Με ανανεωμένες κατηγορίες και ενισχυμένη επικοινωνία πραγματοποιούνται φέτος τα Corporate Affairs Excellence Awards (CAEA) του Τομέα Εταιρικών Υποθέσεων (ΤΕΥΠ) της ΕΕΔΕ, διασφαλίζοντας τη συνέχεια και αναγνωρισιμότητα του θεσμού.

Για τα βραβεία, τα οποία απονέμονται από το 2012 σε επιχειρήσεις και οργανισμούς που δραστηριοποιούνται με επιτυχία στον χώρο των Εταιρικών Υποθέσεων, καθώς και για τις εξελίξεις στον κλάδο μίλησε στο Daily Fax η Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής, Έλλη Παναγιωτοπούλου.

DF: Ποιοι είναι οι λόγοι που καθιστούν χρήσιμο για την αγορά έναν θεσμό όπως τα Corporate Affairs Excellence Awards;
Έλλη Παναγιωτοπούλου:
Η ανάδειξη των βέλτιστων πρακτικών καθορίζει πάντα ένα νέο σημείο εκκίνησης. Έτσι και στον Τομέα Εταιρικών Υποθέσεων βλέπουμε ότι κάθε χρονιά βραβεύονται αξιόλογες δουλειές που ανεβάζουν τον πήχη για την επόμενη χρονιά και δίνουν έμπνευση στην αγορά συνολικά. Παράλληλα, η ίδια η διαδικασία της βράβευσης είναι ιδιαίτερα σημαντική για έναν κλάδο που διαρκώς διεκδικεί μεγαλύτερο ρόλο στη λήψη των αποφάσεων στις επιχειρήσεις, αλλά και για τα στελέχη του, που εργάζονται συστηματικά προς αυτήν την κατεύθυνση τα τελευταία χρόνια.

Ποιοι είναι οι στόχοι που θέτει η φετινή διοργάνωση, τόσο όσον αφορά στον αριθμό και στο εύρος των συμμετοχών, όσο και στην υπεραξία που μπορούν να αντλήσουν από τη συμμετοχή τους οι εταιρείες;
Ο στόχος μας δεν είναι τόσο ποσοτικός, όσο ποιοτικός. Προσδοκούμε να δούμε και πάλι ένα υψηλό επίπεδο συμμετοχών, αντάξιο της δουλειάς που γίνεται στον τομέα των εταιρικών υποθέσεων στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια. Παράλληλα, προσωπικά θα θεωρούσα μεγάλη επιτυχία να μπορούμε να δώσουμε βραβεία σε όλες τις διαγωνιζόμενες κατηγορίες. Γνωρίζω ότι σε κάποιες από αυτές, όπως για παράδειγμα στην Αντιμετώπιση Κρίσεων, υπάρχει μια δυσκολία να επικοινωνηθούν συγκεκριμένες ενέργειες, ακόμα και στο πλαίσιο μιας βράβευσης, παρόλα αυτά νομίζω ότι υπάρχουν εξαιρετικά παραδείγματα αποτελεσματικής λειτουργίας των επιχειρήσεων, που θα ήταν καλό να μπορέσουμε να αναδείξουμε. Η υπεραξία λοιπόν για τις εταιρείες έγκειται στη δυνατότητα επικοινωνιακής αξιοποίησης μιας βράβευσης προς όλους τους stakeholders της εταιρείας, αλλά και στην ανάδειξη του ρόλου του Τομέα στο εσωτερικό της επιχείρησης.

Πέρα από την υπεραξία σε επίπεδο εταιρείας, ποια είναι τα οφέλη που προκύπτουν από τη συμμετοχή και σε επίπεδο στελεχών;
Κάθε έργο που αναδεικνύεται αντικατοπτρίζει τη σκληρή δουλειά μιας ομάδας ανθρώπων, στελεχών του τομέα εταιρικών υποθέσεων, που ασχολήθηκαν από τον στρατηγικό σχεδιασμό μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια της υλοποίησής του. Έτσι κάθε βράβευση είναι μια προσωπική νίκη για όλους αυτούς τους ανθρώπους, που εισπράττουν τόσο το καλό αποτέλεσμα της δουλειάς τους όσο και την αναγνώριση από τον κλάδο συνολικά. Σε μια εποχή γεμάτη προκλήσεις, όπως αυτή που διανύουμε σήμερα, αυτή η «ηθική δικαίωση» είναι συχνά ανεκτίμητη.

Ποιες τυχόν αλλαγές τόσο στη διαδικασία όσο και στη διοργάνωση έχουν δρομολογηθεί φέτος; Υπάρχει ανανέωση στον θεσμό;
Στόχος μας στη φετινή Οργανωτική Επιτροπή ήταν να υπάρξει μια μικρή ανανέωση, όχι όμως «επαναστατική», ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η αναγνωρισιμότητα του θεσμού. Έτσι «φρεσκάραμε» λίγο τις κατηγορίες και ενισχύσαμε την επικοινωνία του θεσμού. Αυτό που φέτος, όμως, θεωρούμε ότι θα δώσει τον τόνο, ειδικά στην τελετή απονομής, είναι το συνολικό «θέμα» των φετινών βραβείων, που είναι στραμμένο στο μέλλον του επαγγέλματός μας.

Βασιστήκαμε σε διεθνείς επιστημονικές μελέτες για τις προοπτικές των στελεχών του Τομέα μέσα στην επόμενη δεκαετία, οι οποίες έδειξαν ότι οι επαγγελματίες που στελεχώνουν τα Τμήματα Εταιρικών Υποθέσεων, έχουν δεξιότητες που δύσκολα μπορούν να αντικατασταθούν από την Τεχνητή Νοημοσύνη. Κατά τους ερευνητές λοιπόν, αναμένεται ότι η 4η Βιομηχανική Επανάσταση, πέρα από τους αλγόριθμους, θα χρειαστεί περισσότερο την Ανθρώπινη Νοημοσύνη και Κρίση, κάτι που θα εξασφαλίσει ένα όσο το δυνατόν πιο βιώσιμο μέλλον για τον Τομέα Εταιρικών Υποθέσεων.

Ποια νέα πεδία δραστηριότητας έχουν αναδυθεί για τις Εταιρικές Υποθέσεις τα τελευταία χρόνια; Πόσο σημαντική είναι η ανάδειξη των βέλτιστων πρακτικών σε αυτά;
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι την τελευταία δεκαετία «τα είδαμε όλα». Από το 2008 η παγκόσμια οικονομική κατάσταση, με αφορμή την Lehman Brothers, έβαλε στο επίκεντρο τον ρόλο των επιχειρήσεων. Οι καταναλωτές, με όπλα το Internet, τα smartphone και τα social media άρχισαν όλο και περισσότερο να υποβάλλουν αιτήματα και κριτική στις επιχειρήσεις, ενώ έγινε πιο επιτακτική η ανάγκη για απαντήσεις σε πραγματικό χρόνο. Είδαμε ένταση σε φαινόμενα κοινωνικού ακτιβισμού, ενώ πολλαπλασιάστηκαν οι Κοινότητες που επηρεάζουν τη Φήμη της επιχείρησης, οι ομάδες με τις οποίες οφείλει να συνδιαλέγεται μια επιχείρηση. Τέλος, τα fake news εμφανίστηκαν μεν κατ’ αρχάς στο πεδίο της πολιτικής, αλλά αποτέλεσαν και αποτελούν ένα ευρύτερο, ενδημικό φαινόμενο που αφορά και τις επιχειρήσεις.

Ο Τομέας Εταιρικών Υποθέσεων ανταποκρίθηκε και επαναπροσδιορίστηκε. Όροι όπως disruption, transformation, metamorphosis, έδωσαν τον τόνο διεθνώς, ενώ τα στελέχη του χώρου εκπαιδεύτηκαν κατάλληλα, ώστε να ενισχύσουν τις γνώσεις και τα εργαλεία τους, από το digital communication μέχρι τα data analytics και το behavioral economics, και να ανταποκριθούν στις τεχνολογικές αλλαγές και τις κοινωνικές διεργασίες. Σε μία εποχή τέτοιων μεταβολών λοιπόν, η σημασία κάθε θεσμού που αναδεικνύει την καινοτομία, τη στρατηγική σκέψη, αλλά και τη δημιουργικότητα, μέσα από βέλτιστες πρακτικές, ανοίγει δρόμους για το μέλλον, βάζοντας ένα ακόμα σημαντικό λιθαράκι στην ανάπτυξη των Εταιρικών Υποθέσεων.