Οι πρωτοβουλίες της νέας ηγεσίας του GRECA σκιαγραφήθηκαν σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, με αφορμή την έναρξη της εβδομάδας ηλεκτρονικού εμπορίου, η οποία πραγματοποιήθηκε φέτος για 3η χρονιά, 1-7 Δεκεμβρίου, με οικοδεσπότες τον νέο Πρόεδρο του Συνδέσμου, Δημήτρη Θεοφάνους και τον νέο Γενικό του Διευθυντή, Πάρη Κορωναίο. Η συνέντευξη Τύπου πραγματοποιήθηκε παρουσία του Γενικού Γραμματέα Εμπορίου και Καταναλωτή, Αντώνη Παπαδεράκη και του Ειδικού Συνεργάτη της Γραμματείας, Δημήτρη Αυλωνίτη, δίνοντας σαφές στίγμα της πρόθεσης της ΓΓΕ και του Υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, το οποίο μάλιστα έθεσε υπό την αιγίδα του την Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου, να στηρίξει και να ενισχύσει τον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Έναν τομέα ο οποίος «τρέχει» με υψηλότατους ρυθμούς ανάπτυξης στη χώρα μας, όπως και στην Ευρώπη, και ο οποίος μπορεί να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, ιδιαίτερα για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις. Παράλληλα, πρόκειται για μία αγορά που μπορεί να διαχύσει καινοτομία σε ολόκληρο τον κύκλο της αγοράς, αποτελώντας ταυτόχρονα μία σημαντική πρωτοβουλία νέων ανθρώπων, όπως επισήμανε ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου.

Εξωστρέφεια, εμπιστοσύνη, ασφάλεια
«Οι μεγάλες πρωτοβουλίες ξεκινούν από λίγους, σημασία όμως έχει να αγκαλιαστούν από πολλούς», υπογράμμισε ο Αντώνης Παπαδεράκης, επισημαίνοντας την αισιοδοξία του για το μέλλον του ηλεκτρονικού εμπορίου, που κάνει τζίρους 325 δισ. ευρώ ετησίως στην Ευρώπη και στη χώρα μας «τρέχει» με ρυθμούς 20% κάθε χρόνο. Παράλληλα, τόνισε ότι ηλεκτρονικό εμπόριο σημαίνει «εμπιστοσύνη, ασφάλεια συναλλαγών και ισοτιμία στην πρόσβαση» και ανακοίνωσε τη σύσταση ομάδας εργασίας από την Γενική Γραμματεία και τον GRECA, που θα δουλέψει πάνω σε αυτούς τους τρεις πυλώνες, δηλώνοντας την πρόθεσή του η χώρα μας να πρωτοστατήσει σε αυτόν τον τομέα. Συγκεκριμένα, η ομάδα θα αναλάβει μία σειρά πρωτοβουλιών με στόχο την παρέμβαση σε ευρωπαϊκούς θεσμούς στο πλαίσιο της ενιαίας ψηφιακής αγοράς, τη δημιουργία μητρώου προμηθευτών και επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου, τη δημιουργία κώδικα δεοντολογίας για τις επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου, την παροχή σημάτων ποιότητας και την ανάπτυξη ισοτιμίας στην πρόσβαση μέσω της διάχυσης της ευρυζωνικότητας και των ταχυδρομικών υπηρεσιών, σε συνεργασία με τα ΕΛΤΑ, ώστε να μειωθεί το κόστος μεταφοράς.

Οι δύο πλευρές έδωσαν έμφαση στην κομβική σημασία των μεταφορών για το ηλεκτρονικό εμπόριο, επισημαίνοντας ότι έχει ήδη ξεκινήσει πιο έντονη συνεργασία μεταξύ GRECA και ΕΛΤΑ. Επιπλέον, ο Δημήτρης Θεοφάνους κάλεσε τα ΕΛΤΑ να επενδύσουν στο cross-border ηλεκτρονικό εμπόριο, στα πρότυπα του Royal Mail στη Μ. Βρετανία, υπογραμμίζοντας ότι ήδη το e-commerce αποτελεί σημαντικό κομμάτι του τζίρου τους. Όσον αφορά στην εβδομάδα ηλεκτρονικού εμπορίου καθαυτή, κατά τη διάρκειά της πραγματοποιούνται B2B και B2C προσφορές και εκπτώσεις και πιο συγκεκριμένα, ηλεκτρονικά καταστήματα προσφέρουν εκπτώσεις στους καταναλωτές, στα πρότυπα των διεθνών θεσμών Cyber Monday και Cyber Week, ενώ παράλληλα προμηθευτές ηλεκτρονικών καταστημάτων προσφέρουν προνόμια και εκπτώσεις.Φέτος συμμετείχαν πάνω από 100 e-shops. Κατά μέσο όρο, στην Εβδομάδα Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2014 παρατηρήθηκε αύξηση πωλήσεων κατά 59% (έναντι 42% το 2013), ενώ σε κάποια e-shops η αύξηση ξεπερνάει και το 200%.

Ψήφος εμπιστοσύνης στα ελληνικά e-shops
Στο πλαίσιο της συνέντευξης Τύπου, η Κατερίνα Φραϊδάκη,  Project Manager του ELTRUN, εξήγησε ότι οι online αγορές για online υπηρεσίες και προϊόντα κατά μέσο όρο στη χώρα μας ανέρχονται σε 1.400 ευρώ ετησίως. Μετά τα capital controls δεν παρατηρήθηκε μείωση του ποσού, ωστόσο εντοπίζεται μείωση των φορών που πραγματοποιούν αγορές οι καταναλωτές. Επιπλέον, ενώ προ capital controls υπερίσχυε η αντικαταβολή ως μέθοδος πληρωμής, σημειώνοντας μάλιστα ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη, στη μετά τα capital controls εποχή, αναδεικνύεται η χρεωστική κάρτα ως κυρίαρχη μέθοδος πληρωμής. Επίσης, οι καταναλωτές αγοράζουν πλέον κατά κύριο λόγο από ελληνικά sites, ενώ πολύ σημαντικό κρίνεται το γεγονός ότι, περά από τον παράγοντα της τιμής, το «στήσιμο» του ηλεκτρονικού καταστήματος αναδεικνύεται βασικός παράγοντας επιλογής από τους καταναλωτές. Από το ELTRUN υπάρχουν καταγεγραμμένα 4.000 e-shops σήμερα, εκ των οποίων τα 10% είναι ανενεργά και το 45% διαθέτει και φυσικό κατάστημα.