών sites, τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, αλλά και τα στοιχεία που πρέπει να διαθέτουν ώστε να ξεχωρίζουν από τον ισχυρό ανταγωνισμό.

Ποιοι παράγοντες κρίνουν την διαφοροποίηση ενός ενημερωτικού site, σε μια αγορά που υπάρχουν δεκάδες; Πόσο εύκολο είναι να αναπτυχθούν αυτοί, σε μια περίοδο που οι οικονομικοί πόροι είναι περιορισμένοι;
Ένα ενημερωτικό site μπορεί να διαφοροποιηθεί επιτυχώς από τα δεκάδες που λειτουργούν αν διαθέτει 3 βασικά στοιχεία. Πρώτα από όλα εάν διαθέτει ταχύτητα στη μετάδοση της είδησης, δίνοντας προτεραιότητα στις χρηστικές ειδήσεις κοινού ενδιαφέροντος, χρησιμοποιώντας ευκολονόητο κείμενο χωρίς πολλές δευτερεύουσες πληροφορίες που κουράζουν και αποσυντονίζουν τον αναγνώστη. Κατά δεύτερο, εάν χαρακτηρίζεται πάνω απ’ όλα από εγκυρότητα και τέλος, εάν έχει άποψη. Δεδομένης της πληθώρας των πληροφοριών που μπορεί να αναμεταδώσει ένα site, εξαιρετικά σημαντικές είναι και οι επιλογές της συντακτικής ομάδας, ώστε να μπορεί ο αναγνώστης να έχει πρόσβαση στην πληροφορία που χρειάζεται, χωρίς να κινδυνεύει να «χαθεί» ανάμεσα σε ειδήσεις άνευ ουσιώδους αξίας. Τέλος, για να μπορέσει ένα site με τις δεδομένες δύσκολες οικονομικές συνθήκες να αναπτυχθεί, θα πρέπει να ανοιχθεί στη κοινωνία μέσω των social media, έτσι ώστε μέσω της διαδραστικότητας να ενισχυθεί και στην παραγωγή ειδήσεων, αλλά και κυρίως να αποκτήσει σχολιαστές που δεν έχουν πολιτική ταυτότητα, αλλά αρθρογραφούν ως ενεργά μέλη της κοινωνίας.

Ποιες είναι οι προοπτικές της κατηγορίας σε ό,τι αφορά τη διαφημιστική απορρόφηση και πόσο εφικτή είναι η κερδοφορία υπό τις παρούσες συνθήκες;
Η συγκεκριμένη κατηγορία δε φημίζεται για το βάθος του πελατολογίου της, καθώς αναπτύσσεται κυρίως επενδύοντας στο κοινό της. Τα ενημερωτικά sites αντιμετωπίζονται ως μια κατηγορία, η οποία καλό είναι να συμπεριλαμβάνεται στο media mix, αλλά όχι και απαραίτητο. Σε δεύτερο χρόνο και με την διεθνή τάση για content marketing ή native advertising, τα ενημερωτικά sites θα συμπεριληφθούν στρατηγικά και μακροχρόνια στα πλάνα τους, καθώς θα κριθεί απαραίτητο βάσει των ποιοτικών χαρακτηριστικών των επισκεπτών τους, να χτίζουν μια μακροχρόνια σχέση με περισσότερο δημιουργικούς τρόπους. Όπως έχουμε επαναλάβει στο παρελθόν, το μέλλον των MME δεν είναι ενιαίο, άρα και τα παραπάνω δεν είναι απαραίτητο να υιοθετηθούν από το σύνολο των μέσων.

Πόσο θα βοηθήσει τα ενημερωτικά sites και την αξιοπιστία τους η πιστοποίηση των επισκεψιμοτήτων;
Πρόκειται για σωστή πρακτική το ότι τα μέσα διεθνώς προσπαθούν τόσο να αυξήσουν τον βαθμό αξιοπιστίας τους προς διαφημιζόμενους και διαφημιστικές, σχετικά με τα αποτελέσματα των ερευνών τους, όσο και να ελαχιστοποιήσουν την περίπτωση κάποιος να θεωρήσει ότι δεν έχουν λάβει τα απαραίτητα μέτρα, ώστε να αποτρέψουν το αντίθετο. Οι διαφημιζόμενοι και οι διαφημιστικές εταιρείες χαιρετίζουν τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία και είναι συνεχώς ενήμεροι για τις εξελίξεις του κλάδου.

Σε ποιo βαθμό και με ποιους τρόπους μπορούν τα social media να ενισχύσουν τη δύναμη των ενημερωτικών sites;
Τα social media, εκτός από τρόπος επικοινωνίας και διασκέδασης για τον περισσότερο κόσμο, αποτελούν για τα μέσα ενημέρωσης σημαντική και άμεση πηγή πληροφοριών. Η ιδιότητά τους αυτή είναι ξεκάθαρη κυρίως όταν προκύπτουν έκτακτα γεγονότα. Παράλληλα, ενισχύουν καταλυτικά τη δύναμη των ενημερωτικών sites, καθώς αποτελούν ένα ακόμα κανάλι προβολής και προώθησης της είδησης, σχεδόν σε μηδενικό χρόνο. Ταυτόχρονα, με άμεσο τρόπο, οι ψηφιακοί εκδότες μπορούν να επιτυγχάνουν επικοινωνία, αλλά και άντληση σημαντικών πληροφοριών και οπτικοακουστικού υλικού από τους χρήστες τους.